welke soorten 3fase stekkers?

ik heb mijn huis verkocht waar 3x230V was (GEEN nuldraad en effectief 230V tussen de fases). al mijn machines zijn aangepast aan dat oude net.

nu ben ik verhuisd en in de nieuwe woning zit 3x230/400V, 3F+N dus. en die hebben zo van die CEE stekkers aan de muur.
ECHTER, ze passen niet.
mijn bandenmachine had een CEE 5 stekker. (F+F+F+N+aarding). maar die diameter is precies 5mm kleiner dan de stekkers die aanwezig zijn in het pand.

mijn compressor had origineel een CEE 4 stekker (F+F+F+aarding), maar ook die heeft een andere diameter. heb nu al 3x een andere stekker moeten aanzetten voor ik eentje vond die paste. ik weet nu niet meer welke stekkers ik moet kopen. zijn dat verschillende types oude VS nieuwe stekkers? of met verschillende vermogens? heb al op google gekeken en die zien er toch allemaal hetzelfde uit. de diameter echter verschil 5mm ofzo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Er zijn cee-form stekers voor diverse stromen, 16A, 32A etc. Die zijn uiteraard niet uitwisselbaar, Dan zijn er van elke versie een 4- en een 5-polige versie,
Heb je alleen motoren, dan is de vierpolige versie voldoende.
Ik zet altijd een vijfpolige versie met de nuldraad erbij. Kan soms (of vaak) handig zijn.
De vier- en vijfpolige versies zijn onderling ook verschillend van diameter.
Als je vaak van locatie wisselt, zijn er ook nog stekers waarbij je twee polen fysiek van plaats kunt verwisselen zonder gereedschap, zodat je de draairichting kunt omkeren indien nodig.Voor een 230 volt net geldt weer een andere diameter als een 400 volt net. De rode stekers zijn voor een 400 volt net.
Eigenlijk zou het altijd moeten passen als je de juiste keuze maakt.
In NL kom je de blauwe driefasensteker niet vaak tegen.
Meer info:
https://nl.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

ik heb destijds een rode CEE stekker gemonteerd op mijn bandenmachine, geen idee dewelke.
er was maar 1 soort in de doe het zelf zaak destijds.
er waren blauwe stekkers, en rode in 4P of 5P.
heb toen een 5P gemonteerd zonder de N aan te sluiten.
mijn autobrug die op dezelfde plug zit (wissel gewoon afhankelijk welk toestel ik nodig heb), werkte met een transfo tussen 1fase en N. dus daar heb ik ook een CEE 5P stekker aangesloten met de N erin.

nu in mijn nieuwe woning hangen er wel 20 aansluitingen in de loods, 4P en 5P gemixed, maar allemaal een kleinere diameter dan diegene die ik heb.
waar mijn compressor komt (ook een 3fase toestel) staat er een 4P connector. dus ik die 5P eraf en 4P erop. blijkt die niet te passen in het stopcontact.
dus nog maar eens in een bak gaan zoeken en een 4P gevonden die iets kleiner bleek te zijn en wel past.
dus ofwel verander ik al mijn toestellen (3tal), ofwel verander ik de connectoren aan de muur (=veel). natuurlijk afhankelijk van de standaard.

ik vermoed dus dat ik 32A stekkers heb steken, en mijn loods allemaal de 16A versies. dan kan ik beter ook de kleinere connectoren op mijn machienes zetten. had er een verschil geweest tussen oude en nieuwe connectoren, zou ik overal de nieuwere versie steken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

heb toen een 5P gemonteerd zonder de N aan te sluiten.

Enig idee hoeveel apparatuur daar al door overleden is??

ik vermoed dus dat ik 32A stekkers heb steken, en mijn loods allemaal de 16A versies. dan kan ik beter ook de kleinere connectoren op mijn machienes zetten. had er een verschil geweest tussen oude en nieuwe connectoren, zou ik overal de nieuwere versie steken

Je kunt toch gewoon kijken wat erop staat??

mvdk

Golden Member

Op 9 december 2020 12:59:51 schreef fcapri:
(...)
ik vermoed dus dat ik 32A stekkers heb
(...)

Als de afdekklepjes er nog opzitten: daar moet het opstaan.
(Weinig licht en beschadigde opschriften kunnen het noodzakelijk maken een leesbril op te zetten). O-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Welke type je nodig hebt staat mooi op de WCD. 16A is veel geplaatst. Ik zou kiezen voor allemaal 3P+N+aarding. Allemaal rechtsdraaiend aansluiten.

@buzzy: staan er relais voor die motoren dan heb je toch weer vaak 230V en dus de N nodig.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 9 december 2020 13:04:02 schreef EricP:
[...]Enig idee hoeveel apparatuur daar al door overleden is??[...]Je kunt toch gewoon kijken wat erop staat??

tja, een bandenmachien werkt gewoon op perslucht hoor. enkel de spanning is nodig voor het middendeel te laten ronddraaien.
Mijn brug had 4draden + aarding die naar buiten kwamen, dus die heb ik allemaal aangesloten in de 5P connector.

mijn bandenmachien had een 4P connector die erop zat (3F+aarding), die heb ik er 10jaar geleden afgehaald en dezelfde 5P connector als mijn brug op gezet, zodat ze beide in dezelfde aansluiten konden inpluggen.

mijn compressor had een 3P+aarding, die heb ik er ooit afgehaald en rechtstreeks op de zekering aangesloten. daarna kreeg die ook zo een 5P connector. daar is ook enkel de motor die draaid en er is geen N aangesloten.
die connector zijn oud, en uitgelijk al zwart geworden door de vette handen. daar vind ik allang geen tekst meer op.

de loods was een oude lasserij, daar mag je nog van geluk spreken dat je de stopcontacten nog herkent tov de achtergrond. die zijn ook goed zwart aan de buitenkant en ga er nu niet echt met water gaan op poetsen (1 ervan viel het deksel al af toen ik er aan kwam)

Op 9 december 2020 13:09:31 schreef buckfast_beekeeper:
Welke type je nodig hebt staat mooi op de WCD. 16A is veel geplaatst. Ik zou kiezen voor allemaal 3P+N+aarding. Allemaal rechtsdraaiend aansluiten.

@buzzy: staan er relais voor die motoren dan heb je toch weer vaak 230V en dus de N nodig.

rechtsdraaiend? die van mij is klepje open, stekker induwen en met het klepje vergrendeld die (witte stekkers, rood deksel). MENNEKES zoals ik op google al vond

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 9 december 2020 12:59:51 schreef fcapri:
ik heb destijds een rode CEE stekker gemonteerd op mijn bandenmachine, geen idee dewelke.

Je zegt eerder dat dat een rode stekker was. Maar je zegt ook dat je in de oude situatie een net had met 230 Volt tussen de fasen. In dat geval had het eigelijk een blauuwe stekker moeten zijn. Rood is voor 230/400 Volt (230 Volt tussen fase en nul, 400 Volt tussen de fasen. Blauw is voor 130/230 Volt.

Maar daar wordt in Belgie nogal eens mee gesmokkeld. Men gebruikt ook wel rood voor 130/400 Volt.

En daarmee kan het dus goed fout gaan als je verhuist van een locatie met een 130/230 Volt net naar een locatie met een 230/400 Volt net. Die bandenmachine van jou is immers voor een net met 230 Volt tussen de fasen. Het is dat de stekker niet past omdat het waarschijnlijk een 32A stekker is en de WCDs 16 A zijn. Maar als het wel zou passen, krijgt dat ding dus 400 Volt, waar ie 230 Volt kan hebben en dat wordt rook...

Je apparaten zullen dus omgebouwd moeten worden. Met een beetje geluk kan dat voor de motoren door ze van ster naar driehoek om te zetten. Met pech moet er een andere motor in. Voorts werkt de besturing van zulke apparaten meestal op 230 Volt. Die moet dan dus tussen een fase en nul worden aangesloten, waar het eerst tussen twee fasen was aangesloten. Op zich niet zo'n probleem, maar je moet weten wat je doet.

Met alleen maar een andere stekker aan het apparaat zetten zal er dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het een en ander mis gaan.

En dan heb ik het nog niet eens over de 16A vs 32A kwestie. Eenzelfde apparaat zal als het aangesloten wordt op een 130/230 Volt net meet stroom nemen dan wanneer het wordt aangesloten op een 230/400 Volt net. en wel 400/230 maal zo veel ofwel ongeveer 75% meer. Dus waar er in de oude situatie een 32A aansluiting nodig was, zal in je nieuwe situatie een 16A aansluiting vaak voldoen. Maar niet altijd.

De situatie is dus complexer dan alleen verwisselen van de stekkers. Ik heb de indruk dat het je boven de pet gaat, ik zou er maar iemand bij halen die weet wat ie doet...

die connector zijn oud, en uitgelijk al zwart geworden door de vette handen. daar vind ik allang geen tekst meer op.

Als je het echt niet meer kunt lezen... Meet met een schuifmaat de diameter van de aardpen van de CEE form stekker.

7 mm = 16A
8 mm = 32A
10 mm = 63A

Dit geldt zowel voor de 3, 4 en 5 polige varianten en de blauwe en rode varianten.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
buckfast_beekeeper

Golden Member

@fcapri: De WCD rechtsdraaiend aansluiten wil gewoon zeggen dat de motor altijd rechts draait als je in een WCD wordt gestoken. Niets zo hinderlijk als elk stopcontact anders aan te sluiten.

Zitten er relais in je machines? Sluit dan de N maar aan want deze relais zijn meer dan waarschijnlijk 230V types. Zorg ook dat je de motorbeveiliging terug correct instelt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EricP

mét CE

Ah, ik meende dat je de 'WCD' 4 polig had bedraad. Dat gaat natuurlijk fout zodra je er iets in prikt wat wel een 0 verwacht...

rechtsdraaiend? die van mij is klepje open, stekker induwen en met het klepje vergrendeld die (witte stekkers, rood deksel). MENNEKES zoals ik op google al vond

Eh... ja... En dan nog rechtsdraaiend aansluiten :)

Ofwel: kijk ff naar 'draaiveld'. Rechtsdraaiend is 'de standaard'. Het is erg fijn als je je apparaat in een andere WCD prikt en de motoren draaien nog dezelfde kant op, niet?

Op 9 december 2020 14:00:23 schreef Roetzen:
Je zegt eerder dat dat een rode stekker was. Maar je zegt ook dat je in de oude situatie een net had met 230 Volt tussen de fasen. In dat geval had het eigelijk een blauuwe stekker moeten zijn. Rood is voor 230/400 Volt (230 Volt tussen fase en nul, 400 Volt tussen de fasen. Blauw is voor 130/230 Volt.

Maar daar wordt in Belgie nogal eens mee gesmokkeld. Men gebruikt ook wel rood voor 130/400 Volt.

Als je het echt niet meer kunt lezen... Meet met een schuifmaat de diameter van de aardpen van de CEE form stekker.

7 mm = 16A
8 mm = 32A
10 mm = 63A

Dit geldt zowel voor de 3, 4 en 5 polige varianten en de blauwe en rode varianten.

en dat laatste wist ik dus niet. ik weet wel degelijk wat ik doe, maar wist het verschil niet tussen de stroomsterktes in stekkerformaat.

mijn autobrug stond op 400V en had een CEE stekker. ik heb die omgezet naar 3x230 (de 4 motoren in 3hoek en de kast omgezet van 380 naar 220 (schakelaar)).
dat heb ik hier 10jaar geleden nog gevraagd.

toen ik mijn bandenmachien kocht in NL, zat er een andere stekker op, en stond op 400V. ik heb die stekker veranderd naar een 5P zoals mijn brug, zodat ze in hetzelfde stopcontact konden. zo hoef ik maar 1 groep 3F te zetten. ook heb ik de motor herschakeld naar 3x230V. t schema zat er bij
http://www.fordcapri.be/off/pics/bandenmachien/640/PICT3654.jpg

toen ik mijn compressor kocht stond die op 3x230 en zat er zo een antieke bakeliet zwarte connector op (ook hier nog gevraagd). die kan ook 380V aan, anders had ik die niet mee verhuist.
omdat in de toekomst alles wel naar 400V zou omgezet worden, want de 3x230V netten gaan eruit, heb ik ervoor gekozen om destijds al alle rode CEE connectoren te gebruiken. de doe-het-zelf zaak had maar 4 types
blauwe 3P
blauwe 4P
rode 4P
rode 5P, en ik kocht dus een stel rode 5P om uniform te zijn in mijn garage.
had de doe-het-zelf zaak destijds de 16 en 32A variant gehad, ik had het ook geweten. nu had ik enkel weet over blauwe 3P-4P en rode 4P-5P.

zou ik overap 4P blauwe stekkers hebben gebruikt, en 2jaar later veranderen ze de aansluiting, mocht ik alle machienes opnieuw gaan veranderen naar rode connectoren.

ik had deze in gebruik in de garage voor ik begon te vervangen:
https://www.woodworking.nl/data/attachments/15/15660-c343b107bf054440a0219a90a866cc61.jpg
alsook ronde bakeliet stekkers, met rechte pennen erin.

mijn compressor trekt echt niet meer dan 16A, zowel op 230 als 400V, en datzelfde geldt voor de bandenmachien hoor. die motor laat enkel die plateau ronddraaien, de rest is met perslucht

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 9 december 2020 13:09:31 schreef buckfast_beekeeper:
Welke type je nodig hebt staat mooi op de WCD. 16A is veel geplaatst. Ik zou kiezen voor allemaal 3P+N+aarding. Allemaal rechtsdraaiend aansluiten.

@buzzy: staan er relais voor die motoren dan heb je toch weer vaak 230V en dus de N nodig.

Daarom zet ik bij voorkeur 3P + nul, dus vijfpolig.De machines die geen nul nodig hebben, hebben vaak een 400V trafo aan boord voor de besturing. Die zit dan gewoon tussen twee fasen.

Controleer even goed wat je doet; als ik het goed lees was de oude aansluiting een 230 volt draaistroom net en de nieuwe een 400 volt draaistroom net. Als dit zo is moet er meer gebeuren als alleen de stekkers verwisselen!!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 9 december 2020 13:04:02 schreef EricP:
[...]Enig idee hoeveel apparatuur daar al door overleden is??[...]Je kunt toch gewoon kijken wat erop staat??

Bij een vijfpolige steker is er geen probleem, Als de nul in de (wand) contactdoos ontbreekt, is risico vol.
Op een evenement heb ik veel apparatuur in rook zien op gaan, omdat iemand een verlenglabel meebracht met vijfpolige stekers en een draaistroomkabel zonder nul. Mijn geluidsinstallatie werkte ook niet meer, maar dat was te danken aan de overspanningsbeveiliging, die er altijd tussengeschakeld zit. Bij meer dan 10% overspanning schakelt die de spanning af van de apparatuur.

Op 9 december 2020 15:47:43 schreef fcapri:
[...]
en dat laatste wist ik dus niet. ik weet wel degelijk wat ik doe, maar wist het verschil niet tussen de stroomsterktes in stekkerformaat.

mijn autobrug stond op 400V en had een CEE stekker. ik heb die omgezet naar 3x230 (de 4 motoren in 3hoek en de kast omgezet van 380 naar 220 (schakelaar)).

OK, dan weet je inderdaad wat je doet en had ik dat verkeerd ingeschat. Mea Culpa.

dat heb ik hier 10jaar geleden nog gevraagd.

Toen was ik hier al wel, maar het is mij dan ontgaan of het heeft mijn lange termijn geheugen niet gehaald...

toen ik mijn compressor kocht stond die op 3x230 en zat er zo een antieke bakeliet zwarte connector op (ook hier nog gevraagd). die kan ook 380V aan, anders had ik die niet mee verhuist.

Dat is inderdaad een oudje. Leuk voor de verzamelaar. :)

omdat in de toekomst alles wel naar 400V zou omgezet worden, want de 3x230V netten gaan eruit, heb ik ervoor gekozen om destijds al alle rode CEE connectoren te gebruiken.

Een pragmatische aanpak. Waarvan het risico te overzien is. Ik zou er zelf dan wel opvallende waarschuwingen op geplakt hebben...

de doe-het-zelf zaak had maar 4 types
blauwe 3P
blauwe 4P
rode 4P
rode 5P, en ik kocht dus een stel rode 5P om uniform te zijn in mijn garage.
had de doe-het-zelf zaak destijds de 16 en 32A variant gehad, ik had het ook geweten. nu had ik enkel weet over blauwe 3P-4P en rode 4P-5P.

Als ze bij de DHZ maar één type hadden, dan is het waarschijnlijk de 16A uitvoering. Maar het is wel zinvol het even zeker te weten want daar zit mogelijk nog een addertje onder het gras.

mijn compressor trekt echt niet meer dan 16A, zowel op 230 als 400V, en datzelfde geldt voor de bandenmachien hoor. die motor laat enkel die plateau ronddraaien, de rest is met perslucht

OK, dan kun je daar dus met een gerust hart 16A stekkers aan zetten die in een 16A WCD gaan.
Maar hoe zit het met je brug? Trekt die ook maar 16A of heeft die 32A nodig.

Als dat laatste het geval is kan je eigenlijk niet met één type stekker en WCD toe. Je kunt namelijk niet zo maar een apparaat wat niet meer dan 16A nodig heeft en waarop de aansluitkabel en de interne bedrading daarop berekend is, zonder gevaar van een 32A stekker voorzien en die in een 32A WCD steken. Het werkt dan wel, maar die 32A WCD is normaal gesproken met meer dan 16A afgezekerd. Meestal met 32A, soms met 25A. Dat is dan niet echt veilig.

Dus als die brug meer dan 16A nodig heeft, ontkom je er niet aan daarvoor iets anders te gebruiken dan een 16A WCD, terwijl je andere spullen wel van 16A stekkers moeten zijn voorzien en waarvan de WCDs met 16 A zijn afgezekerd.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 december 2020 17:41:09 schreef Roetzen:
[...]
Je kunt namelijk niet zo maar een apparaat wat niet meer dan 16A nodig heeft en waarop de aansluitkabel en de interne bedrading daarop berekend is, zonder gevaar van een 32A stekker voorzien en die in een 32A WCD steken. Het werkt dan wel, maar die 32A WCD is normaal gesproken met meer dan 16A afgezekerd. Meestal met 32A, soms met 25A. Dat is dan niet echt veilig. [...]

Een staande lamp van 60W steek je toch ook in een WCD die met 16A of in B met 20A gezekerd is. Daar zet je toch ook geen 2,5mm² draad aan omdat de WCD op die manier is gezekerd. De kabel naar de machine toe moet geschikt zijn voor die machine. Beveiliging van de machine dient in de machine te gebeuren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 9 december 2020 17:47:01 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Een staande lamp van 60W steek je toch ook in een WCD die met 16A of in B met 20A gezekerd is. Daar zet je toch ook geen 2,5mm² draad aan omdat de WCD op die manier is gezekerd. De kabel naar de machine toe moet geschikt zijn voor die machine. Beveiliging van de machine dient in de machine te gebeuren.

Inderdaad, daar zet je geen 2,5² aan. Vaak 1,5² of 1² en soms maar 0,75². Maar in dat laatste geval toch niet meer dan een "kort" stukje. In theorie is de zekering vóór het WCD alleen om de installatie te beschermen en niet wat er achter zit. Maar je wilt ook niet dat het snoertje of het kabeltje de zekering wordt. Het mag dan wel wat dunner zijn of flink wat dunner als het niet te lang is, maar wat gezond verstand is ook nooit weg. Er zijn grenzen en het is mijn niet zo bescheiden mening dat je die grenzen niet zo maar één op één mag oprekken naar hogere vermogens. Wat de regels dan ook mogen zeggen, zie het maar als een advies aan TS op persoonlijke titel om apparaten die niet meer dan 16A nodig hebben niet met een 32A stekker op een met 32A gezekerd 32A WCD aan te sluiten.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Jinny

Golden Member

Grotere machines zijn vaak intern ook gezekerd.
Dus dat stukje 32A maakt weinig uit.
De TS weet wat ie doet, eigen toko, dus geen imbecielen die daar gaan hobbyen.
Ik heb er het volste vertrouwen in dat dat goed gaat komen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 9 december 2020 20:20:08 schreef Jinny:
Grotere machines zijn vaak intern ook gezekerd.

Niet alleen gotere machines. Ik placht ook altijd een zekeringetje in te bouwen in mijn frutsels.

Maar ik zie geen zekering op de foto van dat bandenapparaat. Misschien zit ie op een plek waar ie niet zichtbaar is...

Dus dat stukje 32A maakt weinig uit.
De TS weet wat ie doet, eigen toko, dus geen imbecielen die daar gaan hobbyen.
Ik heb er het volste vertrouwen in dat dat goed gaat komen.

Het was ook maar een advies op persoonlijke titel. Het is aan TS om er mee te doen wat hem het beste lijkt. Het zal inderdaad wel goed komen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

brug is niet mee verhuisd, was wat zwaar. maar die had ook eigen zekeringen in de kast zitten.

de zekeringkast beschermt in principe de kabel naar het stopcontact. dus een 16A brug steek ik ook gewoon zo in een 32A stopcontact hoor.

hopelijk morgen wat tijd om de connectoren te gaan bekijken. compressor draait er al, nu het bandenmachien nog ombouwen. de vorige eigenaar heeft een doos vol met connectoren en die koperen pennen achtergelaten, zal eens moeten zoeken welke precies passen in de stopcontacten. weet nu tenminste waar ik moet op letten ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik denk ook dat je 16 en 32A ceeform hebt zitten. het goedkoopste is om een 32A ceeform aan de snoer te zetten als je geen 16A ceeform op de muur hebt zitten. echter is de beveiliging mbt de aansluitkabel dan nog wat hoog. als er zekeringen in de kast zitten, gewoon 16A erin draaien. ik zou ook 5 polige zetten, daar worden op de bouw al veel toestellen mee gesloopt omdat 1 of andere slimmerik een 4 polige stekker naar 5 polig contra maakt, zo ga je rook oproepen. of de bouwbedrijven waar de verlengkabels goedkoop ymvk zijn, die draden gaan loszitten in de stekkers en hop fikt er een nul weg.

de huidige 16A 5p ceeform stekkers van mennekes met de klemverbindingen zijn niet duur, 4€ inkoop die dingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb omgekeerd denk ik.
16A versies overal aan de muur, en 32A aan het toestel dat ik vroeger in waregem gebruikte. want mijn stekkers zijn ongeveer 5mm groter dan diegene die aan de muur hangen. zal maar best gewoon overal 16A versies op zetten. maar die hadden ze destijds niet in de DHZ zaak

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 10 december 2020 11:20:09 (43%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 december 2020 09:07:37 schreef fcapri:
brug is niet mee verhuisd, was wat zwaar. maar die had ook eigen zekeringen in de kast zitten.

Dan is dat n elk geval geen probleem. :)

de zekeringkast beschermt in principe de kabel naar het stopcontact. dus een 16A brug steek ik ook gewoon zo in een 32A stopcontact hoor.

Die zekering in het apparaat beschermt niet tegen een ongelukje met de aansluitkabel vóór die zekering. Zoals er overheen rijden met een zware gereedschapswagen...

hopelijk morgen wat tijd om de connectoren te gaan bekijken. compressor draait er al, nu het bandenmachien nog ombouwen.

Dat heb je al eens gedaan dus je weet hoe dat moet. Dat komt wel goed. :)

Op 10 december 2020 11:18:40 schreef fcapri:
ik heb omgekeerd denk ik.
16A versies overal aan de muur, en 32A aan het toestel dat ik vroeger in waregem gebruikte. want mijn stekkers zijn ongeveer 5mm groter dan diegene die aan de muur hangen. zal maar best gewoon overal 16A versies op zetten. maar die hadden ze destijds niet in de DHZ zaak

Vreemd want de 16A is toch de meest gebruikte.

Ja, het lijkt me het beste dan inderdaad maar overal 16A stekkers aan te zetten. Zo duur zijn ze niet. Als je er een of twee nodig hebt en het is vandaag dan is de bouwmarkt prima. Als je er meer nodig hebt en het steekt niet op een paar dagen, dan kun je beter even gaan zoeken op het internet. Je hebt ze al voor minder dan €4 (ex BTW)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

ik dacht dat ik 12 of 14€ betaalde bij de DHZ vroeger. dus ff er een 5tal meenemen was ik rap van af gestapt.
ook het idee: ik monteer nu de blauwe voor 3x230V en zet ze later wel om naar rode als er 400V is... van af gestapt. 10min over nagedacht en beslist:
ik koop er 1 vrouwelijke
en 3 mannelijke voor aan de toestellen. de compressor heeft jaren gewoon direct aan de zekeringkast gehangen ipv met CEE connectors. t is een grote die toch op een vaste plaats bleef staan, 1meter naast de zekeringkast.

alvast weer wat geleerd. dacht ik even dat er enkel blauwe en rood was, en 4P vs 5P...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 december 2020 13:00:09 schreef fcapri:
ik dacht dat ik 12 of 14€ betaalde bij de DHZ vroeger.

Tja, daar zijn ze relatief duur...

alvast weer wat geleerd. dacht ik even dat er enkel blauwe en rood was, en 4P vs 5P...

De blauwe zie je het meest in 16A enkelfase uitvoering op de markt, de camping en in de jachthaven. De blauwe drie fasen uitvoering zal zeldzaam worden want zoals je zegt de 130/230 Volt netten gaan er uit. Maar er is nog meer dan rood en blauw. Er is geel voor 110-139 Volt. Groen voor 400 Hz en zwart voor > 500 Volt.

Verder zijn er ook verschillen voor wat betreft de positie van de aardpen tov de nok. Die wordt in uren uitgedrukt. (klokpositie)

https://www.mennekes.co.uk/fileadmin/MEN-Deutschland/plugs_sockets/Wissen/Normen_und_Regulierungen/Uhrzeitstellung.jpg

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V