husqvarna naaimachine

Beste mensen,

Hallo mijn naam is Bob en ik vind het fijn dat er zoiets is als dit forum, waar je vragen over electronika en dergelijke kwijt kan.
DUS DAARVOOR ALVAST MIJN DANK.

Ik heb voor mij een print van een Husqvarna naaimachine met een gepofte condensator van rifa.
Ik heb denk ik een vervangende gevonden, wat niet makkelijk was met zoveel aanbieders, namelijk de R46 100N 310 Ontstoringscondensator, X2, 100nF, 310V, 110°C van merk Kemet.
Het lijkt mij de juiste vanwege de gegevens...
Verder heb ik nog een vraag over de oranje elementen op de print.
Zijn dat ook condensatoren en moet ik deze dan ook vergangen?

Met vriendelijke groeten,

Bob

die oranje zijn niet slecht doorgaans, mkt die philips ook veelvuldig gebruikte zo te zien. de oude is een mkp x2 van 100nf, de nieuwe zou idd een 305V model moeten zijn, wrs was de oude nog 250 of 275V.

evengoed lang meegegaan, 28 jaar al..

wel een minder bekend model die witte rifa, doorgaans zijn de heldere pisgele de beruchte klappers.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 6 december 2020 16:16:37 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Die oranje dingen zijn condensatoren.
Als ze kapot zijn dan moet je ze vervangen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Die oranje zijn ook condensatoren, deze op de middenste foto is bv. 0.068µF/100V- of 68nF/100Vdc

Zomaar vervangen zou ik niet doen, als er geen sluiting te meten is zullen ze nog wel goed zijn.

Ben je zeker dat er niks anders defect is?

LDmicro user.

Hallo,

Hartelijk dank voor de antwoorden.
Volgens de gebruiker van de naaimachine gaf die een plof en kwam er rook uit.
Na inspectie bleek de witte Rifa condensator gepoft en stonk naar verbranding.
Dus die witte condensator moet sowieso vervangen worden.
Die oranje weet ik niet zeker.....kan ik die meten met een multimeter?
Ik dacht als ik toch bezig ben met vervangen kan ik het beter goed doen toch?

tja, naaimachine die wrs geheel uitstaat als die niet wordt gebruikt. dan lijden die gewone mkp niet veel. elco's en rifa's zijn meer onderhevig aan hitte en leeftijd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Toevallig recent hetzelfde probleem met de Husqvarna van mijn vriendin. Die Rifa's (die tussen fase en nul geschakeld zitten) zijn berucht om hun neiging de witte rook te laten ontsnappen. Zonder zo'n X-condensator doet de schakeling het nog wel, maar zal wat meer storing op het net teruggeven. Ik heb hem wel vervangen trouwens.
Een ander probleem met de naaimachine was de onregelmatige reaktie op het voetpedaal. Blijkt de koolstofbaan op het potmeter-printje in het pedaaldus geen goed kontakt meer met het zilverspoor te maken. Dat is lastiger op te lossen. Een poging met zilverlijm (https://elektrischefoutjes.nl/?product=printbaan-zilverlijm) is nog niet gelukt. Ik denk dat de pasta uit de punt van het spuitje die ik gebruikt heb al ietsje was ingedroogd.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

De meeste multimeters hebben een capaciteitsstand maar of die van jou dat heeft kunnen we van hieruit zo niet zien. Mss een foto? Die oranje condensators zijn doorgaans niet stuk. Wel een vuile troep precies. Brobeer het residu zo compleet mogelijk weg te krijgen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Die oranje dingen gaan meestal niet stuk. Lekker laten zitten.

Even ter zijde: je kickt amper 2 uur later al je topic.
Vaak wordt hier snel gereageerd, maar het is netter om 24 uur te wachten voordat je kickt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

En op zondag werken wij aan dubbel tarief of halve snelheid.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ook onze Husqvarna had die condensator kapot met bijbehorende stank. Dat geeft je wel een week plezier.

Dat is verder normaal. Die dingen gaan overal kapot, ook in Philips apparaten heb ik ze al zien gaan. Gewoon een andere condensator nemen, wel een die X2 is (geschikt voor netspanning).