Combi-oven Siemens HB 86Q560N printplaat te repareren?

Goedendag allemaal,

Ik heb mij aangemeld omdat mijn combi-oven al een tijd niet werkt. Dwz, alleen de startknop werkt niet meer.
Ik heb toen de oven open gemaakt en volgens mij ontdekte ik dat de printplaat bij de startknop kapot was (het is al langer geleden dat ik hiernaar keek dus ik weet het niet helemaal zeker meer :S )

Weet iemand of dit mogelijk is, het knopje op de printplaat kapot? En zou dat eenvoudig te repareren zijn? Is er een onderdeel of printplaat te bestellen online?

Hopelijk kan er iemand mij advies geven en kan ik (eindelijk) er iets mee gaan doen. Ik mis de oven.

Combi-oven Siemens HB 86Q560N Quantumspeed is het apparaat waar het om gaat dus.

Dank en vrgr Jes

Een schakelaar vervangen kan best.... Maar een foto maakt het veel makkelijker om vanaf hier te zien of dat haalbaar is. Ik heb best wel een paar schakelaars op voorraad, dus misschien heb je geluk. Maar de meeste die ik heb zijn ook goedkoop elders te krijgen.

Anyway... als je de fotos plaatst en een paar schakelaaartjes regelt dan is er vast iemand in de buurt van Utrecht die ze d'r effe voor je in wil solderen. Maar als voorbereiding moet dan even weten welke schakelaar er in moet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor je snelle reactie.
(ik had mijn vraag ook op een andere site gesteld omdat ik niet verwachtte zo snel reactie te krijgen. Inmiddels kreeg ik op beide sites al een reactie, echt fijn. Zou je toch nog advies willen geven?)

Ik heb de oven net even open gemaakt en zie ineens wat ik toen ik hem een jaar geleden opende ook zag (en wat ik mij verkeerd herinnerde:) Het plastic 'rastertje' waarmee de start-knop op het printplaatje het mini startknopje indrukt is kapot. Waar het knopje mee vast zit aan het plastic raster is op 1 plekje afgebroken. Zie foto.
Zou dit het probleem kunnen zijn dan?
De printplaat zelf is het probleem niet denk ik, bij nader inzien.
Heb je hier wat aan?

Dit stuk kun je er toch gewoon uit laten en dan het geheel terug testen met een geïsoleerd (plastik) staafje om de knoppen in te drukken. Dan ben je zeker dat je geen zotte kosten maakt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oh , voor mij klinkt dat niet enorm eenvoudig hoor. Hoe zou ik dat moeten bevestigen dan?

Je laat een foto zien van defecte toetsen. Deze bevinden zich tussen je vinger en de eigenlijke schakelaar op de print dus door deze plastiek stukjes uit de microgolf te laten verander je aan de print niets. Je zou het stuk alsnog kunnen bestellen en van daaruit verder te kijken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

in het rood de echte toetsen.
Voor het bestel nummer is er een foto vh typeplaatje nodig.

De toeten op je foto zouden normaal wel nog tegen de printtoetsen moeten drukken. Heb je de printtoetsen getest? Gewoon een ohmmeter over de toetsaansluiting en de waardeverandering uitlezen bij ingedrukte toets. Het zou kunnen dat de toetsen op de foto stuk gegaan zijn door te veel druk uit te oefenen omdat er inwendig te weinig response was. Het kan ook zijn dat de oven niet start omdat er wat anders schort, bv de deurschakelaars die niet goed kontakt geven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oh sorry, nu snap ik het pas.
En als ik het op deze manier doe (zie foto), zou dit veilig zijn en zou het kunnen werken denk je?

Zou het mocht dit niet werken een optie zijn om dit ene druktoetsje eruit te breken en de rest wel terug te plaatsen. En dan zoals je zegt met een staafje de starttoets in te drukken?

Zou ik niet doen. Ik vermoed dat er meer stuk is. Doe eerst de test van de drukknopjes op de print of zonder de toetsenlat

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De drukknopjes op de printplaat klikken allemaal goed.
Wat is de toetsenlat, is dat het frame vd drukknopjes die ik eerder op de foto zette?

Idd ik moest het ding een naam geven.

Wat het klikken van de toetsen betreft is dat geen referentie naar werkelijk sluiten van het inwendig kontakt. Ben je thuis in computertoestanden? Mss dat je via de service manual in het service menu kan geraken en dan een toestentest proberen opstarten. Ik weet niet dat er bij deze modellen is maar als je zulks niet zitten is het voor mij zinloos om er achter te zoeken. Overigens heb ik daar wederom een foto vh typeplaatje voor nodig.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nou op de computer kan ik redelijk wat maar ik kan normaalgesproken geen connectie maken met de oven, maar misschien bedoel je dat ook niet? Hij is ook al vrij oud, ik denk wel 15 jaar.
Ik stuur het E nummer even.
En op de andere foto: ik heb met zilver folie de gaatjes van het knopje opgevuld. Hierdoor kan hij toch de drukknopjes op de print laten knikken.
Zal ik het zo eens proberen? Met de stekker er weer in. Kijken of de printplaat het überhaupt nog doet?
Of is het gevaarlijk met zilverfolie?

Ik zou eerst de test zonder knoppen doen en met bic (stylo met kunststof)indrukken.
Overigens is precies nu de flexibiliteit van de knop weg. Ach, proberen kan geen kwaad maar het alu gaat geen meerwaarde zijn, au contraire.
Ik zoek de manual even op. (idd ik bedoel niet pc aansluiten maar doel op je IT handigheid)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

er zit toch gewoon een kleine drukknop onder? dat is dus puur een mechanische druk, niet elektrisch, zoals met die alu folie. dan zal wrs de knop toch gaar zijn. zet anders eens een drukknop over die je toch vrijwel nooit gebruikt op de magnetron..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat knopje kan je eenvoudig met soldeerbout smelten en weer aan elkaar zetten.. Dat paneeltje is toch wel te koop??

EricN:
Klopt ik merk dat de knop niet zo flexibel meer is, maar door dat scheurtje was hij juist te flexibel de verkeerde kant uit volgens mij. Maar ik ga het even testen, of de knopjes op de printplaat zelf nog werken.

testman: de drukknoppen zitten vast in hun framepje en breek ik er dus liever niet uit. Dus ik kan geen drukknop over zetten?

Bedankt voor de moeite hoor, beiden!

Oke duidelijk nu:
Het aanknopje vd printplaat doet zijn werk niet. Ik heb met een plastic knijper de knopjes getest. De andere knoppen doen het wel.
Voor mij goed te weten dat het niet aan de (gescheurde) drukknop op het paneel zelf ligt.

Ga je nu testen of de toets (opde print) stuk is of dat het de deurkontakten zijn (of drg...)?
Helaas een schema is er niet van en de service manual heeft geen toetsentest.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt, die kunnen dus besteld worden de knoppen.
Ohjee ja het kan ook het deurcontact zijn? Niet aan gedacht natuurlijk.

Ik wil dat wel testen natuurlijk. Maar hoe....
deurcontact?
printplaat knopje?
Heb je nog ideeën? Of is het handiger om via werkspot ofzo iemand te vragen dit te controleren?

Wat is "werkspot"? alles hangt er vanaf wat je zelf aankan of wil doen.
Als het toestel denkt dat de deur open staat gaat hij niet willen starten. Vrij complex toestel.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 3 januari 2021 20:46:51 (40%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oh, daar kun je een vakman vinden voor klussen die je zelf niet kunt/wilt.

Dat weet ik niet dat dat een goed idee is. Zelf knutselen aan nul euro, oké. Maar als je goed geld betaald moet je daar toch professionele hulp voor terug verwachten dus zie dat je daar geen semi prof (lees: semi leek) voor aan de deur krijgt. Mss dat je beter hier een oproep doet? Count me out ;-)

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 3 januari 2021 21:01:45 (10%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hahaha oke, jij doet alleen aan theoretische ondersteuning. Ook belangrijk.

Maar hoe ik het deurcontact kan checken? Zou ik de contacten moeten reinigen? Al weet ik niet of ik erbij kan omdat de pinnen vd deur vrij ver in de oven verdwijnen natuurlijk.

En misschien weet iemand hier wel of en hoe ik simpel het knopje op de printplaat kan checken...?-

Hier idd enkel theorie. In de praktijk ga ik wat duur zijn vrees ik. Ik doe dit om den brode maar niet op zelfstandige basis.
Kontakten reinigen is geen goed idee. Oliën kunnen niet goed samen met vlambogen (schakelen) .
Het knopje eenvoudig checken heb ik reeds vernoemd. Moet je wel met een meetinstrument overweg kunnen. Ofwel met een soldeerbout.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?