antiek apparaat , aansluit-tips

Hallo,

Ik heb een vreemd apparaat. Het schijnt een antiek licht-therapie behandelings apparaat te zijn zo is me verteld..

Het apparaat schijnt niet compleet te zijn.
Op het voorfront van het apparaat zitten 2 pin-aansluitingen voor een stekker. Er staat Franse tekst bij.
In de jaren 30 waren er hele simpele snoer-stopkontakten voor platte bakelieten stekkers. Die past precies op een zogenaamde stekker-input. Toeval?
Dat is dat witte blokje wat ook op de foto staat, maar deze is niet aangeboden met het apparaat.
Een simpele netsnoer zat NIET bij het aangeboden apparaat, en hoort vast en zeker bij de ontbrekende dingen om dit gekke apparaat aan het werk te krijgen.

Vragen:
Wat is dit precies voor een ding?
Hoe sluit ik hem aan?
Ontbreekt er nog iets aan, zoja , wat?
Alle tips welkom.

Er ist wieder da...
Sine

Moderator

Dat is een pseudo-medisch apparaat uit de jaren 30, een google actie op "violet wand" brengt je meer info dan je wilt hebben.

Ik hoef niet uit te leggen dat die dingen naar tegenwoordige standaarden gruwelijk gevaarlijk zijn. Enige vorm van netscheiding is vaak compleet afwezig.

Sowieso is jouw versie een 110V uitvoering, dus direct aan het net knopen is een heel slecht idee.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 14 december 2020 15:41:32 (15%)

Zit daar niet een hoogspanning transformator in?
Ik ben wel benieuwd hoe zo iets werkt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op de onderste foto zijn er links bovenaan twee pennen, met vermelding "secteur"; dat lijkt mij de ingang voor de netspanning. Inderdaad 110V~!

Heel lang geleden zag men dat soort entree wel eens meer voor netspanning, heel plezierig om de stekker over slechts één pen te schuiven, op de andere kon men dan blote netspanning proeven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Allereerst voordat je dat ding aansluit, de papiercondensatoren vervangen. Er zitten 1 of 2 in. De ene voor netfilter of als vonkblusser over de contacten van de onderbreker, de ander om de tesla-achtige spoel resonant te krijgen. Als de ene uitfikt doet het pang, prima. Als de ander uitfikt, dan is je spoel kapot. Minder prima...

Vervolgens inderdaad kijken hoe het zit met netscheiding. Het is mogelijk dat de secundaire kant gewoon netjes gescheiden is, maar wel via een condenator verbonden zit met het lichtnet. Die condensator moet dus van topkwaliteit zijn.
Het is ook mogelijk dat die secundaire gewoon zweeft, en dat de gebruiker met het handvat de massa vormt.
De hete kant van de secondaire spoel (die ingebouwd is in het handvat!) kan wel aanraakgevaarlijk zijn, maar via de glazen elektrodes is er afdoende scheiding tussen netspanning en de patient. Uiteraard gaat de hoogfrequent hoogspanning moeiteloos door die elektrodes door capacitieve koppeling, maar de LF netspanning niet.

Op 14 december 2020 15:44:09 schreef Martin V:
Zit daar niet een hoogspanning transformator in?
Ik ben wel benieuwd hoe zo iets werkt.

Het werkt ongeveer hetzelfde als een vonkzender of tesla coil. Het verschil is dat de hoogfrequentpulsen worden opgewekt met een onderbreker (buzzer/deurbel achtige constructie), en meestal niet met een vonkbrug.

Mogelijk schakelt die schakelaar waar 110v op staat, tussen 110 en 220v. Dat heb ik wel vaker gezien bij franse apparatuur. De draaiknop lijkt de aan/uitschakelaar, daar staat bij Arret (stop)

Secteur is inderdaad netspanning, HF is haute frequence, de hoogfrequent uitgangsspanning die naar het handvat gaat.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Ook de spoel kan nog doorslag geven over de wikkelingen. Dat is immers een 'Tesla-hoge' spanning. Bij mij is dat helaas zo.

Pas zeker op met die ene elektrode waar een draadje uit komt (2e van rechts. Dat staat direct in verbinding met de gasontlading in het buisje. Naar wat ik er van weet, dient deze elektrode om wratten en moedervlekjes te attaqueren.
De kam zou haargroei bevorderen.
Sommige elektroden dienden voor toepassing in diverse lichaamsopeningen.....

Ik moet ergens een kopie hebben, waar de functie van de elektroden in beschreven is.

Vast een voorproefje:

Wordt naarstig naar afbeelding gezocht:
n° 0 Vlakke electrode.
n° 00 Vlakke electrode met groter oppervlak voor buik, maag, etc.
n° 1A Kleine vlakke electrode voor zachte massage van het gezicht. Ultraviolette straling. Te gebruiken in dermatologie en aesthetics.
n° 1A Kleine vlakke electrode voor zachte massage van het gezicht, gevuld met neon.
n° 1A Quartz Small surface electrode. Very selective electrode, containing a quicksilver drop and emitting.
n° 2T Versterkerelectrode, speciaal ter behandeling van reumatiek etc.
n° 2T Versterkerelectrode met voetjes voor krachtiger behandeling.
n° 3 Hals- en nekelectrode voor uitwendige behandeling.
n° 4 Kamelectrode voor haarverzorging en hoofdhuidbehandeling.
n° 6 Ruggegraatselectrode.
n° 7 Ooglidelectrode.
n° 8 Oogelectrode, enkele vorm.
n° 9 Oogelectrode, dubbele vorm.
n° 10 Fulguratie-electrode voor het verwijderen van wratten, etc.
n° 11 Neuselectrode, geïsoleerd.
n° 12 Oorelectrode, geïsoleerd.
n° 13 Keelelectrode, geïsoleerd.
n° 14 Glas-saturator of verzadiger.
n° 15 Tongelectrode, geïsoleerd.
n° 17 Geïsoleerde electrode voor de urethra.
n° 18 Peniselectrode, vorkvorm.
n° 20 Vagina-electrode, geïsoleerd.
n° 24 Mastdarmelectrode, geïsoleerd.
n° 25 Electrode voor de haemorrhoiden met 16, 22 en 28 diameter.
n° 26 Prostaatelectrode, geïsoleerd.
n° 30 Spiraalvormige hartelectrode.
n° 31 Electrode voor de ontwikkeling van de borst, concave vorm.
n° 31A Electrode voor de ontwikkeling van de borst, met rubber peer.
n° 31B Kleinere electrode met peer voor het lichaam.
n° 37 Tandelectrode met bolvormig kopje, speciaal voor de behandeling van pyorrhoe.
n° 39 Spitse tandelectrode voor de behandeling van abcessen.
n° 51 Koude neon massagerol (D.R.P. 422911).
n° 101 Ozon-inhalatietoestel met wattenkogel.
n° 103 Zenuwkwast.
n° 106 Cellulitus electrode.

Je vind de rest in de pdf:
[attachment=2]
Overigens mag je best de Nederlandse benaming "Elektriseerapparaat" gebruiken, hoor O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
GJ_

Moderator

Op 14 december 2020 15:40:36 schreef Sine:
Dat is een pseudo-medisch apparaat uit de jaren 30, een google actie op "violet wand" brengt je meer info dan je wilt hebben.

Ja, want behalve pseudo-medisch ga je meer vinden over de moderne toepassing. :-)

Anoniem

Op 14 december 2020 15:55:10 schreef Ledlover:
Allereerst voordat je dat ding aansluit, de papiercondensatoren vervangen. Er zitten 1 of 2 in. De ene voor netfilter of als vonkblusser over de contacten van de onderbreker, de ander om de tesla-achtige spoel resonant te krijgen. Als de ene uitfikt doet het pang, prima. Als de ander uitfikt, dan is je spoel kapot. Minder prima...

Dit is een zeldzaam en mogelijk kostbaar reliek. Dus heel voorzichtig proberen aan de praat te krijgen en niet gauwgauw vanalles proberen als je er waarde aan hecht.

Zomaar onderdelen preventief gaan vervangen lijkt me geen goed idee.
Een antiek stuk waar aan geknutseld is verliest zn originaliteit en een groot stuk van zn waarde.
Als je op zolder een oude Rembrandt vindt ga je die ook niet gauw even restaureren met wat waterverf van de koters.

maartenbakker

Golden Member

Die kwartselectrode met een kwikdruppel, lijkt me prima geschikt om mondkapjes te ontsmetten :P Wel oppassen want je krijgt lasogen en verbrande huid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
TinusTech

Golden Member

meer info
In het handstuk wat in een van de vakken in de kist ligt, zit een soort Tesla transformator. Die wekt de hoge spanning op die het edelgas in de glazen buisjes op doet lichten.
Let op dat dit apparaat misschien lang in vochtige omstandigheden bewaard kan zijn. Goed drogen voordat je hem aanzet.
Heb zelf ooit zo'n ding van mijn huisarts gekregen. Die had het weer van een patiënt die ooit dacht daar baat bij te hebben. Centimeterslange vonken kon je ermee trekken, in de verre omtrek gingen alle radio's plat. Geloof overigens niet dat ze erg zeldzaam zijn. Kom ze zo nu en dan bij kringloopwinkels tegen.

pa3gws

Golden Member

Gelukkig kan je vandaag de dag een video consult krijgen.
Kan oom dokter in ieder geval niet zo'n ding in je .... stoppen. >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 14 december 2020 18:03:50 schreef TinusTech:

Heb zelf ooit zo'n ding van mijn huisarts gekregen. Die had het weer van een patiënt die ooit dacht daar baat bij te hebben. Centimeterslange vonken kon je ermee trekken, in de verre omtrek gingen alle radio's plat. Geloof overigens niet dat ze erg zeldzaam zijn. Kom ze zo nu en dan bij kringloopwinkels tegen.

wrs deze ook gezien de prijs van 75€ die erop staat

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 december 2020 17:01:22 schreef grotedikken:
[...]Dit is een zeldzaam en mogelijk kostbaar reliek. Dus heel voorzichtig proberen aan de praat te krijgen en niet gauwgauw vanalles proberen als je er waarde aan hecht.

Zomaar onderdelen preventief gaan vervangen lijkt me geen goed idee.
Een antiek stuk waar aan geknutseld is verliest zn originaliteit en een groot stuk van zn waarde.
Als je op zolder een oude Rembrandt vindt ga je die ook niet gauw even restaureren met wat waterverf van de koters.

Aansluiten zónder de boel te vervangen, is nog een veel slechter idee, en dat is wel wat de TS van plan is. Of in ieder geval om 'm te testen. Maar hij wil testen, dus moet er wat vervangen worden.

Verder, zoals meerdere mensen al gezegd hebben, zijn dit soort apparaten niet bepaald zeldzaam en stijgt de waarde alleen maar als je ze repareert. Ze zijn namelijk behoorlijk populair in de BDSM-scene. Zo populair dat er zelfs moderne violet wands worden gemaakt die voor 90% naar die mensen gaan (en voor 10% naar de goedgelovige mensen die denken dat ze er lichamelijke klachten mee kunnen oplossen)

In een ouderwetse stofzuiger, naaimachine, wat dan ook moet je ook preventief de netfilter-condensator vervangen, want ook al doet de stofzuiger het, 10 minuten later doet ie PANG!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Op 14 december 2020 17:00:22 schreef GJ_:
[...]Ja, want behalve pseudo-medisch ga je meer vinden over de moderne toepassing. :-)

Mensen willen geprikkeld worden ;)

maartenbakker

Golden Member

En netjes vervangen (restuffen van de oude condensator bijvoorbeeld) is makkelijker als die niet eerst BOEM! gezegd heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de vele tips.
Ik heb de vraag gekregen om hem toch werkend te maken.
Dat betekend dat ik me er volgende week over buig om te kijken of de component-waardes nog leesbaar zijn.
Ik heb 0 ervaring met teercondensators en pre-historisch materiaal reviseren. We gaan het zien.

Er ist wieder da...