Philips PM3267 defecte Trafo

Mijn oscilloscoop (Philips PM3267) heeft het plots begeven en hierbij kwam er er een zeer onaangename reuk vrij - mijn vermoeden is dat de trafo (4022 369 68841 DY 572) het begeven heeft. Na vervanging van de zekering kan ik het toestel terug aanzetten maar heb ik geen hoogspanning meer.
Heeft iemand een schema met de aansluitingen/spanningen van deze trafo en weet iemand waar ik een vervangtrafo kan aankopen?

Henk H.

Golden Member

Ik zou eerst de trafowikkelingen losnemen en doormeten om te kijken of die stuk zijn. Of losnemen en met een bescherming tegen kortsluiting (gloeilamp in serie) aansluiten en kijken wat de secundaire spanningen zijn.

Er is geen net condensator stuk gegaan?

Voor een servicemanual zou je bij elektrotanya kunnen kijken: link naar zoekresultaten voor PM3267.

rob040

Golden Member

Secundair zitten twee wikkelingen van 24V parallel.
De Service Manual vind je op internet.

bedankt, ik heb de service manual gedownload en zal dit verder bekijken
Aangezien de reuk van de trafo kwam vrees ik wel dat deze de oorzaak is...

Op 30 december 2020 16:30:45 schreef TMike:
bedankt, ik heb de service manual gedownload en zal dit verder bekijken
Aangezien de reuk van de trafo kwam vrees ik wel dat deze de oorzaak is...

Als het een ingegoten voeding is, dan zijn in de behuizing nog wel condensatoren bereikbaar. Die gaan wel eens los in het soldeer zitten en dat vonkt. Het verbrande printmateriaal heeft een irritante
lucht.
Als er toevallig RIFA condensatoren over het lichtnet staan, dan kunnen die ook met veel stank en rook zijn gaan hemelen.

het toestel terug aanzetten maar heb ik geen hoogspanning meer.

Dit toestel heeft een aparte trafo voor de hoogspanning. Meet alle voedingsspanningen eens op de voedingsprint (Pagina 156 van de pdf) muv de hoogspanning (8.5KV) uiteraard.

Als de 1500V mist is de transformator defect, en waarschijnlijk ook de cascade.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Lijntrafo's (ook in tv's) kregen soms overslag door teveel stof of vochtige omgeving. Stroom wordt dan veel te hoog en de boel smelt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Er zit vrijwel zeker ook een RIFA in, zie o.a. https://www.circuitsonline.net/forum/view/137808

Dat verklaart niet het hoogspanningsprobleem, maar verdient wel aandacht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 30 december 2020 19:19:34 schreef Roland van Leusden:
[...]

Dit toestel heeft een aparte trafo voor de hoogspanning. Meet alle voedingsspanningen eens op de voedingsprint (Pagina 156 van de pdf) muv de hoogspanning (8.5KV) uiteraard.

Als de 1500V mist is de transformator defect, en waarschijnlijk ook de cascade.

Yep, de defecte cascade sloopt die stinkende HSP trafo. De oplossing is een donor te vinden met een goede trafo/cascade.

de oplossing is eerder om een andere analoge scoop van marktplaats te halen en deze met pensioen te doen. deze reeks is tussen de 50 en 60 jaar oud intussen. de hoogspanning is probleem 1, rotte schakelaars en potmeters is het volgende weer en wat daar niet nog na komt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt allemaal voor jullie reactie, het was inderdaad de Rifa codensator die verstopt was in een aparte behuizing samen met de spanningskeuze schakelaar (vlak naast de transformator). Dankzij de service manual heb ik alles kunnen terugvinden.
Nogmaals bedankt iedereeen!!

RAAF12

Golden Member

Heb je dan nu wel 'hoogspanning'? Om preciezer te zijn, de naversnellingspanning voor de CRT is aanwezig?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 31 december 2020 16:00:58 (53%)

ja, was mijn fout, door het toestel uiteen te halen waren de instellingen niet meer correct en dacht ik dat ik geen afbeelding meer had op mijn scherm ...