2S BMS

Hallo,

Ik heb 2 18650 baterijen, ze hebben beide 4,1v en tussen de 2100 en 2140Mah.
die heb ik in serie gesoldeerd tussen een 2S BMS, precies zoals op de tekening maar nu krijg ik er max 5v uit, hoort dit zo?

Als ik meet tussen de - (min) en 8,4v dan staat er ook netjes rond de 8v op.

Had eigenlijk verwacht dat dit rond de 7,4v moest zijn, of doe ik iets verkeerd?

Zelf heb ik het balance printje.

De link naar mijn BMS: https://nl.aliexpress.com/item/4000084324207.html?spm=a2g0s.9042311.0.…

Volgens mij heb je iets verkeerd gedaan of verkeerd aangesloten.

Heb je al eens een lampje (12V is ook goed) aangesloten en dan de spanning gemeten?

LDmicro user.

Solderen aan 18650 cellen is niet zo'n goed plan. Maar goed....Dat wordt alleen maar erger als je het ongedaan probeert te maken, laten we hopen dat het niet ontploft is (jep! :-) ) of gaat...

De taak van de BMS is om de belasting af te schakelen als de batterij te leeg is. Hij heeft dus de mogelijkheid om minder spanning aan de uitgang te geven dan wat er op de ingang (8.4V, accuspanning) aanwezig is.

Maar dit hoort niet te activeren als de accuspanning zoals bij jou nog goed is.

Wat eventueel wel het geval kan zijn is dat ie om stroom te sparen zichzelf voedt uit "de uitgangsspanning". Als ie dan besluit: spanning te laag, boel moet uit, dan schakelt ie uit maar kan ie niet meer meten dat het goed gekomen is.... Dit gaat echter vanzelf goed want de engige manier waarop een accu weer bijgeladen kan worden is door aan de uitgang-kant een voeding aan te sluiten. Chipje wordt weer wakker, ziet het laadproces goedgaan en zet de uitgang (en daarmee zichzelf) voorlopig weer aan.

De enige keer dat dit niet vanzelf goed gaat is als je de boel met volle batterijen in mekaar zet: Je moet de boel even op een 8.4V lader aansluiten voordat de BMS in "normal operatation" komt.

Nog een misverstand de wereld uit werken: Lithium accus zijn raar t.o.v. andere types: de spanning varieert behoorlijk tussen "helemaal vol" en "helemaal leeg". Dus vol bij 4.1 of 4.2V zoals jou cellen nu zijn (je zegt 4.1V gemeten te hebben, maar ook 8.4V voor twee, dus dan moet iedere cel 4.2V zijn!). En leeg bij 3.0V of nog iets lager. Om makkelijker te kunnen rekenen met de celspanning ipv steeds 3-4.2V voor 1 cel of 6-8.4 voor twee cellen wordt er wel met een "gemiddelde" spanning gewerkt: 3.7V. Nu kan je in 1x uitrekenen dat een 6S configuratie ongeveer 22.2V is. Goed, je moet nog steeds extra berekeningen doen om het minimum en maximum te bepalen, maar voor een snelle berekening is het vaak voldoende.

Het BMS gaat NIET de spanning voor je regelen dat je altijd 7.4V zou krijgen. Dat zou zonde zijn van de energie-verliezen die daarmee gemoeid zouden zijn. Accu 8.4V -> 8.4V uit. Accu 7.8V -> 7.8V uit. Accu 6.4V -> 6.4V uit, Accu 5.9V (te leeg, aub niet verder ontladen) -> 0V uit.

De ondergrens voor afschakelen is een lastig punt. Eigenlijk zou je bij bijvoorbeeld 3.5V al willen afschakelen. Mocht je "k** hij is leeg" de boel daarna vergeten op te laden dan kan een klein lekstroompje de accu kapot maken. Dit gebeurt 10x sneller als je met 1% resterende lading de boel afschakelt dan wanneer je met 10% resterende lading stopt. Maar als je hoge stromen trekt.... Dan kan je ook met 10% resterend al een spanning zien die bij een lage stroom bij 1% hoort. :-( Dus om dit te voorkomen wordt een afschakelpunt richting die 1% gekozen.... Bij grote stromen raak je die dan met nog 10% lading voor "kleine stroompjes" resterend, prima. Maar als jou belasting ook een klein stroompje is: m.i. te laat... Helaas niet makkelijk oplosbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voor sommige klanten met slechte elektronische foundation, leg: niet mix goede batterijen en slechte batterijen samen! De capaciteit/interne weerstand van 2 batterijen moet zo dicht mogelijk! (1 goede batterij + 1 slechte batterij = 2 batterij gebruik effect).

Heb je nieuwe of gebruikte accu's aangesloten ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik moest inderdaad de batterij even laden voordat er meer spanning uit kwam.

Dus het zou nu goed moeten zijn..

In ieder geval bedankt voor jullie goede en duidelijke uitleg!

Op 16 december 2020 11:24:58 schreef Roland van Leusden:
[...]

Heb je nieuwe of gebruikte accu's aangesloten ?

Het zijn wel gebruikte batterijen maar ze zijn redelijk identiek aan elkaar.