End fed spoel

Dag. Ik heb een end fed antenne voor 20 meter en hebdeze verlengd met een spoel en een stuk draad en zo geschikt gemaakt voor 40 meter. De spoel heb ik voorzien van krimpkous, maar nu krijg ik de voor- en achterkant daar niet mee waterdicht.
Ik heb ooit eens gelezen over een vul lijm of vul hars o.i.d. die je daar voor kunt gebruiken, maar ik weet niet hoe dat heet. Iemand suggestie?

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het belangrijkste is dat het water eruit kan. Er zal dus altijd een opening aan de onderkant, of de laagste kant, moeten zijn.
Anders zit je na verloop van tijd met een watergevulde spoel.

Persoonlijk zou ik de beide einden gewoon open laten, dan kan er ook niets mis gaan.

(De draad-aansluitingen kun je natuurlijk wel met iets behandelen tegen corrosie. Zelf deed ik het met flink veel bisonkit. Zelfs bij mijn mobielantenne, waarvan de onderkant met de aansluiting vlak boven het wegdek zat, bleef dat vele jaren werken.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb het waterdicht gemaakt met krimpkous. Rondom de spoelvorm, aan de uiteinden, wat smeltlijm aangebracht. Als je daarna de krimpkous erom doet en heet maakt, dan smelt de lijm en dicht zo de ruimte tussen spoelvorm en krimpkous af. Duidelijk? Vraagt om een plaatje :-)
ps, en ja, uiteinden gewoon open laten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hugo Welther

Moderator

Ik heb de onderkant van de spoel opengelaten en aan de bovenkant ook een blokje smeltlijm mee laten lopen met het krimpen van de krimpkous (transparant).
In de 5 jaar dat hij buiten hing is dit netjes gebleven.

Zal morgen even een foto maken, mijn End-Fed ligt in de schuur. Hijstouwtje gebroken.

De spoel van de End-Fed bij mijn buitenhuis is weerszijden open en ook geen krimpkous. Die hangt maar een paar maanden per jaar buiten ('s-zomers).

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.