Stroomverbruik van een auto meten

Op 6 december 2020 14:34:01 schreef KlaasZ:
[...]
3. de stroom in de meetdraad is altijd nul

niet helemaal. als het stroomverbruik van de accu wijzigt wordt er wel degelijk spanning geïnduceerd in de meetdraad. niet dat TS daar wat aan heeft. :-)

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 december 2020 15:07:08 schreef High met Henk:
[...]

die is na 30 minuten hopelijk wel uit..
Enige wat wat mag trekken zijn de keyless entry en het alarm systeem....

De rest gaat gewoon uit...

Heb jij dan "key-less" in jouw Defender en Discovery?

Die VDO Dayton slurpt aardig wat: CPU/CD-ROM-unit en de display/radio unit (RAM).

Starten gaat als een zonnetje*), dus ik neem aan dat de accu zelf goed is (geladen).

*) Alleen niet als ik die reservesleutel zonder chip pak :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Laatst kwam ik hetzelfde probleem tegen bij een VW Polo. Meting met een DC stroomtang bevestigde dat er een 'lek'-stroom overbleef na kontakt uit zetten. Bleek de radio te zijn die om een of andere reden niet naar de slaapstand wilde en 50-60 mA bleef trekken.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

als de accu al vaker plat heeft gestaan, maar niet is vervangen, begin daar maar eens mee. een loodaccu die leeg heeft gestaan kan een versnelde zelfontlading gaan ontwikkelen, vaak in 1 of 2 cellen die met de diepontlading al zijn omgedraaid van polariteit. bij een oude loodaccu ( 4 jaar en ouder ) heb je dat sneller als bij een nieuwere.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Extra info, als de auto rijdt is het stroomverbruik ongeveer 130 A Max.

Vraag uit interesse:

Dat de startstroom (startmotor) boven de 100A kan oplopen dat wist ik, maar als de wagen éénmaal in bedrijf is waar komt dat hoge stroomverbruik dan vandaan?

Mvg

Robbe

Tidak Ada

Golden Member

Elektrische voorruitverwarming, stoelverwarming, achteruitverwarming, blower, ruitenwisser, spiegelverwarming, om maar wat te noemen..... Verlichting aan/uit?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ook nog de stuurbekrachtiging, stuurverwarming, radiator fan,

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 december 2020 17:02:08 schreef Robbe de Smet:
[...]

Vraag uit interesse:

Dat de startstroom (startmotor) boven de 100A kan oplopen dat wist ik, maar als de wagen éénmaal in bedrijf is waar komt dat hoge stroomverbruik dan vandaan?

Mvg

Robbe

Als ik tegelijkertijd de airco aanzet, de stoelverwarming, raamverwarming, de (best forse) geluidinstallatie dan kom je wel zo'n stroomverbruik. En dat alles bij 12Volt. De dynamo levert maximaal 150 Ampere.

zet dat aan direct na een start met een temperatuur van -8 en je hoort de dynamosnaar janken met gas geven. de benodigde stroom om de accu te laden na een koude nacht is dan al behoorlijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Koplampen pakken ook nog 50w het stuk..
En wat denk je van moderne injectiesystemen of bij benzine: ontsteking?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 6 december 2020 17:02:08 schreef Robbe de Smet:
[...]

Vraag uit interesse:

Dat de startstroom (startmotor) boven de 100A kan oplopen dat wist ik, maar als de wagen éénmaal in bedrijf is waar komt dat hoge stroomverbruik dan vandaan?

Mvg

Robbe

en niet te vergeten de wat ouderwetse verlichting. Geen moderne LED, maar halogeen.

Op 6 december 2020 14:19:55 schreef Shiptronic:
Ik zet altijd een 60A shunt is serie, en dan gewoon de spanning over de shunt meten ( 1mV/A)

[EDIT] Ik vind 45mA nog vrij veel

Eens, maar schijnt toch wel normaal te zijn voor dit type.

Op 6 december 2020 14:34:01 schreef KlaasZ:
[...]1. nee
2. niet
3. de stroom in de meetdraad is altijd nul

Je probeert een stroomtransformator te maken, maar die werkt niet zo en op gelijkstroom werkt het al helemaal niet.

Volg verder het advies van shiptronic

Duidelijk. Had ik me niet gerealiseerd. Het is natuurlijk gelijkstroom, dan gaat dat idd niet werken. Thanks!

Bedankt voor alle hints, tips en advies. Ik ga weer verder speuren!

Ik gebruik zoiets, niet echt deze maar een gelijkaardige. Die kan je om de accukabel zetten en meten
https://www.eleshop.nl/budget-ac-dc-stroomtang.html?gclid=CjwKCAiAn7L-…

Mijn Mustool MT866 kostte ietje minder dan 30 euro en doet het ook prima. DC stroomtangen zijn erg betaalbaar geworden en ideaal om er verborgen stroomverbruikers mee op te sporen zonder gedoe met shuntweerstanden etc..

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
GJ_

Moderator

Als je sluipverbruik wil meten word dat normaal door de dealers gedaan door de spanning over de zekeringen (in mV) te meten. De overgangsweerstand van de aansluiting van de zekeringen zorgt er voor dat je zo kunt meten of het maximale sluipverbruik niet word overschreden.
Voordeel is dus dat je systemen niet wakker maakt als je per groep gaat meten.

fred101

Golden Member

Maar niet om betrouwbaar minder dan 100 mA te meten (en dan ben ik optimistisch) En bij een draaiende motor wordt het vaak onder 10A al kritisch als de afscherming niet goed is en de klamp niet perfect sluit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

De dealers doen het zo. Werkt toch echt perfect als je een sluipverbruiker op wil sporen. Uiteraard is dit altijd met een stilstaande motor.

Van VAG heb ik een document hierover, maar ook andere merkdealers doen het zo. De VAG multimeter waar ze het over hebben is officieel een Gossen Metrawatt, maar in de praktijk word er gewoon iedere goede multimeter voor gebruikt.

Hoe oud is je accu?

Bij mijn auto dacht ik ook dat is ergens last van sluipstroom had. Auto startte altijd zonder problemen, ook in de winter. Maar als ik de auto 2 weken stil liet staan, was de accu zo ver ontladen dat de auto niet meer ging starten. 2 jaar later heb ik toch maar de accu vervangen. Was 9 jaar oud en de staat een leeftijd van 5 jaar voor.

Je kan trouwens ook de accu laten doormeten bij de garage. Zij kunnen dan vertellen of die vervangen moet worden. Denk namelijk dat je accu aan vervanging toe is.

Het lijkt me dat je met de zekeringen-truuk best aardig iets kan meten. Meet je GEEN spanningsval over de zekering, ga je door naar de volgende. Meet je nergens spanningsval, dan eindig je zonder meetresultaat. Jammer dan, werkte het toch niet.

Maar als je ergens wat meet, kan je terwijl je met de multimeter in stroom-stand de zekering overbrugt de zekering er uit trekken. Kan je direct meten. Of je werkt eerst alles af en gaat dan pas zoeken in de groep die de hoogste spanningsval gaf.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 december 2020 19:00:28 schreef GJ_:
De dealers doen het zo. Werkt toch echt perfect als je een sluipverbruiker op wil sporen. Uiteraard is dit altijd met een stilstaande motor.

Van VAG heb ik een document hierover, maar ook andere merkdealers doen het zo. De VAG multimeter waar ze het over hebben is officieel een Gossen Metrawatt, maar in de praktijk word er gewoon iedere goede multimeter voor gebruikt.

Dit wordt inderdaad vaker gebruikt om lekstromen te meten.

Maar let er wel op met het openen van deuren (deurschakelaars)bijv
sommige auto's/trucks worden al wakker als de deur wordt geopend dat zie je aan de meldingen op het display.

Dan zal je bij die auto's de deurschakelaar moeten manipuleren zodat ie denkt dat de deur dicht is .

En ook geen zekering trekken want dan maakt je de zaak ook weer wakker.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ik heb heel veel jaren geleden een soortgelijk geintje meegemaakt met een 7-serie.
Ik heb toen de meting direct in de accukabel gedaan. Eerst een verbinding over de meter maken want anders vliegt de zekering eruit van je multimeter. En de achterbak verlichtingsschakelaar onderbreken (accu zat in die auto in de kofferbak).

Wat me opviel is dat het lang duurde voordat uiteindelijk alles afgeschakeld was. Dat ging in stappen, elke keer schakelt er ergens weer wat in standby om de paar minuten.
Zoals de TS al zei duurde dat ongeveer 15-16 minuten voordat er stroom minimaal was. Kortom je bent lang bezig voor je het gevonden hebt.

Uiteindelijk was het probleem ergens een van de kastjes die links achter onder het spatscherm verborgen zijn (entertainment systeem zit daar ook). Wat de exacte oorzaak was weet ik niet, maar waarschijnlijk is het een slecht contact ergens geweest in een van de connectoren.
Na veel lospluggen en weer aansluiten was het probleem spontaan weg.

Ik weet niet meer precies wat de ruststroom uiteindelijk was maar 45 mA klinkt niet raar. Het was voordat ik begon met meten in de honderden mA.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 6 december 2020 16:07:32 schreef soldeersmurf:
Laatst kwam ik hetzelfde probleem tegen bij een VW Polo. Meting met een DC stroomtang bevestigde dat er een 'lek'-stroom overbleef na kontakt uit zetten. Bleek de radio te zijn die om een of andere reden niet naar de slaapstand wilde en 50-60 mA bleef trekken.

Ik had net hetzelfde probleem met mijn skoda fabia ! Achteraf bleek dat een CD geklemd zat in de radio/CD. Om de x aantal tijd deed de radio een poging om deze CD terug uit te werpen, zelfs met het contact uit ! (Sony radio/CD).

Anoniem

Op 6 december 2020 19:00:28 schreef GJ_:
De dealers doen het zo. Werkt toch echt perfect als je een sluipverbruiker op wil sporen. Uiteraard is dit altijd met een stilstaande motor.

Van VAG heb ik een document hierover, maar ook andere merkdealers doen het zo. De VAG multimeter waar ze het over hebben is officieel een Gossen Metrawatt, maar in de praktijk word er gewoon iedere goede multimeter voor gebruikt.

Interessant documentje, zal ik bewaren.

Maar wat voor een ervaren garagist een makkie is, hoeft dat voor een leek niet te zijn.

Als ik in je tabel lees dat bij een 20A zekering 30mA overeenkomt met 0.1mV, dan moet je al een meter van erg goede kwaliteit hebben.
Je zult mogelijk ook rekening moeten houden met galvanische spanningen door contact tussen verschillende metalen.

Bij het meten van erg lage spanningen in het sub mV gebied krijg je vaak onverwachte fenomenen.