smd transistor/fet codes water melder gezocht

Ik heb hier een water detector liggen met een lange meetkabel eraan om het water niveau te meten in een put bijvoorbeeld.
Ik wil dit eigenlijk graag integreren in een andere schakeling.
Nu zijn de smd codes volgens mij niet 1 op 1 te relateren aan een specifiek type nummer of wel?

Het gaat om de 3 transistors/fets op volgende foto.

Ik neem aan dat de blauwe componentjes spoelen zijn?
De linkse 2 condensatoren zijn volgens mij 10uF/16V
Is iemand hier een smd code kenner?

fatbeard

Honourable Member

Die blauwe componentjes zijn dunnefilm weerstanden. Waarschijnlijk met een lage TC, of iets anders speciaals.

SMD codes zijn niet altijd terug te leiden naar een specifiek typenummer, omdat iedere fabrikant andere standaarden gebruikt voor de identificatie. De behuizing is ook belangrijk, verschillende behuizingen met dezelfde code zijn vaak verschillende componenten...

Die grote levert in mijn lijst de volgende resultaten:

  • code BD: BCX54-16 (NPN), RT9169-24CX (2.4V LDO) of ELM99331B (3.3V LDO)
  • code BDP: 2SB1189-P (PNP)
  • code P8: ELM9728CAB (2.8V reset generator) of TC54VN4802MB (4.8V resetgenerator)

Geen hits op andere combinaties in mijn lijst.

De bovenste kleine levert op code DG: 2SC2713-GR (NPN) of BCW68G (PNP), geen andere hits

De onderste kleine levert op code EG alleen BCW66G (NPN) op.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

hmm dat wordt lastig dan.

Ik vermoed gewoon transistoren, maar misschien dan toch maar op zoek naar een ander circuit voor een water melder

bprosman

Golden Member

Deze zit bij ons al jaren op een pomp. De bijgeleverde sensor is vervangen door 2 RVS draadjes als voeler.
Schema staat in de beschrijving.
Ik heb ooit zelf wat van deze printjes bijgemaakt maar nooit getest.

https://www.velleman.eu/products/view/?id=9083

https://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_m…

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 30 december 2020 13:05:43 (15%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En hoe lang zijn die deaden? Voor mijn toepassing moet de voeler aan minstens een 10m kabel hangen. En alleen detectie of niet is voldoende

bprosman

Golden Member

Op 30 december 2020 13:39:47 schreef Stijnos:
En hoe lang zijn die deaden? Voor mijn toepassing moet de voeler aan minstens een 10m kabel hangen. En alleen detectie of niet is voldoende

Een meter of 5, maar gezien de schakeling moet 10m ook wel lukken. Het geeft geen niveau maar werkt met een min en max niveau (2 x 2 voeldraden).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.