Parket schuurmachine op 220 en 380

Ik heb een vraag, ik heb wel een beetje verstand van elektriciteit maas niet heel veel.

Ik heb tweede hands een parket schuurmachine gekocht. Deze kan zowel op 220 als op 380. CDE verkoper heeft mij laten zien dat de machine op 380 goed werkt. En zei dat ik voor 220 de de krachtsroom stekker door een 220 stekker moest vervangen. Ik heb dat gedaan maar de machine start niet je hoort alleen gebrom. Op de stekker die in het apparaat gaat staat T S R (zie bijlage) en de aangesloten kleuren zijn T-zwart, S-geel, R-rood. Mijn vraag is nu welke kleur draad moet waar op de 220 volt stekker worden aangesloten.

Ik durf niet zomaar wat uit te proberen want ik weet niet of het apparaat daar tegen kan.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

pamwikkeling

Special Member

Dit soort grote parket schuurmachines is uitgerust met een driefazige motor (+/- 2.2 kW geschat).
Je kan het toestel gebruiken op 220 (of 230V) als je beschikt over een DRIEFAZIGE aansluiting op 230V.

Als je bij jou thuis alleen 230V EENFAZIG hebt, kan je het toestel waarschijnlijk niet gebruiken zonder veel kunstgrepen uit te halen.

Moest je toch 230V driefazig hebben, moet je het aansluitingsdoosje op de motor openen en hier de motor omschakelen van 380V naar 220V en een blauwe CEE stekker voorzien.

bprosman

Golden Member

Vraag me af wat je met een parketschuurmachine op 380V moet eigenlijk, zo een ding neem je als bedrijf toch mee naar je klant ? (of heb ik een verkeerd model voor ogen ?) , en hoeveel klanten hebben 380V ? Of is deze voor bedrijfsmatig gebruik (dansvloeren etc?).
Merk/type zou misschien helpen , dan is er misschien meer info over te vinden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

R-S-T duidt op 3 fasen. Dat gaat op 1 fase 230V niet zo maar werken.
Geef eens wat meer informatie over de machine: merk, type.

pamwikkeling

Special Member

De hoofdreden dat die machines uitgevoerd werden op drijfkracht is omdat de schuurband over een grote rol draait, (geschat diameter 20 cm).

Voor het startkoppel dat je dan nodig hebt om de machine in werking te krijgen, gebruik je best een driefazige motor.
Anderzijds heb je ook wel wat vermogen nodig tijdens het schuren en voor het afzuigen van de houtkrollen

Ik herinner me dat die dingen loei zwaar waren en er een grote buis (diameter 10 cm) uit kwam waaraan een opvang zak voor de houtkrollen zat.

Anderzijds dateren die dingen nog uit de jaren 60-70, toen in grotere huizen ook vaak drijfkracht aanwezig was.
(In kleinere huizen werd toen geen houtparket gelegd ....)

EricP

mét CE

Vlaams blijft grappig :) Bij drijfkracht... denk ik meer aan een ponton of een zwemvest ofzo :).

Maar goed... Die motor zal inderdaad wel op zowel 220V als op 380V kunnen werken - dat zal het typeplaatje wel zeggen. In driehoek op 220V, in ster op 380V. Beiden uiteraard wel 3-fasen.

En toen kwam de (ver)koper. In de beleving van 1 van beiden is '380V' 3 fase. En '220V' 1 fase. Kan. Hoeft niet. Tsja... Bijna goed.

Een paar oplossingen:

  • Je hebt gewoon 3-fasen daar waar je het ding nodig hebt. Daarop aansluiten.
  • Motor vervangen door een 1-fase 230V exemplaar. Het zou kunnen dat die niet genoeg koppel heeft om aan te lopen, dan moet je de machine optillen bij 'aan' zetten. Commercieel in elk geval niet interessant meer.
  • 1-fase-in-3-fase-uit frequentie omvormer kopen.
  • Ding terug brengen naar de verkoper. Er vanuit gaande dat het duidelijk is dat je het ding op 1-fase 230V wilde aansluiten en de verkoper heeft gezegd dat dat kan (waarop ik dan denk... als ik wat verkoop... beperk ik me tot feiten, foto van typeplaatje ed. Mag je zelf bepalen of het kan wat je wilt. Heb ik ook het gez**k er niet over)

Komt 3-fasen 220V nog voor (in NL of BE)?

EgbertG

Golden Member

Ik heb autohefbruggen die op 380v horen te werken redelijk werkend gekregen op 220v met behulp van een forse wisselstroomcondensator.

Maar inderdaad .. soms moest je de motor even een klein zetje geven.
Het blijft een beetje behelpen, maar ik was al blij dat ik t zo
voor elkaar kon krijgen.

Ten eerste bedankt voor de vele en snelle antwoorden. Ik zal het wat nader toelichten. The machine is een Valbe 403 en ik denk ca. 1965-1970. Op de machine zit een schakelaar om te schakelen tussen 220 en 380 V. Ik heb de schuurmachine gekocht voor onze eigen vloeren want dat is nogal een oppervlakte en dus goedkoper om er een 2 de hands te kopen dan te huren. En ja, ze deze is loei zwaar. Ik heb een aantal plaatjes toegevoegd. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Ik ben hier het huis compleet aan het verbouwen en er moet ook nog een nieuwe elektriciteitsinstallatie in dus de uiterste optie is dat ik daar dan ook een krachtsroom aansluiting bij laat maken. Maar dan ben je natuurlijk de kosten reductie wel een beetje kwijt

En vraagje voor EgbertG. Heb je een merk en type van die condensator voor me?

EricP

mét CE

Het zegt nog steeds niet zoveel. Je zou een bedradingsschema moeten hebben.

Het is 'oud'. In die tijd waren 220/380 netten denk ik nog best gemeen goed. Wel altijd 3-fasen.

Als je al 3-fasen op de hoofdschakelaar hebt, dan is het niet meer dan een kwestie van een alamat erbij en een WCD aldaar. Voor het apparaat een behoorlijk verlengsnoer. Dat kost ook de wereld niet. Maar ja, het moet wel gebeuren. En als je er een 'erkend elektricien' (let wel: erkend door z'n eigen vriendjes) voor in moet schakelen, dan kost het wat uren (en die zijn nou eenmaal duur).

Met een condensator... Steinmetz. Nah... doe voor een parket schuurmachine maar niet. Je houdt geen vermogen over...

EgbertG

Golden Member

Het zijn qua formaat vrij grote condensatoren van 450V AC bij 50 uF.
Formaat dun frisdrankblikje.

Heb er nog aantal liggen

(voorbeeldfoto)

Pas alsjeblieft op met zo'n volledig metalen ding met twijfelachtige bekabeling... zorg dat hij altijd in een geaard stopcontact zit.

Tja... kan je wel solderen en heb je een multimeter daar?
Ik heb het even voor je gecheckt maar een driefase generator huren is ongeveer even duur als een eenfazige schuurmachine huren: ongeveer 60 euro per dag.

Misschien voor meedenken makkelijk te weten dat dit soort machines een vrijloop stand hebben, de rollen worden tijdens inschakelen niet aangedreven(afzuig fan wel).

Even een andere motor vinden zal het ook niet worden, er zitten 2 halve ogen aan het huis waarmee door motor te kantelen de snaren op spanning worden gezet.

Maar om je niet helemaal van de ene in de andere teleurstelling te brengen; Is de wals nog goed? Deze hoort een lichte bolling te hebben en is bij dit soort oudjes vaak de reden van verkoop.

Ik ben parketeur, maar zal je toch eerder voor zelf doen een trommel machine aanraden; Hiermee loop je niet tegen het misbruik door de vorige gebruikers aan omdat de trommel de plek van de wals inneemt maar gaat minder lang mee dan een band.
En zonder kantenmachine en woodboy erbij ben je of heel veel tijd kwijt of moet je deze er alsnog bij huren, als je geen ervaring met een bandschuurmachine hebt heb je deze zeker nodig om de start en stop strepen weg te krijgen.

Mocht de vloer nu geolied zijn zou overigens een flexisand(Bona) ook voldoende kunnen zijn, duur om te huren maar kunt bijna alles met 1 machine doen zonder risico op strepen en sporen maar zal geen diepere krassen weghalen.
Doordat schuurvoeten dubbel aangedreven zijn blijft deze ook op zijn plek staan waardoor het wat ontspannender werken is.
Is de vloer gelakt kom je niet onder een bandschuurmachine uit.

Gr. Remko.

Wederom bedankt voor de antwoorden. Ik ben er uit. De machine is goed. Ik heb gezien wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft en dat zag er goed uit. Dus de machine wil ik graag blijven gebruiken. Een oplossing om 220 volt te kunnen gebruiken is niet voldoende/te duur/te gevaarlijk/te moeilijk. Dus laat ik bij het aanleggen van de nieuwe elektriciteit meteen krachtstroom aanleggen, Dat is altijd handig om te hebben.

die machine is zeker 60 jaar oud, houd rekening ermee dat schuurbanden/schijven er weleens niet meer zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ken tegenwoordig (vanaf 2004) geen één Nederlands of Belgisch pand met 220V of 380V, wel met 230V of 400V.

Mag ik voorstellen dat we het dan gewoon hebben over 230/400V en niet over iets dat niet meer bestaat? (ik ga hier vast opmerkingen over krijgen).

Wat is eigenlijk 3-fase 380V (of eigenlijk 3x 400V)? Zijn dat 3 enkele fasen die van 400V t.o.v. nul? Of hebben we het over een 3-fase 230V en dus 400V, zoals hier uitgelegd.

Volgen mij is de correcte term dus 3 x 230V of 400V. Niet 3 x 400V, volgens mij heeft niemand dat, tenzij je je eigen transformatorhuisje in de woonkamer hebt staan.

Driefasensystemen worden vaak genoemd naar de driehoeksspanning. Dus de spanning tussen de fasen. Dit in navolging van hoogspannings- en middenspanningssystemen die vaak geen nul hebben.
Maar bij laagspanning vind ik het ook verwarrend omdat het niet altijd duidelijk is wat de schrijver bedoelt.
Daarom vind ik het handiger om beide spanningen te noemen, dus b.v. 3x230/400V

Op 8 december 2020 21:02:11 schreef KlaasZ:
Daarom vind ik het handiger om beide spanningen te noemen, dus b.v. 3x230/400V

Inderdaad, en in die notitie klopt het ook. Maar ik zag ook een paar keer '380V 3 fase' genoemd worden. Dan raak je als lezer natuurlijk snel verward.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Ik ken tegenwoordig (vanaf 2004) geen één Nederlands of Belgisch pand met 220V of 380V, wel met 230V of 400V.

Laat dat apparaat nou van ruim voor die tijd zijn...

Testman de schuurbanden zijn brede stroken schuurpapier op rollen die nog gewoon te krijgen zijn dus dat is geen punt. De machine is ook nog zeer recent door de vorige eigenaar gebruikt. Het enige probleem is dat ik hier nog 400, noch 3 x 230 heb. Dus laat ik 400 aanleggen

pamwikkeling

Special Member

3x230/400V aanleggen is voor nu en op termijn wellicht de betere oplossing.
(krachtstroom voor de noorderburen, bij ons heet dat nog gewoon drijfkracht)