Trappenhuis automaat: welk type en hoe toe te passen?

Ik wil graag een trappenhuis automaat toepassen op de verlichting in ons trappenhuis (3 verdiepingen / appartementen).
Laat natuurlijk de werkzaamheden uitvoeren door een professional, maar wil graag wat informatie inwinnen om een idee te krijgen van werkzaamheden en kosten, ook om voor te leggen aan de VVE.

Situatie:
Hal beneden: 3 schakelaars en 3 lampen (gekoppeld aan de andere 3 verdiepingen.

Per verdieping (3x):
Schakelaar en lamp.

Bij bediening van schakelaar 1 in de hal beneden (of die op de verdieping) gaat dus de geschakelde lamp in de hal aan / uit, en de geschakelde lamp op een van de verdiepingen.
Volgens mij heb ik hier dus te maken met een dubbele wisselschakeling? En dat dus 3x, voor elke verdieping 1.

Als ik het goed heb begrepen van een elektricien ooit die langs was voor een reparatie, zit elke schakeling op de stoppenkast van de desbetreffende verdieping.

Wat ik wil bereiken:

  • Het licht na aanschakelen, na x minuten automatisch weer uitzetten.
  • Zo weinig mogelijk aanpassen in de bestaande situatie, eenvoudige en goedkope oplossing.

Vragen:

  1. Is een trappenhuis automaat de beste, meest simpele oplossing?
  2. Indien ja, welk type heb ik nodig? Deze inbouw-automaat is volgens mij toepasbaar met de bestaande schakelaars: https://www.theben-nederland.nl/nl/elpa-041-0410002
  3. Hoe / waar te plaatsen? Volgens mij heb ik er per schakeling 1 nodig, maar waar deze in te passen? In de hal beneden is op zich toegankelijk (kabelgoot).

Alvast bedankt!

simpelste is die ouwe rommel laten, en een armatuur hangen met beweging sensor erin. die pakt de trap ook, je hebt er ook die op 20% blijven branden en naar 100% gaan als er beweging is. de nieuwe lamp sluit je dan op continu voeding aan. elke lamp op de kast aansluiten van die verdieping, als elektra ook per verdieping wordt gemeten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zit 1 van de lampen per verdieping op een noodverlichtngs batterij?
En de andere 2 op verschillende groepen en fasen?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ik zou zeggen dat de huidige situatie erg complex gemaakt is met zoveel schakelaars voor die paar lampen, denk 8W per lamp tegenwoordig. je bent meer kwijt aan trappenhuis timers als gewoon 1 armatuur hangen en 3 lampen opruimen. heb je ook nog 20% licht, ipv dat iemand met zn handen vol ineens in een donker trappenhuis staat als de timer afloopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ga met testman mee, armatuur met sensor, even kijken hoeveel ruststroom de sensor trekt, daar zit nogal wat verschil in.
Wat hunebedbouwer zegt is ook te overwegen, eventueel armatuur met ingebouwde accu.
Handige elektricien kan de bestaande bedrading wel gebruiken.

bedrading is geen punt, ofwel heb je al een fase in de centraaldoos aanwezig, ofwel is het een kwestie van de schakelaars doorverbinden.

ik zie wel een p25 vertrekken vanuit 1 lamp, dat kan een nv zijn bij de deur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de adviezen allen.

Het zit nu inderdaad erg ingewikkeld in elkaar.

Ga denk ik even kijken naar een simpele oplossing met draadloze bewegingssensoren met e27 led-lampen.

Bijvoorbeeld:

https://klikaanklikuit.nl/product/draadloze-bewegingssensor/

https://klikaanklikuit.nl/product/dimbare-ledlamp-e27/

Op elke verdieping een combinatie van deze 2 is denk ik het simpelste.

ik zou van draadloos wegblijven als je al bedrading hebt liggen. anders steeds weer batterijen wisselen. je kunt ook een opbouw pir tegen het plafond schroeven langs de lamp, die pir kan dan rondom die lamp 360 graden beweging "zien". de schakelaars met een drup lijm vastzetten op continu licht aan ( goedkoopste en simpelste oplossing, beter is schakelaars doorverbinden of geheel opruimen en fase direct op de pir zetten ) de pir tussen lamp en draad uit de schakelaar ( zwart ) zetten en klaar.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 23 december 2020 16:22:33 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wauw, zoiets dus: https://www.allekabels.nl/bewegingsmelder/1758/1210360/bewegingsmelder…

Geen idee dat dat bestond, maar eens, dat is de meest simpele en robuuste oplossing!

dat kun je proberen idd, bestaande lampen erin steken. lichtknop met een stukje tape vastzetten. ga niet te zuinig aan lopen doen en de tijd op 30 seconden zetten, dat zie ik vaak zat, lichtbronnen en evsa hebben er een hekel aan, en mensen die niet zo snel de trap op kunnen ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 december 2020 16:37:15 schreef DeVries82:
Wauw, zoiets dus: https://www.allekabels.nl/bewegingsmelder/1758/1210360/bewegingsmelder…

Geen idee dat dat bestond, maar eens, dat is de meest simpele en robuuste oplossing!

Je hebt zelfs complete ledlampen met geïntegreerde PIR sensor op de kop maar zo’n fitting als uit jouw voorbeeld zal ook werken. Nadeel: met E27 peer in zo’n fitting met sensor wordt het geheel aardig lang en steekt kwetsbaar voor aantikken laag naar beneden. Voordeel: elke goedkope E27 lichtbron is hierin toepasbaar.

Zelf zou ik voor complete led sensorarmaturen gaan, dan heb je vaak ook nog wat instelmogelijkheden als brandduur en detectiegevoeligheid. Maar goed, die oplossing is een stukje duurder dan die PIR fittingen.