Wees gewaarschuwt; BTS7960B H brug motordriver

Via een Nederlandse webwinkel kocht ik onderstaande motordriver.

Bij ontvangst scheen mij al snel toe dat de opgegeven 43A niet echt haalbaar was. De chip kan het volgens de datasheet aan. Maar aangezien de koelvlakken van de chips aan de bovenkant van de print zitten en de koelrib aan de onderkant zou de warmte door via's o.i.d. naar het koelblok toe moeten, of zouden ze een deel van de print weggefreest hebben en vervangen voor alu? Dat zou mooi zijn!

Helaas en oeps!

Nee, de warmtegeleiding gaat dmv via's.. bij lange na niet genoeg lijkt mij. Maar wat is veel erger? Juist... de koelvlakken van de chips zijn verbonden met de uitgang (poot 4). Dus de doorgelaten spanning komt ook op het koelvlak. het enige wat volle kortsluiting tussen de chips vermijd is de dunne zwarte laag op het koelblok...brrrrr.

Doodeng ontwerp dus, zeker bij de gespecificeerde 43A

Voor degenen die dit ding toch willen gebruiken is onderstaande misschien een oplossing. Niet goed te zien, maar ook de schroeven zijn geïsoleerd met plastic busjes. Gat van 3 mm naar 3,5 geboord en geplaatst.

Ik gebruik hem zo..maar zeker niet voor 43A!

Met vriendelijke groet, Rob

Aparte kleurstelling die foto's van je.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 7 december 2020 14:23:58 schreef Roland van Leusden:
Aparte kleurstelling die foto's van je.

Tja zag het zelf ook al, ging met verkleinen blijkbaar iets fout...in de fileexplorer zagen ze er goed uit. in de browser niet. .

Doet aan de inhoud van van het verhaal weinig af.

Met vriendelijke groet, Rob

Die modulen bestaan al jaren en daar is al veel over geschreven, ook hier.

De print is niet ontworpen om te gebruiken op 43A maar op 5 a 10A, een piek van 30A kan die ook aan.
Met een tussenstuk alu of koper kun je ze op een grotere koelplaat vijzen.

Als je ze in originele staat wilt gebruiken smeer er toch maar wat koelpasta tussen, heb ik ook gedaan, want die print is aan de onderkant niet vlak genoeg.
Maar wat wil je voor 7 euro :p

LDmicro user.

Op 7 december 2020 14:38:33 schreef MGP:

Als je ze in originele staat wilt gebruiken smeer er toch maar wat koelpasta tussen..

Naar mijn weten geeft koelpasta geen elektrische scheiding? En daar ging het mij om.

Ook zie ik dat de BTS7960B vaak hier als oplossing gegeven wordt als er om een krachtige motordriver gevraagd wordt, maar juist het probleem dat ik signaleer heb ik nog niet voorbij zien komen.

Op zoekterm BTS7960b vind ik in ieder geval niet iets in die richting.

Met vriendelijke groet, Rob

Op 7 december 2020 14:41:34 schreef Robvansuilen:

Naar mijn weten geeft koelpasta geen elektrische scheiding? En daar ging het mij om.

Dat heb ik dan verkeerd begrepen omdat je gedurig schreef over die hoge stromen.

edit: hier een filmpje van mij dat ik hier al eens gepost heb. https://www.youtube.com/watch?v=7d4RebeVN5k

LDmicro user.

Mooi filmpje, helaas zegt het weinig over hoe het ding aan te sluiten of aan te sturen. OF over de gevaren van het ding waar het mij in dit topic om gaat.

Maar goed, je hebt het ding ook beter bekeken, zijn mijn conclusies terecht? DWZ zou het koelblok niet (veel beter) elektrisch geïsoleerd moeten zijn?

Met vriendelijke groet, Rob

Ik zou opteren voor een betere koeling en een grotere elco dan die 330µF (minimaal 1000µF).
Wel of niet isoleren hangt af van uw voorkeur en de toepassing.

Maar zoals je schrijft is een verwittigd man er 2 waard ;)

LDmicro user.

Op 7 december 2020 15:02:23 schreef MGP:

Wel of niet isoleren hangt af van uw voorkeur en de toepassing.

Die snap ik even niet, kortsluiting ligt in de hierboven besproken unit toch altijd op de loer, ongeacht de toepassing of voorkeur van de gebruiker?

Met vriendelijke groet, Rob
Arco

Special Member

Ik zou er een siliconenpad met koelpasta tussenleggen voor isolatie.
De IFX007t is trouwens een sterkere/nieuwere vervanger voor de BTS7960b (die is 40A/60A puls en de IFX is 50A/110A puls.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De mijne heeft vorig jaar een maand gediend om water te pompen met een boormachinepompje zonder aanpassing en zonder problemen.

Ik heb ze nu speciaal voor u nog eens gedemonteerd en nagezien.
Als je goed kijkt zie je dat alle via's aan onderkant bedekt zijn met soldermask verf, als je schuin in de via's kijkt zie je wel de doormetalisatie en dat ziet er gevaarlijk uit.

Ook de zwarte anodisatie van het koelblokje is isolerend als het niet beschadigd is natuurlijk.

Gezien er gewerkt wordt met lage spanningen <25Vdc is dat voor hobby volgens mij meer dan voldoende..een beetje koelpasta zou ook niet misstaan ;)
In ruwe omstandigheden zoals trillingen en vocht zou een extra isolatielaag veel beter zijn, daar heb je een punt.

Ik denk niet dat er veel terugkeren voor dit specifiek probleem maar het blijft een zeer goedkoop Chinees product en dan is het altijd oppassen.

LDmicro user.

Bedankt voor het nakijken, we zien hetzelfde. Dat is al mooi. Wel zijn sommige via's hier gevuld met soldeertin zonder soldeermasker. Ik heb inderdaad ook een zwart geanodiseerd koelblok.

Ik trek er echter andere conclusies uit deze observatie. Ook al gaat het om relatief lage spanningen. De stromen die bij deze unit vermeld worden zijn hoog (43A). Natuurlijk moet je dit bij chinese producten dit altijd met een korreltje zout nemen, weten ervaren gebruikers.

Ik heb echter eens even zitten zoeken op youtube en deze dingen worden gebruikt in allerlei bouwsels, maar vooral robots en zelfbouwsegways ezn. Met accu's al dan niet lithium ion.

Dat vind ik toch echt wel beangstigende combinaties.

Overigens is de webshop die ze mij leverde het met mij eens. Deze heeft de verkoop van deze units gestaakt. Ik ben zo vrij geweest om ook andere nl webshops waar ik regelmatig winkel en die ze voeren op dit probleem te wijzen.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op maandag 7 december 2020 16:40:02 (14%)

Met vriendelijke groet, Rob

Dat een webshop daarvoor de verkoop staakt lijkt mij raar.

Ik denk dat er 100000den in omloop zijn, het is wereldwijd een heel populair product.

Als je eens goed rekent zitten er tussen de 2 tab's waar de via's zijn 2lagen verf en 2 lagen anodisatie wat volgens mij voldoende moet zijn, meer mag altijd is ook beter.

43A..jaja verkoopspraatjes en dat heb je met auto's ook, verbruik en uitstoot zijn geliefde verkoopscijfers.

Hier ook zo'n module van 1200W die op 12V maar 240W aankan.

Maar je moet dat eerder zien als ervaring opdoen ;)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ik vind vertrouwen op een dun laagje anodisatie en printlak onacceptabel (met zo'n apparaat in huis zou ik geen oog meer dicht doen)
Als je het koelprofiel aandraait, heb je kans dat de lak op de (iets uitstekende) via's breekt en helemaal niet meer isoleert.
Anodiseerlaag is iets van 15µm dik (in China waarschijklijk nog dunner), daar zou ik niet op vertrouwen...

Dat het een populair product is vind ik nog geen reden om de boel dan maar af te laten branden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 december 2020 17:26:50 schreef Arco:
Ik vind vertrouwen op een dun laagje anodisatie en printlak onacceptabel (met zo'n apparaat in huis zou ik geen oog meer dicht doen)

Een foto die ik genomen heb van een heel dure voeding uit een digitale laser filmprojector voor cinemazalen.
Er moet iets tussengeraakt zijn tijdens de montage, zo zie je maar.
Daarvoor bestaan er zekeringen ;)

LDmicro user.

Op 7 december 2020 16:56:26 schreef MGP:
Dat een webshop daarvoor de verkoop staakt lijkt mij raar.
)

Ik heb het toch zwart op wit van ze.Lijkt mij een prima initiatief en dit is ook hoe ik ze ken, goede service en klantfeedback serieus nemen.

Op 7 december 2020 16:56:26 schreef MGP:
Als je eens goed rekent zitten er tussen de 2 tab's waar de via's zijn 2lagen verf en 2 lagen anodisatie wat volgens mij voldoende moet zijn, meer mag altijd is ook beter.
)

Je rekent niet goed. Bij mijn unit zit er zoals vermeld geen laklaag tussen. kijk ook even op de foto hierboven daar is het duidelijk te zien. Het koelvlak van de chips is door de via's elektrisch geleidend verbonden. Sommige via's zijn gevuld met tin. Dus het enige wat de kortsluiting tussen beide chips voorkomt is het laagje anodisatie.

Met vriendelijke groet, Rob

edit

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op maandag 7 december 2020 19:46:03 (98%)

Met vriendelijke groet, Rob
maartenbakker

Golden Member

Bij gebruik van siliconenmateriaal is geen verdere koelpasta nodig.

Omdat het hoogteverschil hier nog vrij groot kan zijn, is het misschien beter om van dat dikke olieachtige warmtegeleidende rubber te gebruiken dat je ook wel in TV's tegenkomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 december 2020 14:20:45 schreef Robvansuilen:Nee, de warmtegeleiding gaat dmv via's.. bij lange na niet genoeg lijkt mij.

Dat is gewoon gebrek aan kennis aan jouw kant; koelen door de print met via's is juist de correcte manier om dergelijke packages te koelen. Ik heb al heel veel vermogenselektronica ontworpen, en dat werkt echt prima.

Je hebt zeker gelijk dat de isolatie "ruimte voor verbetering" heeft. Ik heb exemplaren gehad waar boorspanen tussen de print en het koelblok lagen, en die waren bij aankomst dus al kortgesloten (ergo: ze worden niet getest).

Als je geen groot stuk silpad hebt liggen, kun je ook normaal plakband gebruiken als interface materiaal; de thermische geleiding daarvan is verbazend goed, en de isolatie is voor dergelijke lage spanningen ook prima, mits er natuurlijk geen bramen of spanen doorheen komen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@ sparky: Helemaal mee eens. Thanks voor de tip "Plakband".

Edit: Even het datasheet opgezocht. Als je hem zo koelt kan ie m.i. best 5W aan. Dan mag je er ongeveer 17A doorheen jassen.
Totaal 60W uit twee chips bij 43A lijkt me wel iets te veel.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 8 december 2020 17:32:25 (62%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/