Weerstand als verwarming

Beste
vaak zitten er in de elektronica kasten in de straat maar ook langs het spoor een verwarming bestaand uit een koelprofiel en 1 of meer weerstanden

als ik nu een 23 Watt weerstand 1000 Ohm heb en zet er 220V op word hij lekker warm maar als we de 1000 Ohm vast houden maat het aantal Watt van de weerstand nog uit of werk een 23 Watt even goed als een van 250 Watt?

en als we 220V aan houden en het aantal watt zou niet uitmaken vanaf ik noem maar even een voorbeeld 20 watt wat is dan het minimale ohm dat hij moet zijn zonder dat je je eigen er aan verbrand

hopelijk kunnen jullie me op weg helpen

ow ja en kunnen allessoorten weerstanden hier voor gebruikt worden ?

mvdk

Golden Member

Goeie vraag, modeltreiner. Daar komen heel veel antwoorden op.
Hoe goed kan de warmte weg?
Wat is de omgevingstemperatuur?
Wanneer "verbrand" je je aan iets?
Wanneer verbrand de weerstand?
Ik denk dat zelfs een 1Watt weerstandje, goed warmte geïsoleerd, lekker heet kan worden..

Ben spullen aan het uitzoeken..

Frederick E. Terman

Honourable Member

220 V ga je sinds 1988 steeds minder vinden. :)

230 V op 1000 levert 53 W. Dat is onafhankelijk van hoeveel Watt de weerstand mag verstoken. Een 1W-weerstandje zal roodgloeiend verbranden, en een 250W-weerstand wordt er lauw- tot handwarm van.

Alle soorten weerstand worden warm als ze vermogen opnemen. Maar sommige zijn geschikt om op een profiel te monteren, en andere niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pa3gws

Golden Member

Ten eerste wat is je bedoeling hiermee?
Op die manier iets verwarmen met 230V is knap link.
Even de wet van Ohm aanhouden.
U=I x R en P=U x I
Uitgaande van 1000 Ohm bij 230 Volt komt neer op 230 mA.
Grofweg gerekend km je dan uit op ruim 50 Watt.

Ik was duidelijk te langzaam. :+

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Als je een weerstand 23W laat verbruiken, wordt een 25w weerstand net zo heet als eentje van 250W.
Je kunt de bekende Dale weerstanden gebruiken, alleen weet ik niet of die voor 230v geschikt zijn.

https://www.westfloridacomponents.com/mm5/graphics/P03/RH5014R00FS03.jpg

(230v/1000ohm geeft trouwens 52.9W, dus een 25W weerstand is dan veel te licht)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 16 december 2020 14:26:19 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

een 25w weerstand net zo heet als eentje van 250W

Dat is ongelukkig geformuleerd.
Hij zet evenveel vermogen om in warmte. Maar de kleine weerstand krijgt een veel hogere temperatuur dan de grote (zie ook hierboven).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Dan blijft toch nog de vraag, hoeveel warmte ontwikkelt zo'n weerstand?
Ja, ik weet, hij ontwikkelt bij nominale stroom en spanning het aantal Watts wat opgedrukt is, maar hoeveel graden celsius mag het koellichaam worden bij verticale montage, 20 celcius omgevingtemperatuur, natuurlijke koeling?

Edit: ik herken de vraag, bij het bedrijf zaten er in SVS schakelinstallaties verwarmingsweerstandjes. Heb het altijd maar aangenomen voor wat het was, het zal wel warm worden, en het zal wel heel blijven.
Maar hoe heet worden ze?

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 16 december 2020 14:36:11 (28%)

Arco

Special Member

Ik neem aan dat de weerstand op een koelprofiel zit (losse weerstand heeft weinig nut), en dan maakt het niet erg veel uit. 23W warmte is 23W warmte...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Precies, als je kunt aannemen dat de warmte voornamelijk door het koelprofiel wordt afgevoerd, en niet direct door de weerstand aan de lucht wordt afgegeven, maar het formaat niet meer uit voor de steady-state temperatuur. En fysiek grotere weerstand heeft bij gelijke soort behuizing en groter contactoppervlak met het koelblok, en dat geeft een betere koppeling, maar dat maakt ook weinig meer uit als het eenmaal ruimschoots meer is dan minimaal noodzakelijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 16 december 2020 14:33:30 schreef mvdk:
Dan blijft toch nog de vraag, hoeveel warmte ontwikkelt zo'n weerstand?

Die is makkelijk: U * I, of bij een weerstand U*I = U2 / R = I2 * R

Ja, ik weet, hij ontwikkelt bij nominale stroom en spanning het aantal Watts wat opgedrukt is, maar hoeveel graden celsius mag het koellichaam worden bij verticale montage, 20 celcius omgevingtemperatuur, natuurlijke koeling?

Weerstanden hebben HOOGST ZELDEN een "nominale stroom en spanning" die opgegeven wordt. Een weerstand wordt ook zelden precies onder die condities gebruikt. Een weerstand wordt vaak gespecificeerd als "x Ohm" en dan nog een aantal randvoorwaarden, meestal: "Max p watt" en "Max v volt". Die "max p watt" is over het algemeen redelijk flexibel. Vaak mag je daar FORS overheen als het maar niet te lang duurt en het gemiddelde maar onder de opgegeven waarde uitkomt. De maximum spanning is meestal een waarde waarboven mogelijk ONMIDDELIJK problemen kunnen ontstaan (vlamboog over de weerstand).

Maar hoe heet worden ze?

Een weerstand zet elektrische energie om in hitte-energie. De resulterende warmte verwarmt in de eerste instantie de weerstand. Die wordt warm en gaat dan met geleiding, convectie en straling warmte afgeven aan z'n omgeving. Met een beetje mazzel onstaat na enige tijd een (bijna) evenwicht en neemt de temperatuur niet verder toe. Op dat moment is de toegevoerde energie (vrijwel) gelijk aan de afvoer door geleiding+convectie+straling. Die eindtemperatuur is niet makkelijk uit te rekenen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Als verwarmen het einddoel is kun je beter een PTC element nemen, dat is zelf-regulerend (meestal een graad of 90). Verkrijgbaar in verschillende vermogens en vormen.
Maar een simpele kastverwarming kost je de kop niet, 'zelfbouw' is alleen aangewezen voor speciale vormen en/of fysieke afmetingen. En dan alleen nog bij kleine series...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Wij gebruikten die Dale's altijd met een clixon in diecast behuizingen als vorstbescherming, simpel en effectief.
(weerstand en clixon direct op de diecast behuizing...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ik denk dat modeltreiner op het punt staat weer eens het warm water uit te vinden.
Misschien wordt het zo duidelijker:

Je 1000 Ohm weerstand zal volgens de formule P=u2/R zo'n 53w verstoken. Dat is een energie van 53Joule die elke seconde opgewekt wordt.

Die wordt volledig afgegeven aan de omgeving, enkel dan is er een thermisch evenwicht.
De temperatuur van de weerstand zal afhangen van de warmteweerstand die de energie ondervindt om zich te verspreiden. Hoe moeilijker het object zijn warmte kwijt kan, hoe hoger de temperatuur zal oplopen om een nieuw thermisch evenwicht te vinden.

Die warmte weerstand hangt af van het volume, oppervlakte en de thermische geleidbaarheid ervan.
Eens de warmte aan de buitenkant van de weerstand komt, verspreid die zich langs drie wegen:
1-geleiding. Bijvoorbeeld als de weerstand op een koelprofiel gemonteerd is.
2-convectie: De lucht strijkt langs het object en neemt een deel van de warmte mee. Hoe groter de oppervlakte hoe beter het object koelt.

3- Straling: Elk voorwerp straalt energie uit die evenredig is met de 4e macht van de absolute temperatuur.

Voorbeeld gloeilamp . Het dunne gloeidraadje kan de hoeveelheid warmte niet kwijt aan de omgeving door geleiding en convectie. Het zit bovendien opgesloten in een isolerend gas of vacuum.

Dus stijgt de temperatuur tot het draadje witgloeiend geworden is.
Dan ontstaat een evenwicht waarbij nagenoeg alle energie via licht en warmtestraling even snel verdwijnt als toegevoerd wordt. Is dat niet het geval, zal de temperatuur dalen of stijgen tot een nieuw evenwicht bereikt is.

Dus hoe warm jouw weerstandje wordt hangt af van het opgewekte vermogen en de capaciteit om de warmte af te voeren. Meestal, hoe kleiner hoe heter.

Je moet bij dit soort zaken altijd onderscheid maken tussen warmte en temperatuur. Die hebben wel met elkaar te maken, maar het zijn verschillende dingen.

Maar wat ik interessanter vind: wat is de achtergrond van de vraag?

Bedankt allemaal
hier kan ik wat mee wist niet zeker of de berekkenig met de wet van ohm ook hier voor gebruikt kan worden

heb even geprobeerd met 3x 150 ohm 100 watt weerstanden en het werkt goed ondanks dat volgens de berekening 117.5 watt is bij 230v

Grotedikken kwam aan met
Je 1000 Ohm weerstand zal volgens de formule P=u2/R zo'n 53w verstoken. Dat is een energie van 53Joule

maar die berekening is mij niet bekend

de 3 weerstanden die in serie staan heb ik getest op een grote koelblok
met een fan er bij

1 probleem een fan die niet voluit werkt koelt de koelblok wel waar door de warmte niet goed doorloopt

ook als het is van pas komt wil ik het met de buis weerstanden? voor gebruiken

heb ook wel een wart element maar niks om hem op te bevestigen en deze word 600 graden dat is mij ook veelte hoog nog meer dan een oven kan leveren

klein vraagje als er geen merk op de weerstanden staat hoe kan je er achter komen welk merk hij is ?

buckfast_beekeeper

Golden Member

De elstein producten worden inderdaad wel heel heet. Altijd hitte bestendige materialen gebruiken.

Waarom experimenteren Rittal heeft deugdelijke verwarmingen. Bijvoorbeeld deze 30W.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

In serie, ok.

Maar je kan niet zomaar spanning op een weerstand zetten !!

Gegeven is een Weerstand, van 1000 Ohm. (U=IxR , I=U/R)

Stroom die gaat lopen is 230V / 1000Ω = 0,23 A

Het vermogen wat je dan verstook is dan ( P=UxI)

230V x 0,23 = 52,9Watt !!!

Jou weerstand mag maar 25W verstoken niet meer , anders word hij te heet en verbrand !

158 V is wat er max op mag. 158V / 1000ohm = 0,158 A
0,1A58A x 158V = 24,9W

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 16 december 2020 16:05:32 schreef rew:
Weerstanden hebben HOOGST ZELDEN een "nominale stroom en spanning" die opgegeven wordt. Een weerstand wordt ook zelden precies onder die condities gebruikt. Een weerstand wordt vaak gespecificeerd als "x Ohm" en dan nog een aantal randvoorwaarden, meestal: "Max p watt" en "Max v volt".

uitzondering zijn vermogenpotentiometers. Als het goed is staat daar steeds de maximum stroom bij vermeld die er continue doormag. Max spanning en vermogen hebben weinig zin, die twee gegevens zijn variabel.(afhankelijk van de loperstand)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 december 2020 21:37:58 schreef modeltreiner:
Grotedikken kwam aan met
Je 1000 Ohm weerstand zal volgens de formule P=u2/R zo'n 53w verstoken. Dat is een energie van 53Joule

"...die elke seconde opgewekt wordt", kwam daar nog achter. Anders zou het onzin zijn.

Maar daarboven stonden ook nog wat posts. @GD was de vijfde die het voorrekende. :)

Hoe groot is de kast die je moet verwarmen? Waar staat hij, en hoe goed is hij geïsoleerd?
Hoe warm moet het daarbinnen worden? (constante temperatuur van bijv. 20 graden, of alleen vorstvrij, - da's nog een heel verschil).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

In de NS Ascom B8060 KVA (Kaart Verkoop Automaat) ook wel cavia genoemd ;-) zat een forse keramische weerstand van zo'n 15 centimeter lang onder de kaartjesprinter.Die weerstand hield niet alleen het papier droog maar was ook de verwarming van de KVA.Die B8060 was goed en degelijk spul gemaakt in Zwitserland.Later kwamen er KVA's van Thales voor de NS en RET.Bij -7 graden vorst vielen die uit.Je moest dan een relais eruit trekken en 2 punten op de relaisvoet met een draadje doorverbinden en dan een uurtje wachten tot de automaat weer op temperatuur was,Jumper verwijderen en het relais terugplaatsen.Bij de naam Thales denken de meeste mensen aan eersteklas defensiespul (radar etc.) maar die KVA's waren echt bagger.

Op 16 december 2020 23:03:22 schreef Hubie:
Bij de naam Thales denken de meeste mensen aan eersteklas defensiespul (radar etc.) maar die KVA's waren echt bagger.

en ik aan zooi die met de Franse slag gemaakt is.

welke berekeningen zijn nog meer handig ? zie er hier een paar die ik niet ken ik kan alleen de wet van ohm

zo weet ik wel deze maar of hij ook 100% klopt weet ik niet

35v 100 watt 2.8a led voeding van 110v welke weerstand moet er tussen

110 - 35 =75

75gedeeld door 2.8 is dan 26.7 ohm minimaal 100 watt weerstand denk 200watt nodig zou zijn om te voorkomen dat hij heel heet word

Anoniem

Welke berekeningen handig zijn? Ze zijn allemaal nuttig.

Elektriciteit is niet zintuiglijk waarneembaar, behalve bij een schok dan. De eigenschappen worden daarom beschreven door wiskundige formules.

Je lijkt hevige interesse te hebben. Ik kan dan enkel aanraden je eens goed in te lezen in de basisprincipes van elektriciteit. Enkel dan zul je vooruitgang boeken met je kennis.
zoniet zul je telkens weer op onbegrijpelijke zaken stoten.

Arco

Special Member

Die buisweerstanden zet je sowieso geen 230v op als je nog wat langer wilt leven, aanrakingsgevaar is levensgroot...

75gedeeld door 2.8 is dan 26.7 ohm minimaal 100 watt weerstand denk 200watt nodig zou zijn om te voorkomen dat hij heel heet word

Zoals al paar maal gezegd, maakt een 100w of 200w weerstand op koelprofiel weinig uit, ze moeten de energie die je erin stopt opstoken.
Hoe meer je erin stopt, hoe meer warmte er vrijkomt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Zoals al paar maal gezegd, maakt een 100w of 200w weerstand op koelprofiel weinig uit, ze moeten de energie die je erin stopt opstoken

Warmte energie kwijt kunnen, denk ik dan, word bedoelt.

Die goudkleurige weerstand, uit je andere post, onder wat voor omstandigheden kun je daar die 50Watt in verstoken?
Moet je die met water van 10 graden celsius koelen?
Bij 20 graden omgevingstemperatuur? En moet ie dan verticaal of horizontaal gemonteerd worden? Is natuurlijke convectie, met constante, gegarandeerde 20 graden lucht genoeg? Of moet er geforceerd gekoeld worden? Ik kan me zo voorstellen dat als je em inpakt, het niet goed gaat. Is daar een datasheet van, wat beschrijft onder welke omstandigheden je die 50Watt er in kunt stoppen?
Met de lamp, waar GD het over heeft, gaat het ook slecht aflopen als je die inpakt. GD heeft het dan ook over een evenwichtstoestand