In dit kastje zitten de stopcontacten van de airco

Beste,

bij mijn moeder sloegen steeds de stoppen door. sinds we ze niet meer in dit stopcontact steken slaan ze niet meer door. weet iemand wat er tussen de muur en het stopcontact zit?
En kan dat ook storing geven?

Alvast bedankt,
Jochgem

pa3gws

Golden Member

Op 15 december 2020 20:13:22 schreef Jochgem:
bij mijn moeder sloegen steeds de stoppen door. sinds we ze niet meer in dit stopcontact steken slaan ze niet meer door.

Beetje vage omschrijving wat stop je in het stopcontact??
Het kastje zal niet meer zijn dan een lasdoos denk ik.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik houd het graag vaag. De storing lijkt in het stopcontact te zitten. Als ik de airco’s in een andere stop slaat de stop niet door. Maar als dit enkel een lasso’s is is het wel onwaarschijnlijk dat hier storing inzit lijkt me toch?

Jinny

Golden Member

Op 15 december 2020 20:35:10 schreef Jochgem:
Ik houd het graag vaag.

Ik ook, ik denk dat de jumbolaja een beetje ontstemt is.

En anders, als je er geen verstand van hebt, bel een elektricien.
Ergo, 230/400V is geen speelgoed, als je niet weet waarmee je bezig bent, afblijven.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ander stopcontact is niet gewoon een andere groep?
Hoe zwaar zijn die airco's

Van je foutomschrijving krijg ik het vermoeden dat je niet zo heel veel van elektronica weet. Dat is helemaal niet erg, maar daarom twijfel ik een beetje aan het verhaal van de stoppen...

Weet je zeker dat het de zekeringen zijn? Is het niet toevallig de aardlekschakelaar?

Controleer dat even. Maak bijvoorbeeld een foto van wat er afslaat.
Als de aardlekschakelaar op het ene stopcontact afslaat en op het andere niet, kan er een fout in je installatie zitten (aarde van het stopcontact niet aangesloten bijvoorbeeld).

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedankt voor de feedback ik ga nog even terug voor wat tests.
En dan schroef ik het kastje even open (met de stroom eraf).
Ik zou ook denken dat de airco’s geen zware stroom nodig hebben toch?
Groep ernaast is de wasmachine. Maar dit is niet bij mij thuis dus moet ff op bezoek gaan.

Groet Jochgem.

Gaat het toevallig alleen mis als de wasmachine en airco tegelijk aan staan? Staat er ook nog een droger op dezelfde groep toevallig, of valt de keuken ook uit, waar een magnetron, oven, waterkoker, vaatwasser, koffiezetapparaat, of ander dergelijk apparaat ook aan staat?

Gaat het direct mis zodra je de stekker erin steekt, of pas na een tijdje?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 15 december 2020 21:05:34 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Pas na een tijdje.
Ik zal iig nog wat meer onderzoek doen.

vergeten

Golden Member

Op 15 december 2020 20:35:10 schreef Jochgem:
Ik houd het graag vaag.

Daar ben je in geslaagd, nu de oplossing nog.
CO is geen chat, gok site! :)
Je krijgt door die vaagheid ook veel (vage)gokantwoorden, en of je daar nou mee geholpen bent.

Doosje open en je weet het!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

vraag is nog, gaat de aardlek of de automaat eruit? airco hangt buiten, regen, lekke werkschakelaar oid.. automaat, denk ik eerder aan overbelasting, airco op verwarmen en wasmachine samen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 december 2020 20:57:02 schreef Jochgem:
Ik zou ook denken dat de airco’s geen zware stroom nodig hebben toch?

Pardon? Natuurlijk wel!

Als het ene stopcontact een andere groep is dan de andere, dan zal het misschien gewoon zo zijn dat de groep waar het misgaat al wat andere belastingen er op heeft zitten en daarom er uit vliegt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik ga nog even op onderzoek uit. Het gebeurt als de airco uitstaat overigens.
Bedankt voor de tips.

Shiptronic

Overleden

Is het niet de Aardlek die eruit vliegt? kan je een foto posten van de meterkast en wat eruit vliegt?

WCD van binnen niet verbogen ? en zo kortsluiting maakt als je de stekker erin stopt?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik ga dit weekend op onderzoek. Is niet hier thuis.

vergeten

Golden Member

Tjonge tjonge TS...... het is hier geen zoethoud toko!
Alles wat je tot nu toe kwijt wil past in de openingspost. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

waarom niet in elk WCD 1 stekker ? met zijn 2-en bij elkaar is nou net niet handig!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 december 2020 20:57:02 schreef Jochgem:
Bedankt voor de feedback ik ga nog even terug voor wat tests.
En dan schroef ik het kastje even open (met de stroom eraf).
Ik zou ook denken dat de airco’s geen zware stroom nodig hebben toch?
Groep ernaast is de wasmachine. Maar dit is niet bij mij thuis dus moet ff op bezoek gaan.

Groet Jochgem.

Doe dat dikgedrukte maar niet, want waarschijnlijk weet je niet hoe je veilig spanningsloos werkt en we hebben liever geen ongelukken..
Een airco kan behoorlijk vermogen trekken.

Op 15 december 2020 20:13:22 schreef Jochgem:
Beste,

weet iemand wat er tussen de muur en het stopcontact zit?

het lijkt een beetje op een achtergelaten boterhammendoos, en je weet wat dat meestal nog bevat; beschimmelde korstjes.

Thevel

Golden Member

het lijkt een beetje op een achtergelaten boterhammendoos

Het is gewoon een Attema lasdoos.
Voor deze lasdozen zijn ook deksels waar je een WCD op kunt schroeven.

Sine

Moderator

Geweldige dozen inderdaad, ze vallen al van de muur als je er scheef naar kijkt.

de attema lu2180, sluiten doen ze idd vrijwel nooit goed. beter een abb 3611 nemen of de grotere attema 1619 waar ook 3/4 buis in kan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geweldige dozen inderdaad, ze vallen al van de muur als je er scheef naar kijkt.

Dit is de ISNON0101 standaard word veel toegepast in veel landen, maar zelfs onder mijn al zeer lage standaarden.

@TS als je het stopcontact vast houd bij het erin en eruit doen ben je al een heel eind, verder nooit op deze manier een stopcontact op een verdeeldoos monteren, dit doen ze wel vaak onder systeem plafonds.

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op woensdag 16 december 2020 07:41:37 (33%)

Alles met een knipoog ;-)

Ik zou ook denken dat de airco’s geen zware stroom nodig hebben toch?

Ik zou die accu van die jumbojola even wegen. Als die accu niet te zwaar is, is hij leeg en moet je hem opladen.

Vage vragen geven vage antwoorden!

Op 16 december 2020 07:38:38 schreef RvEldijk:
Dit is de ISNON0101 standaard word veel toegepast in veel landen, maar zelfs onder mijn al zeer lage standaarden.

Wat kraam jij toch een hoop onzin uit.

verder nooit op deze manier een stopcontact op een verdeeldoos monteren, dit doen ze wel vaak onder systeem plafonds.

Op deze manier mag dat gewoon, als je de speciaal daarvoor bedoelde deksel gebruikt.
Dat deze specifieke lasdozen van ontwerp uit snel los komen is een ander verhaal, maar de manier van monteren is gewoon toegestaan.

If you want to succeed, double your failure rate.