Mosfet om 12V spanning te onderbreken

Hallo,

Ik ben voor een project op zoek naar een manier om een 12V spanning die naar een stappenmotor gaat te onderbreken. De bedoeling is dat de spanning enkel op de motor staat als deze motor gebruikt worden en niet de hele tijd verbruikt.

Ik had al wat opgezocht en was uitgekomen bij een Mosfet. Zelf weet ik nu niet juist welk type de beste oplossing is voor wat ik het nodig heb.

Ik zou graag spanning sturen van de nodeMcu om dan zo de 12V spanning op de motor te zetten.

Is dit mogelijk?

Ik heb zelf thuis nog 2 soorten Mosfets liggen, zou ik deze eventueel hiervoor kunnen gebruiken?
- LM2940CI -5.0 p+
- F3707Z P225J

Alvast bedankt,
Niels

Arco

Special Member

Is het niet simpeler om gewoon de aansturing te disablen? (in rust hoort er sowieso geen spanning op te staan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een stappenmotor doet niks op 12 Volt. Daar heb je nog wel iets meer voor nodig. En dat maakt wel verschil als je de spanning wilt afschakelen.

De bedoeling van het project is om gordijnen open en toe te laten gaan aan de hand van google-assistant. Momenteel heb ik dit werkende door een nodeMcu aan te sturen via Blynk. De stappenmotor (Nema 17) wordt aangestuurd door een A4988 driver. De stappenmotor wordt gevoed door een apparte 12V voeding. Maar nu, in de setup die ik nu gebruik, staat er continu 12V op de stappenmotor, dat zou ik graag willen vermijden.

Weet niet of dit het wat beter uitlegt wat ik bedoelde.
Alvast bedankt!

Dan heb je al meer dan genoeg mosfets in de driver. Met de sleep pin op de A4988 kun je die allemaal uitschakelen en dan staat de motor ook uit.

Heb wat in de datasheet zitten neuzen en in deze ga ik voorlopig mee met dekees om de sleep pin te activeren (active low).

Zie p10

A4988.pdf

Er is een "sleep" en een "enable". Als je de "sleep" activeert gaat geloof ik de hele chip uit. Met "enable" alleen de motor.

Afhankelijk van wat je wilt, kan de ene of de andere een betere keuze zijn.

Je moet een stepper als een soort klok zien. De aansturing zorgt voor een wijzer die ergens naar wijst, de motor volgt. Of eigenlijk: De motor is OOK een wijzer, maar die heeft de neiging om bij die andere te willen staan, hij zal ruwweg de kortste weg naar die gelijke positie nemen.

Na "sleep" begint de aansturing-wijzer altijd weer op 12 uur: rechtboven. Na een periode zonder enable en geen grote krachten op de motor kan de wijzer op 3 uur geeindigd zijn en dan gaat ie volgende keer weer verder bij die 3.

Nu is op een 3D printer 1 stap 1/200e van een omwenteling. En een omwenteling is bijvoorbeeld 20 tanden van een GT2 tandriem. 1 tand , 2mm, is dan 10 stappen. Iedere fullstep (in de klok een stuk van 90 graden) is dan 0.2mm.

Stel nu dat je naar positie 100 mm wil gaan, dan moet je dus 500 (fullstep) pulsen geven (meestal zet je de A4988 in microstep mode, x16, dus dan moet je 8000 pulsjes geven. Maakt niet uit).

Maar stel nu dat je 5 stappen geeft (1mm), dan even moet wachten (motor uit) en dan weer doorgaat. De wijzer was op 3 uur gestopt de driver chip start weer op in 12uur mode, dus de motor draait de volgende keer 0.2mm terug. Nu is dat best weinig, maar doe je dat 100x voordat je 100mm verderop bent, dan ben je dus maar 80mm ver gekomen, omdat steeds 20% van de gegeven stap-pulsen effect sorteren.

Dit zou dus niet fout gaan als je de enable zou gebruiken: De chip weet bij weer aanzetten van de motor dat ie bij 3u was aangekomen en zal vanaf daar weer verder tellen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Top, dankjewel voor jullie snelle reacties. Ik ga dit snel proberen. Had er zelf niet meer aan gedacht om het via de driver zelf te doen maar dat is inderdaad een veel betere oplossing!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

LM2940CI -5.0 p+

Is dat wel een MOSFET?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Oh, overheen gelezen: LM2940 klinkt als spanningsregelaar. -5V klinkt als: 5V versie. Dubbelcheck via google: Klopt.

Voor de volledigheid: F3707 klinkt als "mosfet". IRF3707 lijkt me.... opgezocht: N-fet met 12 mOhm RDSON, max 30V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dankjewel allemaal, het is me gelukt aan de hand van de enable pin!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hah! Dat is maar wat telt! Dikke proficiat!
En bedankt om ons op de hoogte te houden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord