Ik heb zelf een Weller PU81 en ik kan niet zeggen dat het een slechte bout is, maar het is wel een van mijn grootste miskopen. De kwaliteit van het hele ding is maar matig en van een EUR300 bout had ik meer verwacht.
Een tijd terug was ik geintereseerd in de TS100 van Ali. Het is een best mooi boutje voor een redelijk klein prijsje. Er moet nog wel een DC voeding bij (ergens tussen 12V en 14V) Helaas zitten er wat nadelen aan. Het aantal modellen voor reserve punten voor deze bout is vrij klein, en de punten zijn ook erg lang, wat zorgt voor meer bibberen aan het uiteinde.
Als ik nu een nieuwe bout zou willen kopen, dan wodt het waarschijnlijk een van de Hakko klonen van Ali. De stiften zijn een stuk korter dan van de TS100, en er zijn vele modellen van stiften te koop. Als de kwaliteit van de chinese stiften tegenvalt, kun je altijd nog originelen van ergens ritselen.
Wel opletten wat je koopt, blijkbaar zitten er vrij forse kwaliteits verschillen tussen de verschillende aanbieders van printjes voor dit type bouten.
Ik heb ook een (Aoeouwe, of zoiets) Fohn voor de hete lucht, maar een van de belangrijkste stukken gereedschap is toch wel m'n (Amtek?) stereo microscoop. Deze heeft me laten realiseren dat je veel fouten simpelweg maakt omdat je details niet goed genoeg ziet.
Zo'n stereo microskoop kun je heel betaalbar maken door alleen de "kop" te kopen. Die heb je al vanaf minder dan EUR200. Het hoogte verstel mechaniek kost iets van EUR60, en de rest van het statief ergens tussen EUR100 en EUR250. Statief is ook erg zwaar, en dus veel verzendkosten.
Als je dus alleen de kop koopt, en de rest zelf maakt, kun je aardig wat geld besparen.