Miele stofzuiger (c3) maakt (veel) herrie

Ik heb een Miele stofzuiger (C3 ecoline) van ruim 2,5 jaar oud die door ons toedoen wat kuren heeft gekregen. Wij hebben niet altijd de juiste stofzakken gebruikt en wat wij nu hoorden is dat we de originele moeten gebruiken omdat er anders stof richting de motor kan gaan.

Dat is dus behoorlijk gebeurd en nu heb ik 'm geheel open gemaakt en alles stofvrij gemaakt maar hij blijft herrie maken. Positieve is wel dat ie z'n zuigkracht weer terug heeft.

Nu is het voor het eerst dat ik zoiets heb gedaan en nu ik de motor uit elkaar heb gehaald zie ik niet direct iets wat de reden zou kunnen zijn van de herrie. Onderstaand wat plaatjes van de motor onderdelen. hoor graag of iemand iets ziet dat mij kan helpen.

Het gaat om het motor type MRG 20-068-135.

Hoe klinken/voelen de lagers (foto 5) als je ze met de hand rond draaid. Het kan zijn dat hier toch wat stof in terecht is gekomen. Zijn wel afgesloten lagers, maar je weet maar nooit. Zijn wel makkelijk te vervangen zo te zien.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Is het een daverend of jankend geluid? Daverend: vuil in turbine, met fijn flessenboersteltje uitkuisen. 1 voor 1 de schoepen. Jankend: lagers.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

die krijg je niet meer goed nu, de schoep is in balans gezet op het anker af fabriek. nu is dat weg en maakt het ding herrie door onbalans. de schoepen had je moeten laten zitten en dan reinigen, de kap van de schoepen afhalen kan nog wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Goh, al zoveel turbines gedemonteerd en rollagers vervangen, van onbalans achteraf nog nooit last gehad. Het probleem was er overigens hier al voor demontage.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zou de lagertjes vervangen ( standaard lagers), grote kans dat die stuk zijn!!! Tevens nooit deze stofzuiger op max stand laten draaien, das ook niet best voor de koolborstels en lagers....

Er is heden wel veel bagger op de markt van rollagers. Zelfs SKF heeft zich al laten prostitueren. Ik heb al menig lager nog voor plaatsing in de vuilbak gegooid wegens niet aan mijn eisen voldoend, dit omdat ik na het plaatsen van goedkopere lagers (ook van skf) direct terug problemen had (nie door verkeerd plaatsen door bv e buitenrand te ge(mis)bruiken). De lagers vertoonde bij het uit de verpakking nemen al speling en waren niet geruisloos. Laat je dus niet vangen en zoek A kwaliteitlagers. De meerprijs meer dan waard.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

helaas kun je niet altijd A lagers nemen. chinezen passen ook assen toe die niet kloppen met normale specs, dus merklagers die wel op de mm kloppen zitten dan los op de as, en gaan lageren in de kern omdat de lagerkappen nieuw iets zwaarder lopen als de as los in de lagerschaal.. je kunt dan niet veel meer als chinese lagers erop en hopen dat die wel klemmen rond de as.

overigens is bijgeluid tijdens lopen vaak door troep in de fanschoepen, met uitzetten andere geluiden tijdens uitlopen is lagers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb het over niet netjes lopen als ze gewoon uit het zkjes (doosje) komen. Tss de vingers voel je de bagger reeds. Wat speling betreft heb ik tot op heden die ervaring nog niet meegemaakt. Loctite heeft overigens aslijmen te over om dat soort problemen op te lossen. Werkt prima.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ah, nog iemand die dergelijke motoren waagt open te maken. Weddenschap mee gewonnen 2 jaar geleden...
Collega vond ook dat die onmogelijk terug in elkaar te steken waren zonder herrie achteraf. Het ging over mijn eigen toestel met versleten koolborstels. Spint als een poesje nu toch al 2 jaar.
Weet iemand of je zulke koolborstels ergens kan bestellen? Heb er van een sloopmotor gepakt die herrie maakte (schoep kapot)

lijmen moet je wel idd als goede lagers niet passen door gerommel met specs.

dat lagers uit het zakje niet goed lopen lijkt me apart, gezien een nieuwe lager stroef loopt omdat het vet nog nieuw is wat erin zit. je kunt dus hooguit voelen dat het niet effen draait omdat het vet niet goed is, of te oud oid..

het huismerk lagers van de C is al rommel heb ik gemerkt, veel te snel al versleten. zeker in apparaten die veel lopen als fanboxen beter skf toepassen, anders zijn die dingen veel sneller weer gaar. je hebt er ook bij skf klassen in, de ene lager kan bij zeg 8000rpm meer uren maken als de andere lager..

Weet iemand of je zulke koolborstels ergens kan bestellen? Heb er van een sloopmotor gepakt die herrie maakte (schoep kapot)

nog niet nodig gehad, maak wel iets op maat van een andere set koolborstels. moet zeggen dat de C3 motor lijkt op de motor uit m'n siemens stofzuiger. die klinkt al slecht, ofwel gaan de lagers vervangen worden of wel de motor geheel overzetten.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 2 januari 2021 20:05:00 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even totaal off topic: Iemand de nieuwe miele droogkastmotoren al uiteen gehad? Hahaha, dat is lachen.

Tja, bij europarts of aswo een degelijke 608RS2 lager vinden is echt een speld in een hooiberg hoor. De plaatselijke autoonderdelenboer doet het dan net wat beter.... met pluimen vd portemonnee ook, ai.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank voor jullie reacties, het was inderdaad een daverend geluid. De lagers lijken in orde te zijn. De schoep verder geïnspecteerd en er zat nog een stukje glas in, nu lijkt ie weer veel beter te lopen (hoewel ik twijfel of ie zo stil is als ‘vroeger’. Dank jullie wel!

Op 2 januari 2021 20:01:21 schreef Beeldbuisje:
Weet iemand of je zulke koolborstels ergens kan bestellen? Heb er van een sloopmotor gepakt die herrie maakte (schoep kapot)

Kijk eens hier

Op 2 januari 2021 20:01:21 schreef Beeldbuisje:
Weet iemand of je zulke koolborstels ergens kan bestellen? Heb er van een sloopmotor gepakt die herrie maakte (schoep kapot)

Waren ze versleten of gewoon weeral de aansluiting eraf gebroken door trillen? Die zijn eenvoudig te herstellen. De koolborstels zelf zijn behoorlijk lang en heb ik nog niet ten einde tegen gekomen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 2 januari 2021 21:37:49 schreef ohm pi:
[...]Kijk eens hier

Op het eerste zicht niet te vinden hier. Ik weet de precieze code nu wel niet meer die op die borstels stonden. Ga de site even in het achterhoofd houden als ik er weer nodig moest hebben, maar twijfel dat het voor deze stofzuiger gaat zijn.

Op 2 januari 2021 21:41:12 schreef EricN:
[...]

De koolborstels zelf zijn behoorlijk lang en heb ik nog niet ten einde tegen gekomen.

Hier dus wel. Stofzuiger was 10 jaar oud; een S5481. Dat apparaat regelt zijn motortoerental zelf ifv de "weerstand" die hij ondervindt. Merendeel hier in huis is tegelvloer, dus draait bijna altijd volle vermogen. Zal er wel iets mee te maken hebben...
Zelfs het anker was voor 1/4 ingelopen. De gebruikte koolborstels hadden nog 3/4 lengte. Draait tot op vandaag nog terug zo goed als nieuw.
Ik vind alleen dat die dingen een jaartje of 15 moeten meegaan. Dus als hij het nu nog 2 jaar volhoudt zal het eens een nieuwe worden.

@beeldbuisje: Mss moet je een urenteller inbouwen. Ik vermoed een uit de hand gelopen hobby ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

heb mn siemens stofzuiger ook van andere lagers voorzien. best een sloopwerkje, lagers zitten gewoon gelijmd bij dit ding. had nog wat nsk lagers uit een NOS batch liggen die nooit pasten, anders werden het afstandhouders :P koolborstels waren ook nog 3/4 lang na 8 jaren, anker vrijwel niet ingelopen. kan ook de borsteldruk zijn op de lamellen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, dat dus, 3/4 lang na 8j. Zo krijg ik ze ook altijd binnen dus de 0/4 getuigt van noeste arbeid, hahaha.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zit weer met een probleem met de stofzuiger. Ditmaal niet de herrie maar het feit dat hij af en toe hapert / spontaan uitvalt. Dus de boel weer uit elkaar gehaald en toen kwam ik onderstaande tegen. Zou dit de reden zijn van het uitvallen?

zou best kunnen, gewoon herstellen..