433mhz kabel

Ik heb een zender in een rc boot.

De antennekabel en BNC aansluiting zijn kapot.

Op de antenne staat 433Mhz dus ik heb zo'n vermoeden dat het een 433Mhz zender is ;)

Welke kabel en BNC (inbouw) stekker moet ik hebben? 50 Ohm?

lengte van kabel ongeveer 50cm en het zou mooi zijn als ik aan een kant gelijk een sma stekker kan...

bvd

Een goede RG58 of beter een RG213 kabel zal wel voldoen. En die zijn i.d.d. 50Ω

pa3gws

Golden Member

RG58 zal nog wel gaan maar RG213 is denk een beetje grof voor een RC boot. ;-)
Een stukje RG174 zal het met die lengte ook prima doen en daar past een SMA connector direct op.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

RG213 is denk een beetje grof voor een RC boot.

Oh het is voor een bootje. Niet goed gelezen. :?

Anoniem

Uiteraard zal een modelbootje een dunnere kabel behoeven dan een oceaanstomer.
Maar het zit voor laagvermogentoepassingen niet enkel in de dikte en de handelbaarheid ervan, maar ook in de lengte van de kabel en de verzwakking.

De verzwakking van een coax neemt exponentieel toe met de lengte en niet lineair zoals je misschien zou vermoeden.

Als een stuk kabel de helft verzwakt zou je kunnen vermoeden dat een 10x langere kabel 10x zoveel verzwakt zodat je nog aan het uiteinde 5% van je signaal overhoudt.

In werkelijkheid is het de helft van de helft van de helft...zodat je op het einde maar 0.1% overhoudt.
Dus voor lange kabel moet je voor extra lage verzwakking gaan.

Maar omgekeerd heeft dat ook als consequentie dat voor korte kabeltjes zoals een snoertje van een metertje of zo de verzwakking altijd zo laag is dat er eigenlijk geen reden is om voor een bepaalde coax te kiezen.

Tenzij de kabel in een zeer storende omgeving zou liggen en de afscherming een rol begint te spelen is elke 50 Ohm coax hier goed.

Wel zorgen dat die strak op de connector past.
Niet iedereen weet dat er bij voorbeeld een hele reeks f connectoren bestaan met licht verschillende diameters voor wat de huls betreft. Ondanks dat het deel wat op de female plug schroeft identiek passend is.En dat de juiste connector die bij de kabel hoort niet onbelangrijk is.
Een SMA connector is door een leek niet altijd makkelijk betrouwbaar te monteren, een schroef f connector wel. En nu niet emmeren dat enkel de gekrompen f connectoren deugen, want dat is niet waar mits de correcte diameter.

Een BNC connector in een RC boot?
433MHz in een RC boot?

Raarrrrrrrrrr.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
pa3gws

Golden Member

TS heeft het over een zender misschien voor een camera?
Misschien kan de TS wat duidelijker zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Speelt toch geen rol, Op een modelbootje zal geen 10kW zender staan en 24 GHz is ook niet erg waarschijnlijk. De TS spreekt van 433 MHz.
Voor een metertje zal elke coax voldoen.

Anoniem

Op 20 december 2020 15:04:25 schreef flipflop:
Een BNC connector in een RC boot?
433MHz in een RC boot?

Raarrrrrrrrrr.

Zeker, een Bayonet Neil Conselman connector lijkt me bij modelbouw niet gebruikelijk.
Maar 433 MHz? De tijd van 27 MHz is al wat voorbij en Ik vermoed niet dat dat bootje door een touw voortgetrokken wordt op de Wolga ;-)
Er is zat spul zoals RC speelgoedautootjes en bootjes op 433.925 MHz.

Zelfs het goedkope spul werkt tegenwoordig op 2.4GHz. 433 ken ik niet, maar zal vast wel bestaan. Volgens mij is het niet legaal in elk geval, je hebt continue uitzending en dat mag op die band niet. En BNC komt in RC al helemaal al niet voor, helemaal geen connector op de antenne is gebruikelijk. Gewoon een kort draadje direct aan de ontvanger.

@TS, maak anders eens een fotootje voor het beeld. Kabel boeit op zo'n korte afstand niks. Gewoon iets pakken wat je hebt, mooi dun is fijn.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ok,

daar gaat ie.. Boot is geleverd met bnc antenne.
De handzender is 2.4 Ghz.

Het nieuwe apparaat (een draadloze visvinder) zend op 433Mhz (ik heb dat net gecontroleerd op site van de maker) met een bereik van max 300m.

De visvinder heeft een sma uitgang.

zou RG316 kunnen?

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 december 2020 19:22:11 schreef flipflop:
433 ken ik niet, maar zal vast wel bestaan. Volgens mij is het niet legaal in elk geval, je hebt continue uitzending en dat mag op die band niet.

Volgens de Europese richtlijn, die in elk geval in Nederland letterlijk gevolgd wordt, mag in deze band wél continu gezonden worden:

  • in de hele band 433,050 - 434,790 MHz, ERP <= 1 mW, geen grens aan bandbreedte (mits binnen de band uiteraard)
  • of ERP <= 10 mW, maar dan 434,040 - 434,790 MHz, kanaalbreedte 25 kHz.

We weten trouwens niet of het bootje continu zendt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Als je even zoekt op 'pigtail' vindt je genoeg kant en klare kabeltjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kan het op afstand uit/aanzetten.. maar ga er maar vanuit dat ie veel aan is... maar constant is toch interpreteerbaar? bij normaal gebruik staat ie een keer of 6 per dag 10 minuten aan. das ten opzichte van de dag niet constant... lol (ja ik heb gelezen wat ze bedoelen zoals 0,6 min per uur.. maar daar staat ook dat kanaal 11 toegestaan is... maar ik weet niet op welk kanaal hij staat )

Vraag me wel af hoeveel mW hij is, kan nergens iets vinden...
Ik van het zend gedeelte ook ff openmaken een een foto plaatsen ;)

Doe ik morgen wel even...

[Bericht gewijzigd door Ron van den Bergh op zondag 20 december 2020 23:42:46 (22%)

Op 20 december 2020 21:34:34 schreef Frederick E. Terman:
.. mag in deze band wél continu gezonden worden:

Nou ken ik de regels niet zo precies, en je klinkt overtuigd (valkuil nr 1), maar er was toch iets met dat continue uitzenden... als devices dat doen, dan zit je alle draadloze sensoren in de buurt in de weg. Het idee was toch juist om "at random" en kort tijdslot te pakken waardoor de kans klein is dat je dubbel zit met een andere sensor? Dat idee zit toch in die 433 toelating ingebouwd? Nu zeg jij niet, kan zijn. Maar toch, ergens in m'n achterhoofd...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

433MHz in een RC boot?

Raarrrrrrrrrr.

Ik denk dat we hier praten over de z.g. ISM band

The ISM radio bands are portions of the radio spectrum reserved internationally for industrial, scientific and medical (ISM) purposes other than telecommunications.[1] Examples of applications for the use of radio frequency (RF) energy in these bands include radio-frequency process heating, microwave ovens, and medical diathermy machines. The powerful emissions of these devices can create electromagnetic interference and disrupt radio communication using the same frequency, so these devices are limited to certain bands of frequencies. In general, communications equipment operating in these bands must tolerate any interference generated by ISM applications, and users have no regulatory protection from ISM device operation.

Dat zijn gereserveerde frequenties op 6.5, 13, 27, 433 enz, Mhz specifiek voor toepassingen die veel herrie maken en waarvan je toch wel kunt zeggen dat ze redelijk continu zenden. Of is steeds 10 minuten lang elektromagnetisch verhitten om een tafelblad te verlijmen niet continu. Dat deden ze met 4 keer een 10 KW 27 MHz generator op de 27.05 MHz. Er kwamen ook veel klachten uit de omgeving over de slechte tv ontvangst op net 1 dat precies op de tweede harmonische zat van dit signaal.

Op deze frequenties worden voor deze zaken enorme vermogens gebruikt. Het grootste apparaat dat ik ooit moest repareren was 65kW. En dat zat allemaal ergens op de 27 MHz. Dat waren de z.g. tussen kanalen in de bakkies band. Daar zaten toen ook die rc vliegtuigjes op.

Maar iedereen heeft wel een magnetron thuis en die zijn gemiddeld toch ook een kilowatt. Ook die staan toch wel regelmatig een half uurtje aan. Is dat dan niet continu zenden?

Ik heb wel eens geklust aan een 25 kilowatt magnetron met een z.g. doorloop oven Dat is dan een transportband waar je aan de ene kant broodjes oplegt die er dan aan de andere kant heet uit komen in een continu proces. Dit toestel staat dus gewoon urenlang aan. Wel erg leuk hoor. Als je op het werk ging trakteren haalde je een hele doos bevroren baopao broodjes en die haalde je dan in vijf minuten door die tron om zogenaamd te testen. Dat ging goed tot een of andere idioot er een doos eieren doorheen haalde. Twee dagen werk schoonmaakwerk en de dader lag op het kerkhof. Daarna mochten we alleen testen door er een vochtige houten balk of plank door heen te halen. :(

Dergelijke apparatuur moet natuurlijk wel aan allerlei eisen voldoen. Mag niet meer uitstralen dan de wettelijk gestelde norm enz. Er zitten uiteraard ook geen (buiten) antennes aan. O-)

Helaas is het wel heel erg lastig om de radiostraling binnen je toestel te houden. Dat houtverwarmingsding was eigenlijk een illegale zender zo slecht was dat afgeschermd. Een telefoontje naar de RCD (toemalig agentschap telecom) en ze hadden de toko wel kunnen sluiten denk ik. Waarom dat nooit gebeurt is begrijp ik nog altijd niet. Er waren extreem veel klachten van omwonenden. En nee ik heb niet gebeld. Veel mensen verdienden daar toch hun boterham mee. Ik heb die toko wel heel dringend geadviseerd de boel daar te moderniseren en de afscherming te verbeteren. Ik zal ook nu geen namen noemen maar ik denk dat GroteDikke de naam van deze jongens zo kan noemen. En ze bestaan nog al zullen ze nu wel wat modernere machines hebben hebben mat halfgeleiders in plaats van de grote zendbuizen. Die buizen waren philips Yp of Yt keramische buizen. Hmm weet het exacte nummer niet meer.

De magnetron was daarentegen juist heel erg goed afgeschermd. Gelukkig maar want op die frequenties (2.5Ghz) wordt die radio straling echt gevaarlijk.

Kortom het is dus helemaal niet raar om je rc bootje op die 433 MHz band te laten werken. Die band is voor voor dit soort dingen bedacht. Je moet overigens ook niet gaan zeuren als je je verbinding kwijt raakt doordat je last hebt van een ander zendend toestel. Het wifi gebeuren zit ook in een ism bandje waar ook deze regels gelden. Je kan dus gestoord worden door anderen. Wil je zekerheid dat jouw frequentie vrij is van andere zendende stations, dan moet je gewoon bij agentschap telecom een machtiging aanvragen om een frequentie te mogen gebruiken. Bij een radiografische bestuurde torenkraan of een locomotief kan ik me voorstellen dat dit een belangrijk punt is is. Als de last omlaag dondert omdat de haak opeens opengaat en je loco raced er vandoor wordt niet heel blij denk ik. Het moet allemaal beveiligd zijn enzo maar toch.

Er bestaan ook niet echt z.g. vrije frequenties. Dat is iets wat commerciële adverteerders bedacht hebben. Dat zijn in werkelijkheid dus de ism bandjes waar alle lawaaischoppers op mogen zitten die om technische redenen niet kunnen werken zonder lawaai te maken.

Add:

Nog een plaatje gevonden van de zendbuizen waar we toen mee werkten:

Dat was de technologie van toen. Tegenwoordig allemaal halfgeleiders natuurlijk. Maar de technolgie wordt nog steeds op deze manier gebruikt.

Anoniem

Op 21 december 2020 09:11:57 schreef flipflop:
[...]
Nou ken ik de regels niet zo precies, en je klinkt overtuigd (valkuil nr 1), maar er was toch iets met dat continue uitzenden... als devices dat doen, dan zit je alle draadloze sensoren in de buurt in de weg. Het idee was toch juist om "at random" en kort tijdslot te pakken waardoor de kans klein is dat je dubbel zit met een andere sensor? Dat idee zit toch in die 433 toelating ingebouwd? Nu zeg jij niet, kan zijn. Maar toch, ergens in m'n achterhoofd...

Dat je twijfelt komt omdat je maar een deel van het verhaal kent.

Het is best een vrij complexe frequentieband..Hij wordt zowel toegekend voor vergunde gebruikers (zendamateurs) als voor zgn short range devices. Dat zijn onder meer allerlei afstandsbedieningen met een beperkt vermogen die vergunningsvrij zijn.Er zijn ook ISM toepassingen en nog veel meer.

Wat kan en mag hangt samen met de toepassing. In Europa zijn die toepassingen geharmoniseerd door de ETSI standaarden. Buiten Europa kan zowel de bandgrenzen als het gebruik verschillen.
Het gebruik van deze band wordt overkoepelend ook wereldwijd beheerd door ITU.

Voor sommige toepassingen is de band continue, voor andere in kanalen ingedeeld.
Spraaktoepassingen zijn uiteraard niet in tijd beperkt. In 100ms kun je niet veel zeggen. Bepaalde datatoepassingen zoals sommige afstandsbedieningen hebben afhankelijk van de categorie waarin ze vallen wel een beperking in de tijd .

In de jaren 90 werd de band dermate overbelast dat men voor nieuwe toepassingen uitweek naar de 868MHz band en de 2.45 GHz band. En steeds meer spread-spectrumtechnieken ging gebruiken. Wifi en Bluetooth en de nieuwe generaties AB zijn daar voorbeelden van.

Als je nog zou twijfelen aan het continue gebruik op 433 MHz, Er is een spraaktoepassing die valt onder LPD. Hier noemt men het geen short range maar low power devices.
Hieronder vallen analoge (speelgoed) walkie talkies met beperkt vermogen en bereik. Uiteraard is daar geen tijdslimiet per uitzending voorzien.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Denk ook aan draadloze hoofdtelefoons. Die staan uren aan. Ze werken onder regel G2 (zie hieronder).

Op 21 december 2020 09:11:57 schreef flipflop:
[...] je klinkt overtuigd (valkuil nr 1), maar er was toch iets met dat continue uitzenden... [...] ergens in m'n achterhoofd...

Het is niet de vraag of ík overtuigd ben, maar wat in de regels staat. En aan folklore hebben we ook niet zoveel. :)
In zo'n geval als dit is niets eenvoudiger dan de regels er even bij te nemen. Het bootje werkt onder regel G1 (< 1 mW) of G2 (>434 MHz).
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2016-12-28#Bijlagen
Scroll naar G, G1, G2.
De Belgische wetgever gebruikt dezelfde Europese richtlijn, voor zover ik weet.

--
(Apparatuur die tot 10 mW werkt en tóch <434 MHz, moet aan regel G (zonder cijfer) voldoen. Die houdt in dat de duty cycle <10% moet zijn.
De maximale uitzendtijd is daarbij 36 seconden. Je mag dus niet 'een jaar continu zenden en dan beloven het negen jaar niet meer te doen', zoals grappenmakers dan meteen verzinnen.
Apparatuur voor afstandsbesturing is trouwens vrijgesteld van de duty-cycle regeling. Alleen is bij deze retourverbinding (boot->wal) geen sprake van besturing.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ok, beiden hierboven. Het komt er dus op neer dat er categorieen gedefinieerd zijn binnen dat vrije gebruik. Uiteraard is mij bekend dat zendamateurs en LPD wel continue mogen zenden, helemaal seniel ben ik nou ook niet he :-) Het ging hier om data toepassingen en naar mijn idee was dat allemaal ISM wat aan dezelfde regels zit. We zien nu overigens wel dat die duty regel er dus wel degelijk is in sommige gevallen!

@FET, wb die overtuiging: mensen die heel overtuigend overkomen worden eerder geloofd, wat lang niet altijd terecht is weet ik uit ervaring. Vandaar die valkuil. Ik beweer dus niet dat dat in dit geval aan de hand is he. De link naar folklore zie ik niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Nou ik heb wat gevonden:

LPD
433.92 mHz
10mW

Pakketoverdracht elke 140mS

Ik gebruik hem eigenlijk enkel in franktijk dus ga nu naar de Franse regels kijken.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com