vernislaag om printjes te beschermen

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Gebruiken jullie een lak of vernis om afgewerkte printjes te beschermen ?
Vroeger had ik daarvoor een spuitbus LottLack. Indien mogelijk deed ik die klus buiten. Dat spul stinkt zo hard dat het niet gezond kan zijn. Spuitbussen zijn mijn ding niet. Ze eten de ozonlaag op en meeste bussen moet je weggooien voor ze leeg zijn omdat de druk eraf is.
Laatste tijd schilder ik een dikke laag Uretaan vernis met een kwastje. Tot vorige week heeft dat nooit probleem gesteld. Nu heb ik twee printen met dezelfde fout. De kristaloscillator werkt niet. Voor het aanbrengen van de vernis waren de printen in orde. Met warme lucht en ethanol heb ik in het betrokken deel de vernis weggehaald en alles werkt weer zoals het hoort.

Komt mijn verhaal bekend voor ? Hoe behandelen jullie SMD printjes om de soldeerlassen van de lucht af te schermen ?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Arco

Special Member

Ik doe dat alleen bij printen die buiten in behuizingen gebruikt worden. (binnen mag je aannemen dat zoiets onnodig is)
Urethaan is niet hygroscopisch, dus het zou geen invloed mogen hebben.

Het kan wel dat de capaciteit iets verandert bij het kristal, maar waarschijnlijk is er dan met de schakeling sowieso iets mis.
(oscillator zit op rand van wel/niet oscilleren)
Lak wel goed laten drogen en vooraf de print met IPA schoongemaakt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Moderne drijfgassen eten geen ozon meer hoor, vaak is het propaan en/of butaan. CFKs zijn al best een tijdje geleden uitgefaseerd, en het heeft geen zin om CFK bussen die je nog hebt niet meer te gebruiken om de ozonlaag te redden tenzij je er pallets vol van hebt.

Zelf heb ik geen ervaring met het lakken van printjes, maar misschien lekt het wat stroom, ik kwam op YouTube een filmpje tegen van een kerel die een Marxgenerator bouwde en uretaanlak met een kwastje aanbracht om corona-ontlading te voorkomen. Daarna deed zijn apparaat het minder goed, dus het zal misschien wat stroom lekken. Als je zoekt naar het spul dat ervoor bedoeld moet je de zoekterm "conformal coating" gebruiken.

Je zou dat theoretisch kunnen testen door het lichaam van een weerstandje met een grote waarde zoals 10MΩ te lakken en te testen of de weerstandswaarde is veranderd met je multimeter. Een lekweerstand van 100MΩ zou een duidelijke afwijking van je meetresultaat moeten geven.

bprosman

Golden Member

om corona-ontlading te voorkomen.

DE uitvinding in deze tijd :+

(binnen mag je aannemen dat zoiets onnodig is)

Als het niet in corrosieve omgevingen is , is het inderdaad een "oplossing" voor een niet bestaand probleem. Of je moet (zelfgemaakte) printen hebben zonder soldeermasker. Veel mensen haalden in het verleden de fotolak van zelfgemaakte printjes af terwijl die prima te solderen was en als bescherlaag fungeerde.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Arco heeft gelijk. De oscillator is het zwakke broertje. Een laagje vernis volstaat om hem het zwijgen op te leggen. Het schema is uiterst simpel en bekend. Een weerstand tussen uitgang en ingang van een logische inverter. Parallel aan die weerstand staat het kristal met aan beide aansluitingen een condensator naar massa. Zonder meer heb ik dat schema overgenomen. De 1M weerstand is hier te hoog. Ik heb die naar 100k terug gebracht en nu werkt het probleemloos.

Ieder bedankt voor de hulp,

Vriendelijke groeten,

Eduard

Arco

Special Member

Voor lakken van printen zou ik toch lak gebruiken speciaal geschikt voor electronische schakelingen, geen huis-tuin-keuken vernis.
(zoals je hebt gemerkt is niet gegarandeerd dat die lak geen weerstand of capaciteit heeft...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kan me een situatie van heeeeeel vroeger herinneren (opa spreekt): indertijd had je antenneversterkers bij je TV antenne op je dak. Die waren ongelakt en dus onderhevig aan corrosie. Monteur X had toen als experiment een print gelakt met, ik denk, Lottlack. Versterker deed het daarna niet meer. Het is ook een RF schakeling, dus vergelijkbaar met wat je hier ziet. Lak vormt een diëlektricum waardoor alles verstemt wordt of oscillatoren kunnen afslaan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
vergeten

Golden Member

Ik gebruik regelmatig blanke tectiel van valvoline.
(heb niet getest op HF/RF printen)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Op 1 januari 2021 11:23:58 schreef Eduard2:
Een weerstand tussen uitgang en ingang van een logische inverter. Parallel aan die weerstand staat het kristal met aan beide aansluitingen een condensator naar massa. Zonder meer heb ik dat schema overgenomen. De 1M weerstand is hier te hoog. Ik heb die naar 100k terug gebracht en nu werkt het probleemloos.

Super dat je dat nog even laat weten, dit soort informatie kan goud waard zijn als je dit probleem op een bepaalde dag opeens hebt. _/-\o_

Mijn bizarre oplossing voor dat probleem, een watervaste stift, en hier de pcb even mee 'dichtkwasten'... geeft een erg dunne inktlaag, die het koper voor de lucht afsluit. Pcb's van een paar jaar geleden zien er nu nog ok uit, ongelakte gaan uiteindelijk oxideren. Vreemde oplossing, maar werkt ok.

btw... Urethaan wordt gebruikt als comformal coating.
maar je moet het er niet in dikke plakken opsmeren. enkele µcron is voldoende.

Waar het waarschijnlijk fout ging, licht niet aan de soortelijke weerstand van urethaan, die is hoog, maar de diëlectrische constante en de bijhorende verlieshoek zijn dat ook.

Smeer je een dikke plak op je print, dan voeg je dus overal ballastcapaciteit toe. Hoe hoger de frequentie, hoe minder leuk de schakeling dat gaat vinden.

Dat het bij de marxk generator fout gaat kan ook voor en stuk aan de diëlectrische constante liggen. Die verhoogt de spanningsgradiënt in de lucht er rond en geeft ook hier extra capaciteit. Vanwege de hoge spanning kan hier de soortelijke weerstand ook een rol gaan spelen.

Arco

Special Member

Voor gebruik in 'normale' omgevingen lak ik printen nooit: het is onnodig en lastig bij reparaties...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 28 december 2020 14:55:13 schreef Eduard2:
Gebruiken jullie een lak of vernis om afgewerkte printjes te beschermen ?

Zelf gebruik ik altijd plastic 70 op de printen, werkt prima en sluit goed af.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.