BFY50 Obsolete?

Hubie

Special Member

Wie herkent het logo op die 2N2102 tor?Is het Signetics?

Arco

Special Member

Daar staat toch duidelijk het 'ST' logo... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 15 december 2020 15:41:54 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Nooit van ST gehoord?... 8)7
Is SGS-Thomson, maar heet nu gewoon ST (al heel lang)
https://www.st.com/content/st_com/en.html

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 15 december 2020 15:44:29 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Uiteraard ken ik Thomson. 8)7 Mss is het aderverkalking of het begin van dementie. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 15 december 2020 15:56:09 (55%)

Tidak Ada

Golden Member

Of allebei; heb ik ook soms 'last van' :z :S

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

... De eerste uitvoering was germanium later door Motorola silicium ...

?!? BCY is altijd al een Si-tor geweest, anders was het de ACY...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik snap de vergissing wel; maar het is gewoon een kwestie van goed lezen. Er staat:

Wie nu het Engels onvoldoende beheerst, of gewoon niet oplet, denkt dan dat het om een germanium-tor gaat. Maar wat ze bedoelen, is: 'kijk, wat heeft deze siliciumtransistor een lage verzadigingsspanning; zo laag zie je gewoonlijk alleen bij germanium.'
Want het is natuurlijk altijd Si geweest.

Vandaar de B, inderdaad! (Ja, je hebt gelijk: strikt genomen is de B: 'materiaal met een verboden zone van 1,0 tot 1,3 electronvolt'. Maar in de praktijk is dat dus silicium.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Ik dacht dat Philips ergens in de jaren 60 of 70 alle Mullard buizenfabrieken in de UK opgekocht had.
Mss weet @maartenbakker hier meer over?

maartenbakker

Golden Member

Veel eerder, al ruim vóór de 2 wereldoorlog. Wel is vanaf een gegeven moment de Mullard naam langzaam uitgefaseerd. Die werd de laatste jaren alleen nog op componenten gebruikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad de BFY50 is een silicium transistor en geen germanium.

Ik heb een adresje gevonden en gevraagd hoeveel die er op voorraad heeft van de BFY50.
In tussen bericht terug gekregen; hij heeft er nog 108 stuks.
Dat lijkt me wel voldoende.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Thevel

Golden Member

hij heeft er nog 108 stuks.
Dat lijkt me wel voldoende.

Wil je er ook 108 kopen??

Wil je er ook 108 kopen??

Nou dat is wel heel veel.
Een stuk of 20 wil ik zeker wel kopen.
Aan de andere kant gebruik ik een soort van HF versterker veel met dit soort transistoren.
Dus een stuk of 50 kan ik ook wel goed gebruiken.
Tsja alle 108, daar moet ik even over nadenken, voor een schappelijk prijsje...

Telefunken Sender Systeme Berlin

wat ik mis in dit topic is waarom het een BFY50 moet zijn. Is het voor de "sport"? Of heeft deze tor, uit het begin van de pro electron nummering een speciale eigenschap?

Hi,

Er is geen enkele reactie op mijn opmerking gekomen dat je beter nog een BD139-16 kan gebruiken, volop te koop, betere specs en meer vermogen...
Het rammelt maar door hoe oud de BFY50 is enz, enz.

Wil je een TO39 behuizing, dan kan je een 2N2219A nemen voor een 0,5 tot 1-Watt.
Maar TO39 is wat lastiger te koelen dan een BD139-16.
Er zit tussen de BFY50, BD139-16 en 2N2219A wel wat verschillen in de interne capaciteiten, maar tot zo'n 10MHz moet daar makkelijk mee om te gaan zijn.

Er zijn voldoende mogelijkheden, maar als de TS al 50 BFY50 gekocht heeft :+ dan kan volgens mij het topic stoppen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ja beste Bram, een BD139 heb ik vaker gebruikt als HF versterker.
In sommige HF ontwerpen kwam ik dit type ook tegen en ben dat zelf eens gaan proberen.
Met volle tevredenheid werkte dat prima bij enkele Watts aan uitgangsvermogen.

Als jouw mening is dat een BD139 beter is als die BFY50, dan kan ik me beter daar op gaan focussen.
De BD139 is zeker een handige transistor en makkelijker te koelen als een TO39.

In ieder geval haal ik 12dB versterking uit de BFY50 op 7MHz.
De ingangs impedantie is niet erg laag, de resultaten zijn goed te noemen.
Eigenlijk zal ik ze alle drie eens moeten gaan vergelijken (BD139, 2N2219, BFY50).
Het gaat mij niet zo om het maximale vermogen, maar meer om de haalbare versterking.

Een 2N2219 kan wellicht nog beter zijn in specificaties, de BFY50 leek me juist zo aantrekkelijk omdat die niet heel erg hoog gaat in Ft (prima bruikbaar voor HF)en voor weinig geld te koop is.
Maar inderdaad een BD139 is dat ook.
Een 2N3866 is beter, echter die kost ook driemaal zoveel.

Die voorraad BFY50 heb ik nog niet gekocht, wellicht verander ik wel weer naar een ander type.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Een MRF237? (die zijn iets goedkoper meestal)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als jouw mening is dat een BD139 beter is als die BFY50, dan kan ik me beter daar op gaan focussen.

Die BD139 is ook al oeroud, Ik snap niet zo erg waarom jullie met die oude meuk blijven knoeien? Is dat nu nostalgie ofzo?

Ik krijg helemaal het dejavu gevoel. Dertig jaar geleden praten old-man op deze manier over buizen. Die waren ook heel goed en ze werkten zo lekker makkelijk. En sommige waren zo goed, dat konden transistoren helemaal niet.

Is het niet de moeite waard om voor de genoemde applicaties een modern nieuw torretje te vinden?

maartenbakker

Golden Member

Op 17 december 2020 06:53:25 schreef Ex-fietser:
[...]

Die BD139 is ook al oeroud, Ik snap niet zo erg waarom jullie met die oude meuk blijven knoeien? Is dat nu nostalgie ofzo?

Wat zou een geschikte moderne vervanger zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Alle through hole dingen zijn nu min of meer oud.

De reden dat ze nog gebruikt worden is dat ze goed verkrijgbaar, goedkoop en dat documentatie goed te vinden is.
Ze zijn een soort universele standaard geworden.

Wat voor écht moderne torren die vergelijkbaar zijn met de bd139 zijn er nog? Zijn die goedkoper?

We zien het ook al met FETs gebeuren. De universele fets van vroeger zijn nog maar mondjesmaat als through hole te krijgen, de moderne vervangers zijn SMD.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

TH powertransistoren zullen er nog wel even blijven, omdat ze simpeler en goedkoper zijn te koelen in TO126/220/247...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dat was een beetje mijn implicatie van de vraag. BD139 is volgens mij nog een actueel type. Er zijn opvolgers met een lagere saturatie of een hogere hFE of allebei, maar dan zit je al snel aan SMD of aan Japanse types. Er zijn ook types met vergelijkbare of lagere hFE, hogere spanning en een beter schakelgedrag. Die zijn ook nog actueel, ik denk dan aan de 1300x reeks die ongeveer een vergelijkbare status heeft van overal in de bakjes klaarliggen afhankelijk van de toepassing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Geldt trouwens ook voor mosfets. Ik gebruik in nieuwe ontwerpen meestal nog steeds TO220 versies, omdat die 'in het veld' simpel te vervangen zijn.
Een D(2)PAK op een groot kopervlak is een drama om 'onderweg' te vervangen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com