Tl naar led voor beter zicht in de werkplaats

Dag mensen,

Ik heb een behoorlijke werkplaats aan huis en deze word momenteel globaal verlicht door 2 tl armaturen met
tl-d 36w/827 buizen (warm wit)

Nu wilde ik deze vervangen voor led buizen koud wit. Philips
Philips LED TL buis G13 16W 120cm.

Maar als ik kijk naar het aantal lumen dan is de led 1500 en de huidige tl 3350. (terwijl de lichtopbrengst echt droevig te noemen is)

Ik heb weinig verstand betreffende lichtopbrengst maar vraag me nu wel af of ik hier verstandig aan doe.

Grt Ruben

Heb je al eens aan led-panelen gedacht? Die geven alle licht een kant op terwijl buizen rondom stralen (nou ja, niet helemaal, maar ok). Panelen zijn ook geen puntbron wat een beter verspreidt licht oplevert.
Overigens, zelf geen ervaring mee nog, maar denk er wel aan voor mijn werkplaats.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
High met Henk

Special Member

Als jouw hoek nu 120 graden van de leds is heb je nog behoorlijk winst.

De 3350 is rondom.
Dus 360 graden. Je hebt dus ca 120 graden direct, da's dus 1117 lumen.
Van de overige 2233 lumen zal via een reflector moeten komen. TL bakken zijn meestal gewoon wit, dus als je daar 50% rendement haalt (normale reflector doet 65%, dus verwacht niet dat je dat haalt), heb je 1116,5 lumen extra.
Totaal dus 2233,5 lumen.

De led is 1500. Ligt al dichter bij elkaar.
Ik heb in onze werkplaats ook TL met LED hangen en was aangenaam verrast.

Echter onder de hefbrug valt het flink tegen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Echter onder de hefbrug valt het flink tegen..

Daar is de kleinere openingshoek juist weer in het nadeel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een Tl-buis geeft als gezegd zijn lumen output rondom in 360 graden. Dit is lastig te vergelijken met een LED Tl-buis welke dit niet doet.

De Philips Ultra Output LED Tl-buizen van 150cm leveren 3700 lumen onder ca. 160 graden.
Neem dit type in 120cm en kleur 4000K/840 dan heb je door simpel omwisselen met dummy starter snel goed licht.

Ledpanelen is zeker ook een optie maar dit kost iets meer moeite om te realiseren en de plafondmontage brackets kan even stoeien zijn.

Ben even naar de bouwmarkt geweest en het e.e.a vergeleken, toch gekozen voor tl in koud wit. Led is waarschijnlijk rendabeler maar dan moet ik echt meer of grotere armaturen gaan gebruiken.
Voor nu is het een hele verbetering voor 15,-

In de vraag en aanbod sectie staat een advertentie van iemand die ledstrips en drivers aanbiedt. Hij had een poosje geleden ook nog de complete armaturen. Ik heb er daar enkele van en die geven veel meer licht dan een TL buis. Al genoemd is dat die ~3000 lumen van een buis rondom afgestraald worden. Na verloop van tijd wordt de reflector vuiler en de buis verliest flink aan lichtopbrengst. Dat kan uiteindelijk zomaar 50% schelen op tafel t.o.v. een nieuwe buis. Als ik me goed herinner gaven die LED 'buizen' 3000 lumen over 120 graden, waarmee je op tafel al gauw ruim boven 500 lux komt.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
benleentje

Golden Member

Led is waarschijnlijk rendabeler maar dan moet ik echt meer of grotere armaturen gaan gebruiken.

Er is net uitgelegd dat dat juist niet waar is. IK heb hier ook alle TL bakken vervangen door Led en ik had er precies evenveel besteld als er al hingen. Uiteindelijk heb ik nog 2 led armaturen over en heb meer en beter licht en heb ipv 1000W nu nog maar 280W nodig.

IK heb deze gekozen

https://www.lampdirect.nl/noxion-led-batline-connect-120cm-6500k-16w-d…

en ze zijn koppelbaar super klein en superlicht. Doordat ze koppelbaar zijn kan je vanuit 1 aansluiting in je plafond gewoon door lussen naar de volgende en er bv 2 naast elkaar zetten zoals een duo buis.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ouwe tl bakken van led voorzien levert minder goed licht op tov de bakken vervangen. ledbuizen geven te weinig in verhouding, oa de philips master buizen geven 148 lumen /W, maar dan nog als ze laag hangen is dat afdoende. een paar meter hoog en je gaat er weinig op vooruit..

op t werk gaan de ip65 150cm ledbakken erg hard, de 1 na de andere klant neemt een demobak mee en voor je het weet willen ze alles vervangen hebben voor die bakken. 60W led 4000K, 5 polig doorkoppelbaar en al voorzien van wartels. geeft veel meer licht als 2x 58W met minder als de helft aan verbruik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Neee geen ledbuizen. Lijkt handig maar uiteindelijk ga je er amper op vooruit maar wel een hoop werk om alles aan te passen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.