Startaccu wordt bij contact uit met 190mA belast

Die immobilizer kun je in de verwijderde ring(spoel)van het contactslot plakken met wat tape, wel in de positie zoals in het slot. De ring en dongel omwikkelen met mousse en ergens op een vrije plaats hangen.
En zo kun je met gewoon ijzeren gekopieerde sleutel rijden, zoveel je wil.
Omdat je met een busje rijd ook PSA zoals mijne Kangoo vermoed ik de kl microswitch ingebouwd in het kofferslot niet goed werkt. Het nokje is van plastik dat wegslijt.
De auto denkt dan steeds dat er een deur openstaat.
Bij mij heb ik een aparte switch op de koffer gezet en de draden eraan gesloten.
En zoals de meeste psa, een extra massalint doet veel of voorkomt veel rare toestanden.

Tidak Ada

Golden Member

Hé fantomas, da's een idee! Het bleek namelijk dat de deuren niet afgesloten waren.
Hoewel, aan de andere kant, de problemen met radio/navi en snelheidsmeter (zie eerdere posts) heb ik al veel langer. Ik ga er niet dood aan, maar prettig is anders.
Nog een puntje om naar te kijken.

Bedankt,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 januari 2021 22:34:26 schreef fantomas:
...
En zoals de meeste psa, een extra massalint doet veel of voorkomt veel rare toestanden.

Inderdaad, vorige bus van ons ging de motor net te langzaam rond tijdens het starten.
Zodra de temperatuur onder 0 ging was het vaak met een hoop gebok net aan, met dergelijk weer moest iedere dag minimaal een half uur gereden worden anders werd je de dag erna verrast met een onderspanning melding tijdens het starten en kon je het verder vergeten.

Altijd dealer onderhouden en ieder jaar in de winter een nieuwe accu á €300 aangesmeerd geworden (meestal de bus op een zaterdag bij de dealer afgezet en maandag apk dus die ging dan weer niet starten).

Uitleg van dealer was ja maar u heeft een laadklep en dat is funest voor een gewone accu. (En iets over het gebruik van de standkachel wat de accu leeg trekt)

Kort erna heb ik dus een 120Ah tractie accu met cyrix relais geplaatst speciaal voor de laadklep (en standkachel tbv slaapcabine)
Probleem bleef aanwezig.

Uiteindelijk voor veel te veel geld de startmotor laten vervangen, kwamen ze met een massa lint aan wat voor 3/4 door was. |:(

Tidak Ada

Golden Member

Garages, Brrrr

Heb ooit een Seat Inca gereden. De eerste en enige nieuwe auto. Wat een ellende heb ik daarmee gehad.
Een geval betrof een naar mijn idee defecte vooras. Nee meneer, een nieuwe brandstofpomp de oude is defect. 450 Euro, maar de ellende bleef. Bleek het dus toch die vooras te zijn!
Later bleek die nieuwe brandstofpomp ook nog eens zo slecht bedraad te zijn, dat er uiteindelijk kortsluiting ontstond doordat de draad ergens tegenaan schuurde: Hoofdkabelboom in de fik. Gelukkig was de verzekeraar coulant....

Nu weer on topic.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

Op 3 januari 2021 21:21:11 schreef daandc:
Beste is wat EL84 zegt de spanningval over de zekeringen meten is beter

Hoe zie je dat voor je met die moderne steekzekeringen?

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 3 januari 2021 23:53:17 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Met een beetje mazzel zit er meetpunten op de zekering.
Zie oa https://nl.wikipedia.org/wiki/Autozekering

Op 3 januari 2021 23:52:51 schreef vergeten:
[...]Hoe zie je dat voor je met die moderne steekzekeringen?

Zo goed als alle steekzekeringen zijn van het merk littlefuse of een kopie daarvan, door de opbouw van de zekeringen kun je de spanningsval meten zonder en door middel van een tabel omrekenen naar stroomsterkte

Die low-profile mini fuse heeft mij flink gekl**t op een vakantie tripje.

Dag van te voren een aftermarket radio en een actieve subwoofer van het formaat broodtrommel ingebouwd en aangesloten via de ISO aansluiting.
Sub was een model bedoeld om in te bouwen zonder bekabeling aan te hoeven passen.

Uurtje onderweg, muziek even hard aan... Stilte. Radio dood en ook geen spanning op sigarettenaansteker.

Oké vast een zekering...
Zie ik in de zekeringkast op de aangegeven positie een houder met 2 zekeringen.
Volgens handleiding 4A ACC radio en 20A permanent radio + lighter waarvan de 4A gesprongen was.

Bleek deze houder ook ondersteboven te passen waardoor de 4A en 20A omgewisseld zijn.

Natuurlijk in het reserve bakje alle soorten zekeringen behalve die low-profile zekeringen aanwezig |:(
Tankstation had ook niks daarvan in hun noodpakketten.

Even een helder momentje gehad, houder aan de kant en normale 4A + 20A mini zekeringen erin gestopt (En zo gelaten).

Zo jammer, maken ze het zo dat de zekeringen door een leek makkelijk te wisselen zijn maar vervolgens geen reserve zekeringen in deksel voorzien (ook geen houdertjes daarvoor aanwezig). kan je mooi naar de dealer omdat je ze nergens kan krijgen.

Shiptronic

Overleden

Op 3 januari 2021 14:42:12 schreef Tidak Ada:
[...]
.

@OhmPi:
Dat doe ik hier mee
[bijlage]

;)

Valt me tegen, ik had minstens een röntgen foto verwacht

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 4 januari 2021 12:07:31 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Mag niet :> en een MRI is me te duur...... :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 januari 2021 01:10:51 schreef EL83:
[...]

Die low-profile mini fuse heeft mij flink gekl**t op een vakantie tripje.

Natuurlijk in het reserve bakje alle soorten zekeringen behalve die low-profile zekeringen aanwezig |:(
Tankstation had ook niks daarvan in hun noodpakketten.

Even een helder momentje gehad, houder aan de kant en normale 4A + 20A mini zekeringen erin gestopt (En zo gelaten).

Nog een tip: bij mij passen de normale (mini) niet op de plek van een low-profile (Prius Gen2 passagierscompartiment). Maar de normale (mini) passen WEL in het motorcompartiment. Dus toen de nood hoog was, er daar eentje uitgeroofd en een normale mini ingezet van een low-budget Action setje zekeringen.

[offtopic]Inmiddels heb ik alles op voorraad in de Prius (ATO (versterker), MAXI (power-feed versterker), MINI, 30mm glas (rechtstreekse 12V accu-aansluiting) 20mm glas (rechtstreekse 200V accu aansluiting) en low-profile-mini (de auto zelf) dus mij kan niets meer gebeuren ;)) Ho wacht, de hoofd 100A HV zekering heb ik nog niet dubbel... Die ploft standaard als mensen de jumpstart-kabels verkeerd om aansluiten (De here mag weten waarom, maar dit komt héél veelvuldig voor, kan je de inverter van 3000€ kosten als die eerder gaat dan de zekering).[/offtopic]

Shiptronic

Overleden

@EL83, hellaas hebben niet alle zekeringen deze meet puntjes :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 januari 2021 14:44:32 schreef Shiptronic:
@EL83, hellaas hebben niet alle zekeringen deze meet puntjes :(

Dan wissel je deze gelijk uit naar een zekering die deze meetpuntjes wel heeft. >:)

Maar het is echt geen dolletje wat ik eerder schreef vraag het aan diagnose specialisten die geven het zelfde antwoord.

Dit wordt veelvuldig gebruikt bij auto's die dit soort problemen hebben .

Heb veel contacten in de autowereld, en zeker bij auto's met bussystemen komt het vaak voor oorzaken bijv veelvuldig regelapparaten die vol water of een muntje in een module/radio die contact/sluiting maakt.

Kabelboom die ergens tegenaan schuurt.( draad v/h bussysteem)

Waardoor een bussysteem wakker wordt.

Wat ze meestal doen is de auto afsluiten deur schakelaar doorverbinden. (zie vorige post)

Ze laten de auto in slaap gaan en daarvan uit kun je de metingen uitvoeren zolang je maar geen zekering trekt en terug plaatst want dan word ie wakker.

En wat EL84 al schreef kun je de spanningsval omrekenen naar stroomverbruik .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Tidak Ada

Golden Member

Wordt dat CAN-bus systeem wakker als je een accu terugplaatst? met deuren dicht en alles uit, behave die Navi, die op de radio voeding staat?
Het gaat om een oud systeem van VDO-Dayton met een Radio/Display module in het dashboard en een computer/CD-ROM module elders. Allen de computer staat continue aan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 januari 2021 21:17:02 schreef daandc:
[...]
Ze laten de auto in slaap gaan en daarvan uit kun je de metingen uitvoeren zolang je maar geen zekering trekt en terug plaatst want dan word ie wakker.

Precies dat!

Bij alle voertuigen met CAN systemen kan je het vergeten om de zekering trekken methode te gebruiken.

In een enkel geval kan dat zelfs leiden tot storingen of zelfs niet starten van de auto.
Dit kan gebeuren als een cruciale module spanningsloos valt terwijl de ecu nog spanning krijgt, deze denkt dan hè dat klopt niet en gaat in lockout.

Op 4 januari 2021 21:28:52 schreef Tidak Ada:
Wordt dat CAN-bus systeem wakker als je een accu terugplaatst? met deuren dicht en alles uit, behave die Navi, die op de radio voeding staat?

Naar aanleiding van eerdere metingen aan auto's verwacht ik van wel, systeem zal naar verwachting wakker worden en detectie doen op de CAN en vervolgens na x tijd gaan slapen.

Tidak Ada

Golden Member

Net even een vluchtige check gedaan met zo'n Chinees accutestertje van Ali in een inbouwmodule. Hij staat nu van vier streepjes op één. Dat zit dus niet lekker.
Misschien is het nu de accu zelf die de geest heeft gegeven na volledig ontladen te zijn? Bij het laden viel me al op dat hij niet verder kwam dan 12,8V

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 4 januari 2021 22:00:08 (33%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 januari 2021 21:28:52 schreef Tidak Ada:
Wordt dat CAN-bus systeem wakker als je een accu terugplaatst? met deuren dicht en alles uit, behave die Navi, die op de radio voeding staat?
Het gaat om een oud systeem van VDO-Dayton met een Radio/Display module in het dashboard en een computer/CD-ROM module elders. Allen de computer staat continue aan.

Dat zal zeker tidak

Iedere spannings variatie door iets spanningsloos te maken en opnieuw te verbinden zal leiden tot het wakker maken van je systeem.

En over het inslapen v.d auto is verschillend bij auto merken er zijn merken die er zowat 9 uur overdoen om volledig in rust te gaan.

Sommige merken kun je gedwongen in slaap brengen .

Zoals bijv een volvo FM..FMX ..FH kun je door middel van de alarmschakelaar 2 x indrukken 2e keer inhouden gedwongen in laten slapen .(uiteraart wel de sleutel uit het contact)

Ongetwijfeld zullen meer auto merken dit hebben alleen met een andere toetsen combinatie iod.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Tidak Ada

Golden Member

@daandc:
Lees even de aanvulling op mijn post vlak voor jou
Nog wat info:
De accu (VARTA BLUE Dynamic F16) is van 13 aug 2019 factuurdatum
Wagen start nog wel, maar met wat meer moeite.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

Op 4 januari 2021 01:10:51 schreef EL83:

Zo goed als alle steekzekeringen zijn van het merk littlefuse of een kopie daarvan, door de opbouw van de zekeringen kun je de spanningsval meten zonder en door middel van een tabel omrekenen naar stroomsterkte

Dat is nieuw voor mij ik heb blijkbaar die meetpunten op sommige zekering typen gemist, maar heb ook (gelukkig :) ) niet zo heel veel "auto-elektra" ervaring.:)
Die tabel, daar moet dus de weerstand per zekering instaan, is die ergens te vinden?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

0,2ohm is toch geen shunt, die stook je oranje met starten. beetje shunt is een messing/bronzen strip met een veel lagere weerstand. heb er van 200A bij 0,1V

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 januari 2021 21:42:56 schreef Tidak Ada:

Ik heb ook nog deze weerstand (0,2Ω) liggen, maar zijn die aansluitingen niet te dun voor de startstroom?

[bijlage]

startstroom 50 tot 100A, over 0,2 Ohm geeft een spanningsval van 10 tot 20 Volt. Gaat niet starten dus, de weerstand gaat wel wat roken denk ik (500 Watt)

Tidak Ada

Golden Member

Dacht ik al ;) De meeste zorg baren mij die aansluitlippen. Voor de rest mag zo'n ding volgens mij best voor kortere tijd (1-3sec) heet worden....

Als je zo'n 50 of 60A shunt ziet is dit veel zwaarder Die wikkelingen zijn geen draad, maar een gegolfde strip!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Op 4 januari 2021 21:57:53 schreef daandc:
[...]

Dat zal zeker tidak

Iedere spannings variatie door iets spanningsloos te maken en opnieuw te verbinden zal leiden tot het wakker maken van je systeem.

En over het inslapen v.d auto is verschillend bij auto merken er zijn merken die er zowat 9 uur overdoen om volledig in rust te gaan.

Sommige merken kun je gedwongen in slaap brengen .

Zoals bijv een volvo FM..FMX ..FH kun je door middel van de alarmschakelaar 2 x indrukken 2e keer inhouden gedwongen in laten slapen .(uiteraart wel de sleutel uit het contact)

Ongetwijfeld zullen meer auto merken dit hebben alleen met een andere toetsen combinatie iod.

Ik doe het simpeler, de foutstroom is 190 mA en die zie ik op mijn meter. Dan gewoon zekeringen trekken, tot die 190 mA zakt/verdwijnt. dan alles weer terug en nog 1x maal testen door de laatste te trekken met de rest er nog in, tussen door kan het nodig zijn op de auto weer in "slaap" 190mA modus te krijgen. Er moet een kring te vinden zijn die dat veroorzaakt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 januari 2021 23:00:09 schreef vergeten:
[...]
Die tabel, daar moet dus de weerstand per zekering instaan, is die ergens te vinden?

Ik zal het je vergeven dat je de link in een vorige post gemist hebt :+

Ik had er niet specifiek bij gezet dat hier ook de tabel bij zit O-)

Maar bij deze voor iedereen nogmaals een linkje van het pdf bestand met instructies en mét tabel (hapklaar zonder te moeten omrekenen).
https://www.autonerdz.com/yabbfiles/Attachments/HowtodoParasiticdraint…

Op 4 januari 2021 23:38:29 schreef Shiptronic:
[...]
Ik doe het simpeler, de foutstroom is 190 mA en die zie ik op mijn meter. Dan gewoon zekeringen trekken, tot die 190 mA zakt/verdwijnt. dan alles weer terug en nog 1x maal testen door de laatste te trekken met de rest er nog in, tussen door kan het nodig zijn op de auto weer in "slaap" 190mA modus te krijgen. Er moet een kring te vinden zijn die dat veroorzaakt.

Dat is het leuke met CAN gerelateerde systemen. Trek je een zekering, valt een gerelateerde module uit waar de fout niet zit maar toch valt de foutstroom weg.

Blijkt het een hulpstroom zekering te zijn waarmee je een module lam legt en deze schakelt daardoor de hoofdstroom niet meer door naar de module waar wel de fout zit.

Zo eens een ECU vervangen zien worden terwijl de deurmodule aan bestuurderskant ingewaterd was. |:(

Tja dealers he 8)7

[Bericht gewijzigd door EL83 op dinsdag 5 januari 2021 00:26:20 (45%)

Op 4 januari 2021 23:00:09 schreef vergeten:
[...] Dat is nieuw voor mij ik heb blijkbaar die meetpunten op sommige zekering typen gemist, maar heb ook (gelukkig :) ) niet zo heel veel "auto-elektra" ervaring.:)

Ik best wel wat (vind ik). Rommel al zeker 25 jaar met autoradio's en versterkers. Maar ik weet dit ook pas sinds een maand 8)7 (en ook dankzij CO _/-\o_ ).

Hier mijn setup: zwarte klemmen tussen massa van accu en het chassis, groene kabel eruithalen wanneer auto tot rust is gekomen of in ieder geval NADAT deuren via AB op slot zijn gezet (nooit getest maar ik vermoed dat dit mijn erg snelle en erg dure 20A zekering in de meter al snel zou slopen).

Tidak Ada

Golden Member

Goed idee, maar ik zou twee accuklemmen met een dergelijk stuk kabel ertussen nemen en dan de meter via gewone meetsnoertjes verbinden met dat stukjekabel, want als er nu >>20A doorgaat (Geeft wel mooi licht O-) ), gaat niet allen je meter zekering kapot, maar ook je meetsoeren.

Nu het laatste nieuws:
We moesten naar de tandarts, dus ik dacht ik neen het busje, dan kan de accu goed bijladen. Wil ik daar na de controle wegrijden; boordspanning dood! :) Dus maar even de ANWB er bij geroepen. Dat kost dan een uur en een hoop heen en weer gebel omdat ze de hoofdstraat van het dorp niet kunnen vinden! Motorkap open verhaal verteld, blijkt de snelklem van de pluspool losgesprongen! 8)7 :o :o Één - nul één dus! :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †