gloeilamp 14V 1W versus gloeilamp 24V 3W

JoWi

Special Member

Op 18 december 2020 11:37:41 schreef fcapri:
zal wel wat minder zijn dan 75%.

Nee, veel minder. Zie post van Kris.

Een voorbeeld plaatje voor een willekeurige gloeilamp:

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-8ad78f1db574d0bee225293ff6573abf.webp

Ignorance is bliss
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

TS kwam met die 75% naar boven dat een lampje van 24V zou hebben op 12V.
en dat kan al niet aangezien het vermogen al zakt naar 1/4de.

de 14V lampjes zouden volgens die grafiek nog ongeveer 80% van het vermogen hebben en 60% van hun licht opbrengst. dus 0.8W.

in die grafiek valt het vermogen nog mee van die 24V lampjes op 12V. op halve spanning is het vermogen nog 35% ongeveer.
dan zou dat 3W lampje nog rond de 1W hebben. de lichtopbrengst is wel beduidend minder (5-10% idd).

commerciele led in die behuizing zal misschien te fel zijn, omdat ze origineel ook al lampjes op lagere spanning zetten om minder licht te geven.
ik zou een custom oplossing maken. een gewone 1W led met een serie weerstandje
doe ik ook met mijn auto. 3W-5W lampjes eruit en met die leds meer licht over houden
http://www.cwad.be/CWAD/verlichting.htm

bij de ombouw van de prius (2 x binnenverlichting in plafond, en 4 lampjes in de deuren) omgebouwd naar led.
van 3W naar 0,06W en toch evenveel licht behouden. voordeel is nu wel dat de accu niet leeg is als een deur niet gesloten was (3 leds van 0.06W die ene nacht branden tov 3 lampjes van 3W)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pamwikkeling

Special Member

Met de grafiek van JoWi in het achterhoofd.

De huidige lamp 14V 1W wordt gevoed met 12V
Lichtopbrengst bij 12V zal dus ongeveer 60% van de oorspronkelijke waarde zijn. (tabel x-as : 12/14 = 86%)
Bij een oorspronkelijk vermogen van 1W geeft dit dus 0.6W aan licht.

Het alternatief van Arco
Bailey S6 Festoon 6x36 15V 1.2W
Artikel nr. S63615001
BAI miniatuur softfitte S6 6x36mm 15V 80mA 1.2W Helder 20000u C-6 Indicatie-en signaleringslamp

Indien we deze 15V lamp voeden met 12V geeft dit een lichtopbrengst van 50% (tabel x-as : 12/15 = 80%)
Bij een oorspronkelijk vermogen van 1.2 W geeft dit dus eveneens 0.6W aan licht.

Deze oplossing is te proberen.

Thanks Arco en JoWi

https://www.bailey.nl/nl/etimcatalog/lampen-eg000028/indicatie-en-sign…

probleem : minimale afname = 10 stuks ....

Arco

Special Member

Ik kom op 0.85W voor de originele 14v, en op 0.77W voor de 15v (weinig verschil dus)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Ik zie zo snel geen prijs. Maar... soms is dat gewoon wat het is. Ik bedoel... als ze een euro per stuk zijn... Hoe lang wil je zoeken?

Als ik zoek op 'festoon 6x36' komt er best wel wat boven - blijkbaar zijn ze niet heel obscuur.

De eerste die bovenkomt is lampengrossier. Kost een whopping €1.28. Maar wel €5.35 verzendkosten. Ex. BTW natuurlijk. Rexel en Epay komen ook boven.

Arco

Special Member

In mijn link staat de prijs erbij: €4.60

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pamwikkeling

Special Member

Ik heb uiteindelijk toch nog voor iets anders gekozen.

SV7 - 5W - dia8x36 mm - 24V - ref 5024295 bij lampengrossier.nl

De huidige diameter is 6.35 mm, en er is plaats om een diameter van 8 mm te monteren.

De voedingsspanning is 12V, bij 50% van de voedingsspannning geeft de lamp 8 à 10% van de lichtopbrengst bij 24V.
Dus 8% van 5 Watt (licht) = 0.4 Watt (licht)

De oorspronkelijke lamp 14V 1W geeft bij 12V +/- 60% van de lichtopbrengst bij 14V

Dus het zal minder fel oplichten (0.4W versus 0.6W), maar ik vermoed dat dit voldoende is.

Twee lampjes zijn ondertussen besteld bij lampengrossier.nl
voor 9 EUR kon ik niet langer zoeken.

Een gloeilamp heeft een rendement van rond de 3%. Dus als je dan de 24V lamp op 5-10% van normaal gaat gebruiken zit je onder de 1% rendement! (ik wilde 0.3% gaan schrijven, maar zo simpel is het niet).

Als ik google op 6x36 1W en 14V krijg ik al een aantal hits. Helaas was de eerste die ik bekeek een "deze lampen hebben we" pagina en daar stond zowel een 6x36 exemplaar op, een 14V exemplaar en een 1W exemplaar.... Maar ik ben er van overtuigd dat als je wat varieert met de spanning en misschien het vermogen er buiten laat je wel wat relevants kan vinden. In ieder geval dichterbij dan de 24V die je eerst had.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Houdt er wel rekening mee dat een 24v lamp op 12v ook een andere kleur licht uitstraalt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pamwikkeling

Special Member

Ik heb mijn geluk toevertrouwd aan de grafiek van Jowi.

In de verticale as van deze grafiek staat : "Percent of Value at Rated Voltage";

Ik interpreteer dit als volgt :

1) Een lamp geeft een bepaalde hoeveelheid licht (in lumen) en bij 50% voedingsspanning (horizontale as : Percent of Rated Voltage) geeft diezelfde lamp nog 8 à 10% van de light output (van de oorspronkelijke lamp bij rated voltage)

2) Verder ga ik er (intuïtief) van uit dat een gloeilamp van 5W (elektrisch vermogen) ook vijf keer meer licht (in lumen) geeft dan een gloeilamp van 1W (elektrisch vermogen).

De oorspronkelijke lamp (rated) 14V bij 1W geeft bij 12V een lichtoutput van 60% van 1W = 0.6 lumen-watts
(12/14 = 86% en dit invullen in de grafiek geeft +/- 60% light output).
(Ik weet dat lumen-watts niet bestaan, maar ik kan niets beters vinden)

De nieuwe lamp van 24V en 5W geeft (volgens de grafiek) bij 12V een output van 8 à 10% (van de hoeveelheid licht alsof het lampje op 24V zou branden).
Vermits het vermogen van de lamp echter vijf keer groter is dan het vermogen van de oorspronkelijke lamp (5W versus 1W) zal de licht output ook 5 x hoger zijn.
Dus met een kronkel redenering kom ik dan tot 8 à 10% van 5W = 0.4 à 0.5 lumen-watts .

Als de grafiek juist is (Percent of Value at Rated voltage) dan zit daar een mogelijke rendementsdaling van de licht output (lumen) ook reeds in verwerkt.

Nu maar hopen dat eventueel aanbellers geen frivole of liederlijke gedachten krijgen bij het “rode lampjes” achter de naamplaatjes.

Op 18 december 2020 15:55:46 schreef pamwikkeling:

Als de grafiek juist is (Percent of Value at Rated voltage) dan zit daar een mogelijke rendementsdaling van de licht output (lumen) ook reeds in verwerkt.

Lumen per watt kan je wel degelijk gebruiken.

in de grafiek zit een nog een mogelijk addertje. het is niet gespecificeerd of de light output in watts of in lumen is. als curve in watts is gemaakt, dan wordt maar iets van een 30% omgezet in lumens (het voor ons zichtbare deel), aangezien het om oranje-rood gaat.

Arco

Special Member

Precies voorspellen is lastig, omdat het per lamptype verschilt.
(er is geen lineair verband tussen stroom en spanning, omdat de weerstand bij koudere gloeidraad sterk afneemt)
Een 12v/5w halogeenlampje bijv. gebruikt op 12v zo'n 400mA. Op 3v is dat nog steeds zo'n 220mA, niet de (theoretisch) verwachte 100mA.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 december 2020 11:58:26 schreef fcapri:
TS kwam met die 75% naar boven dat een lampje van 24V zou hebben op 12V.
en dat kan al niet aangezien het vermogen al zakt naar 1/4de.

de 14V lampjes zouden volgens die grafiek nog ongeveer 80% van het vermogen hebben en 60% van hun licht opbrengst. dus 0.8W.

in die grafiek valt het vermogen nog mee van die 24V lampjes op 12V. op halve spanning is het vermogen nog 35% ongeveer.
dan zou dat 3W lampje nog rond de 1W hebben. de lichtopbrengst is wel beduidend minder (5-10% idd).

)

nou, een gloeilamp op halve spanning trekt nog 3/4 van de stroom, maar geeft wel maar de helft of minder aan licht af nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

 

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 18 december 2020 20:32:00 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 december 2020 18:15:37 schreef testman:
[...]

nou, een gloeilamp op halve spanning trekt nog 3/4 van de stroom, maar geeft wel maar de helft of minder aan licht af nog..

ja, zo in detail wou ik nog niet gaan met het ptc effect te gaan rekenen.
door de spanning die afneemt, zal de weerstand afnemen, waardoor de stroom uiteindelijk wat zal stijgen en de weerstand dus weer stijgt door het opwarmen met hogere stroom.
daaarom dat ik meer de grafiek van het vermogen gebruikte. op halve spanning is het vermogen nog 35% van origineel. maar de lichtopbrengt is wel maar 5-10% zoals je op die grafiek kan zien, dus niet de helft

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Maar de slijtage zal wel gezakt zijn tot in de cijfers achter de komma; je hebt dus de eeuwigbrandende gloeilamp uitgevonden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 19 december 2020 14:10:17 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pamwikkeling

Special Member

De twee lampjes 24V 5W zijn binnen en geplaatst.
Het resultaat is goed.
Gloeidraden lichten zachtjes op en geven een gedimd licht. Ideaal voor het lezen van de naamplaatjes bij nacht.
Foto heb ik spijtig genoeg niet genomen.

gloeilampen op dergelijke lage spanning worden idd heel oud, heb dat ook ooit gedaan met 2 12V spotjes in serie op 12V, die hebben 23.000 uur gehaald ( en toen nog niet stuk ) waar origineel 1500 uur al veel is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Bestaan er eigenlijk alternatieven in LED die "weinig" licht geven en in een SV 5.5 behuizing passen?

De uitwendige diameter van 6 mm mag groter, de lengte moet echter 32 à 36 mm zijn.

De huidige twee lampjes 5W 24V (gevoed op 12V) branden 24 op 24 en verbruiken op jaarbasis toch al vlug 30 kWh.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op zaterdag 26 december 2020 11:18:50 (24%)

Arco

Special Member

Meeste van die led buislampjes hebben alleen een serieweerstand. Minder spanning is dus minder vermogen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de armaturen waar die lampjes inzitten bij beltableaus zijn verre van moeilijk hier, lippen wat uitbuigen en je kunt ook langere lampjes kwijt. ook kun je zelf een led nemen met een diodebrug en condensator met 2 draadjes eraan welke je op de klemmen bijschroeft waar de voeding van die lampjes op uitbedraad zit. bij oude systemen zie je zelden dat die lampjes nog werken, en er vraagt er ook geen hond naar. doorgaans is het kunstof ook helemaal vergeeld door het lampje wat jaren gebrand heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zelf maken en dan kan je met de weerstand zelf bepalen hoeveel stroom er loopt en hoeveel licht eruit komt.
ik heb de 3W lampjes uit onze auto vervangen door 1W leds die door de weerstandjes op ongeveer 0.06W staan. 50x minder stroom dus. na 2x een lege accu omdat een deur niet goed gesloten was (2x binnenverlichting + deurverlichting die blijft branden) heb ik het wel gehad. nu zou de auto wel weken met brandende binnenlichten kunnen blijven staan zonder dat de accu leeg loopt (4x0.06W op 12V = 20mA).

als je wat kan solderen, kan je gewoon je oude lampjes kapot slaan en een stukje print tussen die 2 zijcontacten solderen en daar de led/weerstand op.
of je soldeert direct op de lamp behuizing zoals ik deed

http://www.cwad.be/CWAD/projectpics/lampje4.jpg

Op 26 december 2020 11:16:55 schreef pamwikkeling:

De huidige twee lampjes 5W 24V (gevoed op 12V) branden 24 op 24 en verbruiken op jaarbasis toch al vlug 30 kWh.

30kWh x 0,25€ = 7,5€/jaar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Dus twee LED's heb je er in een jaar wel uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."