Gigaset dect stopt er mee

Op 28 december 2020 17:42:35 schreef maartenbakker:
GP en Panasonic zijn boven twijfel verheven, zorg wel dat je een type neemt waarop staat dat het geschikt is voor DECT want ze hebben ook gewone accu's.

De Eneloops die ik nu heb zijn van Panasonic, maar die zijn er sneller mee gestopt dan ik zou verwachten.

Ik heb wat sites van batterijverkopers afgestruind, maar nergens gezien dat "geschikt voor DECT" op de batterij staat. Hoogstens bij de omschrijving, maar ik blijf me afvragen wat er dan zo speciaal is aan die DECT variant.

Zag net in de folder van Lidl dat ze vanaf a.s. woensdag oplaadbare AAA's hebben voor een heel schappelijke prijs. Ik denk dat ik daar maar eens een pakje van ga aanschaffen.

Lucky Luke

Golden Member

Op 28 december 2020 21:54:56 schreef KlaasZ:
maar ik blijf me afvragen wat er dan zo speciaal is aan die DECT variant.

Meer laadcycli. Vaak wat minder capaciteit in ruil, maar dat is een goede ruil in dit geval.

Ik heb er nu Eneloop Lite in zitten. De gewone Eneloops krijgen aan het einde van hun levensduur een hoge serieweerstand, die doen het dan nog prima in een klokje ofzo maar niet in een telefoon. Ben benieuw wat de Lite variant doet, so far so good, ze zitten er nu een jaar in.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

wil je dat de accu's langer meegaan, zet een klokje tussen de oplader. 20 uur per dag aan en 4 uur uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik heb in een oude GSM drie Lidl AAA's gestopt, werkt voor geen meter. Zodra de handset gaat zenden schakelt 'ie uit.
(schijnbaar is de interne weerstand van de cellen te groot en zakt de spanning te ver bij een zend-burst...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb er momenteel 900 mAh Ni-MH AAA cellen van Kruidvat inzitten en die gaan al weer geruime tijd mee. In een andere handset zitten vlgs mij cellen van Lidl.

Kan de ervaring van @maartenbakker bevestigen: Als je ze constant op het basisstation/lader laat staan laadt die de cellen kapot. De meest gebruikte handset ligt bij mij binnen handbereik, maar niet op de lader. Tegen de tijd dat de batterij vlgs de indicator op het display bijna leeg is, gaat de handset weer een nachtje op de lader. Een keer of twee a drie per week, of zo. Minder vaak gebruikte handsets, zoals op de slaapkamer, pak ik met enige regelmaat van de lader en laat de batterij leeg lopen. Komt de levensduur van de cellen merkbaar ten goede.

Shiptronic

Overleden

Staat bij geschikt voor DECT: https://www.nkon.nl/rechargeable/nimh/aaa-size/merk-/eneloop-%28panaso…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 28 december 2020 22:22:56 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 december 2020 22:00:26 schreef Lucky Luke:
[...]
Meer laadcycli. Vaak wat minder capaciteit in ruil, maar dat is een goede ruil in dit geval.

Ik heb er nu Eneloop Lite in zitten. De gewone Eneloops krijgen aan het einde van hun levensduur een hoge serieweerstand, die doen het dan nog prima in een klokje ofzo maar niet in een telefoon. Ben benieuw wat de Lite variant doet, so far so good, ze zitten er nu een jaar in.

Lood om oud ijzer. Meer laadcycli maar eerder leeg dus moeten ze ook vaker laden. Wat je wint op een plaats ben je op de andere weer kwijt. En dan heb ik liever dat hij het de hele dag volhoudt.

Op 28 december 2020 22:15:56 schreef testman:
wil je dat de accu's langer meegaan, zet een klokje tussen de oplader. 20 uur per dag aan en 4 uur uit.

Zo zou je je telefoon ook maar tot 80% moeten laden en bij gaan laden bij een 40% (30 tot 50). Dan gaat die accu ook langer mee, bij Tesla tenminste wel. Maar dat zijn LiION accus.

Wij hebben het hier over NiMH. Geen geheugeneffect dus en relatief weinig last van wat voller of leger zijn. Best wel bestand tegen wat overladen alhoewel dat niet helemaal gezond is.

Maar het gaat niet om de laadcycli, het gaat om de totale laadtijd. Daarmee is het vooral afhankelijk van je belgedrag. Gewoon op de houder laten staan, dan zou die lader er geen stroom meer door moeten sturen als de accu vol is. En wordt hij toch het minst belast.

Alleen als het een waardeloze lader is, altijd volle mep stroom, ja, dan moet je zelf het regelcircuit spelen. Maar Siemens kennende zit daar een goede (lees: Siemens..) chip in met standaard laadprofiel dat onafhankelijk is van de capaciteit.

Ja, dan "zou die lader er geen stroom meer door moeten sturen als de accu vol is". Toch heb ik hier (Siemens) handsets in huis die weinig gebruikt worden, maar constant op hun (Siemens) lader stonden, waar na verloop van tijd de oplaadbare batterijen om zeep waren.

Op 28 december 2020 23:25:18 schreef Hoeben:
[...]
Lood om oud ijzer. Meer laadcycli maar eerder leeg dus moeten ze ook vaker laden. Wat je wint op een plaats ben je op de andere weer kwijt. En dan heb ik liever dat hij het de hele dag volhoudt.

Alleen geldig als je hem ook helemaal leeg gebruikt. Als je hem na ieder gesprek weer terug op de basis zet krijg je van die typische luie batterijen. Gewoon ernaast laten en zodra de batterij leeg begint te raken eens een nachtje op het station. Gaat hier al jaren goed met originele accu's (Philips dect setje)

als je dagelijks belt met een dect gaan de accu's lang mee. heb in t verleden veel met dect setjes te maken gehad, merendeel ervan ging een jaar of 8-10 mee, maar had de originele accu's nog. veelal AA nicd's die konden ook beter tegen dat laden als AAA nimh. de eerdere gigasets waren erg degelijk, toen er nog geen A-E reeksen waren. de 900-4000 reeks was degelijk gebouwd. de slechtste was de 2000 reeks, behuizing was niet stevig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 28 december 2020 23:32:24 schreef Hoeben:
[...]

Alleen als het een waardeloze lader is, altijd volle mep stroom, ja, dan moet je zelf het regelcircuit spelen. Maar Siemens kennende zit daar een goede (lees: Siemens..) chip in met standaard laadprofiel dat onafhankelijk is van de capaciteit.

Gezien de spanningsmetingen aan de netadapter verwacht ik dat niet, want die vormt kennelijk de voornaamste laadregeling (stroombegrenzing door inwendige weerstand van de trafo). Hooguit wordt er afgekapt op de laadknik en/of temperatuur. Dan is kort bellen en meteen weer terugzetten, vreselijk slecht voor de accu's, want hij begint volle bak te laden bij een nog bijna volle cel tot hij te warm wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik verwacht dat de relatief hoge zelfontlading van Ni-MH hier een belangrijke rol speelt. Ik lees waardes van 10, 20, 30% zelfontlading per maand. Als je de handset weinig/niet gebruikt en constant op de lader hebt staan zal deze dus steeds een beetje worden bijgeladen om de zelfontlading te compenseren. Als zo'n cel constant tussen bijvoorbeeld 90 en 100% lading heen en weer fietst is dat uiteindelijk funest voor de capaciteit.

Siemens verkocht Gigaset al in 2008 aan een investeerder, geloof ik. En ik geloof niet dat de lader stopt als de accu vol zit, als de temperatuur van de handset een indicator is. Ik heb ettelijke Gigasets versleten. Na verloop van tijd worden de telefoons warm, je voelt het als je de telefoon van de lader neemt. Leg de handset op tafel neer en de temperatuur daalt vanzelf. Laad-intelligentie inbouwen kost geld, zucht.

Nee, mijns idee is dat de lader langzaam blijft laden, en naarmate de accu ouder wordt gaat de interne weerstand omhoog. Bij "lauw warm" vervang ik de accu's, voordat het binnenwerk geroosterd wordt. Helaas, met de goedkope LADDA's duurt de pret niet lang.

Arco

Special Member

Simpele druppelladers is altijd een dilemma.
Als je met hoge stroom laadt is de cel snel vol, maar de cel vindt dat doorladen niet fijn op den duur.
Als je met lage stroom laadt vindt de cel dat wel fijn, maar de gebruiker niet (die moet lang wachten tot 'ie weer is opgeladen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit lezende verbaast het mij dat er blijkbaar geen slim laadcircuit in deze telefoon zit waardoor de cellen te lang/te veel opgeladen worden, wat is het type van die telefoon, en of foto ayb ?

Wij gebruiken hier gigasets A400 en die hebben dit probleem totaal niet, dat werkt gewoon perfect, met eneloops er in overigens.

Als je geen andere telefoons wil kopen (dat kan 2e hands heeeel voordelig) dan zou je de cellen in een GOEDE lader op kunnen laden en dan wisselen.

Ik heb mijn telefoons inmiddels voorzien van de batterijen van Lidl. Nu werken ze weer goed. Verder het laadgedrag veranderd. Telefoon niet op de lader laten staan, maar er naast leggen tot de display aangeeft dat de batterij niet meer vol is. Nu maar afwachten hoe lang dat goed gaat.

maartenbakker

Golden Member

Lidl is in het beste geval Varta, en die kunnen in budgetuitvoering weinig hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 29 december 2020 06:18:40 schreef testman:
de eerdere gigasets waren erg degelijk, toen er nog geen A-E reeksen waren.

Deze doen al 16 jaar hun werk, een keer een setje accu's gewisseld in de twee C1 toestellen.

die 1e C reeks ken ik, de C200 heb ik nog zat weggezet. ook nog wat spul van hersteld na een wc duik ofzo. dit waren dacht ik de eerste opvolgers van de 4000 reeks, kwaliteit was nog goed. de 4000 dect van siemens was ook de 440 van profoon, ook die dingen werden oud. er werd toen voor oem verkoop nog weinig consessie gedaan vermoed ik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 januari 2021 14:04:07 schreef maartenbakker:
Lidl is in het beste geval Varta, en die kunnen in budgetuitvoering weinig hebben.

Het merk is Tronic, wat dat ook moge betekenen.
Ze komen van www.eures-gmbh.de maar dat lijkt me meer een handelsmaatschappij dan een fabrikant.

maartenbakker

Golden Member

Hmm... Een naamloze Chinees kan als ik er zo over nadenk beter of slechter zijn dan een budgettype van Varta. Misschien is Varta niet "het beste geval" maar het blijft een gok. De beste kans blijft in mijn ogen een type waar DECT bij staat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Hier mijn Siemens Gigaset weer uit de verhuisdoos getrokken na een maand of 8. Weer aangesloten op de "vaste lijn" (die eigenlijk alleen nog maar gebruikt word door verkopers die me iets aan willen smeren of voor mezelf om mijn mobiel te zoeken :+) en accu's "Dood". Ze geven "vol" aan maar druk je één knop in is het toestel dood.

Er zaten GP 550's in, die het toch wel wat jaartjes volgehouden hebben , deze :

Nu deze, voor de prijs hoef je het niet te laten, ben benieuwd :
https://www.batterijservice.nl/en/gp650aaah-2xaaa-siemens-gigaset-dect…

Alleen die |:( |:( verpakking :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

De laad stroom wordt beperkt door de overgang weerstand van de contacten. En de accu's worden niet vol geladen. In mijn vroegere werk vaak mee gemaakt. Remedie: met glas penseel (fiberpen) batterij contacten, en lader contacten goed reinigen. ( oorzaak, gassen uit accu )

En NOOIT de contracten van batterij of houder met je vingers aanraken. Ik zie telkens mensen dat weer doen. Je smeert daarmee zuren op het oppervlak.

Verder heb ik even gekeken in mijn Siemens handsets:

1 handset met AAA Ikea Ladda 900mAh doet het al ruim over een jaar zonder problemen, misschien al wel 2 a 3 jaren, wordt veel gebruikt.

Een andere handset op een andere lijn die minder gebruikt wordt heeft 2 stuks AA Ikea Ladda 2450 mAh, ook helemaal geen problemen.

De 2 andere liggen me even te ver weg om te kijken (lui etc.).