Iemand bekent met Putty ?

Dit topic is gesloten

Op 27 december 2020 15:44:41 schreef MNM(tm):
Afgezien van de command-line / scripting support van PuTTY dacht ik vooral aan de enorme energie-footprint die een PC heeft

Is dat niet afhankelijk van de buffergrootte van de logger?
Als je een keer per dag de pc aan zet en de data ophaalt wanneer je ook je mail en CO checkt. :-)
Dan valt dat energieverbruik ook wel mee.

EDIT: Als die pagina ieder 10 seconden moet worden opgevraagd, dan inderdaad beter een raspbery pi gebruiken.

[Bericht gewijzigd door hennep op zondag 27 december 2020 16:00:57 (12%)

reading can seriously damage your ignorance

Ik heb een HomeWizard P1 welke via de WiFi de data naar een cloud verstuurt.
Het nadeel van de app is dat hij wel een leuk grafiekje laat zien voor de NU, maar voor dag. week, maand, jaar zijn het staaf grafiekjes.
Nadeel 1 is dat je dus altijd internet moet hebben wil je uberhaupt iets kunnen zien....geen internet, geen grafiekjes.
Ander nadeel is dat al je data "verdwijnt" in die cloud en je er verder niet bij kan komen.....wat je in die app ziet is wat je krijgt.
Hooguit met een screenshot kan je iets vast leggen, maar dat is een moment opname.
Je kan bv niet terug kijken hoe je verbruik gisteren was, dat is een staaf grafiekje van het totaal wat je die dag hebt verbruikt.

marcob

Golden Member

EDIT: verkeerde concusie

[Bericht gewijzigd door marcob op zondag 27 december 2020 15:55:09 (93%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Zoals ik al zei: volgens mij zet die logger niet elke 10 seconden een JSON pakketje op het netwerk (want aan wie is dat pakket geadresseerd?!). Je moet er om vragen. De inhoud van dat JSON pakket wordt overigens wel elke 10 seconden bijgewerkt. Daar zorgt je logger voor. Maar dat is ook het enige wat 'ie doet: iedere 10 seconden data opvragen uit de meter en omzetten in een JSON data pakketje.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De slimme meter verstuurt iedere 10 seconden een elektra pakketje en iedere 10 minuten (?) een data pakketje incl nieuwe gasmeter stand.
Nu weet ik niet hoe de cloud dat doet, vraagt hij iedere 10 sec een pakketje op of doet hij dat iedere sec/10min/enz ?
Ik zie alleen als ik mijn browser ververs dat er data is gewijzigd.

Daarom heb ik dus gevraagd: van wie/wat is dat 192.168.178.115 adres? Het is sowieso een lokaal ip-adres, dus die "cloud opslag" waar jij het over hebt, zou dus bij jou thuis moeten staan.

Hoe ik het nu zie is dat dat loggertje wel degelijk zelf de data zelf verzamelt en daar grafiekjes van fabriekt. Er is helemaal geen "cloud".

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
eSe

Honourable Member

Putty heeft een command/scripting tool, PLink en zit standaard bij de distributie.

Zie o.a. https://stackoverflow.com/questions/39361444/automating-command-script…

Werkt zowel onder Linux als onder Windows (in een command venster? )

Heb het zelf nog niet gebruikt, dus weet niet of het geschikt is voor het beoogde doel, ook niet de moeilijkheidsgraad voor een niet programmeur.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Om simpel een file remote uit te lezen of URL kun je ook net "netcat" commando gebruiken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 27 december 2020 16:07:03 schreef MNM(tm):
Daarom heb ik dus gevraagd: van wie/wat is dat 192.168.178.115 adres? Het is sowieso een lokaal ip-adres, dus die "cloud opslag" waar jij het over hebt, zou dus bij jou thuis moeten staan.

Hoe ik het nu zie is dat dat loggertje wel degelijk zelf de data zelf verzamelt en daar grafiekjes van fabriekt. Er is helemaal geen "cloud".

De P1 logger heeft IPadres 192.168.178.115, gekregen van de DHCP in het modem.
https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-p1-meter
Daarnaast heb ik de app ENERGY op mijn tablet, ook zo iets waar ik me aan stoor....waarom niet op mijn pc, van die HomeWizard waarop ik de grafiekjes zie.
Ook stoor ik me eraan dat ik iets naar een cloud stuur waarover ik geen beheer heb, ze kunnen mijn data en andere gegevens wel verkopen, hoewel er wordt gezegd dat het geen "verdien model" is.

Heb je dan een account moeten aanmaken bij HomeWizard en daar je logger moeten aanmelden?

Als jij namelijk met je browser naar dat 192.168.178.115 adres gaat om je meter informatie te bekijken, dan is er helemaal geen sprake van een cloud, maar komt die webpagina gewoon rechtstreeks van dat loggertje vandaan.

Die Energy-app op je tablet maakt het slecht mogelijk dat je overal ter wereld je meter gegevens kunt bekijken. Dat gaat dan wel via de cloud van HomeWizard. Maar voor wat jij wilt, heb je heel die cloud toestand niet nodig. Je vraagt je data gewoon rechtstreeks op uit je logger, net als je dat nu via je browser doet.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 27 december 2020 14:45:52 schreef Generaal:
Via de webbrowser moet ik tekens vernieuwen en daar schuilt het probleem.
Ik wil eigenlijk dat die data gewoon op mijn pc (of NAS) binnen komt als string als de slimme meter die verzendt....gelijk als ik bij mijn Arduino doe.

Je 'slimme' meter verzend json data om de x tijd? Waar stuurt die dat naartoe? Kan je daar een webpage opgeven? Ik heb een fijnstofsensor die elke 140 seconden data uitbraakt. Die wordt naar een php pagina gezonden die de json data verwerkt en naar een NAS database verstuurd. Nadien kan je dan de gegevens terug opvragen met een andere php pagina.

Je webpagina kan je ook na x seconden laten refreshen en nog beter als je de data zelf kan opvragen, maak je gebruik van javax. Dat wordt onder andere ook gebruikt door de website van een krant om de nieuwe gegevens te verzorgen zonder de ganse pagina te vernieuwen.

Wat voor jou het beste is, zal je moeten uitzoeken. Ook afhankelijk wat je er mee wil doen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik denk dat je op dat ip adres alleen maar een momentopname kunt opvragen. Die data komt ook in de cloud terecht, voor uitgebreide overzichten.
Actie 1: Het uitschakelen van de verbinding tussen logger en cloud in de internetrouter.
Actie 2: Zelf een vervangende lokale dataopslag regelen.

Dat laatste kun je heel goed met een raspberry pi doen. En als je de pc aanzet stel je de data van de pi weer veilig en maak je de ruimte op de pi weer vrij

reading can seriously damage your ignorance
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

ok, hier een complete uitleg:

jouw homewizard P1 heeft 2 verbindingen: serieel en wifi.

de seriele poort hangt aan de P1 en ontvangt enkel data, geen adressering of routing. (iedere meter stuurt wel een ID mee, maar dat terzijde).

de wifi hangt aan jouw LAN en heeft een adres:192.168.178.115
tot zo ver simpel.

de wifi kan verbinding maken met de cloud, de homewizard zal dan een pakketje naar het internet sturen. omdat dit gebeurd op IP-adres, zal dit niet langs jouw nas gaan. jouw router ziet "dit adres is extern" en stuurt het direct naar de adsl/kabel zonder dat het in je lan rond-dwaalt. (je kunt dit dus niet eenvoudig onderscheppen of opslaan).
je homewizard kan dus met de cloud praten, dit hoeft niet en hoe vaak dit gebeurd zie je dus ook niet.

jouw APP kan direct met de homewizard babbelen door de API aan te roepen. dit is het HTTP protocol: je browser geeft een "GET" commando en de homewizard retourneert de meest recente data.
dit gebeurd waarschijnlijk met een timer in de webpagina of de app. dit wordt dus niet actief door de homewizard "uitgezonden". (ja er bestaat json streaming, maar dat is 99% zeker niet het geval).

hiervoor maakt de homewizard een TCP verbinding op poort 80 en zal hij de tekst "GET /api/v1/data HTTP/1.1" sturen, met 2 enters erachter. je kunt dit vrij eenvoudig in putty nabootsen door een RAW verbinding op 192.168.178.115:80 te maken en de bovenstaande tekst over te typen. (tip, kopieren in browser en rechtermuis is plakken in Putty)

voor jouw NAS zou je een simpel programma in python/bash/php of programmeertaal naar keuze moeten maken, die deze acties uitvoert en de uitvoer uit elkaar pluist. daarna sla je de waarden die van interesse zijn op en doe je wat jij wilt.
REW heeft al een voorzetje gegeven

welke talen ken je? heb je een Raspberry PI of kan je software op je NAS installeren?

GMT+1

Op 27 december 2020 16:25:36 schreef MNM(tm):
Heb je dan een account moeten aanmaken bij HomeWizard en daar je logger moeten aanmelden?

Als jij namelijk met je browser naar dat 192.168.178.115 adres gaat om je meter informatie te bekijken, dan is er helemaal geen sprake van een cloud, maar komt die webpagina gewoon rechtstreeks van dat loggertje vandaan.

Die Energy-app op je tablet maakt het slecht mogelijk dat je overal ter wereld je meter gegevens kunt bekijken. Dat gaat dan wel via de cloud van HomeWizard. Maar voor wat jij wilt, heb je heel die cloud toestand niet nodig. Je vraagt je data gewoon rechtstreeks op uit je logger, net als je dat nu via je browser doet.

Jawel, jij snapt het nu helemaal :)
Ik vraag me nog steeds af waarom ik in hemelsnaam aan de andere kant van de wereld mijn energiemeter zou willen uitlezen....totaal geen behoefte aan.
Als die logger een geheugen had was het probleem opgelost, maar helaas is dit niet het geval dus ik zoek iets anders om die data uit te lezen en lokaal op te slaan.

Als ik bv 1x per 10 minuten een data pakketje krijg (op een geheugenkaartje oid) zou voor mij meer dan voldoende zijn.
Het nut om 1x per 10 seconden een data pakketje te krijgen is onzin, wat moet ik daarmee ?

BTW, ja ik moest een account aanmaken op die cloudserver.

Dan kun je ook iets gebruiken als domiticz of homeautomation. Draait op een RPI en logt alles lokaal.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Als ik bv 1x per 10 minuten een data pakketje krijg (op een geheugenkaartje oid) zou voor mij meer dan voldoende zijn.

Waarom dan niet serieel inlezen rechtstreeks uit de Slimme Meter P1 poort ?
Als je thuis een NAS hebt staan kun je daar vaak een MySQL servertje op draaien waar je de data naartoe spuugt.
Of een Arduino met SD kaartje , Raspberry, legio mogelijkheden.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 27 december 2020 17:51:58 (30%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@bprosman: inderdaad, die scoort. Ik sla mezelf voor het hoofd dat ik zover niet dacht.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

1x per 10 minuten of 1x per 10 seconden is helemaal jouw keuze: hoe nauwkeurig wil je de resolutie van je zelf te genereren grafieken hebben?

Uitlezen zonder cloud heb je al aangetoond: direct de webpagina van de logger opvragen in je webbrowser.

Het zou leuk zijn als je de pakketjes die de logger standaard naar de cloud verzendt, naar jouw NAS gestuurd worden. Dat is op zich mogelijk, maar dan moet je de firmware van de logger hacken en het doel ip-adres waar die pakketjes naartoe worden gestuurd, veranderen in het adres van je NAS. (Waar je overigens ook nog software op zult moeten zetten om de ontvangst van die pakketjes te regelen!).

Daarom lijkt mij de oplossing met een Raspberry Pi het meest voordehandliggend en eenvoudigst uit te voeren: de Pi vraagt iedere x seconden/minuten de JSON data op uit de logger en stuurt die door naar een bestand op de NAS (toevoegend).
Je kunt dan zelfs zo ver gaan dat de Pi elke maand automatisch een nieuw bestand aanmaakt op de NAS. Zo voorkom je dat het bestand uiteindelijk een absurde grootte aanneemt.

-edit-
Inderdaad bprosman: die logger helemaal uit de meterkast schoppen en de data direct (met een Pi) uitlezen uit de meter en doorsturen naar de NAS is nog "eenvoudiger". Scheelt ook weer een voedingsadapter! ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik ben niet bekent met PI, maar kan het eens aan mijn buurman vragen....die is een stuk jonger en ICT'er en zal het ongetwijfeld begrijpen :)
Kan zo'n PI op de slimme meter aangesloten worden zonder extra voeding, want waar mijn meters zitten [1] heb ik geen extra stopcontact oid.
Juist daarom had ik voor die P1 gekozen, appje op tablet en je kon de meterstanden zien, niet wetende dat dit ergens op een cloud werd gezet.
Modem een tijdje offline geweest (modem stuk) en je kan helemaal niets meer zien want er is geen WiFi.
Persoonlijk vind ik zo iets hinderlijk dat je afhankelijk bent van derden, een appje en een internet verbinding.

[1] door verbouwing voor een stoeltjes lift zijn de meters ver onder de trap komen te zitten.
Nu ik wat ouder word en wat slechter ter been zou het uitlezen op afstand wel handig zijn want nu is het buikschuiven met een zaklampje in de mond met pen en papiertje....en dan nog die knopjes indrukken, lastig allemaal.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom een extra pi???? Terwijl de NAS er al is en alles kan wat er nodig is. (PHP)Webserver en database zijn in no time te installeren. Programmeren moet er toch gebeuren. Wat kan er ingesteld worden op de logger?

Op mijn stofsensor stel ik gewoon dit in

Bijgevoegde php pagina wordt aangeroepen. Verwerkt de json data en zend ze via een stored procedure naar de database. En die database zal met een paar gegevens elke paar minuten echt niet snel overlopen. Met 228336 rows fijn stof gegevens kom ik aan 4,5MB.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 27 december 2020 18:24:00 schreef buckfast_beekeeper:
Waarom een extra pi???? Terwijl de NAS er al is en alles kan wat er nodig is. (PHP)Webserver en database zijn in no time te installeren. Programmeren moet er toch gebeuren. Wat kan er ingesteld worden op de logger?

Op die logger kan je helemaal niks instellen.
Het is een rond doosje met een RJ12 stekkertje aan een snoertje van 5cm.
Als je op dat ding drukt maakt hij contact met je wifi-netwerk en in je appje moet je dat ding zoeken en aan die app binden.
In de app moet je je e-mailadres ingeven en een nr van dat apparaatje....klaar.

Over de api en sjon

https://energy.homewizard.net/nl/support/solutions/articles/1900011705…

Maar wil je homewizard nog gebruiken ? Anders zou ik een p1 - usb kabel kopen voor een paar euro en direct aan de nas hangen.

Buckfast en MnM, jullie gaan veel te hard.

firmware hacken? weet jij wat er in dat ding zit dan?

natuurlijk kun je op een NAS van QNAP een SQL server installeren. weet jij of hij een QNAP heeft?

even de instellingen wijzigen, met een screenshot van een compleet ander ding is hij ook niet geholpen.

hij heeft een homewizard kastje met P1 poort. die werkt. zolang zijn NAS niet in de meterkast staat en hij niet eens weet wat een PI is, lijkt mij het belangrijkste eerst er achter te komen wat die NAS kan.

Generaal, welke NAS heb je precies?

GMT+1

Ik had ook al een Energy logger BLUE(tooth), maar die doet het niet op mijn (nieuwe) Samsung TAB S5e, niet op mijn Huawei tablet en niet op mijn Lenovo tablet. (https://www.tech4ushop.nl/bpl-007-p.html)
Dat ding heeft geheugen en bluetooth, maar dan moet hij wel willen connecten met bluetooth....blijkbaar foutje in de software.
Helaas net voor kerst binnen gekregen en ze konden me niet meer helpen het probleem op te lossen.

Een P1 kabel komt eraan, maar dan moet ik zo'n 10 meter kabel gaan trekken en dat zie ik helemaal niet zitten.
De kabel had ik al besteld voor het geval dat, maar dan zou ik hem aan de meter laten hangen en af en toe mijn laptop erop aansluiten....dus puur in nood gevallen.

De NAS heeft mijn zoon neergezet als backup server van mijn computer, (Arduino gestuurde) zonnepanelen en weerstation zetten daar de dag files op.

Dit topic is gesloten