Versterker output korsluiten met weerstand

Hallo,

Mijn Bose acoustimass T10 systeem valt steeds uit. Ik gebruik de surround aansluitingen niet, alleen de subwoofer. Mijn idee is dat de versterker daar wel speakers verwacht en daarom steeds uitvalt.

Nu mijn vraag: wat voor weerstanden zou ik erop aan kunnen sluiten, zodat het systeem denkt dat er speakers aanhangen?

Alvast bedankt,
Groeten Joris

Lijkt me sterk dat een versterker uit valt als hij geen vemogen hoeft te leveren. Maar als je even bij de specificaties kijkt kun je uitvinden welke impedanties de luidsprekers moeten hebben. Die waarde kun je nemen voor de weerstanden. De weerstanden dienen het zelfde vermogen of meer hebben als de versterker en ze kunnen heet worden.
Was de fout er altijd al, of treedt die sinds kort op?

Overigens sluiten weerstanden de versterker niet kort. In dat geval zou die meteen in protect gaan.

Bose geeft vijf jaar garantie, goed om te weten als je de boel zelf open wil slopen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 21 december 2020 23:22:32 (20%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is in elk geval eenvoudig even te proberen, wie weet heb je gelijk.
Een luidspreker is vaak 4 of 8 ohm. Zo nauw komt het ook helemaal niet.

Gebruik weerstanden van bijvoorbeeld 3,9 of 4,7 ohm, of 8,2 ohm. 10 ohm moet ook prima werken.
Een echte luidspreker heeft bij verschillende frequenties toch ook verschillende impedanties, dus de versterker moet met allerlei waarden gewoon werken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
vergeten

Golden Member

Op 21 december 2020 23:11:12 schreef Gotd:
Hallo,

Mijn Bose acoustimass T10 systeem valt steeds uit. Ik gebruik de surround aansluitingen niet, alleen de subwoofer. Mijn idee is dat de versterker daar wel speakers verwacht en daarom steeds uitvalt.

Als er sprake is van DC op (een of meer van) de luidsprekeruitgang(en) waardoor hij in protect gaat, zullen weerstanden ook niet helpen.
Dat kan je meten met een multimeter op de DC stand.
Valt hij snel uit na inschakelen of tijdens het enige tijd op flink volume spelen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb het systeem zo gekregen, er geen bewijs of het werkt of niet. Ik neem aan dat er wel hoog vermogens weerstanden op moeten?
Contact met Bose duurt erg lang... Het is een oud systeem.

De weerstand meter geeft 6 ohm.

Het systeem valt na ongeveer 20-40 minuten uit. Het maakt niet uit hoe hard hij staat.

De DC spanning ga ik meten. Maar ik snap niet helemaal wat de speakers met de DC doen? Voeding voor de filter misschien?

De schakeling van 30 euro per stuk is te duur, dan kan ik er beter speakers voor halen, die aansluiten en niet gebruiken.

Geen dc spanning op de speaker uitgangen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 december 2020 23:39:43 schreef Gotd:
Ik neem aan dat er wel hoog vermogens weerstanden op moeten?

Als je beslist lang met vol volume wilt testen, dan zullen de weerstanden dat vermogen moeten kunnen hebben. Maar je kunt het volume ook laag houden.

Als een luidspreker 6 ohm meet op de ohm-meter, dan kun je 8 (8,2) ohm weerstanden gebruiken; maar nogmaals, dat komt helemaal niet nauw.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
vergeten

Golden Member

Op 21 december 2020 23:42:48 schreef Gotd:
Het systeem valt na ongeveer 20-40 minuten uit. Het maakt niet uit hoe hard hij staat.
Maar ik snap niet helemaal wat de speakers met de DC doen?

Er mag het liefst helemaal geen DC op de speakeruitgangen staan omdat luidsprekers daar NIET tegen kunnen, ze verbranden dan.
Staat er WEL DC dan is er een defect of onbalans in de eindtrap.
In de meeste versterkers zitten schakelingen ingebouwd die dat in de gaten houden.
Is er wel DC dan worden de speaker-relais uitgeschakeld zodat de speakers niet stuk gaan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Op 21 december 2020 23:42:48 schreef Gotd:
Het systeem valt na ongeveer 20-40 minuten uit. Het maakt niet uit hoe hard hij staat.

De DC spanning ga ik meten. Maar ik snap niet helemaal wat de speakers met de DC doen? Voeding voor de filter misschien?

20-40 min lijkt mij een koelblok wat warm loopt, zit er een NTC opgeschroefd? Even het schema scoren of FOTO's plaatsen, dat zijn de basisprincipes als je zelf geen kennis hebt en om hulp komt vragen.
edit hieronder

eerst inlezen hoe het forum werkt. Staat allemaal beschreven.
Read the fucking manual aka https://www.circuitsonline.net/forum/faq

Hey 2N3055, het lukt me niet om te quoaten maar x4 is x5 smileyyyyy

Hensz

Golden Member

Op 21 december 2020 23:42:48 schreef Gotd:
Het systeem valt na ongeveer 20-40 minuten uit. Het maakt niet uit hoe hard hij staat.

Dan kun je volstaan met 4 weerstanden van pakweg 3-5W. Bij gebrek aan geopende winkels zijn nu de verzendkosten hoger dan de kosten van de weerstanden.
Je zet de versterker dan niet zo hard dat ze heet worden.

Don't Panic!

Hoi Raaf12,

Dat er een ntc op kan zitten vind ik een zeer goede reactie die mij denk ik wel verder helpt. Bedankt, ik zal morgen de subwoofer (weer) openschroeven en kijken of ik een foto kan uploaden.
Sorry dat ik dit niet via de zoekopdracht gevonden heb.

Grtn

Scherpe foto's van de print, en indien mogelijk beide kanten. Het klinkt als iets wat te warm word of een slechte soldering. Die weerstand aan de speakeruitgang geloof ik niks van, dan zou hij helemaal niet werken.

RAAF12

Golden Member

Ik kon geen schema vinden dus dan wordt het iets moeilijker om gericht te zoeken naar de fout. Aangenomen dat er geen garantie opzit. Ga je zelf spitten dan vervalt ook de eventuele coulance regeling.

edit: hieronder OK, die optie vervalt, dus spitten :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 22 december 2020 01:41:49 (13%)

Van de bose site...

Lifestyle® T10 home entertainment system

Verkocht vanaf 1990 tot 1994

Coulance zal bestaan uit de verwijderingsbijdrage die ze voor je betalen ;)

Ik was gisteren bezig met een workaround.

Als de spanning wegvalt door middel van een relais en een nc555 een puls geven naar de aan uit schakelaar.

Helaas kon ik nergens een spanning vinden die aan of uitging bij aan en uitschakelen. Dus heb ik hem op de led aangesloten.

Het relais schakelt bij aan en uit, alleen helaas knippert de led bij gebruik van de afstandsbediening. Dus dit gaat niet lukken.

De T-10 bestaat uit 2 apparaten die volgens een eigen protocol communiceren. De av-35: een unit voor schakelen van de HDMI ingangen en optisch in. En de PS-18 III module, waarin de versterkers zitten en de subwoofer.
Er zit een lange (ik geloof) 9 pin kabel tussen met digitaal signaal.

Ik zal kijken of ik foto's van de printplaten kan uploaden.

Of het een ntc probleem is, misschien niet omdat als hij uitvalt en je zet hem meteen weer aan doet hij het weer 20-40 min.

Shiptronic

Overleden

Zit er niet gewoon een of andere ECO timer in? (die zit tegenwoordig ook ik koffie zetters :( )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik vermoed dat er een rotte elco in zit met een te grote lekstroom. Daardoor wordt ie warm, wat lekstroom verder verhoogd, enz, totdat er iets over een grens wordt getrokken en hij het begeeft.

Als de reden iets te maken zou hebben met die open luidsprekerklemmen, dan duurt het geen drie kwartier voordat hij in storing gaat.

Dit zijn foto's van de av-35 unit. De processor van de rechtse printplaat, heb ik nog niet uitgebouwd, maar die wordt erg warm.
De grote vierkante contacten op de printplaat heb ik schoongemaakt, maar dit mocht niet baten.

Over de Elco, die zal dan in de subwoofer unit zitten?

Ik heb een software reset gedaan, dus het zal geen timer zijn...

Het systeem, is nu sowieso fucked. Omdat ik na de system reset de ok knop in het menu moet blijven indrukken. Ik heb alleen een universele Philips afstandsbediening die wel reageert, maar dus niet op dit ok command.

Ik heb via afstandsbediening.nl een vervangende afstandsbediening gekocht, maar misschien doet hij ook niet wat ze beloven: alle functies.

Het gaat dus wel weer even duren, voordat ik met dit project verder kan.

Het systeem valt wel niet uit, nu ik in dit menu zit. Probleem zit dus denk ik in de woofer(met versterkers).