FreeCad 0.18 .FCStd print (op papier) probleem

Bapaktus

Special Member

Ik ben al weer enige dagen aan het stoeien met FreeCad 0.18 software.
Ik vind het programma verwarrend maar kom steeds een stapje verder.
Het momentele probleem is dat wanneer ik een voorwerp heb gemaakt en heb opgeslagen als een xxx.FCStd file ik dit niet kan afdrukken op papier.
De juiste printer kiezen, formaat A4 etc
De Printer wordt herkend, maar wanneer ik een printopdracht geef produceert de printer een leeg blad.
Ook het prinvoorbeeld toont een leeg blad.
De meegeleverde voorbeelden met dezelfde extensie krijg ik na geopend te hebben wel keurig op papier.
Na een aantal malen het manual van Yorik te hebben doorgelezen ben ik brtreffende dit probleem niets wijzer geworden.
Ik heb het gevoel dat ik een stap oversla??
Wie o wie kan mij verder helpen.
NB, het maken van onderdelen alsmede het samenvoegen of delen (Boolean) heb ik wel onder de knie.
ruud

Arco

Special Member

Volgens de docs is een .fcstd file een zipfile archive waar diverse files in zitten. Een printer kan geen zipfile printen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shock6805

Golden Member

Als je een tekening wilt kunnen afdrukken, moet je eerst met de techdraw workbench een 2D tekening van je model genereren.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
GJ_

Moderator

Ik heb ze geregeld als PDF afgedrukt. Papier gebruiken we vrijwel niet meer. Maar als een PDF lukt lukt het op een printer ook. En anders stuur je de PDF naar de printer.

Bapaktus

Special Member

Allen.
Ik was er vanuit gegaan dat wanneer ik een voorbeeld file met dezelfde extensie wél kan afdrukken en een zelfgemaakte file niét dat de fout ergens onderweg in het gemaakte ontwerp moet zitten.
Ik ga straks de suggestie van Shock6805 uitproberen.
Alvast iedereen bedankt.
NB, in de keuze printvoorbeeld krijg ik ook alleen maar een leegblad te zien.
ruud

GJ_

Moderator

Ik denk, laat ik het nog eens proberen, want hoe moeilijk kan het nu helemaal zijn....

:-)

leeg blad

kennelijk moet je eerst een blad aanmaken in techdraw zoals shock al aangaf en daar shapes invoegen. Beetje omslachtig lijkt het maar er zullen wel voordelen aan zijn.
Bij de oudere versies heb ik nooit problemen gehad voor zover ik me kan herinneren.

Bapaktus

Special Member

Ik heb het gebruiken van Freecad even opzij gezet.
Van alles (óók jullie suggesties) geprobeerd.
Ik loop elke keer vast.
Ik heb, via een omweg, uiteindelijk wel de door mij gewenste tekeningen/afbeeldingen op mijn printer kunnen afdrukken.
Die methode:
Gewenst 3D-ontwerp op de monitor.
De achtergrond van de Freecad pagina i.p.v. donkerblauw/paars veranderd in wit.
Dan een print screen gemaakt en daarna weer geopend in Photoshop CS3.
Een beetje aangepast, wat afmetingen toegevoegd en uitgeprint/.pdf van gemaakt.
Voorlopig gered dus.
Wat mij opviel dat ik de kleur van de bijgetoonde afstand waarden nergens ? kan wijzigen in zwart. Deze zijn nu wit en vallen dus weg tegen de door mij gemaakte witte achtergrond.
Een paar andere tekeningen maar gemaakt in CorelDRAW12.
Iedereen bedankt, groet ruud
NB, óók Solvespace geinstalleerd, ga ik later wel naar kijken.