BFY50 Obsolete?

Ik gebruik deze transistor met volle tevredenheid als HF versterker transistor tot aan een vermogen van 62mW (in klasse A).
Hoewel ik hem gebruik op slechts 16 Volt zou ik er ook meer spanning op kunnen zetten (hij gaat tot 30Volt).
Ik zou er zeker wel een vermogen van 1 Watt denk ik uit kunnen halen.

Hoewel het eigenlijk niet een echte zendtransistor is, maar een transistor voor universele toepassingen doet die het prima op 7MHz en hoger vast ook nog wel.
Ik vraag me af hoe oud dit type is en of die werkelijk obsolete geworden is.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Waarbij CDIL een van de fabrikanten is die het goed bedoelt, maar mogelijk wel een beetje wisselende kwaliteit levert.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Is die niet te vervangen door 2N2219 en/of 2N2905? Ook al oud O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 december 2020 01:02:36 schreef Bert jan:
Uit 1964 staat hier. [link] Kun je wel obsolete noemen.

Prachtig gevonden! Leuk blad trouwens.

Maar of iets obsolete is wordt niet bepaald door wanneer de productie begonnen is. Het punt is meer, wanneer die productie gestópt wordt.
Daarna kan er nog best voorraad zijn, maar de producent waarschuwt dan in zijn datablad: 'not recommended for new designs'.

Voor een hobbyist ligt dat minder problematisch natuurlijk. Die kan altijd zijn apparaat nog aanpassen als dat nodig wordt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

2N2219A is dan toch de vervanger zo’n beetje?
Tis net als met de buizen, het gaat er HEEL langzaam uit.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Als iets goed is kan het lang meegaan... ;)
Bijvoorbeeld de Sennheiser MD421 microfoon is na 60 jaar nog steeds in productie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://worldradiohistory.com/Archive-Company-Publications/Mulllard-Ou…

Leuk om te lezen dat dit type al in 1964 geïntroduceerd werd.

Is die niet te vervangen door 2N2219 en/of 2N2905? Ook al oud

De 2N2219 zou mogelijk geschikt zijn als vervanger.
Er is nog een type de 2N3053 en die heeft ook een transitfrequentie (Ft) van 60MHz.
En kan ook gebruikt worden als HF versterker en zou hetzelfde moeten presteren als de BFY50.
Wil je een echte HF transistor die een hogere transitfrequentie heeft dan is de 2N3866 of de 2N4427 een geschikt type.

@Thevel bedankt voor de link, ik wist niet dat Haje die ook heeft.

Ik wil eens de BFY50 als balans HF versterker proberen en kijken wat ik er uit krijg op 28 Volt.
Dat kan ik ook uitrekenen, maar wat het in de praktijk doet kan een ander verhaal zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hi,

Ik ben het met Frederick E. Terman eens dat het blad "Mullard Outlook" heel leuk is.
De andere afleveringen ga ik ook naar opzoek op de website van worldradiohistory.com
Vooral de mooie manier van dit onderdeel in het blad: "Simple Transitor Measurements"
Vragen hierover kwamen van de week nog op CO hierover voorbij.

Terug komend op de BFY50, ja die is oud, maar bij Haje dus nog steeds te koop.
Maar ik denk dat je heel goed een BD139 in de zelfde schakeling kan gebruiken, alhoewel deze een andere behuizing heeft.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Display zal hem ook nog wel hebben, maar ik schat zomaar in dat op fabrikaat CDIL na, alles oude stock is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha Martin V,

Heb je deze voor een speciale toepassing gekozen want dit type is zo'n jaar of 25 obsoleet.
De eerste uitvoering was germanium later door Motorola silicium ik dacht dat Philips hem het langst heeft gemaakt.
Dus als het om een germanium type gaat een hele oude datum zoeken !
Anders niet meer gebruiken ik verwacht dat hetgeen in omloop is net zo verroest aan de binnenkant als aan de buitenkant is ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Op 15 december 2020 01:02:36 schreef Bert jan:
Uit 1964 staat hier. Kun je wel obsolete noemen.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https…

Hee wat een leuk blad van Mullard,die LAXXXX en Vinkor potkernen (zie High Q Factor Coils)komen mij heel bekend voor,ik heb er een stuk of honderd nos gekocht bij Kent Electronics.Racal en Plessey converters/randapp. zaten bomvol met die potkernen.Ik heb er weleens een paar opengemaakt en gemeten,Die potkernen hebben een Q van hier tot Tokio.Gewikkeld van ragfijn rood apenhaar. ;-)

Edit\ Toch is even gekeken of ik ook nog ergens wat BFY50 torren heb liggen.Helaas,alleen een bakje 2N2102,komt in de buurt.

Heb er nog een paar, 1970, zelfs 1 gold-pin. Ook BFY51 en BFY52, nieuwste productie stamp 1979.
in mijn Philips function gen uit 1970 werd BFY50 later vervangen door 2N2219A (nettere flanken, schakelt sneller).

Hubie

Special Member

Wie herkent het logo op die 2N2102 tor?Is het Signetics?

Arco

Special Member

Daar staat toch duidelijk het 'ST' logo... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 15 december 2020 15:41:54 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Nooit van ST gehoord?... 8)7
Is SGS-Thomson, maar heet nu gewoon ST (al heel lang)
https://www.st.com/content/st_com/en.html

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 15 december 2020 15:44:29 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Uiteraard ken ik Thomson. 8)7 Mss is het aderverkalking of het begin van dementie. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 15 december 2020 15:56:09 (55%)

Tidak Ada

Golden Member

Of allebei; heb ik ook soms 'last van' :z :S

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

... De eerste uitvoering was germanium later door Motorola silicium ...

?!? BCY is altijd al een Si-tor geweest, anders was het de ACY...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.