Welk component is dit

vergeten

Golden Member

Op 16 december 2020 18:37:27 schreef Erikerik:
Ok bedankt iedereen
@jochem: welke datasheet bedoel je?

Hij bedoeld de datasheet van het IC HD38800 en eventueel van de VFD die ermee wordt aangestuurd.

Toch niet van deze print uit 1981?

Printen hebben normaliter geen datasheet, componenten wel.

Is van het japanse merk Gakken.

Gakken, (aangevuld met typenummer) vertalen naar het Japans.
(gakken =

code:

吐き気

Met die vertaling zoeken, kan soms wel eens wat opleveren.
Als je op afbeeldingen zoekt met het bovengenoemde resultaat krijg je hoestende mensen plaatjes
Wat voor spel is dat in godsnaam? :)
Alleen moet je de zoekresultaten weer terug vertalen. :+

Sumida is een transformator fabriek(je)
Van een trafootje heb ik een datasheet bekeken de LC-128 die zou het kunnen zijn. Maar er zijn er meer van dat formaat met 9 pinnen.

LC-128.pdf

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ok thanks, ik ga eens wat vertalen :)

[Bericht gewijzigd door Erikerik op woensdag 16 december 2020 19:20:43 (24%)

Het spel is Paintroller , type maar eens in op youtube....

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja die site had ik ook gevonden.

Dit is wat het nu geworden is.

Gakken maakte vroeger dus als een van de eerste die computerspelletjes...

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar hebben jullie die donkere vlek links bovenin het scherm gezien

Als dat een teken van opgeblazen is ben ik klaar, want een dergelijk scherm zal er niet meer zijn??

pa3gws

Golden Member

Die vlek hoort er voor zover ik weet gewoon in.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Die vlek ontstaat bij het 'verbranden' van de resterende zuurstof in het glazen display bij de productie. Dit zie je ook bij sommige radiobuizen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Arco

Special Member

Is getter van het vacuum maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke, weer wat verder dan:

Het scherm hoeft dus niet kapot te zijn....

vergeten

Golden Member

Op 16 december 2020 18:00:04 schreef Erikerik:
Gemeten tov de ingaande dc +6v op het spoeltje en de andere punten hierop met een multimeter.

Meten doe je meestal met de zwarte min meetpen op de min van de voedingsspanning (min van elcootjes)

Kan dat spoeltje niet doorgeslagen zijn?

Dat kan. zie de afbeelding zo zou hij intern opgebouwd kunnen zijn.
De wikkelingen zijn dus ohms te meten (zonder spanning erop)

De 6 volt komt ook aan op het display op de verschillende contactpunten.

Het is een AC spanning met een bepaalde frequentie, als je op de DC stand meet, meet je dus het DC niveau.

Kan deze spanning te hoog zijn waardoor het display kapot is gegaan?

Het kan maar is niet zo waarschijnlijk.
Of de voedingsspanning moet veel te hoog zijn geweest. Hier gaat het om heel kleine vermogens en spanningen. Normaal gebeurd dat niet dus.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
McAwesome

Golden Member

Op 16 december 2020 19:37:19 schreef Arco:
Is getter van het vacuum maken...

Bij het maken van de buis wordt een getter toegevoegd die bestaat uit een holle metalen ring gevuld met bariumazide Ba(N3)2 en glaspoeder.

Vóór het sealen van de buis wanneer het geheel nog aan een vacuumpomp hangt wordt de metalen ring inductief verhit waardoor het bariumazide ontbindt tot barium metaal en stikstof.

Het barium metaal slaat neer op het glas als een donkere vlek met een metallische glans en het stikstofgas wordt door de vacuumpomp verwijderd. Daarna wordt de buis gesealed.

Het display is dus zeker nog goed. Indien er lucht in het VFD display zou komen dan oxideert het barium tot bariumoxide wat eruit ziet als een witte vlek. Als je dat ziet is het display defect.

Ook de filamenten zien er nog goed uit, het display doet het volgens mij gewoon nog.

If you want to succeed, double your failure rate.
Frederick E. Terman

Honourable Member

code:

吐き気

Met die vertaling zoeken, kan soms wel eens wat opleveren.
Als je op afbeeldingen zoekt met het bovengenoemde resultaat krijg je hoestende mensen plaatjes

Maar zo schrijf je het ook niet. Daar staat 'Hakike'(of 'Gakike'): misselijkheid. Het zijn, hum, spugende mensen.

Die club heet 'Gaku-ken':'science study'. De 'u' wordt niet uitgesproken.

code:

学研

Ik heb altijd mijn woordenboekje (uit 1980, met schrijftips!) bewaard, en gek genoeg gebruik ik het nog altijd een paar keer per jaar. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je kan dat spoeltje (eigenlijk trafo) testen met een toongenerator op 10kHz bvb. zoek een spoel met de ohmmeter, zet er 10 Khz op. meet of de andere spoelen wat uit geven.

Die dingen gaan vooral kapot als de drivertor in kortsluiting gaat. Loopt er zoveel stroom door dat het een gebakje wordt..

Thevel

Golden Member

Op 16 december 2020 23:30:22 schreef Frederick E. Terman:
Ik heb altijd mijn woordenboekje (uit 1980, met schrijftips!) bewaard,

Boekje?
Het Japanse schrift heeft toch meer dan 10.000 tekens?

maartenbakker

Golden Member

Ja en nee. Je hebt 3 belangrijke schriftsystemen.

De twee simpelste schriften dekken elk de taal in principe volledig af en bestaan elk uit 48 tekens (n, klinker+medeklinker, klinkers) en 30 van die tekens met accenten erop om de medeklinkers anders uit te spreken.

Katakana is wat hoekiger van uiterlijk en wordt vooral gebruikt voor telegrafie, benadrukken, losse klanken, leenwoorden, westerse namen en merknamen. Ik zou mijn voornaam waarschijnlijk spellen als

code:

 マールテン

Hiragana is wat krullender en wordt vooral gebruikt in combinatie met kanji om ze te vervoegen of als subscript om de uitspraak aan te geven. Op de Japans basisschool begin je hiermee en het kan handig zijn om dit als buitenlander ook gewoon als hoofdalfabet te gebruiken als je de taal op basisschoolniveau beheerst. Hiragana spel je in hiragana als

code:

ひらがな

Kanji is een vereenvoudigde subset van zo'n 13000 tekens uit het traditioneel Chinees, waarvan je er ruim 2000 nodig hebt in het dagelijks leven. Ze hebben zowel een uitspraak als een inherente betekenis, en die verschillen vaak van elkaar zodat een teken meerdere betekenissen kan hebben. Daar moet de bedoeling uit de context of uit Hiragana blijken. Dat is een artefact van het ontlenen van het schrift aan het Chinees, een taal die behalve het schrift en de eruit ontleende woorden totaal niet op Japans lijkt.

Het vierde schrift is Romaji, zijnde westers schrift. Dat wordt niet echt veel gebruikt behalve voor buitenlandse merken en cijfers.

Japanse merknamen luiden vaak in Katakana, maar Kanji wordt ook gebruikt. In wat zeldzamer gevallen zijn ze standaard in Romaji gespeld, zoals SONY.

De foto van FET toont een Kanji woordenboek. De sortering van de woorden (tekens) is wat anders dan wij gewend zijn. Hier is zo te zien op klank gesorteerd wat handig is voor gesproken woord, maar vaak wordt er op radicaal gesorteerd. Kanji bestaan uit radicalen, losse onderdelen met een basisbetekenis zoals water, boom of mens die als kapstok gebruikt worden om het teken aan op te hangen (bij wijze van spreken, maar beeldend klopt het soms ook wel). Als je een teken wilt vertalen zoek je eerst onder een radicaal en dan onder het aantal pennestreken dat nodig is om het complete teken te schrijven.

@FET: ik ben wel benieuwd wat voor boekje dat is. Ik zal ook eens wat moeten aanschaffen.

@vergeten: misschien gaat jouw zoektocht mis omdat google er hiragana van maakt. De kans is groot dat Gakken in katakana of kanji gespeld wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker: Geweldige uitleg!
En dat om drie uur 's nachts....

maartenbakker

Golden Member

Off-topic maar wel belangrijk als je opschriften wilt begrijpen of dingen wilt opzoeken. Ik wil er ook nog een keertje zelf langs. Nu nog een site vinden die m'n favoriete anime heeft (nee niet zulke anime), de grootste is opgedoekt en ik heb nog honderden afleveringen te gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."