Reparatie van Philips B5X94A radio

Terug van weggeweest.

De oscillator/mixer buis (ECH81) is vervangen maar was waarschijnlijk oké. De 2 versterkerbuizen (EF89 en EBF89) waren waarschijnlijk kapot. Na vervanging waren de voltages oké en zijn de lange golf en middengolf kanalen duidelijk te horen (vergeleken met ervoor).
Ook de FM buis (ECC85) was kapot. Na vervanging was ook FM te horen. Hoera! Ook de dubbele diodebuis (EAA91) vervangen maar het oog werkt nog niet. Deze had ik helaas niet aangekocht. Nog te kopen dus.

Korte golf ontvang ik helaas nog niet. Ik vermoed dat er iets in het circuit verkeerd is. Op de anode van de oscillatorbuis (ECH81) moet normaal 115V gemeten worden. Bij lange golf en middengolf is dit dicht genoeg. Bij FM is dit natuurlijk 0V (eigenlijk dichter tegen -1V???).
Bij kortegolf is dit echter 58V. Ik heb nog niets getuned sinds bijna alles terug blijkt te werken. Kan dit door een slecht getuned oscillatorcircuit komen?

Verder heb ik nog een vraag i.v.m. het tunen.
Deze blikjes bevatten een soort was om alles op zijn plaats te houden (zo heb ik het toch gelezen). Moet dit zacht gemaakt worden met bijvoorbeeld een warmeluchtpistool? Het laatste wat ik nu wil doen is iets kapot draaien omdat er ergens harde was iets lostrekt.

Op 8 februari 2021 22:21:56 schreef Jerre122:
Korte golf ontvang ik helaas nog niet. Ik vermoed dat er iets in het circuit verkeerd is. Op de anode van de oscillatorbuis (ECH81) moet normaal 115V gemeten worden. Bij lange golf en middengolf is dit dicht genoeg. Bij FM is dit natuurlijk 0V (eigenlijk dichter tegen -1V???).
Bij kortegolf is dit echter +-58V.

Lijkt op vervuild schakeldek. De anodespanning is onafhankelijk van de tuning

Verder heb ik nog een vraag i.v.m. het tunen.
Deze blikjes bevatten een soort was om alles op zijn plaats te houden (zo heb ik het toch gelezen). Moet dit zacht gemaakt worden met bijvoorbeeld een warmeluchtpistool? Het laatste wat ik nu wil doen is iets kapot draaien omdat er ergens harde was iets lostrekt.

Waarom zou je iets willen tunen? Alles werkt toch?

De spoeltjes hoef je normaal niet te tunen (of 'ontstemmen'... ;) )
Als je toch wilt draaien, zoals gezegd een klein drupje oorsmeer verwijderaar als Oroclean een dagje in laten werken doet wonderen.
Wel altijd een plastic trimsleutel gebruiken...

Een heteluchtpistool is wel het slechtste wat je kunt doen: de hele boel smelt dan...

[Bericht gewijzigd door Arco op 8 februari 2021 22:43:03 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 februari 2021 22:38:22 schreef ohm pi:
[...]Lijkt op vervuild schakeldek. De anodespanning is onafhankelijk van de tuning[...]Waarom zou je iets willen tunen? Alles werkt toch?

Alle schakelaars eens goed proper maken dus.
Contacten proper maken met KONTAKT 60 en beschermen met KONTAKT 61?

Ik vermoed dat tunen wel nodig gaat zijn.
Ik heb namelijk de fout gemaakt om EERST proberen te tunen.
Blijkbaar heb ik de boel wel niet ver ontstemt want het valt nog mee.
Moet de nieuwe spoelenset niet afgesteld worden? Of zijn afgestelde spoeltjes zonder meer overdraagbaar tussen radio's?

Op 9 februari 2021 20:03:21 schreef Jerre122:
Ik vermoed dat tunen wel nodig gaat zijn.

Alleen tunen als je zeker weet dat dat nodig is.
Een afwijkende anodespanning ontstaat niet door (fout) tunen.

Meeste blikjes bevatten een afgestemde kring (LC); zelfs bij verhuizen naar een andere radio hoef je zelden iets af te stellen.
(ik heb het zelf nog nooit meegemaakt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Special Member

Op 9 februari 2021 20:03:21 schreef Jerre122:
[...]

Alle schakelaars eens goed proper maken dus.
Contacten proper maken met KONTAKT 60 en beschermen met KONTAKT 61?

Nee. Als het even kan sla je Kontakt 60 (zure spray om oxide op te lossen en uiteindelijk de rest op te vreten) over en gebruik je meteen Kontakt WL of IPA (algemeen oplosmiddel om schoon te maken). Smeren met Kontakt 61 is opzich geen probleem denk ik, hoewel ik bij golfbereik- en netschakelaars wat terughoudend zou zijn.

Zou je wel erg last van oxide hebben dan doe je een beetje Kontakt 60 op een papiertje en dat haal je tussen de contacten door. Als je met dat spul gaat spuiten is het einde zoek en het toestel uiteindelijk ook. Daarna de resten verwijderen met Kontakt WL of IPA, dat mag je eventueel wel spuiten of druppelen, maar je moet er alsnog geen zwembad van maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Morgenvroeg eens kijken of ik nog iets nog iets van Conrad moet hebben en dan bestellen maar.