Miele T491 droogt niet > thermische beveiliging vervangen

Ja met welk vernuft zaten die machines in elkaar. Klik klak en de hele zooi stond buiten. Geweldig. En ze waren ook nooit lullig met schema's.
Die zaten er altijd in.

Gelukt!

De overtemperatuurbeveiliging is 0 Ohm, goed dus.
De NTC is 116 kOhm en zakt als ik hem met de hand opwarm, ik neem aan dat dit goed is.
En het element is 65 Ohm waarvan 1 deel 40 en 1 deel 25.

Het probleem is nu dat dit allemaal goed lijkt, alhoewel ik geen schemagegevens heb.

Wel zie ik dat de koolborstels op de trommel die de vochtigheidssensor doorgeven ver weg zijn. Weet iemand wat er bij slecht contact gebeurt, zie hij droge of juist natte was? Ofwel, blijft hij drogen of stopt hij meteen?

1. Zet eens op tijdgestuurd warme lucht programma. Wel even wachten start niet altijd direct met warmen.

2. Start nog eens maar nu met een punttang tss de 2 blote flexibele koperdraden vd koolborstel vd vochtmeting. Weer een paar minuten. Eerst is er een detecteer fase.

3. Indien nog niet warmen, de ntc's en verwarmrelais nakijken.
Voor de ntc's te testen moet je de waarden kennen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Tijdgestuurd wordt hij ook niet warm. En loopt maar een paar minuten.

De koolborstel moet sowieso vervangen worden want hij tikt al tegen het boutje op de trommel aan. Daarna zal ik hem nogmaals testen.

De NTC werkt wel maar ik ken de juiste waarde niet. Ik lees op internet dat er 10k maar ook 126k NTC gebruikt worden. Zit er alleen maar een op de heater of elders ook nog een?

Het relais kan natuurlijk ook fout zijn, maar ik weet niet niet hoe ik daar weer bij kan komen.

Als je in afwachting van de nieuw koolborstel toch nog wat wil proberen zou ik aanraden de 2 draden vd borstel kort te leggen. Dit is maar een voeldraad dus echte sluiting maak je niet, de natte was doet dat ook. Zo vermijd je het geheel te moeten open werken naar een niet bestaand defect. Blijkt hij het met de kortsluittest nog niet te doen dan kun je verder gaan richting relais of ntc. En heb je engelengeduld dan wacht je op de nieuwe borstels.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 november 2022 22:21:51 schreef Hoeben:

Weet iemand wat er bij slecht contact gebeurt, zie hij droge of juist natte was? Ofwel, blijft hij drogen of stopt hij meteen?

Droog wasgoed heeft een hoge weerstand.
Slechte koolborstels of een vuile meetbaan geven een hoge weerstand. Dus denkt de electronica dat de was droog is, terwijl hij nog nat is.

Ik weet niet of het bij dit type is, maar het is dus niet altijd zo dat een tijdgestuurd programma de vochtmeting niet gebruikt.

Soms wordt dit wel gedaan ter beveiliging van oververhitting (brand).

Moderne wasdrogers controleren wel of er was inzit ten tijde van een droogproces: zelfs tijdgestuurd, geen was, geen verwarming!! Maar deze valt er buiten.. Verwarming kan ook vochtschade print zijn of een defect relais. Maar je koolborstels zijn ook van invloed op meting en start verwarming??

Check verwarmings relais eens.
Originele koolborstels, referentie?

Heb je nog een foto van de voorkant, besturing?

[Bericht gewijzigd door fabrice op donderdag 24 november 2022 20:15:13 (28%)

Datr was nog een heel gepruts. Koolborstels vervangen was niet het probleem. Maar die draadjes goed in de geleiders leggen viel niet mee.

De oude koolborstels:

Vervangen en ja hoor, hij doet het.

Dus dat element en die temperatuurbeveiligingen had ik er voor niks uitgehaald, waren goed.

Nu ben ik nog niet helemaal ervan overtuigd dat hij warm genoeg wordt, eerst maar eens een paar wassen draaien.

En over die relais, ik zag er zo al 3 zitten achter het frontpaneel:

Relais 1:

Relais 2:

Relais 3:

Waar ik niet overal even makkelijk foto's van kon maken. Als hij nou niet warm genoeg wordt ga ik naar die relais kijken.

Heel veel dank voor het helpen!!!!!

Aan de borstel te zien is dit nog een model met service deur. Service deur open. Borstel arm los. Stekkertjes los en dan had je geen stress gehad. Het relais zit meestal elders in het toestel. Dikke kabels vd netaansluiting of verwarming volgen

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 27 november 2022 17:22:15 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat moet je ook maar net weten. Als er nou toch gewoon handleidingen van op internet stonden (en vindbaar), dat zou een hoop schelen.

Maar goed, het is toch gelukt.

Als er zomaar handleidingen van te krijgen waren zat iedereen er morgen aan bezig en zat ik zonder werk ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

die borstels zijn op idd, de rand van de trommel maakt beter contact als de borstels.

dan heeft het ding sowiso veel uren gemaakt. die relais zou ik bij enige twijfel vervangen. heb al van deze drogers gezien die meteen met de stekker insteken het element oranje lieten worden. puur omdat de verwarmings relais op waren, contacten vastgebakken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kan bevestigen dat de T491 mijn ouders het nog steeds prima doet twee jaar later!

Niet slecht voor een droger die nieuw gekocht is in 2001 bij de al lang ten onder gegaande Harense Smid.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Hmm vreemd, denk dat een droger van 2001 geen service deur meer heeft maar een los paneel.. Wij hebben de T273C staan ook 2001 en heeft een paneel.. Ik denk dat de 491 ouder is.. Harendse smit had wel goede service, heeft ze de kop gekost!!Hier lokaal is de Expert ook al recent verdwenen.. De volgende die kopje onder gaat?

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 27 november 2022 22:19:25 (29%)

Ik dacht het ook maar kijk maar eens naar de foto.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De zijkanten en achterkanten vormen 1 geheel. Dus ik neem aan dat jouw deur wel zal kloppen. Geen idee hou oud deze is, hij gaat al wel lang mee.

We hadden ook wel een pechweek

  • De USB oplaadstekker van mijn steelseries headset is kapot, schijnt iedereen last van te hebben na een tijdje, nog niet gerepareerd
  • De wasdroger deed het niet meer, nu dus gerepareerd door vervangen van de koolborstels
  • Combi-oven moeten vervangen, net gedaan
  • De vaatwasser deed het niet meer, F11 code, kogel bleef vastzitten, nieuwe module besteld en hij doet het ook weer
  • De reserve magnetron die we hebben staan heeft zijn 15A zekering eruit, besteld en dan morgen/overmorgen maar kijken of hij het weer doet

En dat alles in 1 week.

de T491 was er in 1998 al, kan dus best een serie met en zonder servicedeur zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 november 2022 23:39:53 schreef Hoeben:
De zijkanten en achterkanten vormen 1 geheel. Dus ik neem aan dat jouw deur wel zal kloppen. Geen idee hou oud deze is, hij gaat al wel lang mee.

We hadden ook wel een pechweek

  • De USB oplaadstekker van mijn steelseries headset is kapot, schijnt iedereen last van te hebben na een tijdje, nog niet gerepareerd
  • De wasdroger deed het niet meer, nu dus gerepareerd door vervangen van de koolborstels
  • Combi-oven moeten vervangen, net gedaan
  • De vaatwasser deed het niet meer, F11 code, kogel bleef vastzitten, nieuwe module besteld en hij doet het ook weer
  • De reserve magnetron die we hebben staan heeft zijn 15A zekering eruit, besteld en dan morgen/overmorgen maar kijken of hij het weer doet

En dat alles in 1 week.

Dat is iets wat geregeld voor komt en ook andere zaken zoals 10j nooit een defect deurkontakt en dan in 1 week 5 deurkontakten van 1 bepaald model wasmachine terwijl iedereen zijn toestel anders (intensiteit) gebruikt. Ik noem het gebrek aan creativiteit of luiheid vh universum. Of iets met the matrix. Andere verklaringen zijn altijd welkom. Wet van aantrekkingskracht?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee Eric,
te veel spullen!
Mijn Opa had daar geen last van. ;)

[Bericht gewijzigd door Lampje45 op maandag 28 november 2022 08:21:04 (41%)

Dat verklaart het samenklitten niet. Ik kom veel bij mensen binnen die dan onmiddellijk met het verhaal beginnen: jaren niets aan de hand en deze week (somt lijst op)... . Je zou dan kunnen zeggen dat alle keukenapparatuur even oud is maar het gaat dan zelfs over uiteenlopende zaken, auto, frigo, cv.... . Je opa had dan mss weer van wat anders last ? Oma? Haha

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je niets hebt, is er ook niets "samen te klitten" 8)7

Modeljaar 98 had nog wel een service deur en sinds 2000 niet meer.. dus dat klopt.. Dat alles tegelijk stuk gaat dat klopt wel.. dat is een cyclus die hier ook zo nu en dan onstaat.. Nu de waterkoker lekt, weer ff euit elkaar smeren en weer klaar!! Sja, was ontkalt he?? Senseo gaat weer te weinig water geven en de oven vind de stuurzekeringen niet OK en laat ze doorslaan..