magnetische waterontharder van rtl, slaat het ergens op?

Dit topic is gesloten

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Natuurlijk werkt zo'n waterontharder.

Ga maar na.
Ga jij 100 euro of meer uitgeven voor een ding wat niet werk?
Nee toch, zo stom ben je niet.
Dus bij voorbaat denk je dat het ding werkt.
Je bent dus vooringenomen.

En als je het dan toch gekocht hebt, durf je dan ruiterlijk toe te geven aan vrienden kennissen en familie, dat je beet genomen bent?
Voor een paar euro wel, maar als het wat meer in de papieren gaat lopen gaat een mens er toch heel anders mee om.

Heeft iets met physiologie te maken, daardoor werkt het.
Om een zelfde reden helpt (hielp) Jomanda ook.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

@ Toeternietoe: Klopt wat je zegt, maar dat extra warmteverlies naar de klemmen van je weerstand is zo verwaarloosbaar klein dat het slechts een detail is, maar door de verkopers dik in de verf wordt gezet als argument om een waterverzachter aan te schaffen.

Verkalkte kranen, meer zeep nodig en verkorte levensduur van je apparaten zijn de enige echte argumenten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 30 december 2020 17:50:54 schreef Tidak Ada:
[...]
Heu? Hoebedoelu? Gaat je CV ketel minder frequent aan als je (vaat)was machine element verkalkt is?

Of bedoel je de elektriciteits nota? :+

Ja, je gasverbruik zal dalen, maar je elektriciteitsverbruik zal meer worden.
Maar, omdat gas goedkoper is (per energie-eenheid) dan elektra zal je toch meer moeten betalen.

Het zelfde effekt heb je bij LED lampen tov ouderwetse gloeilampen.
Rendement van de LED lamp is hoger, daardoor minder warmteontwikkeling, en zal je meer moeten stoken.
De uiteindelijke besparing is dus veel minder dan het wordt voorgesteld.
Uiteraard telt dit voor je portemonnee alleen tijdens het stookseizoen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Op 30 december 2020 15:13:10 schreef grotedikken:
Benleentje, ik denk dat we naast elkaar praten omdat we allebei snel nog wat aan onze overhaaste posts veranderden om de muggenzifters en de taalpuristen op afstand te houden :-)

Ik hoop dat je het met de essentie eens bent, dat kalkaanslag NIET tot meer verbruik leidt.

En ik begreep ook al dat we langs elkaar aan het praten waren.

Jawel ik ben het met je eens ik werk al lang genoeg in de elektrische heat tracing om het te snappen hoe het werkt. Efficiënt verwarmen is kwestie van een goede koppeling tussen element en medium en goede isolatie. Zonder isolatie heeft het geen enkele zin om over verwarmen na te gaan denken. Onze kabels hebben het warmte element helemaal in het hart van de kabel, Dan een laag isolatie, een laag met aarding en weer een dikke laag met isolatie. Maar dat maakt allemaal niets uit als je maar een goede koppeling hebt met het medium. Soms gaat er nog aluminium tape over voor een betere koppeling. Maar ook de warmte van andere kant van de kabel komt uiteindelijk wel in het medium. De aluminium tape is dan niet voor de efficiënt maar puur als we hoge vermogens kabel gebruiken zodat de kabel zelf niet te warm word omdat deze zeer sterke PTC curve heeft. Door de PTC curve word het vermogen gelimiteerd omdat in de industrie er temperatuur categorieën zijn zodat de stoffen in de leiding onder het explosie of vlampunt blijven. Maar omdat we het vermogen wel nodig hebben is een goede koppeling noodzakelijk. Tracing is meestal een platte kabel.
Voor ronde kabel gebruiken we altijd aluminium tape omdat de koppeling dan slecht is.

En het rendement wordt iets lager, er gaat meer warmte verloren.

heb je daar wel eens goed over na gedacht, waar moet die verloren warmte dan heen?

OK er zal door de hogere element temperatuur iets meer warmte lekken in de voet van het element, maar ook daarvan komt ik gok de helft weer gewoon in het water terecht.

En als het toestel extreem langzaam zou opwarmen ook dan gaat alle warmte nog in het water zitten, echter dan heefft het water wel meer tijd om af te koelen langs de wanden. Maar als het al zo extreem langzaam gaat dan is het element al kapot of zal dat heel snel zijn.

Er word niet beweert dat de kalk laag niet slecht zou zijn, maar de opmerking over efficiency lijkt me complete omzin en ander zou ik graag meet resultaten willen zien. Er zal best iets verschil zijn in efficiency maar echt veel kleine dan er word beweert.

er gaat meer warmte verloren.

Volgens de natuur wetten kan dat niet eens. Warmte is een vorm van energie en energie gaat nooit verloren het word enkel steeds omgezet in een andere soort energie.

Ja, je gasverbruik zal dalen, maar je elektriciteitsverbruik zal meer worden.

Eerder andersom gas verbruik omhoog en elektra hetzelfde.

Ik hoop dat je het met de essentie eens bent, dat kalkaanslag NIET tot meer verbruik leidt.

Toch heb ik een kleine fout in mijn theorie gevonden. Ik dacht enkel aan elektrisch verwarmde apparaten en daarbij zal het maar weinig effect hebben in de efficiency.

Bij oude gas boilers is dat wel een ander verhaal. Die dingen zijn natuurlijk erg slecht in efficiency en een laag kalk zal daar wel een groot effect hebben. Vroeger maakte mijn moeder water warm met een ketel op het gas fornuis als die een dikke laag kalk had merkte je dat ook dat het veel langer duurdere om op te warmen. Omdat daar de warmte echte letterlijk weglekt in je schoorsteen of langs je ketel.
Maar ook dat was niet altijd verloren warmte omdat het huis er wel warmer van word met de ketel op het fornuis.

Echter zijn dat gewoon achterhaald methodes. In een cv ketel word cv water opgewarmd en via een wisselaar naar tapwater omgezet. CV leidingen zijn niet onderhevig aan kalk omdat dat wat toch al dood is en vrijwel altijd erin blijft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Koop een paar goeie ring magneten voor om je waterleiding en je bent voor een paar euro klaar. Wil je het niet loshalen neem je een paar blokmagneetjes.

Hier staat een zoutontharder in huis, dat geeft mooi zacht water. Af en toe een zak zout bijvullen en verder weinig omkijken naar.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 30 december 2020 18:30:30 (30%)

GJ_

Moderator

Op 30 december 2020 14:53:01 schreef grotedikken:
Zou dat geheel ten onrechte zijn? Alhoewel het geen actieve elektronica bevat kunnen sterke permanente magneten in principe andere apparaten verstoren. Hou er maar eens eentje voor een beeldbuis.

Natuurlijk is het ten onrechte. Die dingen vallen niet onder de richtlijn, dus een keuring aanbieden is oplichting. Het afgeven van een CE markering voor de EMC is in dit soort gevallen nogal een ernstig delict.
En voor een notified body is dat een kwalijke zaak. Aan dit soort zwendelpraktijken zouden ze niet mee moeten werken.

Hier maken ze op STU BRU radio al een tijdje reclame voor elektromagnetische ontkalkers, een echt vervelende lange reclame met een heel verhaal eraan vast... Ik word er niet goed van, wat ze je allemaal in je maag proberen te splitsen.
Het zal hoe dan ook met de glimlach worden verkocht aan duizenden mensen... Die niet weten dat het eigenlijk snake-oil is.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 30 december 2020 19:05:55 (21%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

Het feit dat in elke vaatwasser een ionenwisselaar zit zegt genoeg. Moest een magneetje volstaan....

In mijn wasmachine ook, zit een bak in voor regenereerzout (net als in de vaatwasser).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik vraag mij in dit kader wel eens af hoe de anti calc collector in een Tefal stoomgenerator strijkijzer de kalk opvangt. Dat ding is niet magnetisch. Het vangt kalk op en ik heb geen idee hoe dat werkt.

Op 30 december 2020 12:50:19 schreef kris van damme:
kan verkopen voor € 80 dan heeft die genoeg winst om die zendtijd te kopen :-)

€80, je bedoelt €169,- verkoop prijs.

Dat is heel veel geld voor een magneet die bij ali voor €6 kan kopen.
De kunst van zulke dingen verkopen is de kunst van het verkopen. Genoeg mensen die het verhaal wel geloven en zo'n ding aanschaffen. Die waterontharder meneer zit in heel veel programma's op Rtl 4,5,7 en Z waar hij zijn producten aanprijst en blijkbaar heeft hij daar een hele dikke boterham aan dat hij tijd kan kopen in zulke programma's.
Mijn vrouw is wel eens benaderd voor dit soort programma's op Rtl om mee te doen en dat koste 2 minuten voor €3500

bprosman

Golden Member

Op 30 december 2020 19:57:54 schreef Kilian:
Ik vraag mij in dit kader wel eens af hoe de anti calc collector in een Tefal stoomgenerator strijkijzer de kalk opvangt. Dat ding is niet magnetisch. Het vangt kalk op en ik heb geen idee hoe dat werkt.

[bijlage]

Mijn oma deed altijd knikkers in haar fluitketel en dan zag je dat kalk (ketelsteen) zich aan die knikkers ging hechten, na een tijd zat er een dikke laag omheen. Waarom het daar aan hecht en minder aan de ketel zelf, geen idee.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Misschien raar om te zeggen, maar je wordt eigenlijk opgelicht terwijl je erbij staat. Ik vind het jammer dat anno 2021 zoiets nog steeds kan.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Jaren geleden heb ik een reclame gezien van een soortgelijk ding. Daarin werd gesteld dat er hoogfrequente trillingen werden opgewekt die de kalkkristallen neutraliseerden.
Heb ze toen een mailtje gestuurd met de vraag hoe ze dat voor elkaar kregen aangezien er geen elektrische voeding op zat en het ding volgens hun bewering ook geen batterijen bevatte. Ik zit nog steeds op het antwoord te wachten.

benleentje

Golden Member

Zal wel iets radioactiefs zijn geweest.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 30 december 2020 23:30:20 schreef benleentje:
Zal wel iets radioactiefs zijn geweest.

heel zeker: met radioactieve restjes uit Pripjat (aka Tsjernobyl) . zo raakt dat stuk van Oekraïne op een ecologische manier opgekuist. nog een reden om het te kopen. 8)7

Op 30 december 2020 14:14:56 schreef grotedikken:

Als je een weerstand onderdompelt en elektrisch vermogen toevoert, dan stijgt de temperatuur net zoveel tot alle energie overgedragen wordt aan het water dat op zn beurt opwarmt. Dan krijg je een thermisch evenwicht dat licht verschuift naarmate het water verder opwarmt.

Bij een verkalkt element wordt evengoed alle energie overgedragen aan het water. Waar zou het anders blijven?

Doordat echter de warmteweerstand door de kalklaag verhoogt stijgt de temperatuur van het element net zoveel tot er een nieuw thermisch evenwicht wordt bereikt.
Dir kan natuurlijk als gevolg hebben dat het element op de duur stuk gaat door de hoge temperatuur en ook de corrosie ervan neemt toe met een hogere temperatuur.

Maar het is dikke zever dat het opwarmen trager zou gaan.

die theorie kan kloppen bij een ondergedompelt element, maar wat bij een droge weerstand? die wordt in een huls geschoven. als er 3cm kalk over die huls zit, is er minder warmte overdracht, blijft de warmte meer in de weerstand zitten en zal het daar naar de omgevingslucht lekken.
zelf met je natte weerstand komen de contacten naar buiten. als de warmte niet naar het water gaat maar langer in je verwarmingselement zit (en hogere temperatuur), zal het dan ook meer warmte verliezen naar de aansluitdraden.
zelfde met een waterkoker in de keuken. als er dikke kalk aanhangt, wordt de behuizing onderaan echt wel veel heter. er lekt dus meer warmte weg die anders in het water zou hebben gezeten. en doordat de kooktijd langer is, lekt er dus ook langer warmte weg.

als je met 1000W 30sec nodig had, en door die kalk isolatie laag, heb je nu 35sec nodig gehad, heb je 5sec langer stroom getrokken. eens je het water hebt gebruikt, zit er nog altijd een hoop hitte in het element die niet werd gebruikt. t is nu wel geen boiler, maar de verhalen over stroomverlies door kalk zal hieruit gekomen zijn (verkalkte ketel op de kachel die langer op de kachel moest staan)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 30 december 2020 17:18:43 schreef Mrtn1988:
[...]

---8<---

Ik snap niet de de NVWA niet optreed tegen waterontharder.com. Mogelijk doen ze niet exact iets verkeerd. Hoewel de naam: waterontharder...

Dat suggereert dat het water echt onthard wordt. En water ontharden is toch echt het er uithalen van kalk:

[...]

Ja, dat had ik dus in eerste instantie ook. Dat er ergens iemand moet zijn die moet controleren of iemand niet compleet aan het liegen is over tv/internet producten en dan zou moeten optreden. Maar blijkbaar is daar geen wet tegen of men doet er in de praktijk niets mee.

En wat me daarbij nog het meest verbaast is dat rtl-z, wat zich profileert als serieuze nieuwszender dit product opneemt in een programma over succesvolle nederlandse ondernemers en er duidelijk hun "logo" op plakt (bij tell-sell weet je dat het onzin is, maar zo suggereert men dat het meer is). Lijkt me dat de eindredacteur van dat programma daar voor had moeten gaan liggen om het merk rtl-z te beschermen.

Maargoed, blijkbaar is bij rtl-z net als de andere zenders uit de rtl familie voor geld alles te koop. Wat je vervolgens wel doet afvragen in hoeverre de rtl-z nieuws en beurs items te vertrouwen zijn ..

Anoniem

Op 30 december 2020 18:32:02 schreef GJ_:
[...]Natuurlijk is het ten onrechte. Die dingen vallen niet onder de richtlijn, dus een keuring aanbieden is oplichting. Het afgeven van een CE markering voor de EMC is in dit soort gevallen nogal een ernstig delict.
En voor een notified body is dat een kwalijke zaak. Aan dit soort zwendelpraktijken zouden ze niet mee moeten werken.

Er heerst op CO een algemene afkeer van overheidsbemoeienissen, maar dat is nu een mooi voorbeeld waarom het uitbesteden van overheidstaken zoals handhaving en controle, door firma's die daar zelf belang bij hebben vaak ontaard in geldklopperij.

Vergelijk het met parkeerbeleid, oorspronkelijk bedoeld voor een eerlijke verdeling van de weinige plaatsen, en verworden tot platte commerce.

Maar dit is een randgeval waarover discussie mogelijk is.

Een apparaat valt niet onder de EMC richtlijn als het fysiek niet in staat is om elektromagnetische straling of velden te produceren.
Een sterke permanente magneet kan duidelijk wél een magnetisch veld produceren. En dat veld is in principe in staat om andere apparatuur te verstoren.
Anderzijds ken ik geen enkele EMC standaard waar een statisch magnetisch veld in bepaald wordt. je zal vermoedelijk dus wel gelijk hebben.

Maar waarom zou men het dan doen? Ik kan me niet voorstellen dat een potentiële koper de conformiteitsverklaringen gaat uitpluizen . Maar zich eerder gaat laten inpakken door gladde praatjes. Een CE label staat er zowiezo toch op omdat het moet voldoen aan de veiligheidseisen zoals een verklaring dat er geen schadelijks stoffen aan het water worden toegevoegd..

Misschien is het toch een verkoopsargument als Gladjanus kan uitleggen en aantonen dat zo'n magneetontharder geen schadelijke stoffen toevoegt en ook geen schadelijke straling afgeeft.
Beetje vergezocht, maar ja....Ik vermoed dat de fabrikant op zijn beurt opgelicht werd door Dare. How dare they :-)

Als men alles waarvan de werkzaamheid niet kan aangetoond worden zou uit de handel nemen creëer je weer andere problemen en zouden kruidenwinkels en tal van drogisterijen hun deuren meteen mogen sluiten.

eSe

Honourable Member

Die waterontharder meneer zit in heel veel programma's op Rtl 4,5,7 en Z waar hij zijn producten aanprijst...

Die meneer heeft/maakt geen producten, da's een professionele verkoper die zijn instructies krijgt van de leverancier/fabrikant.

Een type die je ook nog kan terugvinden op openbare markten, zeer vlugge jongens, praatvaren. En dat mag van mij, iedereen die daar producten van koopt weet/voelt "aan zijn water" dat er iets niet helemaal koosjer is. Maar 't moest maar eens werken :-)

Bidden helpt ook tegen allerlei kwalen, zeggen "ze".

O ja, en RTL is niet direct een zender(groep) waar ik veel vertrouwen in heb, evenmin als bij ons VTM1,2,3,4...

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
vergeten

Golden Member

Gepost zondag 23 februari 2020 22:30:34

Over (ontkalk)magneten gesproken dit is wel een hele dure in een luxe kassie.
Hoe het werkt: "hij produceert een magnetische frequentie" roept hij in een reclame spotje ja ja een permanente magneet die dat doet ....?
Persoonlijk erger ik me kapot aan die vent met z'n magneten, maar hij wordt er rijk van. :(

Mijn bijdrage uit een ander topic, wat een oplichting!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Op 31 december 2020 08:29:37 schreef fcapri:
[...]

die theorie kan kloppen bij een ondergedompelt element, maar wat bij een droge weerstand? die wordt in een huls geschoven. als er 3cm kalk over die huls zit, is er minder warmte overdracht, blijft de warmte meer in de weerstand zitten en zal het daar naar de omgevingslucht lekken.

De droge weerstand zit in een huls die verticaal staat. De warmte kan dus eigenlijk alleen maar omhoog. Door de kalk op huls zal de weerstand wel veel warmer worden maar ook hier zal alle warmte in het water terecht komen.

zelf met je natte weerstand komen de contacten naar buiten. als de warmte niet naar het water gaat maar langer in je verwarmingselement zit (en hogere temperatuur), zal het dan ook meer warmte verliezen naar de aansluitdraden.
zelfde met een waterkoker in de keuken. als er dikke kalk aanhangt, wordt de behuizing onderaan echt wel veel heter. er lekt dus meer warmte weg die anders in het water zou hebben gezeten. en doordat de kooktijd langer is, lekt er dus ook langer warmte weg.

Een waterkoker word onderaan toch al heet en ik geloof er niets van dat hij veel heter word. Er zal best iets meer weg lekken maar in ieder geval echt veel minder dat er beweert word.

als je met 1000W 30sec nodig had, en door die kalk isolatie laag, heb je nu 35sec nodig gehad, heb je 5sec langer stroom getrokken.

IK denk dat erg overdreven is.

eens je het water hebt gebruikt, zit er nog altijd een hoop hitte in het element die niet werd gebruikt.

Ja dat is altijd zo bij een verwarmingselement er blijft nog een hoop restwarmte waarvan 95% gewoon weer in het water terecht komt. En dat verandert niet door een laag kalk.

t is nu wel geen boiler, maar de verhalen over stroomverlies door kalk zal hieruit gekomen zijn (verkalkte ketel op de kachel die langer op de kachel moest staan)

Ja de ketel had ik al verteld maar die heeft zelf geen verwarmingselement en moet het doen met externe warmte dat is gewoon verouderde techniek. Bij een ketel op de verwarming is er zelfs 0% verlies. De warmte die niet in het water komt verwarmt gewoon het huis.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Fordcapri heeft wel een punt.
Bij een klassieke ketel op een gasfornuis zal wel iets meer warmte verloren gaan die zijdelings ontwijkt.
Echter is de oppervlakte van de bodem die contact maakt met de vlam veel groter dan de oppervlakte van een verwarmingsweerstand in een wasmachine of boiler. Het zal dus minder uitgesproken zijn dan je zou vermoeden.De kalkaanslag is ook over een veel groter oppervlak verdeeld.
De hoeveelheid verwarmd water is tenslotte veel en veel kleiner.
Een ketel isbovendien makkelijk te ontkalken, een geut azijn er in en even laten wermen , spoelen en gedaan. Op zich géén argument om een
waterontharder te overwegen.

Bovendien is niet onthard water veel gezonder, zeker voor hartpatienten. De koudwatertap van mijn keuken is apart afgetakt voor de ontharder.
Een droog element van een boiler zal natuurlijk iets meer verliezen geven bij stevige verkalking dan een nat element maar in verhouding met het totale vermogen toch zo klein dat het géén argument is om een ontharder aan te schaffen. Zelfs niet als het een is die wel efficient is.

ontharder zal niet verantwoord zijn, maar de boiler ontkalken wel.

op het werk hebben ze helaas ook zo een magnetisch ding besteld, om voor de koffie machine (grote die 10L per keer doet) te zetten, helaas geloven ze niet als ik zeg dat het niet werkt.
zullen ze me wel geloven de volgende keer dat de machine het door kalk begeven heeft

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Als het wel merkt, proef je dat waarschijnlijk snel aan de koffie. Daar zit dan veel meer kalk in. Het is dus in beide gevallen onzinnig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Volgens mij is iedereen het weer reuze eens. Er zijn intussen 3 pagina's vol gekalkt ( ;-) ) over iets dat helemaal niks met elektronica te maken heeft.

Dit topic is gesloten