Miele W2203 module EDPL 122-B

Dag beeldbuisje. Je schrijft dat je niet voor een ander mag spreken maar vervolgt dan met "we". Over wie heb je het dan? Zelf nooit of te nimmer van iemand wat geleerd dat ik mij kan herinneren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Mij is nog steeds niet duidelijk WAT de oorzaak nu was van het defect. De printplaat waar het een en ander aan is gesoldeerd. Een losse stekker, maar ok.

Belangrijkste is dat de machine weer werkt. Weer een machine minder op de afvalberg die daar het milieu vervuilt.

Goed werk!

Er ist wieder da...

Op 27 december 2020 12:01:31 schreef EricN:
Zelf nooit of te nimmer van iemand wat geleerd dat ik mij kan herinneren.

Ok, dus alle kennis van elektriciteit en elektronica is tijdens een goeie regenbui binnengedruppeld dan? >:)
Ervaring doe je veelal zelf op, maar ergens moet er toch iets of iemand je de basiskennis aanbrengen, niet?

Op 27 december 2020 12:44:15 schreef hobby-ist:

Belangrijkste is dat de machine weer werkt. Weer een machine minder op de afvalberg die daar het milieu vervuilt.

Goed werk!

Dat moet ook gezegd worden: hier ben ik het 100% met je eens!

Nope. Boeken uit de bib. Rest trial and error. Vooral ook elektuurs binnenste buiten bestuderen. Ik heb me al suf liggen denken wat me op school geleerd is. Ik kan niets bedenken, au contraire.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Yep Anonimouse, zo leer je een echt techniek opbouw. Op school ben je van Theorie maar echte praktijk krijg je niet (meer).. Ik verbaas me over de studenten die wij een half jaartje in bruikleen krijgen en dan een simpele Graetz schakeling is al een puntje... Maar jij wil wel en ga zo door!!

Beste forumleden,

Helaas moet ik deze topic weer openen.
Vandaag wilde ik een kookwas draaien. Al snel merkte ik op dat het water gewoon koud is. Verder bleef de tijd ongeveer een half uur bij 35 min hangen. Vervolgens begon een tijd de overdoseringlamp rood te branden, afwisselend met de waterafvoer lamp welke rood knippert. Uiteindelijk deze programma zeer moeizaam afgemaakt. Wilt hangen wanneer je het afvoergeluid hoort.

Begin deze maand de heating relay gecontroleerd op 12V en op contact. Daarnaast ook de float switch gecontroleerd welke ook gewoon contact maakt. Reden hiervoor was dat de machine niet aan ging. Uiteindelijk IC en 2 elco's laten (her)solderen (slecht contact), welke dus vorig jaar (zie deze topic) ook vervangen waren.

Bedankt voor het meedenken alvast!

Ik zou eenvoudig beginnen gezien je vage klachtomschrijvg met "moeizaam afmaken" en "wilt hangen"

Gaat waterafvoer?. Kies het pompprogramma. Kan zwierprogrma zijn met toerental op nul gezet.

Gaat het zwieren? Kies zwierprogramma.

Gaat spoelprogramma?

Is het verwarmingselement stuk?

Knippert er een oranje ledje vd programmavooruitgang: voorwas/hoofdwas/spoelen/zwieren...

Een probleem met de hoogtevoeler van het water is een mogelijkheid.

Wat gebeurt er tijdens water nemen? Werkt dat? Is het niveau normaal?

Laat je bevindingen even weten.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 20 juni 2021 22:11:56 (32%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Overdosering/ afvoer alarm is meestal de druksensor die dit waarneemt.De meeste storingen met deze printen zitten in de printbanen aan onderzijde print zijn beschadigd door vocht/ zeepresten. conteroleer dat goed.. Ook verwarming is daar aan gerelateerd... dus klopt allemaal..

@EricN Dan ga ik die stappen 1 voor 1 volgen.

@smd Als het daadwerkelijk aan de print ligt. Welk onderdeel zou intermittent kunnen zijn? Ik neem dan aan dat er iets op de print vervangen moet worden? Printbaan vd 2 elco's zijn beschadigd. Is opgelost door een draadje tussen deze elco's te solderen. Bedoelt u met 'waarnemen'dat de stand blijft hangen?

Wat @smd bedoeld is dat er onderaan de print een hoop dunne baantjes van links naar rechts lopen en dat deze door zeep of oxidatie dooroxideren. Het is dus niet zozeer onderdelen maar koperbanen. Heel nauwkeurig nakijken het is niet altijd duidelijk zichtbaar.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

IDD EricN, dat bedoel ik.. Maar als die sporen van de elco's al aangetast zijn, dan is er zeep overheen geweest... Alles echt goed reinigen en die dunne spoortjes op corrosie controleren aan beide zijden!!

Bedankt, Dan ga in het binnenkort controleren en met alcohol schoonmaken. Is het ook mogelijk om de print the verwarmen, eventueel met een fohn? Ik heb geen geschikte oven hiervoor helaas. Aan de andere kant een lak laag erover heen lijkt ook wel verstandig?

Oven? Fohn? Wat zijn de plannen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Toevallig weet ik dat in de luchtvaart om printen te testen/repareren de print in de oven wordt gedaan rond de 50 graden om het vocht eruit te halen.

Update: gisteren kreukherstellend 60 graden gedraaid. Water was warm, eerste helft was normaal, bij spoelen/spoelstop blijft de tijd hangen en dus weer rode lichtjes. Verder knippert lampje bij spoelen niet.

Hapert de afvoerpomp? Of draait de pomp wel maar gaat er niets weg. De ontluchtingsdarm zorgt ook dikwijls voor rare problemen als die verstropt zit.

Relais afvoerpomp?

Enfin, zeker de print eruit halen en grondig inspecteren. De witte progr top eraf trekken. De plexi met tekst naar beneden duwen en bovenaan uit de gleuf halen. Dan de 2 vijsjes los.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als er een probleem met afvoer is, gaat lampje afvoer wel branden, hier gaat overdosering branden..

Afvoer gaat soepel. Kan duidelijk zien dat het water de trommel verlaat, verder ook hoorbaar. Echter heb ik gezien dat zowel overdosering als afvoer rood branden (zie post van 20-6). Probleem is dus dat het programma was “wassen” blijft hangen. Waarschijnlijk bij de overgang naar spoelen. Pompen/centrifugeren ook geen probleem. Morgen ga ik de print eruit halen.

echt printsporen beschadigd..

Gisteren print eruit gehaald en schoongemaakt met alcohol, voornamelijk rondom het IC en de elco's aan beide kanten. Vanochtend kreukherstellend 60 graden gedraaid. Hele was verliep soepel. Nu hopen dat het ook zo blijft. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt!

Je zal de printsporen goed moeten reinigen, en opnieuw in de lak zetten.. Tevens de behuizing ook goed de zeepresten verwijderen, daarna aan een nieuw stuk tape om opzuigen te voorkomen..

Hoeveel centimeter schuim staat er op het waswater tijdens een normaal wasprogramma? Misschien zoek je nu naar een storing die écht door overdosering komt.

Storing is na reinigen print opgelost, Maus..

Ohja ik had het laatste bericht gemist..

Inmiddels alweer ruim anderhalve week verder. Ik heb de was van de afgelopen tijd gedraaid op verschillende programma's. Geen problemen meer. Verder ben ik wel iemand die op de dosering let. Altijd iets minder dan wat er op de verpakking staat. Vloeibaar blijkt niet de beste keuze te zijn heb ik begrepen, daarom wissel ik af met poeder. Nogmaals, iedereen bedankt voor alle hulp! Dit heeft weer een machine op de afvalberg voorkomen.