Wago

Goedeavond!

Ik stel mij eerst even voor:
Ik ben Theo uit Souburg en bezig met een project om een auto om te bouwen naar elektrisch.

Mijn keus is gevallen op een wago plc om de versnellingsbak te besturen en te communiceren met de overige boordcomputer.

Eigenlijk was ik opzoek naar een Wago(Codesys) forum in het Nederlands, maar die kon ik niet vinden.....

Maar wellicht is hier ook een hoop kennis aanwezig.

Oja iedereen nog de beste wensen!

bprosman

Golden Member

Voor ik het topic opende dacht ik : "Dit gaat over lasdoppen" :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Op 2 januari 2021 20:05:48 schreef bprosman:
Voor ik het topic opende dacht ik : "Dit gaat over lasdoppen" :+

Mijn reactie was daar gaan we weer :)

Ik zou een meer Automotive oplossing zoeken, PLC hoort niet in die omgeving :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dank je wel voor je reactie Shiptronic.

Maar wat bedoel je met Automotive oplossing?

Ik zal wat meer info geven ,waar ik nu sta.
Ik heb een grote houten plank genomen en daar alle elektrische componenten van de auto opgezet.
Met de originele bedrading.
Idee daarvan is ook om alle canbus berichten te kunnen ontvangen.
En in een later stadium ook de canbus berichten te kunnen versturen.

Dus eigenlijk de motor computer te vervangen voor een wago plc.

Ik zat te denken aan de 750 serie
Dus met cancus coupler, en een encouder module om de stappenmotor aan te sturen voor de versnellingsbak.
Vaak wordt de versnellingsbak "vastgezet" in de derde versnelling, maar dat wil ik niet ,ik wil de functionaliteit van de versnellingsbak behouden.

even een foto van de testplank :-)

GJ_

Moderator

Op 2 januari 2021 20:18:01 schreef SRLuwie:
Dank je wel voor je reactie Shiptronic.

Maar wat bedoel je met Automotive oplossing?

Een automotive plc, zoals bv van IFM. Die zijn wel wat duurder maar die houden het wel vol in een auto. Die Wago is leuk maar absoluut ongeschikt.
https://www.ifm.com/nl/nl/category/080/080_010

Shiptronic

Overleden

OK je wil dus de andere kant op, de PLC moet een motor simuleren !

Zoek je zoiets : https://diy-efi.co.uk/product/speedysim ?

[edit] TIP : flikker die transmissie eruit, allemaal ballast. Voordeel van electro :geen versnellingsbak nodig ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 2 januari 2021 20:55:48 (32%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De ifm modules zien er goed uit!
Daar moet ik mij eens in verdiepen.

Ja waarom wil ik die versnelllingsbak houden.....
De auto weegt 800 kilo en is een tweezitter, ik zal er een foto bij doen :-)

Er zit een semi automaat bak in, je kunt dus op de hand rijden maar je kunt hem ook in auto zetten en dan schakelt die zelf.
Ook met flippers op het stuur.
En mijn idee was als je de bak erin laat en je kunt dan 80kw in zijn 1 op de wielen zetten dan gaat ie wel als een raket.

vraag is wel even wat dan de versnellingsbak doet.......

Idee was dan ook op 6 maps te maken voor iedere versnelling 1 .

Ik dacht dat het voordeel van de wago zou zijn dat je zelf eenvoudig modules kunt toevoegen en zo de configuratie zelf kunt aanpassen.

High met Henk

Special Member

Als je een bldc motor hebt zou ik toch de v bak schrappen..

2 motoren zou wel mijn keuze zijn.

Of nog gaver om 4 motoren te gebruiken...
En dan m.b.v. een mems sensor, stuurhoek sensor en wielsensoren dus elektronisch de wielsnelheden te berekenen.
Dan heb je een auto die gewoon echt op rails lijkt te rijden

Je kunt bijna niet uit de bocht vliegen...

Zeker aangezien de Smart Roadster rwd heeft en de motor achterin kan veel koppel daar weleens heel spoedig ervoor kan zorgen dat de achterkant de voorkant in wil halen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
trix

Golden Member

kan niks toevoegen, maar een prachtig project _/-\o_
ik hoop dat je de voortgang hier blijft posten.
succes.

eigenwijs = ook wijs