philips ambi light gebroken aansluiting coax NUTUNE

Goedemorgen beste mensen,

story:
tv gekregen van de buurvrouw met afgebroken bus voor aansluiting coax + een ontbrekende afstandbediening

model: philips ambi light 32 PFL 840 4H

Ik had gehoopt dat ik de de bus terug zou kunnen plaatsen, maar is achteraf wat lastiger dan ik had verwacht (ik ben totale leek op dat gebied + slechte ogen en geen proffesioneel gereedschap zoals vergrootglas, maar wel soldeerbout in huis van 30 watt + tin slurp apparaat :-) )

Dus dis kleine onderdeel terugsolderen wordt niks, en kan ik naar mijn inziens beter een nieuwe tuner erop solderen wat ook wat grover werk qua solderen en makkelijker voor mij om te handelen.

Mijn vraag in deze is waarop ik moeten letten bij aanschaf van de nieuwe turner??

De gegeven van het turner onderdeel is:

NUTUNE
2422 00063 E #
HD 1816 AF/ BHXP-3
SV 21 0939
21913880

Ik heb vervolgens al het internet afgestruind met gebruik van de gegevens HD 1816 AF / BHXP, en kom dan eigenlijk alleen op buitenlandse websites het onderdeel tegen zowel merkloos als andere merken zoals NXPen de betreffende NUTUNE is het wat lastiger.

Moet ik nog op andere gegevens letten en is het merk van belang, en in hoeverre kan ik deze aanschaffen via Nederlandse websites? Of misschien heeft iemand dit betreffende onderdeel nog op de plank liggen die ik eventueel kan overnemen.

Betreft mijn soldeerkunsten, hoe lang mag ik de bout op 1 soldeer punt houden ( het viel mij op dat soldeerpunten op de printplaat wat minder snel smelten dan de soldeerpunten op het printplaatje in het onderdeel zelf)

#Bij voorbaat vriendelijk bedankt voor reacties met tips en vice versa#

groeten Michael

KGE

Golden Member

Afhankelijk van wie je TV provider is kun je de moeite van het solderen en vervangen besparen door een externe tuner/decoder aan te sluiten via HDMI.

Ziggo heeft geen analoog signaal meer (wil je ook niet) en digitaal kun je zonder CI module en smartcard alleen een aantal SD kwaliteit kanalen ontvangen. Nieuwe klanten krijgen standaard een externe decoder. Idem bij KPN en andere glasvezel aanbieders.

Hallo KGE,

Dank voor je reactie!

Betreft mijn tv kennis en mogelijkheden is 0,0 kijk al jaren geen tv meer of heel zeldzaam en dit doe ik dan via de pc met de ziggo GO software. Internet loopt ook via Ziggo. Ik had van de week wel gebeld ivm met die kaart die je erachter in moet proppen, volgens Ziggo kon dat niet met mijn model tv.

Ik zal ze nog eens bellen betreft de decoder, teminste als dat kosteloos is :-)

Overigens is het wel zo dat ik de NUTUNE al voor de helft heb los gesoldeerd, alleen de rits met pootjes zitten nog vast en heb het deel omgebogen om zicht te krijgen om het losse onderdeel (bus) weer vast te solderen, waarbij ik toegeef dat het lijkt of dat soldeer baan waar de bus zat, is losgekomen van de printplaat van NUTUNE (lekker prutsen) wheheheheh.

Heeft dit negatieve gevolgen voor de omleiding via jouw aangedragen oplossing met de decoder?

Ik zal nog eens contact opnemen met Ziggo ....

Dank voor je tip en prettig weekend

KGE

Golden Member

Op 5 december 2020 10:15:48 schreef michael70:

Heeft dit negatieve gevolgen voor de omleiding via jouw aangedragen oplossing met de decoder?

Zolang de tuner aanwezig is in de TV zal deze geen foutmelding geven. Het ontbreken van de ingang is hetzelfde als 'geen signaal'
Aangezien de mediabox (=decoder/ontvanger) die Ziggo uitlevert, via HDMI aangesloten wordt op de TV, heeft de ontbrekende antennebus op de TV geen negatieve gevolgen.

De mediabox zelf heeft een coax/antenneingang en een netwerk ingang.

oke wederom dank,

Inmiddels contact opgenomen met Ziggo, eerste instantie kon het alleen met verhoging van prijs van mijn huidige pakket Z2 internet + reguliere tv 61,45.
Vervolgens werd ik door gezet naar de manager, die vervolgens mij een gratis box toe heeft gezegd, ivm dat ik al 20 jaar klant ben.

Dus zoals het lijkt is het probleem opgelost :-) , anderzijds had ik ook wel zin om de NUTUNE te fixen.

Op naar het volgende probleem, de buurvrouw heeft me ook nog een BOSE 321` dvd surround syteem mee gegeven, met heel speciaal ontbrekend kabeltje, wat 69 eurie kost ........ dat wordt even overdenken aangezien ik geen idee heb of er fatsoenlijk geluid uitkomt en vervolgens geld weggooi. (zag de kabels al op marktplaats voor 29,- euro)

Monsieur KGE dank voor je hulp

greetz Michael

maartenbakker

Special Member

NuTune was de nieuwe bedrijfsnaam voor de vroegere tunerafdelingen van Thomson en NXP. De tuner die jij hebt, komt uit een langer geschiedenis van Philips en NXP ontwikkelingen (Pieter Hooijmans heeft er een complete site aan gewijd, in het komende deel 5 komt ook jouw tuner voor). Helaas is NuTune alsnog failliet gegaan omdat veel fabrikanten ervoor kozen om tuners weer zelf te bouwen (grootste deel kon inmiddels in een enkel IC).

Een merkloze of NXP tuner met hetzelfde typenummer past dus prima. Overigens ben je in het artikelnummer 2422... de middelste 3 cijfers vergeten, dat zoekt ook wat makkelijker. Als van het artikelnummer de eerste 11 cijfers gelijk zijn, heb je ook een passende vervanger met hetzelde typenummer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 5 december 2020 15:21:42 (19%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

klopt, over het hoofd gezien met het overschrijven missende cijfers 542.

Mag ik gelijk zo brutaal zijn om te vragen welke het belangrijkste of welke ik kan weglaten? Ik heb voornamelijk gezocht op ""HD 181 6 af/ bhxp-3"" daar kreeg ik de meeste hits op.

Ondanks dat het vermoedelijk al opgelost is via het advies van meneer KGE

thanks

maartenbakker

Special Member

HD1816AF is de kern van het typenummer. De letters erachter geven mogelijk nog varianten van de behuizing of antenne-aansluiting aan. Het cijfer komtzo te zien overeen met het 12e cijfer van het artikelnummer en geeft de revisie aan. Ik ken alleen de 3 en de 4, die zouden gewoon uitwisselbaar moeten zijn.

Je kunt ook proberen te zoeken op het artikelnummer aanelkaar geschreven of los (sowieso alleen de 12 cijfers, niet wat er nog achter staat). Met als laatste cijfer eventueel ook een 1, 2 of 4 in plaats van de 3.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."