Hallo,

Ik heb een bosch magnetron/oven combi.

Het onderste verwarmingselement wordt niet meer warm. Bovenste element werkt wel.

Als ik het onderste element doormeet, meet ik over ieder element 60 ohm. Deze staan parallel en meet in totaal 30 ohm.
Klopt deze waarde?
Ik denk het haast wel, maar wil het toch even zeker weten.

Ik heb de zekeringen die erin zitten ook doorgemeten en kan op het oog zo niks ontdekken wat er verder mis mee is.

Verder zit er een pt500 temp sensor in, daar meet ik bij kamertemp 546 ohm, dus dat lijkt me ook ok.

Iemand nog suggesties?

Vriendelijke groet,
Jeroen

Waarde is ok maar het ontbreekt nog aan een type. Graag een foto hier van. Dan kunnen we verder als dat nodig blijkt te zijn. Ik hoop dat je gemeten hebt met de stekkers/draden losgekoppeld.

TYPENUMMER apparaat is een MUST.

--start gokmodus
Misschien zit er ergens een clixon of een microtemp thermische zekering die stuk is.
Of een of meer slecht contact makende geoxideerde fastons.
--end gokmodus

Normaal zit er nergens tussen de onderste weerstand alleen apart nog iets tussen. Dan zou er meer niet werken. Eerder een schakelaar die niet functioneert. Afhankelijk van model. Het schema gaat veel vertellen.

Het Typenummer is
Bosch HBN870751 / 01

Verder staat er even verder nog:
Type HBT79E4

"Ik hoop dat je gemeten hebt met de stekkers/draden losgekoppeld." => Uiteraard :)

[Bericht gewijzigd door hullie op (32%)]

E12 en E13 zijn de onderste elementen. Zoals op het schema te zien is staan ze gewoon parallel. Zoals eerder genoemd zijn de veiligheden gemeenschappelijk voor alle elementen. De stroomtoevoer ook. Het enige wat het probleem kan zijn (INDIEN de andere element dus werkelijk WEL werken) is iets betreffende het relais. Het relais (K12) zelf, losse kontakten vh relais, de sturing naar het relais....
Zet de oven op positie traditioneel (boven onder warmen) en voel aan de bovenste en onderste elementen. Meet ook de spanning er naar. Gaat de bovenste wel en de onderste niet dan is het iets rond het relais K12.

Wow, je hebt gewoon een schema!
Helemaal super, hier kan ik wel verder mee.

Ik zal het relais eens doormeten.

Hartstikke bedankt voor zover!

Het relais kontakt K12, lijkt mij nu de eerste verdachte, kontroleer ook of hij wel schakelt.
De contacten kunnen geoxideerd, vies, beschadigd en/of ingebrand zijn.
En als hij "trough hole" op een print zit de solderingen aan de onderzijde checken.

Ik heb precies het zelfde probleem.

De monteur zij dat er geen vervangende onderdelen voor dit relais zijn. weet je het bestel nr misschien dan wil ik gaan zoeken

Dat zou heel straf zijn. Heb je K12 kunnen vinden op de print? Maak er eens een foto van met duidelijk beeld vd nummers er op. En gelijk ook een foto vh typeplaatje.

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

Sorry voor de late reactie.

Hierbij een paar foto's van de HBN870751

Weet je waar K12 relais ongeveer zit dan kan ik gerichter zoeken en betere foto maken