Miele Vaatwas G2225 SCi

Dag iedereen,

Ik heb een probleem met een vaatwasser van Miele. Bij het aanzetten van de machine komt er tijdens het afpompen foutcode F24 op het display. Hierna valt de afvoerpomp uit om na ongeveer 2 seconden terug te starten en dan terug uit te vallen. De foutmelding blijft erop komen.

Door hier op het forum te kijken heb ik het volgende al getest.

-De weerstand is ok
-Het relais voor de weerstand aan te sturen werkt, eens opengedaan en gereinigd.
-Drukmeter op de pomp met 2 buisjes losgedaan, getest en ok denk ik.
-Klein printplaatje 'flowmeter' met reedcontact losgedaan en met magneet getest: ok.
-Printplaat volledig losgedaan en visueel gecontroleerd. Deze is ook goed.

Wat zou het probleem nu nog kunnen zijn waardoor deze machine de foutmeldingen blijft geven.

Hieronder foto van de foutmelding en een filmpje.

Alvast bedankt
Louis

https://www.dropbox.com/s/6v7alr4a2mhtf59/VID_20210103_161150.mp4?dl=0

In werkelijkheid wordt er via terugkoppeling gekeken wat de stand van de pressostaat is. Dit kan enkel gebeuren op het moment dat de relais vd verwarming aangestuurd wordt.

mogelijkheden.
1. meestal is de pressostaat stuk: verlies door vocht op vet zodat er stroom van de kontakten naar de aarding loopt waardoor gans de meting in de war is
2. de meting op de print, terugkoppeling dus
3. het verwarmingsrelais dat niet aangetrokken wordt of niet goed sluit.
4. verlies op de verwarming

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 3 januari 2021 16:59:57 (25%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het relais van de verwarming wordt toch niet aangetrokken in het begin van het programma? Hoe kan deze dan verlies geven? Beide draden naar de pressostaat worden onderbroken op dat moment?

In de beginfase wordt deze even aangetrokken. Vooral vlak na het pompen als de motor even aangaat ter test van restwater. Dan gaat de relais mee aan.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zojuist even uitgemeten:

-Kant 1 naar de massa: ongeveer 7Mohm
-Kant 2 naar de massa: ongeveer 3Mohm

Testspanning 500V

Dan heb je vermoedelijk met de machine op de rug en enkel 1 of 2 stekkers gemeten? Wat met 1000v op alle 6 de aansluitingen vd pressostaat met al draden (stekkers) van de pressostaat zodat je de print niet beschadigd.

Meet een tijdens de opstart tss de aangegeven meetpunten. Eerste opstart de ene kant. Dan terug van nul en de 2de kant. Wat krijg je dan? Gaat het relais dicht? Aan de ene kant wel N en de andere L van de terugkomende leiding vd pressostaat.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ja volledige pressostaat losgekoppeld en apart gemeten. Daarna warm gemaakt met haardroger zodat het kan uitdrogen. Weerstandswaarde steeg naar 450 a 500Mohm

Stuk er dan terug in, machine start op en draait. Nu na 10 minuten foutcode F14.

Dat gaat dus een nieuwe pressostaat worden. Heb je foto's van de motor met aan de rechtse kant de witte rubbers (doorzichtige buizen)? Als die rot zijn worden het verloren kosten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

0.5Mohm net gemeten. Ook beetje vocht uit de contacten komt er nu.

Machine is ongeveer 10 jaar oud.

Hier nog wat foto's

Die bovenste darm is al goed vet aan het uitzweten. Voel er met je hand maar eens aan. En de afvoerdarm ziet er ook plakkerig uit.

De kans bestaat dus dat een voor een de rubbers gaan beginnen begeven . Opgepast met kosten maken dus. Gezien je alles zelf doet ben je enkel de onderdelenkost kwijt dus zie maar wat je zelf nog te doen vind van kosten.

Dit soort vet op 10j geeft toch wel aan dat het toestel over deze periode meer vet te verwerken gehad heeft dan wenselijk.
1. te zwakke zeep (aldi blokjes of wit product)
2. te vettige afwas. Geen afvalverwerker. Zuinig toestel dus vetverwerking ook minder/navenant.
3. dampkapfilters

Dit maar om te vermijden dat volgend toestel een te vroege dood sterft.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je kan ( gewapende) slangen over de slechte slangen heen schuiven,de stijgbuizen zijn best prijzig!! Tsja, die HD pressostaat is ,as usual, defect....ook al iets van 80 Euro...

Miele heeft zowizo veel last van die slangen, ook al was je perfect af en spoel je voor...

Het is idd bagger maar iedereen krijgt dezelfde vaatwas en toch zie je grote verschillen na tien jaar en die zijn meestal niet te verklaren door werkuren. Bij de oude g6-g9 zag je dit ook reeds.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Inderdaad, de dampkapfilters gaan erin. Blokjes zijn steeds van het merk Dreft. Natuurlijk gaan de borden er niet met etensresten in, maar wel met nog restanten eraan. Mag dit niet?

Nu staat de machine altijd op AUTOMATIC. Een enkele keer per week wordt er op intensief gewassen. Zou het zin hebben steeds te wassen op het intensieve programma en zal dit erg schelen in het verbruik?

Schema nog in de vaatwasser gevonden? Dacht dat men deze niet meer meegaf.
10jaar is toch vroeg om toestel weg te gooien, zeker aan die aankoopprijs.

Automatic programma via troebelheidssensor? Of hoe werkt dit?

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 3 januari 2021 19:34:53 (18%)

Ja schema zat tussen het bedieningspaneel. Precies dat er met de jaren minder details staan op het schema. Jammer dat Miele zichzelf zo gaat beschermen en geen schema's gaat vrijgeven.

Welke programma's heb je nog op dit toestel? foto van?
Al die economische programma's, lage temperatuur om af te wassen, weinig water, dragen ook niet echt bij tot een lange levensduur.

Vet lost maar effectief op aan 60°c.
Dat automatisch programma bepaalt zelf temperatuur en water.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 3 januari 2021 19:50:29 (68%)

Troebelheid via lichtsluis en bypass kanaal ter vermijding van luchtbel/schuim meting die het "zicht" belemmeren.

Intensief heeft geen zin als het te veel vuil te verwerken heeft. Soms is bv ook olie de boosdoener. Bakken met olijfolie is fijner om door de darm poriën te dringen.
De toestellen hebben een limiet en de staat van de darmen geeft weer hoe fel je die limiet opgezocht hebt dus wat je "mag-dat-dan-niet-betreft": Ja maar de gevolgen zijn ter uwe last. En niet alleen miele heeft hier last van. De rest vd merken evengoed. Lees de handleiding en kijk hoeveel water er op een wasje verbruikt wordt. Doe dit in een emmer samen met je afwas en zeep. Wat gebeurt er? En eigenlijk maar de helft want de hoofdwas neemt maar de helft tot een vierde van het totale verbruik voor zich. Met de oude toestellen zat je veel ruimer en loste het vet wel beter op in de grotere hoeveelheid water. Tja, zuinigheid heeft z'n gevolg. Ofwel properdere afwas erin ofwel wat vaker richting winkel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Lichtsluis? Heeft deze machine dat dan? Vraag mij dan af in hoeverre het allemaal nog werkt na 10 jaar?

[Bericht gewijzigd door Louis123 op zondag 3 januari 2021 19:54:52 (79%)

Geen klachten over. Nog maar 1 geval gehad wegens overmatige vetzakkerij. Zit in de linkse zijwand in 1 vd 2 buizen die naar boven lopen. Die van de bovensproeiarm.

G2XXX is een XL model dus een dure (geen kwaliteitstoename maar een optietoename)

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 3 januari 2021 19:59:29 (21%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb die machines weten op de markt komen. De allereerste generaties hadden van die zwarte koppelstukken aan de darmen en gingen nooit stuk. Dan zijn die witte gekomen. Als je ook maar iets teveel vet/olie gebruikt icm lagere temperaturen heb je ervan. Buizen vervangen die geen 2000 uren draaiden.
En Miele maar claimen dat in Duitsland dat niet gebeurt, euhhmmm, afwas is toch afwas?

Sinds 2011 is het rubber van samenstelling veranderd en die witte rubbers zijn eigenlijk niet meer kapot te krijgen sinds dan. De meest gore vetzakkerij gezien in die dingen en toch die (vernieuwde post 2011) rubbers nog goed als nieuw.

Ik ben dat met m'n eigen machine (G2833SCi)aan het proberen, als je ze kent moet het mogelijk zijn bepaalde dingen te vervangen zodat ze in tien jaar niet meer haperen (mits correct gebruik).

Die opvoerbuizen vernieuwen, pressostaat vernieuwen, terugslagklep vernieuwen, onderste sproeiarmhouder vernieuwen, rubber van naspoelmiddel vernieuwen, EGS ventiel, of dat zwarte rubbertje erop controleren/vernieuwen.
Hopen dat de rubbers in de circulatiepomp het nog even volhouden, maar daar zijn regelmatig 75°C wasjes goed voor.

En wat heeft toch iedereen met die verduivelde combi-tabs? Zeker die van Dreft, die vreten alle dichtingen en kunststof kapot.
Was en zeker droogresultaten zijn bij de moderne vaatwassers pakken beter bij gebruik van de 3 producten los reinigingsmiddel-zout-naspoelmiddel. Kost op een jaar een pak minder en de vaatwasser blijft langer heel.
Droogresultaat is op die manier dag en nacht verschil. Zeker op plastic. (toegegeven wel in automatic programma)
Je kan dan ook correct doseren ifv de belading.

Na 10 jaar is er wat te investeren, maar dan doe je er nog eens tien jaar mee denk ik. Als je het zelf kan doen is het de kost wel waard.

Yep, Beeldbuisje, het is zoals je beschrijft. Maar ik dacht dat het 2013 was met de juiste witte rubbers..

Als je alles beschrijft wat je moet vervangen, ben je alleen aan onderdelen al ruim 500 Euro kwijt. Geen hond die het doet. Ik hen een meter slang gehaald, schuif het er overheen en geen problemen meer.

Ik gebruik geen combi tabletten, al jaren niet. Ik gebruik Sun poeder lekker zelf te doseren. Glansspoel middel en zout. Machine draait al bijna 27 jaar.. Maar ja deze machine heeft gewoon zwarte rubbers...alles nog origineel..

Miele gaat achteruit helaas...

Vloeibaar afwasmiddel zou ook niet goed zijn?
Beter poeder uit strooibus dan.

[Bericht gewijzigd door fabrice op maandag 4 januari 2021 19:45:05 (49%)

Bedankt voor de uitleg, pressostaat komt morgen toe. Nu vraag ik mij af waarom nog een nieuwe Miele te kopen. Reserveonderdelen zijn duur en uiteindelijk heeft deze vaatwasser nu en dan al defecten gehad. Het vorige was de motor die de sproeiarmen aanstuurde. De as ervan lekte water. Ook al verschillende keren de afvoerpomp die vast zat of raar deed.

Inderdaad, moest je zelf het niet kunnen zal het een dure machine geweest zijn dat je op het einde van de rit zal gehad hebben. Natuurlijk weet ik dat je de bouw van een Miele met geen andere machine direct kan vergelijken maar reserveonderdelen van gewoonweg een AEG zijn al stukken goedkoper.

circulatie pomp dichting dan vervangen of een nieuwe gemonteerd?

Tja. Ik sta er ook niet volledig meer achter. Als klanten vragen welk merk te kopen vertel ik altijd eerlijk over de woekerprijzen van onderdelen en de prijs kwaliteit die van andere merken op het einde vd rit mss voordeliger is. Wat ik ook zeg is dat het dagelijks gebruikscomfort bij miele wel het hoogst is met al de andere merken achterop en laat het wel wezen we gebruiken het toestel elke dag intensief en als dat dan moet met een Trabantje dan is dat elke dag balen. Ik heb zeer veel welbegoede klanten (regio) en die hoeven er dan ook niet op te kijken. Zo is het dus voor elke klant anders. Mijn volgende is ongetwijfeld terug een miele. Ik kom dagelijks meerdere vaatwassen tegen en er is niet 1 ander merk bij waarvan ik denk: tja, hier wil ik wel 1tje van.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?