Microgolfoven valt uit na 10 seconden. NEFF MW5649

Onze microgolfoven heeft het begeven.
Op de middag deed hij het nog goed. Chocomelk warm gemaakt (wel zonder metalen lepeltje?).
's Avonds wilden we de kersenpitkussentjes opwarmen, maar tevergeefs. De oven stopt ermee na +-10 seconden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hoi Roland, dank u wel voor de snelle reactie.
Ik ben een beetje vertrouwd met microgolfovens, maar vroeger hadden deze dingen toch ook een grote condensator dacht ik. Deze vind ik niet meer terug bij onze oven?! De zender herken ik wel, maar de buis niet.
Ik heb op het onderdelenplan gekeken en denk dat 0316 de zender is en 0322 de buis ? Klopt dit ?

Het is geen zender maar een inverter (0322), de klassieke magnetrons hebben een transformator, daar zit idd een grote condensator en 2 dioden bij. De buis is 0316.

De buis is Ω te testen tussen de 2 aansluitingen, en mag geen verbinding hebben tussen de aansluitingen en de behuizing.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zaterdag 12 december 2020 20:52:21 (36%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dank u wel, ik ga dit morgen uitmeten en laat iets weten.

Opgepast, hoogspanning. Hopelijk kun je voorzichtig te werk gaan. Beschik je over een meetapparaat dat een range heeft tot 2500v negatief? Persoonlijk heb ik al meermaals meegemaakt (zelfs deze week weer een keer) dat de magnetron oneindig meet tss massa en 1 vd 2 aansluitingen en dat toch de magnetron stuk was. Bij los koppelen inverter was de uitgaande spanning OK en bij aangesloten inverter viel de spanning compleet weg. Nieuwe magnetron en dan iets met kees en klaar. De oneinigmeting is dus niet zaligmakend. Enkel indien niet oneindig is zeker de magnetron stuk. Je kan ook eens kijken of de magnetron kop niet stuk gebrand is en of 1 vd 2 magneten nergens gebarsten zijn. Een hoogspanningsmeting is dus het eenvoudigst. Maar indien je niet over de skills of meter beschikt kun je dit best zo laten. Het is bij een microgolfoven niet de spanning maar de stroom die je dood dus wees voorzichtig. Je kan ook de staat vd print eens bekijken. Is deze op enkele plaatsen lekker bruin gebakken van de vele werkuren? Een kersepit kussen heeft weinig vocht en is niet al te best voor een microgolf oven. Veel terugkaatsende golven die hij moet slikken. Mogelijk iets door gepitst. Je kan ook de onderkant vd inverterprint eens bekijken of er geen doorgebrande banen zijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bij los koppelen inverter was de uitgaande spanning OK en bij aangesloten inverter viel de spanning compleet weg.

Ik raad hobbytist niet aan om aan de ingeschakelde inverter te gaan meten.

De oneinigmeting is dus niet zaligmakend.

Mee eens.

Nieuwe magnetron en dan iets met kees en klaar

Afhankelijk van de leeftijd van het apparaat en de kosten van inverter + buis is dat vaak de goedkoopste oplossing. Tevens komt het nieuwe apparaat met een aantal jaren garantie.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dag Roland
Ik bemerk net dat ik wat onduidelijk ben geweest. Het voorbeeld met de nieuwe magnetron was voor mijn specifiek geval op dat moment. Niet dat TS zijn magnetron moet vervangen en een oplossing verwachten.
Integendeel ik kom zeer veel gevallen tegen waarbij beide stuk zijn of waarvan na het vervangen vd 1 na een korte periode de ander het alsnog begeeft. Iets met werkuren en ondeskundig gebruik vd oven vermoed ik want het komt altijd voor bij de grote BSH (Bosch, siemens, neff) modellen waarbij metaalplaten en grillen in de oven gebruikt worden. Deze is een klein model dus het risico is wat minder maar ik raad TS toch aan dit in het achterhoofd te houden. Ik zag dat TS hier al enige tijd lid is en verwacht daarom dat hij verstandig genoeg zou zijn om onze raad omtrent veiligheid en gevaar serieus te nemen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank u voor de goede tips.
Ik zal voorzichtig te werk gaan, en foto's van inverter en buis uploaden.

Kan er mij iemand uitleggen hoe het komt dat de microgolfoven stopt na 10 seconden. Hij schakelt dan uit precies of iemand duwt op de stop knop.
Zit er misschien een soort actieve zekering in of dergelijks?

Als de inverterprocessor "ziet" dat er iets niet in orde is wordt na 10 sec de boel stil gelegd. Het kan ook wat anders zijn maar die kans is bijzonder klein maar niet onbestaande.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat zijnwel foto's vd magnetron. Niet de inverter. Dat is namelijk de printplaat. Goed uitziien is 1 punt, belangrijk, maar geen referentie naar ok.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ondertussen ook de buis eruit gehaald. Op het eerste zicht lijkt mij dat ok?
Doet mij denken aan de oude beeldbuis TV's.

Hoe ziet de inverterprocessor dat er iets niet in orde is?
Te hoge stromen? Iets dat te warm wordt?

Excuseer voor de misschien wat moeilijke vragen.

Dat is niet de buis maar de inverter. De buis is de magnetron, die metalen blok. Daar zit idd een stroommeting dmv serieweerstand op het Vermogengedeelte.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Welk doel heeft het micaplaatje in de oven? Dit is wel een beetje vuil geworden met de jaren. Maar kan de oorzaak toch niet zijn?

De tunnel afschermen van vuil omdat vuil dodelijk is voor de oven. Als er een brandgat in zit kan dit wel de oorzaak zijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Met een gewone multimeter meet ik niets ongewoons op de inverterprint.

Tussen de aansluitingen van de buis meet ik 0,2 ohm.
Tussen elke aansluiting en de metalen behuizing 93,7 ohm.

Is de buis stuk ?

Je bedoelt dat je de draden (stekkers) van de magnetron afgetrokken hebt en dan tussen het metalen omhulsel en 1 vd 2 aansluitpunten geen oneindig meet??? Dan is idd de magnetron stuk. De magnetron is die ijzeren blok dus. Of de inverter ook stuk is weet ik zo nog niet. Vermoedelijk niet maar zekerheid is er niet. Hoe is het met de mica?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Inderdaad, ik heb gemeten zoals je het in de tekening aanduid. Dus magnetron is zeker al stuk. De mica heeft ook zijn beste tijd gehad. Er zit nog geen gat in maar is wel bruinig van kleur.

Van één zaak ben ik zeker: Het zal deze middag geen magnetrongerecht worden.

Niet zoals op de foto hé, met de stekkers er af! Enfin, met de stekkers er aan behoor je nog steeds geen 93 ohm te meten.

Veel succes met de sushi.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Jawel, ik heb gemeten met de stekkers eraf.
Waar kan ik het best een magnetron bestellen?