Op 18 januari 2021 19:30:40 schreef FreekA:
Hoi allemaal,
Ik heb mezelf de afgelopen twee weken verdiept in de programmeer software van de Siemens Logo!.
Hiermee heb ik geprobeerd om zelf het programma te schrijven om de motors van draairichting te veranderen. Ik heb deze ook getest in de simulatiemodus en dat lijkt te werken. Maar dat is de theorie.
Zou een van jullie mijn programma willen controleren?
Tips en trucs zijn welkom!
Edit: het doel van dit programma is om de draairichting te veranderen nadat de draaikrans (die dus wordt aangedreven door de motor) 3 rondes heeft gemaakt.
Je wilt er bepaalde delen van een carnavalswagen mee aandrijven en die zijn meestal (erg) zwaar dus die zet je zomaar niet even stil.
Om die reden zou ik op de draaikrans een encoder monteren (op 'het trage deel') dan kun je de 'draaibeweging' naar de PLC terugkoppelen en kun je b.v na twee omwentelingen de motor zodanig aansturen dat deze langzaam tot stilstand komt.
Vervolgens kun je de dan de draairichting van de motor omkeren en deze weer langzaam laten opstarten in de andere richting.
Als ik me niet vergis gelden er voor carnavalswagens bepaalde veiligheidsregels dus houd daar tijdens de bouw van de wagen ook rekening mee.
EDIT EDIT EDIT... Je kunt de encoder beter op de as van de motor zelf zetten.
Verder heb ik je oproep nog eens goed lezen en vraag me af waar je de voedingspanning van draaistroommotor vandaan haalt...van een aparte dieselgenerator die achter de wagen aan rijd ?????