Hitte element Weller MLR-20 vervangen

de weller wt1010H set is dat. de midrange van wat weller nu hun assorti heeft. je hebt de WE , WT , en WX reeks, die laatste zijn wel aan de prijs. voordeel is wel weer dat de punten niet heel duur zijn van deze wellers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Op 6 december 2020 08:15:59 schreef buckfast_beekeeper:
Weller een slechte investering????? Ik heb een WECP-20 met LR20 bout. Niet zo lang geleden nog vervangende puntjes voor gekocht. Ondertussen doet die al ruim 30 jaar zijn werk. Zo slecht is die investering toch niet geweest.

Aan de rode boutjes zat een stug snoer dat snel slijt, maar ook als het snoer wel degelijk is, zit een ongeluk in een klein hoekje. Het is belachelijk dat je dat niet simpel kunt vervangen.

Zulke kleine en grotere foutjes zitten in teveel Weller-producten. Ik raad het merk opzich niet af, want ze doen ook heel veel goed. Blijft dus over dat ik adviseer om het risico te mijden door of het geld in een ander merk nieuwe te steken, of minder geld in een gebruikte Weller te steken.

Het is geen merk met een mythische status, en de foutjes die zo nu en dan opduiken zijn te bizar om het de hemel in te prijzen. Bovendien valt het merk af als je een heteluchtbout of een cartridgepunt zoekt.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 december 2020 09:15:24 schreef Aart:
- Goed gereedschap werkt ook voor beginners gemakkelijker. Bij reparaties aan moderne elektronica zal men vaak een gnd plane in een multilayer heet moeten krijgen (en sommigen proberen het met loodvrij..)

:)

Dat moet op zich ook kunnen, met voldoende hitte en eventueel een pre-heater. Een druppel tin met lood werkt sneller en makkelijker, natuurlijk...

Of bismuthsoldeer. Nog steeds loodvrij, maar zelfs een lager smeltpunt dan PbSn.

Ik gebruik (thuis) een magnastat, met inmiddels een "8"-puntje wat loodvrij stukken beter laat vloeien dan een "7" puntje. Maar kijk ook wel eens naar stations met een in de punt geïntegreerd verwarmingselement (De Metcal stations die Aart noemt, bijvoorbeeld, al gaan die wat boven hobbybudget).

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

de punten met element ingebouwd heeft weller ook in de WX reeks. je kunt de rode weller WHS reeks echt niet vergelijken met de lichtblauwe reeks. de rode is bouwmarkt spul, boutsnoer stug als chinese vmvl bij -10..

Op 6 december 2020 20:38:43 schreef testman:
de weller wt1010H set is dat. de midrange van wat weller nu hun assorti heeft. je hebt de WE , WT , en WX reeks, die laatste zijn wel aan de prijs. voordeel is wel weer dat de punten niet heel duur zijn van deze wellers..

Ja, in een ander lopend draadje had ik die series ook net genoemd ( https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2220790#2220790 ), ik kende ze niet voor vandaag maar had ze net in de Weller catalogus gezien.
Ik geloof dat ik die WT1010H maar eens op mijn verlanglijstje ga zetten. Mijn WTCP50/LR-21 (TCP-S) 50W boutje maar als achtervang bewaren ;-)
Heeft dat WT1010H setje wel zo'n lekkere flexibele siliconenkabel?

Op 6 december 2020 22:17:58 schreef Roland11:
[...]
Ja, in een ander lopend draadje had ik die series ook net genoemd ( https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2220790#2220790 ), ik kende ze niet voor vandaag maar had ze net in de Weller catalogus gezien.
Ik geloof dat ik die WT1010H maar eens op mijn verlanglijstje ga zetten. Mijn WTCP50/LR-21 (TCP-S) 50W boutje maar als achtervang bewaren ;-)
Heeft dat WT1010H setje wel zo'n lekkere flexibele siliconenkabel?

ja, hele flexibele siliconensnoer, net als de wsp80 en lr21 ook al had.

wie graag een weller heeft met het verwarmingselement in de punt, maar niet de hoofdprijs wil betalen, de WMS1C heeft dat ook. (daarom dat ik hem hierboven al vermelde als goede opvolger van de MLR20).Loopt op net en ingebouwde batterijen, kan dus overal gebruikt worden. En die 40 watt lijkt weinig, maar door element in de punt komt dat overeen met meer dan 60 watt met het klassieke systeem. Punten zijn heel betaalbaar, maar nog nooit eentje moeten vervangen..

Op 6 december 2020 20:39:35 schreef maartenbakker:

Zulke kleine en grotere foutjes zitten in teveel Weller-producten. Ik raad het merk opzich niet af, want ze doen ook heel veel goed. Blijft dus over dat ik adviseer om het risico te mijden door of het geld in een ander merk nieuwe te steken, of minder geld in een gebruikte Weller te steken.

.

wat bedoel je Maarten? Heb je een voorbeeld?
alle bouten slijten nu eenmaal, maar de ene sneller dan de andere..

Sine

Moderator

De hele rode serie moet je uberhaupt niet serieus nemen.

De profi lijn heb ik weinig problemen mee gehad, na een decennia of twee gingen de contacten van de magnastat gingen er wel eens aan ... maar verder?

maartenbakker

Special Member

Ik heb inderdaad wel eens een roodgloeiende magnastat gezien, maar die krijgt van mij wel een 'pass', niet echt een constructiefout maar gewoon slijtage van een slim uitgedacht mechanisme. En met een voldoende hete punt, vind ik die echt niet verkeerd solderen.

De rode serie is er, dus ik kan niet anders dan die serieus nemen. Het hele bestaan van een matige serie die meelift op de goede naam, is een 'rode vlag' voor het merk. Daarmee jaag je beginners van je merk weg als ze als volgende bout een betere willen kopen, en dat alleen al is een reden om je dan ook maar gewillig te laten wegjagen.

Het kost zelfs vrijwel niets om de rode bout waarvan ik er 2 gehad heb (en ik geef zonder meer toe dat die slechte kennismaking meespeelt in mijn mening), wel 'fatsoenlijk' te maken. Maak het element uitschroefbaar en gebruik een normaal boutje inplaats van een 'grub screw' voor de stift. Kost misschien een paar cent in je fabricageproces.

Het gebruiken van een 'rode' constructie in een serieuze bout, zoals hier, vind ik een rare blunder. Ik zou het eerder andersom doen. Nou begrijp ik uit het verschil in typenummer dat er kennelijk een opvolger is die wel gewoon uitelkaar kan, dus dat hebben ze dan wel weer doorgehad. Maar zoiets onverwachts kan je met een nieuw model dus ook overkomen.

Een andere rare blunder is het wegbezuinigen van een netzekering in sommige stations. Waarschijnlijk komt dat niet voor elke markt door de keuring, maar ook dat is iets dat je niet moet willen.

Ik heb in een grijs verleden ook wel met een soldeerpistool van ze gewerkt en dat ging gewoon niet echt lekker, maar dat kan een nadeel van alle soortgelijke pistolen geweest zijn dus zal ik niet meetellen).

Ik meen dat ik nog wel eens 1 of 2 andere rare dingen tegengekomen ben. Net zulk soort dingen waar je je vingers niet aan wilt branden voor de prijs die je voor het product betaalt. Dingen die je in een lagere prijsklasse gerust voor lief zou nemen. Een ontbrekende zekering hoort trouwens alleen in Chinaklonen van 12 dollar ofzo voor te komen, daar is ook bij normaal goedkoop spul, geen excuus voor.

Als ik naar een oorzaak moet speculeren, dan zeg ik dat het aan de bonentellers van respectievelijke eigenaren van het bedrijf kan hebben gelegen; ze zijn volgens mij al heel lang niet zelfstandig en moeten dus verantwoording afleggen aan geldschieters.

Op 6 december 2020 23:26:26 schreef kris van damme:
wie graag een weller heeft met het verwarmingselement in de punt, maar niet de hoofdprijs wil betalen, de WMS1C heeft dat ook. (daarom dat ik hem hierboven al vermelde als goede opvolger van de MLR20).Loopt op net en ingebouwde batterijen, kan dus overal gebruikt worden. En die 40 watt lijkt weinig, maar door element in de punt komt dat overeen met meer dan 60 watt met het klassieke systeem. Punten zijn heel betaalbaar, maar nog nooit eentje moeten

Dat vind ik positief nieuws. Ze gaan dus toch met hun tijd mee.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb jaren zo'n rood station gebruikt. De punten waren waardeloos maar het soldeerde prima. Ik heb een nieuwe gekocht omdat ik geen keus in punten had.

De opvolger, een WS80, doet het na zo'n 10-12 jaar nog steeds prima. Pas voor de eerste keer een punt moeten vervagen (de gullwing die er 95% van de tijd inzit) Twee keer de sleeve die om de heater zit moeten vervangen, maar dat was geen slijtage, als je die indeukt wil de punt er niet uit. En te strak aandraaien is ook niet zo verstandig. Ze kosten maar 6 euro en gaan langer mee dan de cartridges van die Metcal troep, dus ik klaag niet. Zelfs mijn Pace bout heb ik ooit vervangen en die was pas zo'n 25 jaar oud. Alles kan kapot ;) De Pace gebruik ik voor alles, de Weller voornamelijk voor SMD

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
maartenbakker

Special Member

Ohja, ik maakte in een ander topic de opmerking dat ze ook nog even jouw ervaring moesten lezen alvorens een duur cartridgestation te kopen, dat was dus daarom al herinnerde ik het me niet precies. Geen Metcal dus.

Wat je over Weller schrijft zijn in mijn ogen ook precies de dingen die je bij een duur merk niet zoekt, zelfs al werkt het verder prima (ik had, behalve dat ik ze kon weggooien, ook niet echt klachten over de rode boutjes).

Henk H.

Golden Member

Volgens mij is de Weller WMS1C niet meer leverbaar/uit het assortiment.

Ik heb een Pace ADS200 gekocht. Hoewel ik er (helaas) nog maar weinig mee heb gesoldeerd, ben ik er erg tevreden over. Dit is ook een cartridge station, dus een kleine/lichte bout. Siliconensnoer is soepel en de punten zijn (voor cartridge punten) in vergelijking met andere merken niet duur.

De Weller die ik heb (WS50 of 51 icm een LR21) heeft weinig moeite met THD/single of double layer boards, maar ik merk wel dat de Pace duidelijk meer warmte erin krijgt.

Ik denk dat we Pace onder de gerenommeerde, niet chinese merken, de goedkoopste optie is voor een cartridge station. Voor de aanschafprijs vind je niet snel een vergelijkbare bout bij Metcal, JRC, Weller etc.

info@romex.nl

Op 5 december 2020 13:47:15 schreef [steven]:
Hallo allemaal,
ik heb hier een Weller MLR-20 die niet meer opwarmt omdat het hitte element open-circuit is geworden. Nu wil ik de bout uit elkaar draaien maar kom niet verder dan het los draaien van de schacht waar de punt in zit.
Wie weet hoe de bout verder gedemonteerd moet worden?
Wie weet overigens ook waar een nieuw hitte element te koop is?

Tip " Weller Nederland " kan misschien helpen ?
info@romex.nl Tel : 0317.39.87.87 https://www.romex.nl/weller-solderen/

" Niemand is volmaakt. Wij maken allemaal fouten, omdat we mensen zijn geen machines " Herman

Op 6 december 2020 03:44:59 schreef maartenbakker:
Die bout is dus net zo geconstrueerd als de rode modellen. Snoer stuk = weggooien. Element stuk = weggooien. Ik weet weer waarom ik altijd roep dat Weller een slechte investering is.

Wat de naam Weller betreft moet ik jou helaas tot mijn zeer grote spijt toch wel tegen spreken. In 1978 dacht ik ? heb ik er een gekocht en amper 1 x een probleem er mee gehad ivm het warmte element en indien géén enkel probleem er mee gehad.

Mijn soldeerstation is Weller Type 21 02199 (50 Watt) 24 Volt. een enkel minpuntje is dat soldeer sponsje dat had men toch wel veel beter kunnen doen is men mening.

Wat ik wel aangeef is dat hoe meer je het soldeer station gebruik hoe sneller de kans op stuk gaan , en ik gebruik men station soms in géén 6 maand dat kan natuurlijk ook wel heel veel verklaren.

" Niemand is volmaakt. Wij maken allemaal fouten, omdat we mensen zijn geen machines " Herman

Op 6 december 2020 20:38:43 schreef testman:

@Testman: ik heb de bestelde Weller WT1010H set ontvangen en net voor het eerst aangezet. Maar als hij in standby gaat wil hij daarna niet mer aan. Hij zou toch 'vanzelf' moeten aangaan als ik de bout beweeg?
Of ben ik een beetje dom? ;-)
Verder hebben ze de verkeerde soldeerbouthouder bijgeleverd, de WSR-201 i.p.v. de WSR-200. Want nu passen de punten niet in de 'puntenhouder' (dat metalen halve rondje met gaten erin).

UPDATE: Het lijkt erop dat de WP-120 bout van deze set helemaal geen bewegingssensor heeft... Jammer, want de WXP-120 bout die dat wel heeft is maar 10 of 15 euro duurder, maar die past natuurlijk weer niet op dit station ;-).
Conclusie: ik moet de standby functie maar uitzetten, want je kunt hem ook niet zo maar weer uit standby krijgen door 1 keer op een knopje te drukken (wat ook al lastig is natuurlijk).

daar was ik ook al snel achter, er zit een stby timer op, maar die kun je beter op een uur ofzo zetten, anders steeds weer uit/aan zetten. de duurdere reeks WX heeft idd wel de bewegings sensor aan boord, maar dat vond ik ook wat prijzig voor hoofdzakelijk dat alleen. de bout zou ook slim zijn, maar wat er niet inzit gaat ook niet stuk moet je maar denken. op dit station kan ook nog een oude bout, stekkers zijn hetzelfde..

moet nog wel iets maken met de afzuiging stekker die er op zit. dat had ik voorheen in het station gebouwd, maar met een nieuwe beter van niet..

@testman: ik heb contact gehad met Weller en ze gaan me de correcte puntenhouder sturen, die metalen ring met gaten waar dan inderdaad de XT punten in zouden moeten passen.
Ik vind de bijgeleverde XT-B punt wel erg 'stomp', de PT punten die ik gewend was van mijn oude Weller waren veel slanker. Met die XT-B punt heb ik toch wat moeite om een drukke printplaat aan de componentenkant een onderdeeltje te verhitten, dan is tie eigenlijk te dik.
Ja, zo soldeer ik nog wel eens een SMD componentje los :-)

Ze hebben ook wat langere/slankere punten, bijv. de XT-AL, XT-M, XT-DL, maar de XT-BL hebben ze nog niet uitgevonden klaarblijkelijk (A =1,8 m / B = 2,4 mm / M = 3,2 / D = 4,6 mm)...

Ik ga die XT-AL maar eens kopen om te proberen of die beter bevalt als standaardpunt voor het reguliere soldeerwerk, maar die heeft natuurlijk wel weer minder warmteoverdracht. Anders die XT-M er maar eens bijkopen. Tsja, puntje proberen kost wel telkens een tientje maar met een soldeerset van EUR 400 ex BTW wil je natuurlijk wel het best mogelijke eruit halen! ;-)

ik had er meteen een stel reserve punten bijbesteld, de XT-A en XT-B . de bouthouder was de goede, zat in die 1010h set erbij. je kunt die houder op 2 manieren in elkaar zetten, de ring voor de reserve punten verzet je dan ook..

In mijn 1010H set zat als soldeerbouthouder de WSR201 (bij jou een andere versie dan??). Met een metalen ring met gaten in verschillende diameters. In de kleine gaten passen de XT punten niet, de grote gaten daar vallen ze doorheen.
Die XT-B zat er bij, die XT-A ga ik inderdaad ook bestellen - in de slanke/lange versie dan = XT-AL.
Misschien is die kleinste gullwing (XT-GW3) ook nog wel gemakkelijk voor IC's met een hoop kleine pootjes vastsolderen.

ik houd de reserve punten toch niet in die ring, dan rollen ze op den duur toch een keer over het bureau heen. wrs maak ik er nog een extra ring overheen, tegen snoeren die op de houder terecht komen en de bout erin brand.

Hallo allemaal.
Ik ben al een tijdje op jullie forum actief als niet geregistreerd lid.
Nu dus maar aangemeld als lid.
Ik heb nog een aantal Weller onderdelen liggen waar ik misschien iemand blij mee kan maken.
O.a Weller mlr 20 / diverse Weller soldeerstadions magnastat . Zal straks een foto posten dan hoor ik het wel.

Van de mlr 20 meet de dikke draden blauw en bruin ca.25 ohm ende dunne bruin en zwart ook ca.25 ohm.
Van de andere mlr 20 meet ik op de blauw en bruin ca.15 ohm en de dunne bruin en zwart ca.1000 ohm.
Ik hoor wel of er iets tussen zit.

Op 26 december 2020 20:52:11 schreef testman:
ik had er meteen een stel reserve punten bijbesteld, de XT-A en XT-B . de bouthouder was de goede, zat in die 1010h set erbij. je kunt die houder op 2 manieren in elkaar zetten, de ring voor de reserve punten verzet je dan ook..

Nu ik er 2 weken mee heb gewerkt gaat de Weller WT1010H set steeds minder bevallen. De bout is gewoon te 'grof' voor mij (te dik en de punten niet slank genoeg). Ik doe te veel 'fijn' werk voor.
Ik denk dat ik beter af ben met een WT1013 set met als bout de WP80 (met LT punten). Ik ga hem proberen te retourneren / om te ruilen voor een set met de WP80.