Op 19 december 2020 09:53:16 schreef Lambiek[/message]:
[...]
Maar lukt het nu met de andere mosfets?
Alle 4 de mosfets zijn nu los. Ik denk dat hier ook meespeelt dat er waterschade was. 3 aangetaste 0806 weerstanden wilde bijna niet los omdat de geoxideerde tin gewoon niet wilde smelten. Na schoonmaken kon ik de nieuwe er zo met mijn smd gullwing in de WS81 weer opsolderen en omdat ik bij die short zeker wilde zijn dat het onder die dingen niet fout zat, moet hij er weer af en dat was een kwestie van met de gulwing even er overheen en dan wegschuiven. Geen enkel thermisch probleem.
Ik heb wat zitten zoeken mbv preheaters. Misschien handig voor toekomstige lezers.
Er zijn blijkbaar 3 stromingen.
- Een IR of plaat welke helemaal heet wordt. Sommige met een temperatuur closed loop geregelde output. (maar niet perse de PCB temperatuur) Sommige ongecontroleerd, hooguit een knop waar je het vermogen (maar niet de temp) mee regelt.
Mijn methode zit er tussen in. Ik regel de temperatuur closed loop en dan ook nog met het meetpunt dicht bij het PCB. Daarnaast breng ik de warmte redelijk lokaal over maar doordat de plaat zelf ook straalt is de warmte een beetje uniformer dan alleen maar lokaal verhitten (ivm uitzetten van layers en traces/groundplanes etc) Ik kon dat mooi op de IR camera zien
- Een "gerichte" output. Eigenlijk een hete luchtbout in een tafel-behuizing. Ik zag DIY versie waarbij de bout plat op tafel lag met een 90 graden gebogen stukje koperpijp als nozzle. Deze dingen blazen lucht. Het voordeel is dat je het beter lokaal/gericht kunt toepassen en net als bij mij toch wat uitwaaiert. Temperatuur regeling kan ook hier al dan niet zijn toegepast.
En in die temperatuur regeling zit volgens mij het grote prijsverschil. Net als bij hete luchtbouten trouwens.
- en dan is er vapor phase maar dan zit je ineens in een heel andere prijsklasse en eerlijk gezegd lijkt het me ook erg omslachtig voor reparatie. Is volgens mij meer bedoeld voor kleine serie productie als betaalbaarder alternatief voor wave-soldering of reflow van bv een BGA. Het principe is beter dan een oven omdat de damp de lucht verdringt en overal kan komen dus ook overal de tin laat smelten (oa onder een BGA waar hete lucht uit een hetelucht systeem nauwelijks komt zonder extreem heetstoken, of onder mijn fets als er geen bereikbare vias zouden zitten)
De vloeistof is wel nogal duur en het werkt alleen met gesloten oven of "frituurpan" Dus een component desolderen kan alleen met een soort wip-ding wat het component door zwaartekracht omhoog tilt bij het smelten van de tin. Dat wip ding moet je dan wel kwijt kunnen. Daarnaast de beperkte ruimte. Ik heb niet voor niets de breedste dwarsbalk van de Panavise er standaard opzitten. Als ik qua maat voor veilig ga dan ben ik iets van 6k kwijt om iets in 20-30 minuten te doen (in dit geval ook nog 4x of ik moet vier wip-dingen hebben) wat ik, nu ik het weet, in 5-10 minuten doe (voor 2 mosfets)
Ik heb nu bv een printplaat liggen gemonteerd op waterkoeling en dat ding is iets van 60x35 cm. Maar daar was het desolderen gelukkig totaal geen probleem. (Maar mijn Pace SX-100 is dan ook een super-sucker ) Daarnaast heb ik daarbij eeb probleem omdat het min of meer dead-bug is. Al die zorgvuldig geplaatste luchtspoelen zouden om-donderen. Ook kun je forse trafos dan niet kwijt en smelt de tin ook daar waar de wikkeling aan de pootjes zit of binnen in bv een filter-turret.
Maar de andere manieren zijn niet slecht als je tenminste geen China junk gebruikt maar professioneel gereedschap. Mijn kookplaatje is DIY dus niet professioneel, maar wel beter dan de meeste preheaters tot grofweg zo'n 500 euro want ik kan de pcb temperatuur redelijk goed controleren. (ik meet het PCB onderen boven) Het ziet er alleen niet uit.
Er zitten wel enorme verschillen tussen hobby desoldeer-spul en zoiets als Pace of JBC etc. Voor heel veel klusjes is dat goedkope spul prima bruikbaar maar voor wat ik doe is het te vaak waardeloos.
Dit echt de allereerste keer dat ik een preheater moest gebruiken en ik desoldeer echt erg veel. (onderdeel eraf, testen, onderdeel terug solderen, dit bij PCB's die niet "aan" kunnen omdat bv het schip of de turbine die er bij hoort niet in mijn lab past )
Ik gebruik een heel zeldzame keer;, een tweede bout als hulp en die beitelpunt die nu op mijn Pace zit gebruik ik hooguit 1x per jaar. Ik doe alles met een gullwing hoof. Ik heb 6 maten nozzels voor de SX-100. 99% van het desolderen gaat zonder enige schade en snel los. Vapor phase is voor mij dus geen echte oplossing (ongeacht de kosten)