Mijn Sony radio stopt regelmatig voor 10 a 15 sec. en dan weer normaal.
Dit gaat de hele dag door.
Iemand een idee???
B.V.D.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Buiten meer info, als je op een punt zit met lage veldsterkte kan dat zomaar gebeuren.
Onze DAB+ radio speelt alleen in de keuken op een bepaalde plek storingvrij...
De rest vh huis doet ie het niet.
Hij heeft het bijna 2jaar goed gedaan, en altijd op de zelfde plaats in huis en wij wonen in de polder ongeveer 1 km. van de bebouwde kom, ik hem net een uur op een fm zender gezet en had geen onderbreking.
Hier hetzelfde, de dekking is gewoon ... nouja ruk zeg maar. Welke regio zit je?
We wonen in het buitengebied tussen Breda en de Biesbosch. Ontvangst is enorm wisselend, met soms de lange stiltes die TS al noemt. Eventuele bronnen van storing hebben we al diverse malen uitgesloten en de normale FM ontvangst is hier ook verder prima net als digitenne.
Ook wanneer ik als amateur bezig ben ondervind ik geen problemen met zenden of ontvangen. Maar het hele DAB+ verhaal blijft hier wat ontvangen betreft een drama.
Kom ik echter in de buurt van Dordrecht of Breda dan is het al weer wat beter. Er zitten gewoon nog diverse blinde vlekken in de dekking ben ik bang.
Dit antwoord hou ik al heel lang in, maar ik moet het een keer kwijt.
Eind jaren 80, begin jaren 90, zat ik bij Philips in de groep die de DAB 452 ontworpen heeft. Ik was verantwoordelijk voor, jawel, de oscillator en de PLL. Die DAB-452 was de eerste commerciële DAB ontvanger, met een subsidie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Er zijn er dacht ik 150 gemaakt voor de EBU en fabrikanten van DAB ontvangers. En netwerkbeheerders: DAB zenders hadden minder vermogen dan FM zenders; dat kan gewoon.
Die DAB 452 was erg goed en is de referentieontvanger van de EBU geworden. Nog steeds volgens mij.
Die ontvanger had een goede gevoeligheid. Ook latere ontvangers hebben een goede gevoeligheid; daar ligt het niet aan. Alle OFDM-technieken (video van Digitenne en audio via DAB) werken in het lab goed. Het probleem is reciprocal mixing en de faseruis van de (eerste) oscillator. In een Rayleigh pad zijn een aantal carriers altijd zwakker t.g.v. reflecties in het propagatiepad. Die zwakkere carriers kunnen prima gedecodeerd worden, zelfs foutenvrij, mits ze niet ondergesneeuwd worden door de faseruis via reciprocal mixing in het betreffende OFDM-kanaal.
Reciprocal mixing in het kort: de faseruis van de oscillator wordt op ieder ingangssignaal gemoduleerd. Een zwak signaal dicht bij een sterk signaal wordt als het ware ondergesneeuwd door deze faseruis. Bij COFDM zijn er veel signalen met een klein frequentieverschil en de sommatie van al die bijdragen beperken de dynamiek van het totale signaal: de zwakke carriers kunnen niet meer foutloos worden gedemoduleerd.
Alle OFDM ontvangers worden tegenwoordig gemaakt met een naar mijn idee net iets te slechte oscillator: te hoge faseruis. Zelfs een snoeihard Digitennesignaal hapert en dat heeft alleen maar te maken de gekozen code-rate en de dynamiek van het 1,5 MHz of 8 MHz brede kanaal waarin de OFDM carriers zitten. Een Rayleigh pad heeft een 95 % sterktevariatie van 23 dB. Dan mis je al 5 % van de informatie, maar daar is het systeem wel tegen bestand. Je hebt voor de zwakste carrier in zo een spectrum 6 dB C/N nodig in de bandbreedte van een zo een carrier (QPSK).
In de discussies met NXP ging het zelfs zo ver dat de faseruis eisen steeds minder werden "omdat het in het lab toch prima werkte". Ook voor latere versies met QAM-16 en hoger is de faseruis de beperkende factor en niet de gevoeligheid.
Eigenlijk is dat gehannes met antennes om een goed beeld te hebben van alle tijden, van zwart-wit TV in 1955 tot OFDM in 2025....
Ook bij DRM is de coderate te laag gekozen en gaat mislukken, of is al mislukt.
Kortom: verkeerde keuzes (coderate) en slecht design (faseruis).
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 27 december 2020 12:16:28 schreef dombo102:
Hij heeft het bijna 2jaar goed gedaan, en altijd op de zelfde plaats in huis ...
Het klinkt alsof er nu een storingsbron is die er vroeger niet was. Heb je iets nieuw in/aan/op het huis dat er ongeveer is sinds je die storing hebt?
zonnepanelen bv?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@Brightnoise: dankjewel voor het inkijkje! Zowel DAB-technisch als bij Philips. Als je meer informatie over die DAB-452 hebt ben ik wel benieuwd.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
https://www.bidspotter.co.uk/en-gb/auction-catalogues/ramco/catalogue-…
hier een veiling die al afgelopen is, maar wel nog foto's van dat ding..
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://youtu.be/hbwym0_woXo
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/46975764/674139-1.pdf
Eureka 147 project
appendix G pagina 78 en verder.
Iedereen bedankt voor het meedenken, probleem in de antenne waarschijnlijk, we hebben de radio altijd via Dab + op Rijnmond staan met ingeschoven antenne, nu om te kijken of hij ook uitviel via fm met uitgeschoven antenne en daar speelde hij gewoon door zonder onderbreking toen weer terug op Dab+ en antenne weer ingeschoven en sindsdien geen onderbreking meer.
Probleem opgelost hopelijk