Materieelgezien: "Terug naar de toekomst: radar opent de ogen".

Op 21 december 2020 13:18:05 schreef grotedikken:
Regeneratieve ontvangers werden in het interbellum gebruikt bij relatief goedkope huisradiotjes.
Ze moesten constant bijgeregeld worden of ze gingen aan het oscilleren. Dat luisterde vaak heel nauw.

Dawmast heeft het over een superreg, dat is iets totaal anders.

Niettemin zitten er zeer grote problemen aan voor gebruik in de radar. Je kunt het niet lekker toepassen voor pulsradar, wat denk ik toch het meest gebruikt werd in die tijd.

Op 21 december 2020 15:29:21 schreef grotedikken:
Is dat niet altijd zo? Nieuwe ontwikkelingen onstaan niet geisoleerd omdat één bepaald genie een schitterend idee had, maar omdat de tijd rijp was en anderen de weg reeds geëffend hebben en zij voorbouwen op wat voor hen reeds werd gerealiseerd.
De natuurlijke selectie doet de rest. Wat niet succesvol is verdwijnt op den duur.

Dat klopt ten dele. Veel ontwikkeling gebeurt gelijktijdig op meerdere plekken.
Maar zoiets als de relativiteitstheorie is toch meer een geniale vinding van een geniaal man. Dat had anders nog wel enkele decennia kunnen wachten.

Op 21 december 2020 14:03:32 schreef grotedikken:
Waar argumenten niet helpen...Ik hoop dat hiermee de ongelovigen eindelijk het licht zien :-)

Dit is volgens mij weer die engelse radar. Die antenne ziet er compleet anders uit dan de antenne in dat artikel...
40MHz was natuurlijk geen probleem voor een superhet in die tijd.

Zoals FET (die alle kennis weer paraat heeft, hulde!) zegt werkte het op de 70cm band. Daar moet het in 1938 toch nog wel wat ingewikkelder zijn geweest om een goede superhet te bouwen. Schijnbaar is het ze wel gelukt.
Alternatieven zijn natuurlijk ook niet fijn in gebruik, dus ik snap wel dat ze het liefst een superhet gebruikten. Ik ben dan wel benieuwd naar de stabiliteit van de oscillator in zo'n ding en wat ze gebruikten als mixer.

Ik kon het overigens zelf even niet laten. Echt zo'n regenachtige vakantiedag om weer eens in het knutselhok te duiken. Ik vond nog ergens een paar BFR96's. Ondanks dat ik geen meetapparatuur voor boven de 350MHz heb, heb ik toch iets in elkaar kunnen prakken, werkt waarschijnlijk ergens tussen de 1-1.5GHz.
Ik vang geen reflecties op van dingen verder dan 1m, dus radar is misschien een groot woord. Maar het werkt wel :7
Ongewenst bleek het onvangstdeel (boven, wat gebalanceerd is opgebouwd) te superreggen afhankelijk van de bias op de torren. Ook als ie staat te superreggen werkt het.
(dit is natuurlijk geen pulsradar, dus dan is superreggen niet zo'n probleem)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Om bijv. dingen te tellen op een lopende band zou het wel degelijk nuttig zijn. Wat leuk!
Waar kijk je nu naar, als het geen pulsen zijn? Mengfrequentie, of gewoon niveau van gedetecteerd HF dat op en neer gaat?

e↓: Ah, inderdaad mengen dus. Geinig. Ik moet opeens weer aan de Gunnplexer denken - niet qua schema of zo, maar daar zag (of hoorde, veel leuker!) je op de mixerdiode ook reflecties van dingen in de buurt.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 21 december 2020 20:01:03 (34%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Er wordt gemixt het met oscillatorsignaal. Vandaar het stukje coax van het ene printje naar het andere.

Ik heb een halfgebalanceerde detector (gebalanceerde antenne, ongebalanceerde mengfrequentie) die werkt op het niet-lineaire detecteren door de bfr96's. Beide basissen aan de twee verschillende helften van de dipool, beide emitters op hetzelfde inputsignaal. Of het klopt qua impedantie-aanpassingen: Waarschijnlijk totaal niet.

Ik kan dit dus als een dopplerradar gebruiken, alleen is daar het bereik momenteel te klein voor. Ik zou het allemaal nog wat meer moeten optimaliseren. Maar dat is niet eenvoudig, ik heb al niet eens diodes die die frequenties aankunnen. (1n4148 en bsw62l heb ik nog bergen van, maar die doen dit niet. Wat ik precies aan Shottkeys heb weet ik ook niet, maar dat wordt diep graven)

Als ik de frequentie moduleer, dan kan ik ook afstand schatten door naar het mengproduct te kijken. Maar ik denk dat het daarvoor nog wel wat gevoeliger moet worden.
Als ik dat soort dingen ga doen, dan zitten de mengproducten in het audiogebied en kan ik het eenvoudig processen met de PC door FFTs te gebruiken.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.