PLC Programma locked

Op 21 december 2020 20:50:39 schreef High met Henk:
En ik zeg:
Als het je al zou lukken is het alsnog onleesbaar voor iemand zonder veel ervaring.

- geen commentaar
- geen logische variabele namen

En wellicht alleen stl.
Of zelfs zoiets als een Hex bestand

wel de ervaring is er, en wat betreft "geen commentaar" kan je ook uitdokteren als je kan monitoren.
STL is niet zo'n probleem, hebben we wel wat ervaring mee. ;)

Lambiek

Special Member

Op 21 december 2020 18:31:35 schreef GJ_:
En de meesten zijn uitermate vriendelijk. En ik ben vanuit Italië vooral ook zeer goede service tegengekomen.

Helemaal mee eens GJ. Plus dat er prachtige machines vandaan komen en nog van een solide kwaliteit ook. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 december 2020 20:15:44 schreef GJ_:
Heb ik al een paar keer gezegd. NEE.

:-)

Dat wil je niet horen maar het is niet anders. ik blijf er bij dat een nieuw programma de beste oplossing is als het huidige problemen geeft.

Alles kan behandeld worden, als je weet hoe en dat is de vraag.
Maar je hebt gelijk als je programma teveel problemen geeft dat je deze dan beter kan vernieuwen.
Maar zoals ik al vermeld had, programma is "uniek" voor deze machine + het werkt bijna elke dag in 3 shiften, kan je effe zomaar niet tijdens productie alles stil leggen en testen.
Daarmee ook mijn vraag hier op het forum of hier iemand meer info over had ;)

Daar ben ik het ook mee eens, als we bellen naar italie voor hulp met de machine, zijn ze wel zeer vriendelijk en behulpzaam. Alleen zijn hun systemen compleet dichtgetimmerd.

Bij slechte telefoonverbinding bellen ze zelf altijd terug!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Aandachtspunt: op dit moment is er dus geen backup beschikbaar. Als het geheugenkaartje defect geraakt, dan kun je niet anders dan herprogrammeren.

Mogelijk kun je het geheugenkaartje (ondanks de protectie) wel kopiëren naar een ander kaartje, zodat je een backup hebt:

https://support.industry.siemens.com/tf//ww/en/posts/copying-password-…

Voorzichtigheid is geboden, want als je juist met deze kopieeractie het kaartje om zeep helpt....

mvdk

Golden Member

Ik heb er niet echt verstand van. Ben een keer of 6 bij Siemens Training geweest, 20 jaar geleden, zie dat Willem van Duijn nog steeds te vinden is met google.
Kan je dat programma uit de PLC niet kopiëren naar de EEProm? En dan die EEProm in een andere CPU stoppen, en het programma daar naartoe overzetten?

Als die machine al zoveel jaren foutloos werkt, waarom wil je dan in dat programma kijken, anyway?

Wij hadden S5 100U PLC's in gebruik voor transformatorregeling. Werkte fantastisch, nooit problemen. Nou het spulletje is overgenomen door Stedin, worden die PLC's vervangen door Eberle regelunit's. Dure dingen.
Het enige voordeel wat het ding brengt, is dat je op afstand het setpoint kan verstellen. Nou, poe.

Edit: ik moet hier wegblijven, bij dit onderwerp.
Bij die S5 CPU's zat er een EEProm, zie bij die S7 dingen een kaartje zitten, sorry.

GJ_

Moderator

Op 22 december 2020 16:34:13 schreef Marc M: Maar zoals ik al vermeld had, programma is "uniek" voor deze machine + het werkt bijna elke dag in 3 shiften, kan je effe zomaar niet tijdens productie alles stil leggen en testen.

Helder. 90% van de machines waar ik mee werk hebben unieke software. Daarom opperde ik ook om eerst op je gemak te engineeren, te testen en te prutsen op een tweede CPU. Als je denkt dat ie in orde is ruil je de CPU's om. En als dan blijkt dat het niet werkt zet je de originele weer terug.

Op 22 december 2020 16:52:25 schreef mvdk:...bij die S7 dingen een kaartje zitten, sorry.

Niet in iedere S7 zit een kaartje.
En die S5 100's waren gouden PLC's. De onderdelen zullen nog wel 20 jaar leverbaar blijven ook. Ik heb er nog veel zitten in het veld.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 22 december 2020 18:30:12 (21%)

Voor wie het interesseert; Dit is de Italiaanse Starmatik machine die we hebben in het atelier.
Wordt ook 24 op 24u gebruikt.

http://www.starmatik.com/en/case_history/45/Load-unload-for-Laser-6000…

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

Wij hebben exact dezelfde configuratie staan dan enkel van Bystronics.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@Marc M
heb je een typenummer van die s7 300?

Onze baas denkt erover om deze nieuwe machine te kopen volgend jaar; https://www.lvdgroup.com/nl/producten/fiberlasersnijmachines/taurus-fl
Deze kan ook snijden onder 45 graden, geen bewegende tafels meer.

Blij dat ik dat allemaal kan meemaken en terug leren in school! :)
Want in deze tijd als je niets kent van CNC ben je een soort van analfabeet. Alles wordt digitaal en automatisch.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lambiek

Special Member

Op 22 december 2020 19:43:45 schreef CrossFireX:
Onze baas denkt erover om deze nieuwe machine te kopen volgend jaar;

Leuk machientje. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Machientje om thuis zelf even een plaatje te snijden... 8)7

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 december 2020 19:39:54 schreef DK:
@Marc M
heb je een typenummer van die s7 300?

Kan ik even niet zeggen, bedrijf is in vakantie tot na nieuwjaar ^^
En als ik de gelegenheid vind, dan zal ik alle info en details nakijken

Op 22 december 2020 16:50:01 schreef (nog) amateur:
Aandachtspunt: op dit moment is er dus geen backup beschikbaar. Als het geheugenkaartje defect geraakt, dan kun je niet anders dan herprogrammeren.

Mogelijk kun je het geheugenkaartje (ondanks de protectie) wel kopiëren naar een ander kaartje, zodat je een backup hebt:

https://support.industry.siemens.com/tf//ww/en/posts/copying-password-…

Voorzichtigheid is geboden, want als je juist met deze kopieeractie het kaartje om zeep helpt....

Wij hebben idd meerdere backups van dit, op de bedrijfsserver, usb sticks en op laptops van onze engineers. Maar dan heb je nog hetzelfde probleem, programma kan niet bewerkt/gemonitored worden

Op 22 december 2020 16:52:25 schreef mvdk:
.... Als die machine al zoveel jaren foutloos werkt, waarom wil je dan in dat programma kijken, anyway?....

Dat is net het probleem, er zitten al programma fouten in die tevoorschijn komen als men een bepaald produktie programma insteld. Dan bij nieuwe opstart komen de bugs naar boven.
De bedoeling hiervan is de bugs te kunnen verhelpen, ipv een heel nieuw programma te schrijven.

[Bericht gewijzigd door Marc M op dinsdag 22 december 2020 22:46:46 (11%)

Lambiek

Special Member

Op 22 december 2020 22:32:23 schreef Marc M:
Kan ik even niet zeggen, bedrijf is in vakantie tot na nieuwjaar ^^

Dan heb je nu mooi de tijd om een nieuw programma te maken voor die machine. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 december 2020 23:05:22 schreef Lambiek:
[...]
Dan heb je nu mooi de tijd om een nieuw programma te maken voor die machine. :)

Echt niet :P, trouwens het echte programmeren is bestemd voor de programmeurs en daar word ik niet voor betaald ^^

Lambiek

Special Member

Kom op, een beetje flexibel zijn hè.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ben wel benieuwd wat voor 'backup' je dan hebt,
Klinkt nog steeds als makkelijk te kraken dan

Op 23 december 2020 20:53:43 schreef Lambiek:
Kom op, een beetje flexibel zijn hè.

Ik zal flexibel zijn zoals ze met de centjes flexibel zijn. Voor wat hoort wat. Zou hetzelfde zijn als werkman betaald worden en voor baas te moeten spelen...

Op 23 december 2020 20:59:07 schreef DK:
Ben wel benieuwd wat voor 'backup' je dan hebt,
Klinkt nog steeds als makkelijk te kraken dan

Je kan perfect een Siemens protected backup terug zetten op een plc. Het wijzigen van code in de backup is beveiligd.

het moeilijkste in een s7300 / s7400 is om aan de bron gegevens te komen,

als je knowhowprotected blocks hebt, heb je die binnen 2 seconden open, daar zijn genoeg programma's voor
ook die video van high met henk werkt gewoon. maar alleen met een "SD" kaart versie, omdat je anders een adapter moet maken (om een hexdump van die kaart te krijgen) waar overigens ook mensen in geslaagd zijn.
zelfs de eerste versie's van de s71200 waren lek (op bijna dezelfde manier, password uit de memorydump te verkrijgen) de laatste versie's moet ik weer eens uitproberen

al die software is gewoon te vinden op plcforum

GJ_

Moderator

Op 25 december 2020 10:03:31 schreef DK:
al die software is gewoon te vinden op plcforum

Voor die block protection gebruik ik gewoon een hex editor. Niks meer en niks minder.

Een pasword op de PLC zelf heb ik nooit iemand door zien komen. Die software is niet op het PLCforum te vinden. Geef eens een werkende link.
En het filmpje van HmH is voor wat mij betreft voorlopig gewoon spam. Wel een boel moeite doen om een filmpje te maken met een link naar een website in beeld, maar als er dan gevraagd word om die software is ie niet thuis.