Siemens vaatwasser print verbrand en pulserende brom, Siemens SE44M563

Siemens SE44M563

Gisteren mijn vaatwasser 's nachts horen brommen in een tempo van ca 1 keer per minuuut.
Direct uitgezet en ik rook dat er iets was verbrand in de electronica, typische geur.
Waterafvoerpomp deed telkens iets elke seconde.

Print er vandaag uitgehaald, vaatwasser stond overigens nog vol water?!
Onder het relais was de print zwart en printspoor weg.
Verdacht het relais, maar deze eruit gesoldeerd en aan 6 volt gehangen.
Klikt dus spoel is goed. Verbrande print met nieuw draadje gerepareerd.
Helaas hetzelfde probleem. Elke seconde brom en het display valt uit net alsof er teveel stroom getrokken wordt door sluiting? of iets anders.

Iemand die dit herkent?

Foto printplaat, negeer het rode het gaat om het relais dat aangegeven wordt met de gele pijl.
Onder dit relais bij geel cirkeltje is de print verbrand. Hier zitten een paar via's die ik heb doorverbonden.

Stel het is de spoelmotor of verwarmingselement, kan ik dat loskoppelen? Zoja welke connectors op de print zijn het?
Heeft iemand een schema van deze printplaat en/of machine?
Alle suggesties en tips zijn welkom.

Alvast dank

Jerome

Je kan de verbruiker er af gooien, geen punt... Maar ander ding: kan je een foto maken van de herstel of heb je een foto van ontplofte??

Verbruikers kan je het beste losnemen bij de verbruiker zelf. Pompmotor zit rechts, kan je zo de AMPs afhalen. Element is ook bereikbaar via die zijde maar acht kans klein dat die het is!!!

Brommen is ventielen of pompmotoren

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 1 januari 2021 20:09:14 (46%)

Print zwaar beschadigd. Ouder toestel. Kortsluiting..... Ik denk dat ik hier best stop met commentaar. Ai, te laat: Mss eerst de rest op slijtage en problematiek evalueren voor je kleerscheuren maakt. Onderzoek welk onderdeel gevoed wordt door de verbrande baan en ga van daaruit verder.
Die actuators zijn berucht voor kortsluitingen. Zeepbak of waterwisselaar(moest die er 1 hebben). Kabelboom in het scharnier ok?
Schema van de SE44M563EU/26 want je hebt geen type opgegeven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank je EricN,

Zal het juiste type nog zoekn maar ik denk dat je gelijk hebt.

Na reparatie hoor ik het relais klapperen, display zeer zwak tot uit.
Zou het kunnen dat er sluiting is waardoor tijdens het inschakelen van het relais de spannign zover wegzakt dat het uit gaat, dan weer aan enz enz.

Ik zal zondag een foto van de reparatie maken, eerder geen tijd.

Kan ik de vebruikers niet gewoon van de besturingsprint lostrekken? is gemakkelijker lijkt me.

Natuurlijk kan je alles behalve de ntc ,netvoeding en deurschakelaar (kan bij dit model niet aanwezig zijn, mechanisch op aan/uit). Maar dan nog moet je een analyse vd oorzaak vd kortsluiting maken. Als je de bron niet aanpakt helpt een reanimatie vd print niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi Eric,

Exacte type is SE54M550EU/70.

Heb je daar ook een schema van en eventueel van de printplaat zodat ik kan zien hoe de sporen lopen?

Probleem van de het verbrande stukje zit onder het verwarminsgelement relais, relais met wat naast de rij van 3 zit.
Daarom een doorverbinding gemaakt

Alvast dank

[Bericht gewijzigd door Jerommke op zondag 3 januari 2021 15:12:50 (33%)

Die relais (paars) zou ik voor geen cent betrouwen als ik het brandje hier bekijk. Al te veel zien mislopen hier met dit dus zeker vervangen, je weet maar nooit. De herstelling is nog onvolledig. Het groene rechthoekje zou ik volledig met een breekmes wegsnijden tot er van die kanker niets meer zichtbaar is, desnoods los door de print, alle bruin en andere ongewenste kleuren wegsnijden.

Kun je de roze pijl eens nakijken, is dat vuil of wat anders?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heb je van dit type ook schema's?

aan het schema heb je bijzonder weinig als je gans het toestel niet binnenste buiten draait en alles nakijkt. Deze machines hebben pensioenleeftijd dus opgelet. De kabel in het deurscharnier niet vergeten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

dergelijke verbrande plekken komen doorgaans door verhoogde weerstand van het relaiscontact, hitte trekt in de relaispootjes en die solderen zichzelf los. ik zou ze ook vervangen, vooral die van de verwarming en hoofdpomp, de 2 zwaarste lasten in zo'n machine..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik geloof niet dat die vias juist overbrugd zijn, er gaan sporen van hoog naar laag vermogens sporen... Zal eens bij een andere , werkende print kijken...

Deze heb ik van internet geplukt en bewerkt.

Groene spoortje vermodelijk zoals het was, maar ik twijfel een beetje.

Op mod1 zie je wat ik zag toen het relais eraf was. Precies op de plaats van de 5 vias op foto mod. Printspoortje is ca 2mm breed kan dus niet zoveel stroom door.

laatste stand:

Laatste afbeelding het schema.
Als stekker 1 eruit laat dan gaat een relais klapperen, display gaat langzaam uit en ik hoor een pomp of motor even langzaam draaien. Dit gebeurt ook met de deur open. Er zit een deurschakelaar in mijn machine.
Foto nr3 (mod, (van internet)) is de onderkant, Groen spoortje zit aan de andere kant en is vernoedelijk juist. Niet zeker daar ik geen schema heb kunnen vinden.

[Bericht gewijzigd door Jerommke op zondag 3 januari 2021 19:35:11 (40%)

Wat wel in je voordeel speelt is dat maar 1 baan stuk is. Moest er een kortsluiting in het hiermee gevoede onderdeel (motor bv) zijn dan zoude andere banen die ernaartoe leiden ook een slag gehad hebben. Dat lijkt niet het geval dus is er nog hoop maar niet minder werk aan de winkel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De machine heeft een tijdje staan ....
geen naam voor.

Ik herinner me dat ik 's nachts wakker werd van een geluid wat repeteerde ca 1-2 seconden.

Naar beneden gegaan en de vaatwasser pulseerde elke 1 a 2 seconden. Ik hoorde telkens wat water lopen in de machine of afvoer, kon ik niet zeggen.

Door het langduring, misschien wel een uur, is dat printspoor erg heet geworden en verbrand. Het relais erboven is zwart geworden van de print, niet van verbranding in het relais zelf, althans dat vermoed ik, het relais werkt nog.
Maar zeker ben ik niet. Heb nog wel een soortgelijk liggen van 5 volt.
Origineel zegt 6 volt maar elders op de print zie ik een spanningsregelaar van 5 volt. Zou ik dat 5 volt relais er zonder problemen in kunnen zetten?

btw zowel de pompmotor als de circulatiemotor kan ik met de hand draaien, lijken niet vast te zitten

Heb je dan onderin de motorruimte gekeken of alles er spik en span uit ziet ipv lekkage en andere rottigheid?

Het zou best kunnen zoals je schrijft en dat wat je ziet een gevolg is van het defect wat zich manifesteert. Neemt niet weg dus dat gans de print om zeep is.

Leg zoals je al voorstelde alles los (ntc mss opletten want dan krijg je onmiddelijk foutmeldingen en werk weigering).
Begin van daar te zien of hij reageert op de druktoetsen (programmaverandering). Daarna kun je 1 voor 1 alles terug inpluggen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Goede suggestie,

Ik ga dat doen.

dank je

Kan je de kabels volgen waarheen die gaan?? Deze vaatwasser hbben veel problemen met keerklep, actuator zeepbak en vervuiling van labyrinth links....Is die laatste schoon?? Het ralais gaat daarvan ook klapperen..

Ik om even terug op dit onderwerp.

Vandaag nieuwe relais binnengekregen die ik aan het vervangen.
Nu het relais eraf is waar de verbrande plek zit kan ik een verbinding niet plaatsen.

11.jpg is van een intacte print (internet) daar zit A, moet deze naar B of C?
Op foto 2.jpg zit een rode spot, dat is de plaats waar op 11.jpg soldeerpunt B zit.

Dit lijkt zou het juiste punt moeten zijn waar A van 11.jpg naar toe moet.
Vreemd dat dit dan aan de andere kant (onderkant) van de print zit terwijl op dezelfde kan het gewoon doorverbonden had kunnen worden.

Dan denk je A van 11.jpg moet naar C van dezelfde foto. Daar waar de via's weggebrand zijn.
Waarom via's daar als er verder geen printspoor naartoe gaat?

Kijk ik naar het schema dan zou ik denken dat op 11.jpg A aan B moet omdat als het relais aantrekt het contact gemaakt wordt tusse C en A+B en dat is weer de loper van bovenste relais op het schema.

Vraag of iemand hier duidelijkheid kan brengen en/of een afbeelding van de print zelf heeft.

Alle suggesties zijn welkom

A naar c. B is een dood testpunt. Geen doorverbinding en doet dus aan de andere kant niet mee. Wel alle zwarte rommel wegsnijden...

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 14 januari 2021 17:32:16 (16%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Komt niet vaak voor op deze wijze... vochtig geweest??

Nee kurkdroog.

Morgen proberen en als de nieuw relais geen effect hebben dan maar alle kabels nalopen en stuk voor stuk dingen losgooien.

duidelijk een slechte via geweest. afgezien van de verwarming loopt alle stroom door die via, normaal gaat dat via een pootje wat beter is als alleen via's..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

vreemd hoor.. Miele Via's willen wel eens zwart uitslaan en komt het zilver er uitzetten, maar dit??