Twee kabelschoenen op 1 aansluiting

Een beetje off-topic, maar de schoenen zijn door de lokale elektricien vastgezet met een HBM hydraulische krimptang die 6 ton aan krimpkracht kan genereren. Dus niet met een tang van Cimco.

Nu heb ik niet de indruk dat die tang niet doet wat hij moet doen. Er zijn filmpjes online te vinden waarbij mensen de schoen doorzagen om te kijken hoe de krimp is geworden en dan een massief blok koper tonen.

Ik sta overigens open voor een elektricien die de verbinding, zoals in dit topic genoemd, tot stand kan brengen met matchend gereedschap/schoenen. De kasten hangen in Amersfoort. Anders doe ik het zelf (voorlopig is de max belasting zo'n 60A) met exact die criptool (heb 'm zelf ook).

Tidak Ada

Golden Member

OT
Mag ik concluderen dat je tevreden bent over dit stuk gereedschap?

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb hem zelf nog niet gebruikt, alleen de elektricien die hier een paar maanden geleden was bleek dezelfde tool te hebben.

Ik had hem toen al gekocht met name op het resultaat van dit filmpje: https://youtu.be/xyXMJIgpeyE?t=280

Als test kan ik komende week eens een ader afknippen en in de kabelschoen persen en doorzagen.

Jinny

Golden Member

De tang in het filmpje heeft die's met een steeltje eraan, is dus anders dan de HBM die je in NL koopt, die heeft die's zonder dat steeltje.
Ding werkt goed, maar nadat ik eens een hele berg 120 qmm enkele kabels had geperst was ik er een beetje flauw van en had ik gewild dat ik een elektrische had gekocht.
Ik heb zowel een 6kant krimp als een doorn hydraulische tang.
Beiden doen hun werk naar behoren.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Op 22 december 2020 19:28:43 schreef testman: bij keuringen ed moet 1 persing van een schoen zichtbaar zijn.

Ja, dat kan een keuring nou wel willen, maar het "moet" niet. Persoonlijk vind ik het volslagen idioot als door rare eisen van een veiligheidskeuring de veiligheid zelf in het gedrang komt. Dat kan niemand uitleggen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 23 december 2020 08:24:57 schreef GJ_:
[...]Ja, dat kan een keuring nou wel willen, maar het "moet" niet. Persoonlijk vind ik het volslagen idioot als door rare eisen van een veiligheidskeuring de veiligheid zelf in het gedrang komt. Dat kan niemand uitleggen.

Vraag aan de keurder waar het staat. Want als iets MOET of beslist NIET mag, dan is dat ergens beschreven.

Ook hier zie ik het weer (zoals zo vaak)
Er MOETen x aantal persingen.
Er MOET isolatietape/kous/krimpkous over de kabelschoen , en
DAN MOET je nog 1 persing kunnen zien.

Nu is lang niet alles beschreven, en kwestie van goed vakmanschap is ook belangrijk.

Onderschat niet het belang van de fabrikant:
Die kan voorschrijven dan het bij zijn product zus of zo moet.

Dat maakt het werk van een keurder zo moeilijk.
Naast Normen, wetten en voorschriften moet hij ook de merk-specifieke voorschriften kennen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 23 december 2020 09:00:58 (16%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Goed vakmanschap is inderdaad niet weg te cijferen. Ik vind ook als de fabrikant een aantal voorwaarden voorschrijft dat 'moet' wel op zijn plaats is. Zo in het voorbeeld van het aantal persingen dat vaak vermeld staat op de schoen (wist ik trouwens niet) zoals hierboven door testman aangegeven.

Edit/ Ik lees nu hierboven dat toet op dezelfde lijn zit.

Hebben we ook soms door ervaring de neiging niet om gewoontes aan te nemen, daarmee bedoel ik als we veranderen van merk of type niet altijd de specs van de fabrikant door nemen?

Op 22 december 2020 14:56:44 schreef Arco:
Ik zou een tandring gebruiken...

Een schotelveerring is beter. Een tandveerring wil wel een ongezien sneuvelen als je de aansluiting op moment aandraait.

Shiptronic

Overleden

Betere kwaliteit ringen kopen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 23 december 2020 00:10:14 schreef Chasake:
Als test kan ik komende week eens een ader afknippen en in de kabelschoen persen en doorzagen.

dat heb ik wel eens gedaan, het is gewoon een klont koper. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

er zitten nooit tandringen op die kabelschoenen, een stalen ring die ietwat komvormig is, zit er doorgaans bijgeleverd. als je alu kabel perst zit er speciaal vet in de schoen, dat duwt het zuurstof uit de persing, dat vet komt eruit na het persen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 december 2020 12:59:54 schreef testman:
er zitten nooit tandringen op die kabelschoenen, een stalen ring die ietwat komvormig is, zit er doorgaans bijgeleverd.

Dat noemen ze een schotelveerring ;)

Thevel

Golden Member

Dat noemen ze een schotelveerring

Geen idee hoe ze aan die naam komen... :)

benleentje

Golden Member

met een HBM hydraulische krimptang die 6 ton aan krimpkracht kan genereren. Dus niet met een tang van Cimco.

6 ton als in 6000kg persdruk is met een dergelijke tang onmogelijk. Het zal eerder 6 ton in Newton zijn dus 6000N en dat is 600kg. Maar dan nog als ik de dikte van de cilinder zie. En als ik de gegevens invoer in een hydraulische druk calculator klopt dat ook met ca 6000N = 600kg.

Overigens is HBM en Cinko gewoon 1 op 1. HBM is over het algemeen budget materiaal. Hoewel ze ook gewoon professioneel spul verkopen een alles in 1 winkel dus.

Ik heb ook een (lager) pers van HBM. Die gaven ze op als 20 ton. Maar dat is weer eerder 20 Ton in pounds dus 20000 pound =ca 9000kg = 9 Ton. Maar op de drukmeter ben ik nog niet verder gekomen dan 3 Ton, volgens de berekening zou ik maximaal tot 9 ton kunnen komen. Dat is echter wel bij een aangenomen maximum druk van 200 bar. Dat de kracht van de pers veel lager was dat wist ik al voordat ik hem kocht omdat ik dat van te voren al had uitgerekend met de gegevens die HBM op site had staan.

Dus geloof nooit zomaar de specificaties. Je kan de werkelijke kracht van een hydraulische cilinder makkelijk berekenen omdat de afmetingen van de cilinder vast liggen.

Op 23 december 2020 14:15:01 schreef Thevel:
[...]Geen idee hoe ze aan die naam komen... :)

Misschien omdat de ring ook lijkt op een schotel of dacht jij aan een vliegende schotel? ;).

Die schotelringen zijn heel mooi maar werken alleen optimaal als je je ook houd aan het vastdraaimoment wat ze bij de schotel opgeven. De schotel vorm dan een drukveer die zou de schommeling van krachten door temperatuur kunnen opvangen.

Als je veel schotelringen om en op op stapelt heb je ook gewoon een veer en dat word ook regelmatig gebruikt om een zeer sterke veer te krijgen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 23 december 2020 14:34:12 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

een perstang heb je in verschillende uitvoeringen, 60kN persdruk is voor een elektrische perstang voor 6-300mm2 standaard. een 120kN perstang levert uiteraard meer persdruk. tussen de 500 en 750 bar is standaard met accu persgereedschap. je hebt nog zwaardere typen met losse generator, die gaan nog hoger.

het aantrekmoment staat ooit in de documentatie, of op de kastonderdelen. je kunt geen standaard aanhouden, want bijv een M12 bout op een rail of met een moer, in een lastscheider heeft verschillende aandraaimomenten. tussen de 25-40 Nm heb je snel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 23 december 2020 08:46:31 schreef Toeternietoe:
[...]
Vraag aan de keurder waar het staat. Want als iets MOET of beslist NIET mag, dan is dat ergens beschreven.

Ook hier zie ik het weer (zoals zo vaak)
Er MOETen x aantal persingen.
Er MOET isolatietape/kous/krimpkous over de kabelschoen , en
DAN MOET je nog 1 persing kunnen zien.

Nu is lang niet alles beschreven, en kwestie van goed vakmanschap is ook belangrijk.

Onderschat niet het belang van de fabrikant:
Die kan voorschrijven dan het bij zijn product zus of zo moet.

Dat maakt het werk van een keurder zo moeilijk.
Naast Normen, wetten en voorschriften moet hij ook de merk-specifieke voorschriften kennen.

Keuringen gebeuren in veel gevallen als de boel al onder spanning staat.
Ik zou niet weten hoe je visueel kan zien of een persing goed gebeurd is. Of het zou al erg knullig moeten zijn.

Als je er bij staat terwijl de kabels aangesloten worden en het wordt niet gedaan volgens de voorschriften en goed vakmanschap dan kan je er wel op spreken.

Het is niet omdat iets gekeurd geweest is dat de installateur en uitbater niet meer verantwoordelijk/aansprakelijk kunnen zijn als er iets voorvalt.

ik weet wel als een persing slecht is gemaakt, dan zit er veel tape omheen. als een schoen niet aanraakveilig hoeft te zijn isoleer ik die dan ook niet af.

overigens is de persing fysiek kunnen checken niet eens zo belangrijk, je kunt er ook lang niet altijd zomaar opkijken. als deze slecht is, zegt de thermische camera of zwart aangebakken draad dat wel. waar een keurder wel op let is de cijfers op de schoen, klopt de draaddiameter en boutmaat op de schoen met wat er inzit? zo nee, veranderen! dat heb ik al zat gedaan na een 3140, ook al zat het al 45 jaar zo zonder heet te worden. ook de halve kabel weggeknipt en dan geperst al vaker gezien, bij geen kleine vermogens ook.

het loopt er nu toch al tegen dat je een rapport van de persingen bij kunt gaan houden, de recentere perstangen zetten de pers drukken in een rapportje wat via bt naar je telefoon gaat.

het niet geheel afisoleren van een kabelschoen heb ik bij een cursus geleerd, gegeven door een bekend bedrijf op dergelijke verbindingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En aantal persingen is afhankelijk van de diameter kabel ,ook wat voor kabelschoen je gebruikt (bij dynamic moet je meer persingen toepassen .
Ook het soort kabel maakt uit ,geslagen soepel of supersoepen.
Afisoleren doe ik altijd met doorzichtigekrimpkous , dan is te zien of je de juiste bekken gebruikt hebt bij de juiste kabelschoen.
Dynamisch mag je bijvoorbeeld niet met een gewone bek aanknijpen
Ook is het aantal persingen te zien en te controleren.
Ook altijd persen vanaf het einde van de kabel ,dus aan de kant van het gat/oog beginnen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 23 december 2020 16:03:07 schreef evelo:
[...]
Keuringen gebeuren in veel gevallen als de boel al onder spanning staat.
Ik zou niet weten hoe je visueel kan zien of een persing goed gebeurd is. Of het zou al erg knullig moeten zijn.

Je kunt zien of de draad/ader er ver genoeg ingestoken is. Voorin de kabelschoen is een gaatje waar je dit zien kunt.
Als er geen krimpkous om de schoen zit dan kun je vaak in een oogopslag zien of de persingen netjes gemaakt zijn, op regelmatige afstanden bv.
Als je een Klauke schoen met een AMP. tank perst (of omgekeerd) dan zie je dat gelijk.
Ik kan me niet herinneren dat ik meer dan 2 persingen op een kabelschoen gemaakt heb. Bij 7 persingen op een schoen is deze helemaal ver.....
Ook kun je zien of de draaddikte wel klopt met de kabelschoen.
Maar met een isolatiekousje kun je dat allemaal aan het zicht onttrekken.
Daar integen verkleurt een isolatiekousje dikwijls eerder dan de aderisolatie zodat je kunt zien dat het heet/te warm (geweest) is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het is een combi, een kabelschoen kun je met meerdere perstangen persen. een perstang die een bredere persing heeft hoeft minder vaak gebruikt te worden als een perstang die een smalle persing geeft, dat zie je bij oa de dynamic schoenen terug, meer smalle streepjes als brede streepjes op zo'n kabelschoen. de streepjes zijn het aantal persingen wat nodig is voor die kabelschoen. een perstang die met minder druk perst geeft een smallere persing, een handperstang geeft bijv een smalle persing. dynamic is zo'n schoen die hoort bij een persmatrijs van die reeks. dat zijn de D matrijzen van klauke, bij de losse perstangen zijn die matrijzen zwart doorgaans.

een perstang die je dwars houd en zo open valt is gaar, heeft geen moment meer door versleten geleiders.

Je kunt zien of de draad/ader er ver genoeg ingestoken is. Voorin de kabelschoen is een gaatje waar je dit zien kunt.
Als er geen krimpkous om de schoen zit dan kun je vaak in een oogopslag zien of de persingen netjes gemaakt zijn, op regelmatige afstanden bv.
Als je een Klauke schoen met een AMP. tank perst (of omgekeerd) dan zie je dat gelijk.
Ik kan me niet herinneren dat ik meer dan 2 persingen op een kabelschoen

2 persingen is een kleine schoen dus, gaatje in de schoen is bij oude schoenen idd nog, die nog met doornpersing gedaan worden onder andere. dynamic schoenen hebben dat niet meer, deze hebben dan ook een lange schacht.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 23 december 2020 17:54:55 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Dok

Golden Member

Die HBM-tang heb ik hier ook in de hut liggen.
Hij doet voor mij wat ie moet doen.
[OT]
Zo heb ik een keer een probleempje met de luchtslang op luchtpistool gehad, rommel viel van elkaar af.
Slangklem stuk, en hoe kan het anders géén klemmen meer in de hut.
Toen heb ik 2,5cm centraleverwarmingsbuis afgesneden en dat als vervanger van de slangklem aangeknepen.
Géén uitsteeksels meer, mooi rond (6kant) ik ga geen slangklemmen meer kopen.
[/OT]

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 23 december 2020 20:19:43 schreef Dok:
. . .2,5cm centraleverwarmingsbuis afgesneden en dat als vervanger van de slangklem aangeknepen.
[/OT]

Creatief, zoiets deed ik ook wel eens, ik gebruik die dunwandige cv voor van alles.

Op 23 december 2020 20:19:43 schreef Dok:
Géén uitsteeksels meer, mooi rond (6kant) ik ga geen slangklemmen meer kopen.
[/OT]

Ja, idd, daar kun je lelijk je fikken aan open halen, daarom voor lucht ( of wat je verder dan ook mogelijk door je handen laat gaan ) deez :
"2-oor slangklem" (zoek op)
Kun je met een (k)nijptang of vlechttang aanknijpen.

Inderdaad OT, helaas geen aftak draadje mogelijk op dit forum, of welk forum die ik ken dan ook, alleen op use-net.

Dok

Golden Member

@Kees,
Die 'twee oor' slangklemmen zijn mij bekend.
Heb ik ooit eens in een grijs verleden een mooie voorraad van gehad.
Je raadt het al, ook die zijn op...
Heel mooi spul, dat weer wel!
<edit>
En het spul is zonder 'speciaal gereedschap' te zetten..

Wie niet horen wil moet TV kijken.

met een dynamic verbinder kun je ook een stevig oog in een staalkabel maken. zo'n persverbinding is erg sterk. heb met een m25 wartel ook weleens een slangklem gemaakt, ging ook prima.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Dok

Golden Member

heb met een m25 wartel ook weleens een slangklem gemaakt

Dat is uber creatief!!

Wie niet horen wil moet TV kijken.