Twee kabelschoenen op 1 aansluiting

Wij hebben een elektrakast (Hensel Mi) waarin 5G35 binnenkomt die met kabelschoenen (Cimco dynamic 183514) middels M10 bouten is aangesloten op de (Socomec Sirco AC?) lastscheider (zie laatste afbeelding).

Omdat de stroom die naar deze kast loopt ook dient te worden aangeboden aan een tweede kast op de kabel (zie ook deze vraag, keuze is gevallen op 'A'), moet er nu dus een aftakking worden gemaakt.

De leverancier van de kast zegt: je schroeft op de lastscheider ipv 1 gewoon 2 kabelschoenen. Een voor de inkomende en een voor de uitgaande ader. Echter; de schoenen aan de achterkant komen dan dusdanig dicht tegen de metalen achterplaat (het zal een 5mm schelen of zo) dat me dat niet de veiligste oplossing lijkt (zie eerste afbeelding).

Een 'omgedraaide' schoen die met zijn knik tegen de socomec geleider afbuigt past misschien op 0.5mm na ook niet heel mooi, omdat de schoen net te snel 'wegbuigt' (zie tweede afbeelding).

Wat is de oplossing? Of zijn er schoenen die iets langer zijn zodat dit wel gaat?

Of zou ik voordat de kabel op de lastscheider komt, hem eerst door een connector halen met 2 in-/uitgangen? Dus dan kan inkomend en uitgaand 'vanaf boven' de connector in en doorgaand naar de lastscheider 'vanaf onder' richting lastscheider (zie afbeelding 3 voor een voorbeeld van zo'n (Ouneva VO05) connector)?

Zijn er nog andere oplossingen? Twee aders in 1 schoen persen..? Of..?

Bij de omgedraaide schoen (afbeelding 2) nog een ring toevoegen. Dan verbuigt de omgedraaide schoen niet meer. En je hebt een degelijke verbinding. Twee draden in 1 schoen, dat lijkt mij te veel improviseren en daardoor onveiliger. Zeker met dit vermogen

Piet

Foto 2 is de juiste, dan kan je goed je steeksleutel er achter zetten en goed aandraaien.

Schoenen aan de voorkant houden, dan kan je de aansluitingen goed zien, hou je afstanden in de gaten.

Het vervormen van de schoen is geen probleem, je perst hem immers ook op de kabel, extreem knikken/buigen is niet goed.

Lambiek

Special Member

Ik zou er ook nog even een stuk krimpkous over doen, op het gekrompen gedeelte dus. En dan inderdaad doen zoals op foto twee staat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ok, uitgaand van foto 2 en een ring, zijn daar speciale ringen voor? Bijvoorbeeld van koper zodat de geleiding optimaal is? Of kan het zonder en verbuigt dat stukje schoen vanzelf wel bij het aandraaien?

Shiptronic

Overleden

Op 22 december 2020 14:52:02 schreef Chasake:
Of kan het zonder en verbuigt dat stukje schoen vanzelf wel bij het aandraaien?

Daar niet op vertrouwen, gewoon goede ring ertussen, en ja koper is dan het best.

https://www.fabory.com/nl/vlakke-sluitring-din-125-1a-koper-m10/p/5034…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 22 december 2020 14:54:46 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Ik zou een tandring gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Hier niet, oppervlak word minder, tand ringen zijn om te voorkomen dat je moer losloopt, niet als opvulring.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Ik bedoel tussen schoen en moer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Als het past (is zo niet te zien/in te schatten) zou je ook foto 1 kunnen volgen, maar dan met de linkerschoen een halve slag gedraaid.
Dan heb je geen 'tussenring' nodig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zoals foto 1!
Zo hoort het. Maar dan nog wel een ring onder de boutkop en moer.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Op 22 december 2020 15:11:59 schreef Arco:
Als het past (is zo niet te zien/in te schatten) zou je ook foto 1 kunnen volgen, maar dan met de linkerschoen een halve slag gedraaid.
Dan heb je geen 'tussenring' nodig.

Naar mijn meneing juist wel, al je hem draait is hij niet vlak.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Arco, De schoen aan de achterkant een halve slag draaien past niet, dan raken ze elkaar. Zie foto.

Op de foto zie je inderdaad even geen tandring omdat ik alleen voor de afstand aan het kijken wat hoe het past. Ik denk dat ik nu ga voor de optie zoals getoond op eerdere 'foto 2':

code:

Bout   
Socomec
Koperring
Kabelschoen inkomend /
Kabelschoen afgaand \
Tandring
Schroef

Ik ga ervan uit dat deze oplossing tot ongeveer 100A tot 125A intact blijft. Door de inkomende schoen tussen de socomec en afgaand te zetten zal de overgangsweerstand dus ook minimaal blijven. In het slechtste geval gaat alle stroom naar kast 1 via koperring-socomec, of naar kast 2 via kabelschoen op kabelschoen.

Zodra er meer vermogen nodig is dan zal de verbinding worden verbroken en komt er een aparte kabel naar kast 2, niet meer via kast 1 en is deze 35mm2 dus dedicated voor kast 1.

Lambiek

Special Member

Op 22 december 2020 15:23:22 schreef Toeternietoe:
Zoals foto 1! Zo hoort het.

Zo hoort het ja, maar er is hier wel erg weinig ruimte tussen de grondplaat en kabeloog als je het zo doet. :)

Op 22 december 2020 15:39:21 schreef Chasake:
...., dan raken ze elkaar. Zie foto.

Zo zou ik het al helemaal niet doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Overigens zou het M10 gat in de kabelschoen ietsje naar beneden bijboren. zodat hij iets meer ovaal is ook kunnen, dan komt schoen iets hoger en is de koperen tussenring niet nodig..?

@Lambiek, nee zo zou ik het ook niet doen, daarom had ik die foto-optie initieel niet gepost hier.

[Bericht gewijzigd door Chasake op dinsdag 22 december 2020 15:43:49 (22%)

Lambiek

Special Member

Zou ik ook niet doen, niet in gaan boren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

niet in kabelschoenen gaan boren, beter zorgen voor een plaatje isolatie tussen schakelaar en achterwand. ook de schakelaar wat naar voren halen is beter. 2 schoenen op 1 bout mag iig wel, met de rug tegen elkaar. heb pas zo nog een 300mm2 aangesloten.

isoleren van de schoen mag, maar er moet nog minstens 1 persing zichtbaar blijven voor controle. je hebt cimko kabelschoenen, dan heb je ook een cimko perstang, anders ben je ook niet goed bezig. merk tang en schoenen moet gelijk zijn, of de specs van de schoenen moeten ook andere merken tangen specificeren...

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 22 december 2020 16:45:41 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alsook ik ben voorstander voor hetzelfde merk kabelschoen en krimptang. Ik pas dit zelfs toe bij de 'gewone' (geel, blauw, rood) kabelschoentjes: burndy kabelschoen met de burndytang en fastonkabelschoenen met de fastontang. Het universele spul gebruiken wij niet.

Dat boren zou ik ook niet doen. Foto 2 geeft je meer ruimte. Dat isoleren zoals hierboven vermeld met een plaatje isolatie kan natuurlijk ook.

Niet boren, maar 0,5 of 1mm de goede kant uitvijlen kan geen kwaad en is beter dan onder mechanische spanning monteren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Plaatje met 3 gaten. Hierop de 2 kabelschoenen en de schakelaar aansluiten.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
GJ_

Moderator

Op 22 december 2020 16:41:44 schreef testman: isoleren van de schoen mag, maar er moet nog minstens 1 persing zichtbaar blijven voor controle.

Dat hoeft niet. Bovendien moet er in veel gevallen sowieso maar één persing in. Lees de aanbevelingen van de fabrikant.

bij die kleine schoentjes wel 1 persing ja, maar een grote kabelschoen heeft tussen 4-7 persingen nodig. heb vandaag nog een 35mm2 gedaan, die had 2 persingen. een 300mm2 eerder had er 7 nodig. het benodigde aantal persingen staan vaker in streepjes op de schoen vermeld, maar dat is merk afhankelijk..

afisoleren van de hele schoen is mij met een cursus verteld, mag deels. bij keuringen ed moet 1 persing van een schoen zichtbaar zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een beetje off-topic, maar de schoenen zijn door de lokale elektricien vastgezet met een HBM hydraulische krimptang die 6 ton aan krimpkracht kan genereren. Dus niet met een tang van Cimco.

Nu heb ik niet de indruk dat die tang niet doet wat hij moet doen. Er zijn filmpjes online te vinden waarbij mensen de schoen doorzagen om te kijken hoe de krimp is geworden en dan een massief blok koper tonen.

Ik sta overigens open voor een elektricien die de verbinding, zoals in dit topic genoemd, tot stand kan brengen met matchend gereedschap/schoenen. De kasten hangen in Amersfoort. Anders doe ik het zelf (voorlopig is de max belasting zo'n 60A) met exact die criptool (heb 'm zelf ook).

Tidak Ada

Golden Member

OT
Mag ik concluderen dat je tevreden bent over dit stuk gereedschap?

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †