2e 24v DC motor plaatsen in een aandrijving

Aller eerst de beste wensen voor een ieder die dit leest,

Situatie ;Ik heb een probleempje op te lossen. Betreft transport van een ankerketting (boot). Een ankerlier staat voor op de boot en de ketting word door die lier gevoerd in een buis (ook een stuk horizontaal). Door het horizontale gedeelte valt de ketting door zijn eigen gewicht net niet vanzelf onder in het schip. Als ik er een klein beetje aan trek komt de ketting wel in beweging, dit is net te weinig met het risico dat hij zal opstropen bij de lier.

De vraag; is het mogelijk een 24v DC (op aandrijschijf) als assist te plaatsen die bij inschakeling van de lier, continu spanning zet op de ketting zodat deze probleemloos verder onder in het schip valt.

kan het zo simpel dat ik hulpmotor met een iets hoger toerental (dan de lier) gewoon in serie zet zodat ze elkaar compenseren en een door de hulpmotor een constante trekbelasting is?

Wellicht kan ik door jou als lezer op weg geholpen worden.

Frank

Als je de motor met spanning stuurt gaat toch de volle mep door 1 motor geleverd worden.

Wat je wil kan echter wel. Wat je nodig hebt is blijkbaar een hulp bij de kracht, een krachtsturing, ofwel koppelsturing. Dat doe je door in plaats van met een spanning met stroom te sturen. Een constante stroom zal een constante kracht geven (tot het punt waarop de kracht zodanig laag is dat de stroombron aan de voedingsspanning zit waarna het weer een snelheidsregeling is geworden).

Eigenlijk heb je dus een "niet erg goede" motor nodig die je helemaal mag belasten tot stilstand.

Gevaar is dat als beide motoren aanstaan in snelheidsmode (constante spanning), de ene de andere kan aanduwen ofwel die als dynamo gebruikt en je geleverde koppel minder wordt en je wat meer verliezen hebt. Het kost slechts een klein beetje meer want wat de ene meer opmaakt levert de andere terug (als je goede elektronica hebt).

Het kan dus alleen dan als je veel koppel nodig hebt, maar dat is ook precies wat je wil.

Dus zet een stroombegrensde motor in op het moment dat het te zwaar loopt, dan moet het goed komen. En zorg dat ze beiden hetzelfde nominale toerental hebben, of gebruik dezelfde motor.

Ik zou hiervoor wel een expert raadplegen, je kunt allerlei vreemde opslingerffecten krijgen.

Ik zal er nog wat meer over nadenken en deze posting veranderen met voortschrijdend inzicht.