Koelvriescombinatie

Merk? Model? Foto's van kast en situatie? Ik kan met mogelijkheden gooien:
1. Deurrubber niet dicht (slecht ingebouwd, vervormde rubber, scheve kast...)
2. Vochtige waren of niet afgeschermde waren
3. Bucht frigo
4. Slecht ingebouwd (20j ervoor is geen referentie)
5. Kadule kast.
6. Kadule frigo (deurrubber niet dicht tot gevolg)

Buitenkant diepvries ijspegels? Waar ergens? Bedoel je die condenslijn op de foto vd frigo aan de bovenkant ? Lijkt me een koelleiding die slecht geisoleerd is.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 30 december 2020 11:58:47 (20%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

EricN, het is een koelvriescombinatie van AEG RDB424E1AW. De ijspegels zitten in het koelgedeelte, de achterwand was vanmorgen weer nat ik heb het direct gedroogd, benieuwd hoe het er over een paar uur uit ziet.
Een koelleiding die slecht geïsoleerd is zou het inderdaad kunnen zijn: hoe is dat te verhelpen?

Dit is een vrijstaand model. Haal het toestel eens uit de kast dan kan je al concluderen of de kast het probleem is.

De achterwand van de koelkast behoort nat te worden en als hij draait te bevriezen. De hoeveelheid tegen deze achterwand is afhankelijk vd vochtigheid in de frigo. (Natte openstaande waren of openstaande deur. De waterdruppels aan het frigo plafond behoren er niet te zijn maar met abnormale vochtigheid kan vanalles gebeuren. Een vrijstaand toestel inbouwen is nooit een goed idee en zoals ik reeds schreef is een situatie van 20j geleden niet met nu te vergelijken. Ik ben het eens met rdonne en zet hem eens vrij en kijk de rubbers na. Als alles in orde is zou ik vrijstaande en alles nagekeken de fabrikant er terug bij halen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De vorige koelvriescombinaties waren ook vrijstaand, beiden van Siemens nooit problemen gehad.
De eerste monteur zei dat de kast prima was, het is inderdaad te proberen hem er uit te halen.

Shiptronic

Overleden

Is het een inbouw model? Lijkt erop dat de deur niet goed sluit. Evt. te testen door de inbouwdeur er eerst af te halen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is eigenlijk het volgende: Toestellen die verkeerd geïnstalleerd zijn (niet inbouw toch in kast. Niet stabiel geplaatst met scheve open deur als gevolg) vallen niet onder de waarborg dus laat het geheel aan de normen voldoen en als dan de koelkast niet voldoet aan de eisen heb je een poot om op te staan. Dus lees de vorige reacties met dit in het achterhoofd eens terug.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Inderdaad eerst even testen of de deuren van de combinatie wel goed sluiten en of hij waterpas staat, goed idee!

Je moet weerstand voelen als je de deuren wilt openen. Koude lucht krimpt en trekt een beetje vacuum om het zo te zeggen. Je kan er ook een zaklamp inleggen, deur sluiten en de deurrubbers nazien of er ergens licht 'lekt'. Vreemd dat dit al het 2de toestel is met identiek hetzelfde probleem. Misschien gerechten lauw of warm in de koelkast gezet? Is de koelkast te koud ingesteld?

En aan de diepvries als je de deur sluit, kan je zelfs zien dat die de rubbers tegen de kast drukt. Je ziet duidelijk dat de diepvries zich vacuum zuigt.
Je kan de deur zelfs niet eens openen onmiddellijk erna, je moet even wachten. Dan weet je dat je koelkast goed afsluit zonder lekken.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 30 december 2020 19:21:18 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dit is (denk ik) een consequent productie foutje en is een slechte isolatie punt.Andere kant geen last??

Inderdaad, bij de vorige 2 ging de deur van het diepvriesgedeelte niet gelijk weer open, bij deze gaat de deur weer direct open...

Smd dat denk ik ook, eerste monteur heeft dat bevestigd en de koelkast laten vervangen met helaas het zelfde probleem.

Rdonne, ga ik doen er is inderdaad totaal geen weerstand te voelen bij het openen.

Tja, dat mag zo gammel gemaakt zijn als het wil. Als de technieker een fout ziet in de plaatsing en hij heeft een slechte dag, schuift die dat lekker daar op en einde verhaal. Belangrijk dus om het bij nazicht vrij te etaleren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

EricN, dat klopt ik ga ook weer contact opnemen bovenstaande tips hebben hierbij geholpen, mijn dank hiervoor.
Als je een nieuwe koelkast koopt verwacht je al deze dingen niet.

Ik dacht dat het een China dot com zou geweest zijn maar blijkbaar durft aeg zich heden ook aan cheap/cheaper te wagen. Spijtig. Wat moet een mens heden nu nog kopen want andere merken zitten ook met dikke problemen, zelfs Liebherr is niet dat meer in deze opstelling. Ik heb hier nog een aeg diepvries van 1995. Om de 2 jaar ontdooien (klasieke, geen no-frost), dat is al. De generaties hierna zijn overduidelijk minder van kwaliteit, de bakken, de materialen, leidingdikte, stevigheid... Een mens krijgt schrik om de deur open te doen en er een bak uit te schuiven zonder dat het handvat afbreekt.

Weer een illusie armen dus daar.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

EricN precies, helaas had Siemens geen bovenvriezers meer, de laatste was niet eens defect maar na 18 jaar nog steeds beter dan deze. AEG is ook in Duitsland gefabriceerd daarom dacht ik dat het een goede keuze was.

Oei oei, aeg duits? Nee dat is reeds jaren voorbij. Electrolux (italiano) zwaait daar al jaren de scepter. Waarom nieuwe gekocht dan? Laten verleiden door de: "ge-weet-niet-wat-dat-verbruikt-zeker!!"-verkoopstruuk?

Zonde, idd die oude beesten waren veel beter. Volgende keer hier informeren voor je iets weggooit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meen je niet! Mij is door de verkoper en de monteur verteld dat AEG In Duitsland gefabriceerd is. De reden voor een nieuwe was die ruime kast: is voor een bovenvriezer en omdat die er bijna niet meer zijn besloten om voor de zekerheid een nieuwe te kopen omdat anders de hele keuken verbouwd moet worden.

De optie volledige frigo (zonder vriezer) en apart diepvriesje elders(tafelmodel 85cm) zou ik aanraden als wissel.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 30 december 2020 21:46:32 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een moderne koelkast heeft toch een "ontdooi" cyclus? Dus eerst koelen totdat het koud genoeg is, dan even verwarmen dat het ijs van het koelelement smelt. Dat loopt dan langs de achterwand naar een verzamelgooitje en dan door een pijpje naar een bakje bovenop de motor zodat het daar verdampt. Zolang dat pijpje niet verstopt is zal het koel gedeelte dan nooit "luchtdicht" afgesloten kunnen zijn. Dat dicht-floepen van de deur zijn de magneten in het deurrubber.

Da's wat ik denk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Idd rew, maar het behoort niet van het frigo pladond te lopen net daar waar een leiding lijkt te lopen. Bekijk de foto nog eens goed. Een diepvries die na een paar dagen moet ontdooit worden wens je ook niemand toe. Natuurlijk eerst menselijke fouten uitfilteren alvorens het toestel af te schrijven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@MiQui deur sluit niet goed dat zeg je zelf ,los dat eerst eens op!
Sommige vrijstaande modellen hebben de condensor links en rechts ingebouwd je voelt dan de zijwanden warm worden ,deze kan je dus niet zomaar inbouwen als er geen ruimte genoeg is.