IK heb mijn oude commodore 64 weer eens opgestart maar lees nu ook dat de standaard bijna 40 jaar oude voedingen nooit een goede track record heeft gehad.
OK dat is op zich niets zo erg. Dat een voeding kapot gaat. Maar het vervelende is dat de spanning in verloop van tijd steeds hoger word tot zelfs boven de 6V.
https://www.c64-wiki.com/wiki/Power_Supply
Maar wat ik niet zo goed begrijp waarom een 7805 nu juist in spanning omhoog gaat of zit dat in de opbouw van onderstaande schakeling.
Om wat spanningsval op te vangen is er voor gekozen om 5,2V te produceren en is nog net binnen de limiet van de IC's in de C64.
Maar wat kan er in bovenstaande schema dus fout gaan dat de spanning steeds hoger word.
Is dit normaal gedrag van de 7805? Maar bij wat rond zoeken is er niet alleen een 7805 gebruikt maar ook SI-3052P, maar dan ook met een weerstand in de gnd aansluiting van de regelaar. Ik dacht altijd dat een 7805 oid 5V geeft of niets, maar ze kunnen blijkbaar ook in sluiting gaan. Maar dat verklaart nog niet het langzaam oplopen van de spanning over de loop van jaren of maanden
Of ligt het aan de weerstanden die verlopen, daar heb ik verder niet over kunnen vinden. Soms zie je op schema's 1W weerstanden staan maar in werkelijkheid zijn er vrijwel altijd 0,25W weerstanden gebruikt. Het vermogen van de 270Ω is ongeveer 0,1W Dus ruim binnen de spec's
OF komt het door het falen van de condensatoren? Er zitten er ook maar minimaal ( te weinig ) in. Ik heb altijd gelezen dat er minimaal nog 2 ceramische bij moeten. En een reverse diode kan ook geen kwaad.
IK vraag dit niet omdat ik perse de oude voeding wil upgraden oid. Want mijn voeding geeft nog netjes 5,2V. Maar het is meer om te begrijpen waarom deze simpele schakeling zo vaak faalt.